عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

این شیء دقیقاً چیه؟ و چه کاربردی داره؟

این شیء دقیقاً چیه؟ و چه کاربردی داره؟
شنبه 13 دی 1393  10:46 ب.ظ

این شی ء دقیقاً چیه ؟ و چه کاربردی داره ؟

این شی ء دقیقاً چیه ؟ و چه کاربردی داره ؟
 
 
 
سلام دوستان. این شی ء رو خیلی جاها دیدیم؛ اما واقعاً نمیدونم 

چی هست؟ جنسش چیه؟ چرا اینجوری می سازنش؟ 

کاربرد دقیقش چیه؟ آیا عمل میکنه یا برای کسی مفید بوده؟ 

اگر مفید بوده مکانیزم عملش چیه؟ 

اگر کسی میدونه کمک کنه ممنون میشیم.

کاش میشد زمان چند سال، به عقب برگرده!!

اون وقت، حتماً یه راه دیگه رو میرفتم و الان اینجای زندگی نبودم!!

 

moradi92

moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

shayesteh2000 farshon zare58 ali_kamali omiddeymi1368 liasam salma57 تشکرات از این پست

پاسخ به:این شیء دقیقاً چیه؟ و چه کاربردی داره؟
شنبه 20 دی 1393  01:31 ب.ظ

ضدچشم بدیاهمون ضدچشم زخم خودمونه دیگه.

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

farshon

farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 36757
محل سکونت : خراسان رضوی
moradi92 shayesteh2000 ali_kamali omiddeymi1368 salma57 تشکرات از این پست

پاسخ به:این شیء دقیقاً چیه؟ و چه کاربردی داره؟
شنبه 27 دی 1393  01:47 ب.ظ

شیشه های چشمی سنگ نما که مثلا برای جلوگیری از چشم زخم  در هر گوشه ای به ویژه بازار هایی که معمولا درکنار یک مکان متبرک برپا می شه به وفور پیداست از دست بند وگردنبد و انگشتر وآویزگرفته  تا انقدر که جایگاهش مقدس شده ،حتی از اون به عنوان کیف قرآن استفاده میشه..

وهیچ ربطی هم به اسلام نداره...

وهمچنین طرفدارهای زیادی هم دردیگر کشور ها به  همین منظور داره و جالب اینجاست که تو ترکیه حتی روی هواپیما هااین نماد دیده میشه.

آویز هایی که همانطور تو تصویر زیر میبینید برداشته شده از چشم horus(خدای خورشید) تو مصر باستان هست

 

 

**بسم الله القاصم الجبارین**

liasam

liasam
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 1143
محل سکونت : مرکزی
zare58 ali_kamali omiddeymi1368 moradi92 shayesteh2000 salma57 تشکرات از این پست

آیا چشم زدن و چشم زخم حقیقت دارد؟
شنبه 27 دی 1393  02:01 ب.ظ


چشم زخم در آیات و روایات:


1- در عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله) میان قبیله بنی اسد بد چشمانی بودند كه چشمانشان اثرات به خصوصی در اشیا می نهاد اینان تصمیم گرفتن با چشم خویش پیامبر را صدمه و زیانی بزنند كه آیه: "و إنْ یكاد الّذین..."(1) نازل شد.

 

 آیه شرّحاسد 
قران کریم می فرماید : وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ . (فلق/112 ، 5 )
« پناه می برم به خداوندگار ... و از شرّ هر حسود آن گاه که حسد ورزد . »
اين آيه نشان مى‏دهد كه حسد از بدترين و زشت‏ترين صفات رذيله است ، چرا كه قرآن آن را در رديف كارهاى حيوانات درنده و مارهاى گزنده ، وشياطين وسوسه‏ گر قرار داده است . 

یعنی همين طورى كه نفس افسون‏گر و ساحر تأثير دارد همين طور آدم حسود وقتى آتش حسد وى شعله‏ور گردد در مقام ايذاء و اذيت بر مى‏آيد و از هيچ گونه فسادى خوددارى نمي نمايد بلكه اگر اقدام به هيچ مخربى نكند همان چشمى كه از روى حسد چيزى را بنگرد يا نفسى از آن به محسود اصابت نمايد آثار بدى از آن تراوش نموده و به محسود ضرر ميرساند لذا شور چشمی عاین نوعی از تراوش های حسد است . 

مرحوم طبرسی می فرماید: "معنای آیه این است كه وقتی ذكر (قرآن) را از تو می شنوند، با نظری سرشار از كینه و خشم به تو نظر می كنند، به طوری كه می خواهند با نگاه تیزشان تو را بكشند".(2)


2قرآن کریم از زبان یعقوب نقل می کند که به فرزندانش فرمود : َ يا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَ ما أُغْني‏ عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ . وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها وَ إِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِما عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (یوسف/12 ، 67 )
« و (هنگامى كه مى‏خواستند حركت كنند، يعقوب) گفت: «فرزندان من! از يك در وارد نشويد بلكه از درهاى متفرّق وارد گرديد (تا توجه مردم به سوى شما جلب نشود)! و (من با اين دستور،) نمى‏توانم حادثه‏اى را كه از سوى خدا حتمى است، از شما دفع كنم! حكم و فرمان، تنها از آنِ خداست! بر او توكّل كرده‏ام و همه متوكّلان بايد بر او توكّل كنند!»
آنگاه كه برادران يوسف ، پس از جلب موافقت پدر ، برادر كوچك را با خود همراه كردند و براي دومين بار ، آماده حركت به سوي مصر شدند ، یعقوب (ع) از فرزندانش می خواهد که هنگام ورود به شهرو یا دیار مصر از درهای گوناگون وارد شوند . 
اغلب مفسران معتقدند : پايتخت مصرباستان ، در آن زمان مانند هر شهر ديگري ، ديوار و برج و دروازه‌هاي متعددي داشته است . مصر در آن روز چهار در داشت و فرزندان یعقوب طبق دستور پدرشان ، متفرق شده و هر گروهی از يكى از آن چهار در وارد شدند. 
اين دستور يعقوب برای آن بود كه چون همگى برادر يكديگر و اولاد يك پدر بودند و از نظر جمال و كمال و شكل و هيئت نيز ممتاز بودند ترسيد چشم بخورند، و مردم آنها را چشم بزنند . 


3- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: "چشم زخم حقیقت دارد تا آن جا كه قلّه كوه را فرود آورد" و امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرمایند: "چشم زخم حق است و توسّل به دعا برای دفع آن نیز حق است".(5).



چشم زخم از جهت مبانی علمی:


حقیقت مسئله از دیدگاه دانش بشری كاملا مشخص نمی باشد، هر چند نظریه هایی ابراز شده است. از آن جمله بسیاری از دانشمندان معتقدند در برخی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است كه كارآیی زیادی دارد، حتی با تمرین و ممارست می توان آن را پرورش داد.

خواب مغناطیسی از طریق نیروی مغناطیسی چشم ها است.

"اشعه لیزر" شعاعی است نامریی و توانسته كاری كند كه از هیچ سلاح مخرّبی ساخته نیست. حال پذیرش وجود نیرویی در برخی چشم ها كه از طریق امواج به خصوصی در دیگران اثر بگذارد، امر عجیبی نخواهد بود.(6)

روح انسان بر اثر ریاضت ها به درجه ای می رسد كه آثاری در جسم بر جای می گذارد، حال جسم گاهی اعضای بدن است كه شمشیر و سوزن و میخ و آتش در آن اثر نمی كند و گاهی چشم است كه می تواند آثاری را بر جای گذارد كه چشم زخم از آن جمله باشد.

پس اگر چه مسئله از جهت علمی كاملا روشن نمی باشد، اما جایی برای انكار وجود ندارد و نظریه های علمی نمی تواند خلاف آن را ثابت كند.


مرحوم علامه طباطبائی (ره) در ذیل آیه 51 سوره قلم می فرماید: "... مراد از آیه چشم زدن است كه نوعی از تأثیرات نفسانی است و دلیل عقلی بر نفی آن نداریم، بلكه حوادثی دیده شده كه با چشم زدن منطبق است و روایاتی طبق آن وارد شده، دلیلی ندارد كه آن را انكار نموده و بگوییم عقیده خرافی است".(7)



ادعیه مقابله با چشم زخم:
 

در روايات راههاي خنثي كردن اثر چشم زخم هم بيان شده است كه به برخي از آنها اشاره مي شود. 


1- از امام صادق(ع) روايت شده است: «هر كس از سيرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را ياد كند؛ زيرا وقتى خداوند را به ياد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى‏رسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25)


2- گفتن «تبارك اللّه‏ احسن الخالقين» امام صادق(ع) فرمود: «كسى كه چيزى از برادرش او را متعجب ساخت اين جمله را بگويد، زيرا چشم‏زخم حق است»، (همان، ص 26)


3- گفتن «آمنتُ باللّه‏ و صلى اللّه‏ على محمد و آله» پس از آن اثر چشم‏ زخم خنثى مى‏گردد. 


4- قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏خوردن، (همان، ج 92) 5- نوشتن سوره‏هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آية‏الكرسى» در ورقه‏اى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25)


6- قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلى العظيم» به هنگام ترس از چشم خوردن يا چشم زدن، (همان، ص 26)


7- حرز امام جواد و يا انگشتر حاوى حرز امام جواد بنا به آنچه در روايت آن آمده است به جهت حفظ از بلاها و بدى‏ها و هر چه كه انسان از آن مى‏ترسد مفيد است، (بحار، ج 50، ص 98) كه از جمله آن چشم‏زخم مى‏تواند باشد گرچه به خصوص چشم‏زخم در اين روايت تصريحى نشده. 


8- درخصوص انگشتر عقيق هم رواياتى وارد شده كه انسان را از بلاها و هرگونه بدى حفظ مى‏كند، (وسائل‏الشيعه، ج 5، ص 89 ) 

9-اسفند یا اسپند گیاهی است خودرو، که بیشتر در نواحی کویری می روید. جزو گیاهان دارویی به حساب می­آید و از قدیم در مناطق مختلف جهان کاربرد طبٌی داشته است.[12]

 

در روایات «اسفند» که به عربی «حَرمَل» نامیده می­شود، برای درمان بیماری­های روحی و جسمی سفارش شده است؛ ولی به طور خاص برای درمان و جلوگیری از چشم زخم سفارش نشده است.

در روایاتی که درباره گیاه اسفند نقل شده است، به جنبه دارویی بودن این گیاه پرداخته شده است. برای درمان برخی بیماری­های روحی؛ مثل ترس، استفاده از این گیاه سودمند دانسته شده است.[13] هم چنین در روایات برای درمان بیماری­های جسمی؛ مانند جذام[14] و تقطیر بول[15] مفید معرفی شده است.در حدیثی امام علی (ع) می­فرماید: « در ریشه اسفند  نشره[16] و در تنه آن شفای هفتاد و دو مرض است.»[17]، اما روایت از لحاظ سند معتبر نیست.

نتیجه این که روایتی که در آن اسفند به طور مستقیم برای جلوگیری یا درمان چشم زخم مؤثر قلمداد شده باشد، وجود ندارد.

ودر برخی روایات بر خوردن آن تاکید شده است و بیان شده که خوردن آن 70 بیماری را دفع و دور می کند .

 

در مورد اسپند در روايات آمده است كه شياطين را دور میكند (چون ضدعفونى كننده خوبى است و در اخبار از عناصر مضر گاهى به شيطان تعبير شده است).

دود آن و خودآن اگر در خانه باشد، باعث محفوظ ماندن خانه و اهل آن از شياطين است و براى چشم ‏زخم بى ‏تأثير نيست.(بحارالانوار، ح 62، ص 233) . 


10 -عده اي وقتي با حوادث ناگوار مواجه مي شوند به راه هاي انحرافي و غير ديني را بر مي گزينند مثلا وقتي دچار چشم زخم مي شوند پيش رمّال و فال گير و امثال آنها مي روند كه شرعا كار نادرستي است و عده اي ديگر در اين حال متوجه خدا مي شوند و چاره ي كار را از دين و علماي دين مي پرسند و علما از روايات اهل بيت (ع) چاره كار را يافته و در اختيار شخص مي گذارند که راه درست همین است . 


11-انجام کارهایی مانند تخم مرغ شکستن برای دفع چشم زخم منشا دینی و روایی ندارد و اگر هم جواب دهد ممکن است تصادفی باشد و اثر حاصل مربوط به عامل دیگری بوده است نه انجام این عمل و مانند آن .

 

[12]. نک: کتابخانه دیجیتالی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.

[13]. بحارالانوار، ج 59، ص 234.

[14]. بحارالانوار، ج 59، ص 234.

[15]. بحارالانوار، ج 59، ص 188؛ نوری، حسین، مستدرک الوسائل، ج 16، ص 446، چاپ مؤسسة آل البیت، قم، 1408 ه. ق.

[16] یعنی دور کردن حسد.

 

[17]. کوفی، محمد بن محمد، الجعفریات، ص 244، مکتبة نینوی الحدیثة، تهران، بی تا؛ تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج 2، ص 150، چاپ دارالمعارف، مصر، 1385 ه. ق؛ مستدرک الوسائل، ج 16، ص 460.

منابع:

http://rooz-lcszr.blogfa.com/post/20

http://www.quran.porsemani.ir/node/4302
http://www.rahyafte.com/
http://yazdcity.ir/components
 
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3412
 

**بسم الله القاصم الجبارین**

liasam

liasam
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 1143
محل سکونت : مرکزی
zare58 ali_kamali omiddeymi1368 moradi92 shayesteh2000 salma57 تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها