عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

تاریخچه وبلاگ نویسی

تاریخچه وبلاگ نویسی
یک شنبه 14 دی 1393  07:45 ب.ظ

تاريخچه ي وبلاگ و وبلاگ نویسی

وبلاگ اکنون به قوی ترین رسانه ای جهان و منبع مفیدی برای اطلاعات گوناگون و بروز خلاقیتها وسلایق شخصی مردم جهان شده است اما در مورد تاریخچه ای آن که خیلی طولانی نمی باشد می توان گفت گرچه وبلاگنويسي در دنيا قبل از سال دو هزار ميلادي بوجود آمد اما انفجار وبلاگنويسي با ورود به قرن بيست و يكم اتفاق افتاد. در کشور فارسی زبان ايران هم اين موضوع بر ميگردد به بيست و سوم خرداد 1381 كه اولين سرويس ارايه دهنده ي وبلاگ يعني سايت پرشين بلاگ( persianblog.ir) آغاز به كار كرد(البته آن زمان پرشين دات كام بود كه متاسفانه در سال 1386 اين دامنه به سرقت رفت و هماكنون اين سايت با دامنه ي دات آي آر مشغول فعاليت است) و اين پديده در مدت كوتاهي توانست به سرعت در کشورهای فارسی زبان بخصوص کشور ايران  رشد كند .(http://blog-fa.com/post-1.aspx)

اولین وبلاگ نویسها چه کسانی بودند؟
 

نخستین وبلاگ دنیا SCRIPTING NEWS متعلق به دیوید واینر بود. در آغاز سال ۱۹۹۹تعداد ۲۳ وبلاگ در اینترنت وجود داشت و در عرض چند ماه تعداد آن‌ها به میلیون‌ها وبلاگ رسید که از نقاط مختلف جهان می‌نوشتند.

در ایران نخستین وبلاگ را سلمان جریری در ۱۶ شهریور ۱۳۸۰ ایجاد کرد و موج وبلاگ‌نویسی با انتشار راهنمای ساخت وبلاگ توسط حسین درخشان در ایران آغاز شد و در سال اول حدود ۱۰۰ وبلاگ ایجاد شد و سال‌های بعدی با ایجاد سرویس‌های پرشین بلاگ، بلاگ اسکای و بلاگفا به ده‌ها هزار رسید.

در میان افغانیستانیها نیز نخستین وبلاگ را ضیا افضلی به نام «غزل امروز افغانستان» از کانادا نوشته‌است. نخستین وبلاگی که از داخل افغانستان نوشته شده‌است را عزیزالله حکیمی ایجاد کرد.(
منبع)

 

نگاهی مفصلتر به تاریخ وبلاگ و وبلاگ نویسی

 

هر وبلاگ نماینده یک انسان است انسانی که در جامعه و فرهنگ خاص بزرگ شده و می تواند به بازنمایی خود در واژه ها و کلامی که می نویسد، بپردازد.

این بازنمایی می تواند از یک سو معرف خود فرد و سوی دیگر اجتماع و جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند باشد.

اولین وبلاگ توسط "تیم برنرزلی" (مخترع وب) ایجاد شد، گسترش این پدیده در سال ۱۹۹۹ با آغاز به کار Pitas، نخستین سرویس ارائه دهنده وبلاگ بصورت مجانی، شتاب فوق العاده ای به خود گرفت. تا اواسط ۲۰۰۰، بیش از یک هزار وبلاگ ایجاد و این رقم تا ۲۰۰۲ به بیش از نیم میلیون رسید.

نخستین بلاگی که چنین نامی داشت در سال ۱۹۹۴ توسط «دیو وینر» به وجود آمد. اما واژه وبلاگ برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط «جان بارگر» در سایت robot wisdom به کار برده شد. تعداد وبلاگ ها در آغاز بسیار اندک بود، به نحوی که تا سال ۱۹۹۹ تنها ۲۳ وبلاگ وجود داشت. این رقم در اواسط سال ۲۰۰۰ به بیش از ۱۰۰۰ و دو سال بعد به بیش از نیم میلیون رسید. اما در دسامبر ۱۹۹۰ اینترنت فعالیت خود را به صورت شبکه ای جهانی آغاز کرد. ۱۵ سال بعد مطابق تحقیقات سایت internet world stats تعداد کاربران این شبکه به یک میلیارد و ۱۸ میلیون نفر (یعنی ۷/۱۵ درصد کل جمعیت دنیا) رسید.

در حال حاضر نیز به نوشته سایت ایتالیایی کانا وب بیش از ۲/۲۷ میلیون وبلاگ فعال وجود دارد و روزانه بیش از ۷۵ هزار وبلاگ به آنها افزوده می شود (البته تعداد کل وبلاگ های فعال و غیرفعال شاید از ۱۰۰ میلیون هم بیشتر باشد).

تاریخچه وبلاگ نویسی در ایران به ۱۶ شهریور ۱۳۸۰ باز می گردد. روزی که سلمان جریری اولین وبلاگ فارسی را بر سوی صفحه اینترنت قرار داد. مقاله درخشان با معرفی سیستم رایگان وبلاگ نویسی بلاگر نقطه عطفی در تاریخ وبلاگ نویسی ایران بود. در ایران نخستین وبلاگ ها از حدود ۵ سال پیش به وجود آمد و در حال حاضر تنها در سایت پرشین بلاگ حدود ۷۰۰ هزار وبلاگ وجود دارد. کل وبلاگ های فارسی زبان بیش از ۰۰۰/۲۰۰/۱ تخمین زده می شوند که البته فقط حدود نیمی از آنها فعال هستند در ایران نیز دسترسی مردم به اینترنت از ۱۹۹۵ آغاز شد که در سال های نخست تعداد کاربران آن از ۲۵۰ هزار تن تجاوز نمی کرد، اما به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این آمار تا پایان سال ۸۵ به ۱۱ میلیون کاربر می رسد. بعد از گذشت یک سال از تاریخ اولین وبلاگ آمار وبلاگ های فارسی زبان از مرز ۱۵۰۰۰ نیز گذشت و بعد از مدتی به جایی رسید که در دنیای وبلاگ بعد از زبان های انگلیسی، پرتقالی و لهستانی، زبان فارسی قرار گرفت. از کنار رتبه چهارم زبان در وبلاگ نویسی برای ایرانی ها آن هم با این وضعیت دسترسی به اینترنت به راحتی نمی توان گذشت.

وبلاگهای فارسی بزرگترین مزیت ایرانیان در فضای مجازی هستند. آمار و ارقام وبلاگهای فارسی در جهان حکایت از ۷۰۰ هزار وبلاگ ثبت شده و حدود ۱۰۰ هزار وبلاگ فعال (ضیایی پرور؛ ۱۳۸۴)از میان ۱۰۰میلیون وبلاگ در عرصه جهانی دارد.

عوامل موثر بر رشد وبلاگ نویسی در کشور فارسی زبان ایران را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

۱) ویژگی هایی که" فضای وبلاگ "دارد.

۲) ویژگی هایی که به خصوصیات مردم ایران و شرایط اجتماعی و فرهنگی باز می گردد.

تعریفی دقیقتر برای وبلاگ

وبلاگ فضایی برروی اینترنت است که در آن تازه ترین نوشته ها در بالای صفحه قرار می گیرد.

این واژه ترکیبی از واژه های web و log است که امروز مردم آن را به صورت خلاصه تر یعنی بلاگ (blog) تلفظ می کنند. به فردی هم که وبلاگ می نویسد بلاگر (Blogger) می گویند.

اصطلاح وبلاگ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ مطرح شد. اما وبلاگ های واقعی از اواسط دهه ۱۹۹۰ به میدان آمدند و به آنها در آن هنگام ژورنال های آنلاین (Online Journals) می گفتند.

شکوفایی وبلاگ ها از پایان سال ۱۹۹۹ شروع شد و بعد از سال ۲۰۰۱ بود که رسانه های سنتی چاپی از وجود آنها مطلع شدند و به این ترتیب بود که نخستین پژوهش ها درباره وبلاگ ها در علم روزنامه نگاری صورت گرفت.

برای نوشتن در وبلاگ به دانش بالا در زمینه HTML نیازی نیست چرا که وبلاگ ها از نظر سیستم مدیریت محتوا (CMS) بسیار آسان و ساده طراحی شده اند.

 هر ثانیه یک وبلاگ متولد می شود!

آخرین مطالعات مرکز رایانه ای (DAVESIFRY) نشان می دهد در حال حاضر در هر ثانیه یک وبلاگ ساخته می شود.

مهم ترین مواردی که در وبلاگ های نوشته می شود شامل انتشار اخبار، مسایل سیاسی، نقطه نظرات جوانان و مشکلات جامعه است.

در سال ۱۹۶۹ دو دانشگاه استانفورد و کالیفرنیا برای انجام پژوهش هایی نظامی از طریق رایانه به هم متصل شدند. این شبکه اطلاعاتی «آرپانت» نامیده می شد که آژانس طرح های پژوهشی پیشرفته در وزارت دفاع آمریکا مأمور طراحی آن بود و هدفش مرتبط کردن رایانه هایی بود که توسط ارتش، پیمانکاران و دانشگاه ها پژوهش هایی برای وزارت دفاع آمریکا انجام می داد. در این زمان هنوز pcها ابداع نشده بودند.

محتوای وبلاگ های اولیه غالباً شامل: مجموعه ای از لینک ها و توضیحات متناسب با علاقه نویسنده بود. سپس وبلاگ هایی که جنبه دفترچه خاطرات شخصی داشت به وجود آمد و در ادامه نیز شاهد وبلاگ هایی تخصصی در زمینه های گوناگون همچون: نجوم، روزنامه نگاری، مذهبی، سیاسی و... بودیم.

خریدن بلاگر (بزرگترین سرویس وبلاگی) توسط گوگل (بزرگترین موتور جست وجوی اینترنتی) از مهم ترین دلایل اهمیت وبلاگ ها در جهان امروز است، ضمن این که در حال حاضر هر جا رسانه های رسمی مثل: رادیو، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری ها حضور نداشته باشند این وبلاگ ها هستند که می توانند کار اطلاع رسانی را انجام دهند. از جمله وبلاگ معروف «سلام پکس» که در جریان جنگ دوم آمریکا و عراق در سال ۲۰۰۳ به عنوان مهم ترین منبع خبری، حتی برای بزرگترین خبرگزاری ها و روزنامه های دنیا، در خصوص وضعیت شهر بغداد در آمده بود.

 انواع وبلاگ ها

تقسیم بندی های متفاوتی برای وبلاگ ها وجود دارد مثلاً به لحاظ محتوا که آنها را به ۳ دسته تقسیم می کنند: گروهی به بیان افکار و دیدگاه های شخصی نویسنده از طریق نگارش مقاله و یادداشت می پردازند.

برخی به بیان موضوعات تخصصی در زمینه های گوناگون: مذهبی، سیاسی، هنری، علمی و... می پردازند که می تواند به صورت گروهی اداره شود. اما وبلاگ ها به لحاظ قالب هم بدین صورت تقسیم بندی می شوند: تصویری (photoblog) ویدیویی (videoblog) و صوتی (Aadioblog). «بلاگ یا همان وبلاگ در واقع یک نرم افزار اجتماعی و یک شبکه اجتماعی است» خیلی از بلاگرها این احساس را بیان کرده اند. در واقع بلاگر می تواند نظر خود را در مورد یک موضوع خاص بیان کند و سایرین با ملاحظه آن، نظر و اصطلاحاً Comment خود را در مورد آن موضوع بیان کنند که همین سبب می شود بلاگر نظر جامعه همفکر را نسبت به خود بداند. برای شبکه، شما به هر جفت آنها احتیاج دارید(موضوع و خواننده).

ولی به هر حال باز هم محدودیت هایی برای بلاگ کردن وجود دارد، به ویژه برای کاربرهای متخصص. از زمانی که بلاگ ها قابل دسترسی شده اند، بسیاری از ابزارهای اینترنتی امکان بلاگ کردن را می دهند و هر bloger جدید و تازه کار می تواند با مراجعه به سایتهای سرویس دهنده و ایجاد یک وبلاگ که معمولا بدون هزینه هم در چنین دنیایی که بقای وبلاگ مهم است، طبیعی است تلاش ها برای بالا بردن کیفیت مطالب و مستند بودن پست ها بیشتر و بیشتر شود. تنها چیزی که در این میان بدیهی و غیر قابل اجتناب است، داشتن وبلاگ، به راحتی گذشته نبوده و بلاگر می بایست تلاش زیادی را برای ارتقای آن و داشتن پست های جدید به عمل آورد و ناگزیر باید وارد دنیای ارتباطات شده و زمان زیادی را برای این امر صرف کرد.

انگیزه وبلاگ نویسی برای وبلاگ نویسان

۱) بلاگ کردن برای ابراز و تصحیح عقاید و خصوصیات شخصی: این شاید یکی از رایج ترین شکل های استفاده از وبلاگ است. این وبلاگها، شبیه به دفتر خاطرات روزانه یا گزارش روزانه طبیعی است.

۲) بلاگ کردن برای ایجاد ارتباط با دیگر بلاگرها: در اصطلاح، بلاگرها می گویند یکی از دلایلی که ما بلاگ کردن را آغاز کردیم این بود که خواستار ارتباط با دوستان و فامیل بودیم و به جای e mail فرستادن (یا دایره پیچ در پیچ mail) فقط بلاگ می کردیم.

۳) بلاگ کردن برای تعامل اجتماعی: صرف نظر از دوستان و آشنایان، مردم نیز می توانند بوسیله وبلاگها صاحب یک شبکه ارتباطی اجتماعی خوب شوند حتی اگر بلاگرها در نقاط مختلف کره زمین و کشورهای گوناگون و با فرهنگ های متفاوت باشند، می توانند مواردی را که به آنها علاقمند هستند، طراحی و در وبلاگ بگذارند و به طور حتم، افراد بسیاری وجود دارند که به موضوع مطرح شده علاقه داشته باشند.

۴) بلاگ کردن به منظور تحصیل: در داخل این چتر حجیم تحصیلی، مردم می توانند از وبلاگها برای روشهای آموزشی نیز استفاده کنند همچنین مربی و معلم می توانند در پروژه های مشترک با دانشجویان و دانش آموزان همکاری کنند و یا برای بر قراری ارتباط با انجمن ها و... از آن استفاده کنند.

۵) بلاگ کردن برای جستجوی کار: این کارکرد هنوز در حد رایج قرار نگرفته ولی بلاگرها می توانند تجربیات خود را به معرض نمایش همگان بگذارند.

۶) بلاگ برای ثبت وقایع یک مسافرت: گزارش مسافرتها همیشه مورد توجه بسیاری از مردم بوده است. این به خاطر آن است که مسافرین از بلاگها برای ثبت جزئیات و موارد مثبت سفر خود استفاده می کنند. از وقتی که کافی نت ها در همه جای جهان راه اندازی شده اند، بلاگرها می توانند در طول سفر هم، وبلاگ خود را update کنند.

۷) بلاگ برای business یا تجارت: امروزه بسیاری از داد و ستدهای تجاری از طریق وب انجام شود و بسیاری از بلاگرها می توانند از این طریق درخواست خرید یا فروش محصولات خود را با کمترین هزینه (تقریبا بدون هزینه) در معرض تماشای دیگران قرار دهند.

۸) بلاگ برای امور سیاسی: بلاگهای سیاسی تبدیل به یک اجبار در رسانه ها و خبرگزاریهای سیاسی دنیا تبدیل شده اند و حتی سیاستمداران راههایی را برای استفاده از قدرت بلاگ ها برای نبردهای سیاسی و یا در ارتباط ماندن با موکلان خود استفاده می کنند و حالا مردم عادی هم می توانند حرف خود را در مورد مطالب سیاسی به راحتی بگویند.

۹) بلاگ کردن برای اطلاع و آگاهی و اعلامیه های دولتی: سازمانها و شرکتهایی که می خواهند سطح آگاهی مردم را بالا ببرند و خبر های دولتی را گسترش بدهند با استفاده از وبلاگ ها منفعت زیادی می برند. هیأتها، کلوپها، انجمنها، کمیته ها و دیگر گروهها مثل موارد ذکر شده می توانند از بلاگ برای جذب مردم و بر قراری ارتباط استفاده کنند.

۱۰) بلاگ کردن برای سود و منفعت: بسیاری از بلاگرها از وبلاگ برای سود و منفعت خود استفاده می کنند و با راه اندازی شبکه های وبلاگی، از این روش کسب درآمد می کنند.

ویژگی های وبلاگ ها

ساختن وبلاگ ها بسیار راحت است فقط باید فرم مختصر و ساده ای را که بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد پر کرد تا صاحب وبلاگ شد. برای گذاشتن مطلب هم در آن نیاز به اتصال به اینترنت نیست می توان مطلب را تایپ و پس از اتصال، آن را در وبلاگ Paste کرد.

وبلاگ ها به دلیل سهولت ساخت و استفاده از آنها و همچنین زبان ساده ای که دارند به قشر خاصی از جامعه محدود نیستند یعنی از رئیس جمهوری گرفته تا حتی فروشنده یک فروشگاه می توانند نویسنده وبلاگ باشند. اما شاید مهم ترین ویژگی وبلاگ ها را بتوان رهایی آنها از محدودیت و قید و بند سانسور دانست. بدین ترتیب که در کلاس های روزنامه نگاری می گویند هر رویداد تا پیش از انتشار توسط رسانه ها (مطبوعات و رادیو و تلویزیون) تحت تأثیر عوامل مختلف درون سازمانی شامل:

ـ سیاست های خبری آن رسانه

ـ تأثیر ارزش های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی و... هر جامعه بر آن رسانه

ـ باورها و اعتقادات شخصی خود خبرنگار

ـ مسایل فنی مثل: کمبود جا در مطبوعات و دقت در رادیو و تلویزیون و بدون سازمانی شامل:

۱) محدودیت های قانونی

۲) اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی

۳) اعمال نفوذ صاحبان آگهی

۴) تأثیر گروه های فشار

۵) مخاطبان

۶) منابع خبری (روابط عمومی سازمان های مختلف و خبرگزاری ها) قرار می گیرد.

بنابر این هرگز خبری که نهایتاً به اطلاع مردم می رسد بازتاب کامل واقعیت نیست اما وبلاگ ها چون تحت تأثیر این عوامل نیستند (مگر باورها و اعتقادات شخصی خود نویسنده) و به علاوه نویسندگان آنها می توانند هویت خود را پنهان نگهدارند، سانسور در آنها جایی ندارد، بنابر این نه تنها باعث تخلیه روانی و آرامش روحی نویسندگانشان می شوند بلکه در کل با تکثیر دیدگاه ها باعث افزایش تفاوت ها و سؤال ها و رشد هویت های فردی می شوند.

اما از سوی دیگر به دلیل آزادی بیان بی حد و مرزی که دارند بعضاً مطالبشان بسیار بی پروا و بی توجه به منافع ملی و مصالح ملی است و به همین خاطر گاهی نمی توان چندان به صحت نوشته های آنها اطمینان داشت.

از دیگر ویژگی های مهم وبلاگ ها سرعت بالای به روز شدن اخبار است که حتی از رادیو هم بیشتر است مثلاً وقتی حدود ساعت ۵ صبح ۱۴ دسامبر ۲۰۰۳ خبر دستگیری صدام اعلام شد و مهم ترین روزنامه های آمریکا در بهترین حالت ۱۰ ساعت بعد با انتشار ویژه نامه ای این خبر را منتشر کردند در حالی که وبلاگ ها و روزنامه های الکترونیکی به صورت لحظه به لحظه به انتشار تازه ترین اخبار و تصاویر پرداخته بودند.

البته وبلاگ ها این مزیت مضاف را هم دارند که می توانند از طریق لینک های متعدد، اطلاعات بیشتری در خصوص موضوع و زمینه کاری خود در اختیار مخاطبانشان قرار دهند. آخرین نکته قابل ذکر در این زمینه این است که وبلاگ ها می توانند به صورت منفرد یا بعضاً هماهنگ با هم از طریق تمرکز روی موضوعی خاص نقش مؤثری در جلب توجه و تحریک افکار عمومی داشته باشند.

آمارهای منتشره در انگلیس از این نکته حکایت دارد که دردسرهای مشارکت آنلاین مخاطبان ارزش تحمل کردن را دارد. وب سایت ها و وبلاگ های دیلی تلگراف سالیانه ۶ میلیون بازدیدکننده دارد، این رقم برای تایمز ۹ میلیون و برای گاردین ۵/۱۲ میلیون بازدیدکننده است و بنابراین تعجبی ندارد که جایزه بین رسانه ای XMA انجمن پژوهش اینکافیج [ایفرا] نصیب گاردین در انگلیس شد. مضامین اصلی مورد مسابقه در سال ۲۰۰۶ شامل پوشش مسابقات فوتبال جام جهانی، پادکست و وبلاگ بود. برای اینکه بدانیم دنیای پلاتفرم های چند رسانه ای چه ویژگی هایی دارند باید به آرای ماریو گارسیا [Q&A with Mario Garcia] طراح روزنامه، رجوع کرد

اما روزنامه راینیش پست [Rheinische Post] در آلمان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته است و چاپ و آنلاین را ادغام کرده است.

کلمنس باوئر (Clemens Baver) رییس هیأت اجرایی گروه رسانه ای راینیش پست می گوید: هر دو عرصه چاپی و آنلاین به طرزی عالی یکدیگر را تکمیل می کنند و به لحاظ مضمونی هم عرصه سوژه های یکدیگر را گسترده تر می سازند.

این امر باعث شده تا این روزنامه دوسلدورفی هفته ای یک بار مقالات موجود در وبلاگ هایش، یعنی در Opinio را نیز در قالب نسخه چاپی به چاپ برساند.

نمونه قابل اشاره دیگر در این زمینه Oh my News کره جنوبی است. این سایت نمونه بارزی از روزنامه نگاری شهروندی در جهان است که دارای ۴۰ هزار نویسنده است و هر یکشنبه نسخه چاپی آن که آمیزه ای از پست های آن است، به بازار می آید. این روند اکنون با استقبال سیاستمداران هم مواجه شده است.

گفته می شود، رومو هیون رییس جمهور کره جنوبی نخستین رییس جمهور دارای وبلاگ است. وزیر کشور فرانسه یک بلاگر بسیار فعال است و بلاگرها حرف های فراوانی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهند داشت.

آیا وبلاگ نویسی به نزدیکی نفطه اوج محبوبیتش رسیده است؟ مرشدان تکنولوژی در موسسه گارتنر چنین اعتقادی دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس یکی از ۱۰ پیش بینی این شرکت پژوهشی برای سال ۲۰۰۷ این است که شمار وبلاگ نویس ها در نیمه اول سال آینده میلادی در حد تقریبا ۱۰۰ میلیون تثبیت خواهد شد.

دلیل این پیش بینی به گفته داریل پلامر یکی ار محققان موسسه گارتنر این است که اغلب افرادی که به تفتن با یاداشت های روزانه اینترنتی می پردازند، تا به حال آن را امتحان کرده اند. آنهایی که به این کار عشق می ورزند خود را متعهد به ادامه دادن آن می کنند، در حالیکه دیگران از این کار خسته شده و آن را رها کرده اند.

پلامر می گوید: "بسیاری افراد به وبلاگ نویسی روی آورده و بعد آن را کنار گذاشته اند. همه فکر می کنند که چیزی برای گفتن دارند، اما زمانی که صحنه را در اختیار آنها می گذارید و از آنها می خواهید حرفشان را بزنند، تازه معلوم می شود واقعا حرفی برای گفتن دارند یا نه."

پلامر یادآور می شود که این رویداد را نباید ضربه ای به وبلاگ نویسی به حساب آورد، دینامیسم متوقف شدن در یک نقطه اوج همیشه رخ می دهد، گرچه هنگام بروز در مورد پدیده ای که به با سرعت زیادی محبوبیت یافته اندکی باعث غافلگیری می شود.

فضای وبلاگ بیش از چت فرصت لازم برای اندیشیدن و تعامل فکری را مهیا ساخت. اگر چت روم ها شهاب های آسمان مجازی باشند وبلاگ ها ستاره های نورانی آن هستند. وبلاگ معمولا نسبت به سایت ماهیتی پویاتر دارد. تغییرات در آن سریعتر رخ میدهد.

از طرف دیگر محتوای رسانه را می توان یکی از پر حجم ترین و دست نیافتنی ترین مجموعه داده هایی دانست که می تواند بسیار درباره جامعه سخن بگوید.

وبلاگ تنها یک دفترچه خاطرات که در نهان خانه ی وجود آدمی باشد نیست. نوشتن عنصر اصلی وبلاگ نویس است اما نوشتنی که تنها خود مخاطب آن نباشی، بلکه هر کس دیگری در این فضا اجازه یابد بخواند و علاوه بر خواندن اظهار نظر هم کند.

یکی از ویژگی های وبلاگ بازخور است که با نقد و اظهار نظر از سوی دیگران باعث بالا رفتن آگاهی می شود، هویت محصول فرآیندی مستمر میان خود و دیگری، یک دیالکتیک درونی برونی می باشد.

شاید یکی از مهم ترین تأثیرات وبلاگ، تأثیر آن بر شخصیت اجتماعی فرهنگی و رها کردن و آشکار ساختن لایه های پنهانی هویت افراد باشد، طبق مدل"مازلو"انسان ها علاوه بر نیاز های جسمانی دارای نیاز های اجتماعی نیز هستند که حد نهایی آن"خود شکوفایی" است، نیاز به راستی رساندن هستی خویش و کشف توانایی های بالقوه و به کار گرفتن آن.

گذشته از خود شکوفایی وبلاگ فضای برای ارتباط برقرار کردن ایجاد می کند، فرد سعی می کند ارتباطی اثر بخش داشته باشد تا بتواند در نتیجه آن لذت ببرد ویژگی هایی که به طور معنی داری بر اثر بخشی موثر است: گشودگی، همدلی، مثبت گرایی و تساوی است.

در فضای مجازی که تقریبا برابری و تساوی وجود دارد و تو، یک وبلاگ نویس هستی و دیگری ای که سر می زند هم یک وبلاگ نویس است با نظر ها و پیام هایی که در مورد متن های که بیان گر گشودگی است، گذاشته می شود همدلی بالا می رود. وبلاگ محصول رشد درونی ارتباطات در عالم اینترنت است.

این محصول، بازتاب تعامل انسان فضای مجازی با دیگری است. فضایی، برای به نمایش گذاشتن ابعاد فردی با تمامیت ظرفیت خود در یک عرصه عمومی، تبدیل شده است.

"خود گشودگی" یکی از عوامل موثر در خود شکوفایی می باشد و وبلاگ فضایی را ایجاد می کند که فرد از این طریق و ارتباط برقرار کردن با دیگران، خود شکوفایی اش بالاتر می رود.

وبلاگ هایی که به بیان احساس ها و عواطف می پردازد شاید بیش از دیگر موضوعات باشند، پسرهایی که وبلاگ هایی با موضوع عشق و شعر و احساسی دارند نیز زیاد هستند(البته این نکته جای تحقیق و بررسی بیشتر دارد)، اما می توان گفت عواطف و احساساتی که در دنیای عقلانی و واقعی مجالی پیدا نمی کند در این دنیا به راحتی بروز پیدا می کنند.

وبلاگ ها اکثرا متن گفتاری هستند که زبان نوشتاری هم دارد، که خصیصه گفتگویی و تعاملی بودن در آن موج می زند. ویژگی ای که به وضوح در فرهنگ ایرانی نیز نهان است. فرهنگ ایرانی یک فرهنگ شفاهی می باشد. به گونه ای که خود فرد با اینکه در قسمت پایین متن نظر دهید وجود دارد اظهار تمایل می کند که دوست دارد بداند دیگران چه فکر می کنند. و یا مشکلات و دغدغه های خود را عنوان می کند و از دیگران کمک می خواهد.

وبلاگ یک فضا و بیان شخصی است که افراد خودشان را در آن بیان می کنند و در معرض دید همگان قرار می دهند که البته این تشخص می تواند متعلق به یک گروه، سازمان و یا یک جامعه بزرگ نیز باشد.

انتشار خبر در دنیای وبلاگ ها (blogosphere) بسیار سریع صورت می گیرد و به همین دلیل هم هست که نویسندگان این گونه تفاسیر اینترنتی از نظر شکل دادن به افکار عمومی، موقعیت مناسبی یافته اند.

طبق نتایج موتور جستجوی تکنوراتی Technorati تعداد وبلاگ های جهان در سال ۲۰۰۶ پنجاه میلیون بوده است و این در حالی است که این رقم لحظه به لحظه افزایش می یابد.

وبلاگ ها در هیچ جای جهان مثل فرانسه با اشتیاق نوشته و خوانده نمی شوند. طبق آمارهای موجود، از هر سه فرانسوی حاضر در اینترنت ۲ نفر وبلاگ می خوانند و از هر دو دانش آموز یک نفر خاطراتش را در اینترنت می نویسد. اما در مقام مقایسه در آمریکا و آلمان از هر سه کاربر اینترنت یک نفر بلاگر فعال است. در فرانسه نیز بحث ها از کافی شاپ ها به عرصه اینترنت منتقل شده است. لوموند روزنامه معروف فرانسه اکنون خوانندگانش را به ساختن وبلاگ فرا می خواند. اینجا [ Creez Votre Blog] می توان وبلاگ های معروف روزنامه نگاران و مردم عادی را دید که به تبادل آرا می پردازند. بحث هایی چون بهداشت، خانواده، هنر و البته سیاست هم در آنها جاریست.

بحث های نمادین جاری در وبلاگ ها بسیار متنوع است. این امر را می توان در وبلاگ های دیلی تلگراف Daily telegraph در انگلیس دید. در اینجا [Telegraph Blogs] قهرمان راگبی دیل کارلینگ درباره دیدار با پسرش حرف می زند. یا سرهنگ تیم کالینز فرمانده نظامی در عراق دیدگاه هایش را بر سر جنگ و یا اسکندر کبیر با دیگران در میان می گذارد. در همین حال، روزنامه نگاران هم راجع به مشکلات خودشان از موتورسواری تا آشپزی فرانسوی حرف می زنند.

بن منتون نویسنده دیلی تلگراف می گوید: با این همه، ستارگان واقعی در این فضا کسانی هستند که هیچ کس آنها را نمی شناسد، اما با مقالاتشان تأثیری پایدار بر جا خواهند گذاشت.

محتوای وبلاگ های اولیه غالباً شامل: مجموعه ای از لینک ها و توضیحات متناسب با علاقه نویسنده بود. سپس وبلاگ هایی که جنبه دفترچه خاطرات شخصی داشت به وجود آمد و در ادامه نیز شاهد وبلاگ هایی تخصصی در زمینه های گوناگون همچون: نجوم، روزنامه نگاری، مذهبی، سیاسی و... بودیم.

ساختن وبلاگ ها بسیار راحت است فقط باید فرم مختصر و ساده ای را که بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد پر کرد تا صاحب وبلاگ شد. برای گذاشتن مطلب هم در آن نیاز به اتصال به اینترنت نیست می توان مطلب را تایپ و پس از اتصال، آن را در وبلاگ Paste کرد.

تفاوت وبلاگ و روزنامه کاغذی

۱) وبلاگ ها به جای اخبار جاری و رسمی بیشتر به مخاطبان خود در باره اخبار غیررسمی، خاص و حاشیه ای اطلاع می دهند.

۲) نسل جوان امروز روزنامه خوان نیست و به کامپیوتر بیشتر عادت کرده است.

۳) امکان دسترسی به مطالب گذشته (آرشیو) خیلی راحت تر از روزنامه های کاغذی است.

۴) امکان دسترسی به اطلاعات اضافه مرتبط (با توجه به لینگ های موجود) خیلی راحت تر است.

۵) امکان استفاده از صدا، تصویر و فیلم هم در آن وجود دارد.

۶) امکان ذخیره مطالب مورد نظر راحت تر است.

۷) امکان ارسال نظرات یا مطالب مورد نظر توسط ایمیل بسیار راحت تر است.

۸) محدودیت جا وجود ندارد.

۹) هزینه های کمرشکن تهیه دفتر، تجهیزات، کاغذ، چاپ، توزیع و... را ندارد.

۱۰) وبلاگ ها می توانند هر لحظه اطلاعات خود را تکمیل کنند، اما روزنامه های کاغذی در بند زمان هستند و مجبورند تا شماره یا چاپ بعدی صبر کنند.

انتشار خبر در دنیای وبلاگ ها (blogosphere) بسیار سریع صورت می گیرد و به همین دلیل هم هست که نویسندگان این گونه تفاسیر اینترنتی از نظر شکل دادن به افکار عمومی، موقعیت مناسبی یافته اند.

طبق نتایج موتور جستجوی تکنوراتی Technorati تعداد وبلاگ های جهان در سال ۲۰۰۶ پنجاه میلیون بوده است و این در حالی است که این رقم لحظه به لحظه افزایش می یابد.

وبلاگ ها در هیچ جای جهان مثل فرانسه با اشتیاق نوشته و خوانده نمی شوند. طبق آمارهای موجود، از هر سه فرانسوی حاضر در اینترنت ۲ نفر وبلاگ می خوانند و از هر دو دانش آموز یک نفر خاطراتش را در اینترنت می نویسد. اما در مقام مقایسه در آمریکا و آلمان از هر سه کاربر اینترنت یک نفر بلاگر فعال است. در فرانسه نیز بحث ها از کافی شاپ ها به عرصه اینترنت منتقل شده است. لوموند روزنامه معروف فرانسه اکنون خوانندگانش را به ساختن وبلاگ فرا می خواند. اینجا [ Creez Votre Blog] می توان وبلاگ های معروف روزنامه نگاران و مردم عادی را دید که به تبادل آرا می پردازند. بحث هایی چون بهداشت، خانواده، هنر و البته سیاست هم در آنها جاریست.

بحث های نمادین جاری در وبلاگ ها بسیار متنوع است. این امر را می توان در وبلاگ های دیلی تلگراف Daily telegraph در انگلیس دید. در اینجا [Telegraph Blogs] قهرمان راگبی دیل کارلینگ درباره دیدار با پسرش حرف می زند. یا سرهنگ تیم کالینز فرمانده نظامی در عراق دیدگاه هایش را بر سر جنگ و یا اسکندر کبیر با دیگران در میان می گذارد. در همین حال، روزنامه نگاران هم راجع به مشکلات خودشان از موتورسواری تا آشپزی فرانسوی حرف می زنند

آمارهای منتشره در انگلیس از این نکته حکایت دارد که دردسرهای مشارکت آنلاین مخاطبان ارزش تحمل کردن را دارد. وب سایت ها و وبلاگ های دیلی تلگراف سالیانه ۶ میلیون بازدیدکننده دارد، این رقم برای تایمز ۹ میلیون و برای گاردین ۵/۱۲ میلیون بازدیدکننده است و بنابراین تعجبی ندارد که جایزه بین رسانه ای XMA انجمن پژوهش اینکافیج [ایفرا] نصیب گاردین در انگلیس شد. مضامین اصلی مورد مسابقه در سال ۲۰۰۶ شامل پوشش مسابقات فوتبال جام جهانی، پادکست و وبلاگ بود. برای اینکه بدانیم دنیای پلاتفرم های چند رسانه ای چه ویژگی هایی دارند باید به آرای ماریو گارسیا [Q&A with Mario Garcia] طراح روزنامه، رجوع کرد.

اما روزنامه راینیش پست [Rheinische Post] در آلمان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته است و چاپ و آنلاین را ادغام کرده است.

کلمنس باوئر (Clemens Baver) رییس هیأت اجرایی گروه رسانه ای راینیش پست می گوید: هر دو عرصه چاپی و آنلاین به طرزی عالی یکدیگر را تکمیل می کنند و به لحاظ مضمونی هم عرصه سوژه های یکدیگر را گسترده تر می سازند.

این امر باعث شده تا این روزنامه دوسلدورفی هفته ای یک بار مقالات موجود در وبلاگ هایش، یعنی در Opinio را نیز در قالب نسخه چاپی به چاپ برساند.

نمونه قابل اشاره دیگر در این زمینه Oh my News کره جنوبی است. این سایت نمونه بارزی از روزنامه نگاری شهروندی در جهان است که دارای ۴۰ هزار نویسنده است و هر یکشنبه نسخه چاپی آن که آمیزه ای از پست های آن است، به بازار می آید. این روند اکنون با استقبال سیاستمداران هم مواجه شده است.

گفته می شود، رومو هیون رییس جمهور کره جنوبی نخستین رییس جمهور دارای وبلاگ است. وزیر کشور فرانسه یک بلاگر بسیار فعال است و بلاگرها حرف های فراوانی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهند داشت.

0

 

دوست من خدا

masoomi1371

masoomi1371
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1392 
تعداد پست ها : 716
محل سکونت : آذربایجان شرقی
hossein201273 تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها