∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

 

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

 

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.   

 

 

 

سوره احزاب آیه 59 

تقدیم به لقمان حکیم  که حکمتش مانند رسالت انبیا پیام رسان فرمان الهی  بود  .

به نیت نابودی دشمنان  اسلام 

 

 

یک شنبه 14 تیر 1394  12:52 ق.ظ
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh kuoroshss nargesza salma57 shirdel2 namebaran saeedakh
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 2264
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

 
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ
 
ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَحِيمًا
 
آیه 59، سوره ی مبارکه ی احزاب
 
 
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو:
روسری های بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسب تر است،
تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند. و مورد آزار قرار نگیرند،
و خداوند آمرزنده مهربان است.
 

نکته ها

 

- «جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعه‏ اى است كه سر و گردن را بپوشاند (تفسیر مجمع البیان)، و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مى‏ پوشاند (تفسیر المیزان).
 
- در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مى ‏فرماید: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه‏ اى خود را بپوشانند كه زمینه‏ اى براى بى‏ حرمتى آنان فراهم نشود.
 
- بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفاده‏ ى زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى‏ كرده‏ اند. لذا سفارش این آیه، نزدیك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است.
 
- این آیه كه فرمان حجاب مى‏ دهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفه ‏ى حجاب را چنین تبین مى‏ كند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلك‏ ها، تهمت‏ ها، تهاجم‏ ها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
 

پیام ها

 
1- در امر به معروف، اوّل از خودى ‏ها شروع كنیم سپس دیگران.
    «قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین»
 
2- در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست.
   «لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین»
 
3- پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین»
 
4- بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود،
    در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مى‏كند.) «یعرفن فلا یؤذین»
 
5 - رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین»
 
6- در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین»
 
7- نوع لباس مردم در جامعه، مى‏ تواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین»
 
8 - سرچشمه‏ ى بسیارى از مزاحمت‏ هاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست.
     «یعرفن فلا یُؤذین»
 
9- زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند
    و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین»
 
10- بد حجابى‏ هاى گذشته قابل عفو است. «غفوراً رحیماً»
 
11- مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان الله غفوراً رحیماً»
تفسیر نور
یک شنبه 14 تیر 1394  04:48 ق.ظ
تشکرات از این پست
nargesza salma57 shirdel2 saeedakh
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 8473
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

 

متن آیه:
 

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً
 
ترجمه آیه:
 
اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها ( روسري‏هاي بلند) خود را بر خويش فروافکنند، اين کار براي اينکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهي از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است.
 
تفسیر آیه:
 
59- اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسري‏هاي بلند) خود را بر خويش فروافکنند، اين کار براي اينکه (از کنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهي از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است.
شان نزول:
در تفسير علي بن ابراهيم در شان نزول آيه نخست چنين آمده است: آن ايام زنان مسلمان به مسجد مي‏رفتند و پشت سر پيامبر صلي الله عليه و آله نماز مي‏گذاردند، هنگام شب موقعي که براي نماز مغرب و عشا مي‏رفتند بعضي از جوانان هرزه و اوباش بر سر راه آنها مي‏نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار مي‏دادند و مزاحم آنان مي‏شدند، آيه فوق نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را بطور کامل رعايت کنند تا به خوبي شناخته شوند و کسي بهانه مزاحمت پيدا نکند.
تفسير:
اخطار شديد به مزاحمان و شايعه‏پراکنان!
به دنبال نهي از ايذاء رسول خدا صلي الله عليه و آله و مؤمنان در آيات گذشته، در اينجا روي يکي از موارد ايذاء تکيه کرده و براي پيشگيري از آن از دو طريق اقدام مي‏کند:
نخست به زنان باايمان دستور مي‏دهد که هر گونه بهانه و مستمسکي را از دست مفسده‏جويان بگيرند، سپس با شديدترين تهديدي که در آيات قرآن کم‏نظير است منافقان و مزاحمان و شايعه‏پراکنان را مورد حمله قرار مي‏دهد.
در قسمت اول مي‏گويد: «اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنين بگو روسري‏هاي بلند خود را بر خويش فروافکنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند» (يا ايها النبي قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ادني ان يعرفن فلا يؤذين).
در اينکه منظور از شناخته شدن چيست؟ دو نظر در ميان مفسران وجود دارد که منافاتي با هم ندارند.
نخست اينکه در آن زمان معمول بوده است که کنيزان بدون پوشيدن سر و گردن از منزل بيرون مي‏آمدند، و از آنجا که از نظر اخلاقي وضع خوبي نداشتند گاهي بعضي از جوانان هرزه مزاحم آنها مي‏شدند، در اينجا به زنان آزاد مسلمان دستور داده شد که حجاب اسلامي را کاملا رعايت کنند تا از کنيزان شناخته شوند و بهانه‏اي براي مزاحمت به دست هرزگان ندهند.
بديهي است مفهوم اين سخن آن نيست که اوباش حق داشتند مزاحم کنيزان شوند، بلکه منظور اين است که بهانه را از دست افراد فاسد بگيرند.
ديگر اينکه هدف اين است که زنان مسلمان در پوشيدن حجاب سهل‏انگار
و بي‏اعتنا نباشند مثل بعضي از زنان بي‏بند و بار که در عين داشتن حجاب آنچنان بي‏پروا و لاابالي هستند که غالبا قسمتهائي از بدنهاي آنان نمايان است و همين معني توجه افراد هرزه را به آنها جلب مي‏کند.
در اينکه منظور از «جلبات» چيست مفسران و ارباب لغت چند معني براي آن ذکر کرده‏اند:
1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگي که از روسري بلندتر است و سر و گردن و سينه‏ها را مي‏پوشاند.
2- مقنعه و خمار (روسري).
3- پيراهن گشاد.
گرچه اين معاني با هم متفاوتند ولي قدر مشترک همه آنها اين است که بدن را به وسيله آن بپوشاند (ضمنا بايد توجه داشت «جلباب» به کسر و فتح جيم هر دو قرائت مي‏شود).
اما بيشتر به نظر مي‏رسد که منظور پوششي است که از روسري بزرگتر و از چادر کوچکتر است چنانکه نويسنده «لسان‏العرب» روي آن تکيه کرده است.
و منظور از «يدنين» (نزديک کنند) اين است که زنان «جلباب» را به بدن خويش نزديک سازند تا درست آنها را محفوظ دارد، نه اينکه آن را آزاد بگذارند به طوري که گاه و بيگاه کنار رود و بدن آشکار گردد، و به تعبير ساده خودمان لباس خود را جمع و جور کنند.
اما اينکه بعضي خواسته‏اند از اين جمله استفاده کنند که صورت را نيز بايد پوشانيد هيچ دلالتي بر اين معني ندارد و کمتر کسي از مفسران پوشاندن صورت را در مفهوم آيه داخل دانسته است.
به هر حال از اين آيه استفاده مي‏شود که حکم «حجاب و پوشش» براي آزاد زنان قبل از اين زمان نازل شده بود، ولي بعضي روي ساده‏انديشي درست مراقب آن نبودند آيه فوق تاکيد مي‏کند که در رعايت آن دقيق باشند.
و از آنجا که نزول اين حکم، جمعي از زنان باايمان را نسبت به گذشته پريشان مي‏ساخت، در پايان آيه مي‏افزايد: «خداوند همواره غفور و رحيم است» (و کان الله غفورا رحيما).
هرگاه از شما تاکنون در اين امر کوتاهي شده چون بر اثر جهل و ناداني بوده است خداوند شما را خواهد بخشيد، توبه کنيد و به سوي او بازگرديد، و وظيفه عفت و پوشش را به خوبي انجام دهيد.
نکته‏ها:
1- از خود شروع کن!
در دستوري که در آيات مورد بحث در زمينه رعايت حجاب اسلامي به طور کامل آمده است و به پيامبر صلي الله عليه و آله مي‏فرمايد: اين دستور را ابلاغ کن، نخست همسران پيامبر صلي الله عليه و آله مطرح شده‏اند، سپس دختران او، و بعد زنان باايمان، اشاره به اينکه هر گونه اصلاحي را بايد از خود و خانواده خود شروع کني و اين برنامه‏اي است براي همه اصلاحگران بشري.
و در ميان همسران و دختران نخست همسران را عنوان مي‏کند، چرا که آنها به مرد نزديکترند، زيرا دختران همسر مي‏گيرند و به خانه‏هاي همسران خود منتقل مي‏شوند.
2- پيشگيري از دو راه
مفاسد اجتماعي چون غالبا تک علتي نيست بايد مبارزه با آن را از همه جوانب شروع کرد، و جالب اينکه در آيات فوق براي جلوگيري از مزاحمتهاي افراد هرزه، نخست به زنان باايمان دستور مي‏دهد که بهانه‏اي به دست آنها ندهند، سپس مزاحمين را با شديدترين تهديد بر سر جاي خود مي‏نشاند.
و اين نيز برنامه‏اي است براي هميشه و همگان، هم دوست را بايد اصلاح کرد، و هم دشمن را با قدرت بر سر جاي خود نشانيد.

 

بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

درمورد حفظ و رعایت حجاب آیات و روایات فراوانی وجود دارد که همه این موارد اول به نفع خود شخص است و بعد به نفع دیگران. شخص اگر خود حجابش را رعایت کند باعث ایجاد گناه نه در خود و نه در دیگران نمی شود. چیزی که امروزه هم می بینیم چشم های هرزه به دنبال دختران و زنان محجبه نمی رود.
 

تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
 

همونطور که دوست نداریم دیگران بهمون نگاه کنن باید زمینه این کار رو هم از بین ببریم. نمی شه که با قیافه عجیب و غریب بریم بیرون تو جامعه بعد هم توقع داشته باشیم کسی نگاهمون نکنه یا دنبالمون نیاد و خلاصه. باید خودمون حجابمون که همون پوششمون هست و البته حجاب چشم و زبان و ... رعایت کنیم. بعد اگه خدای نکرده مشکلی هم پیش اومد ما جای اعتراض داریم. کسی نمی گه برو اول خودتو درست کن بعد دیگرانو. پس بهتره اول از خودمون شروع کنیم.
 

به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

باید به خدا ایمان داشته و هر لحظه قوی ترش کنیم. وقتی خداوند می فرماید زنان و دختران حجاب رعایت کنن به بهترن نحو، مطمئن باشیم به نفع و سود خودشون هست و اولین کسانی که آرامش پیدا می کنند خودشون هستن. باید رعایت کنیم که چطور با چه پوششی در جامعه حاضر میشیم و چطور رفتار می کنیم. واگه احیاناً تا حالا این کارو نمی کردیم از این به بعد بکنیم و به خاطر گذشته هم از خداوند طلب بخشش کنیم که خدا آمرزنده و مهربان است.

ما بانوان مومن و مسلمان باید قدر توجه خاص خداوند به خودمون رو بدونیم. خداوند به پیامبر (ص) سفارش کرده که به زنان و دختران و همسران بگو که حجاب و پوشش خود را رعایت کنند. البته که رعایت حجاب مخصوص آقایون هم هست ولی تأکید و سفارش بیشتر روی خانم هاست.

 


اللهم عجل لولیک الفرج

یک شنبه 14 تیر 1394  03:40 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss salma57 shirdel2 saeedakh
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 34851
محل سکونت : قم

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

یک شنبه 14 تیر 1394  05:02 ب.ظ
تشکرات از این پست
shirdel2 kuoroshss saeedakh
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 34851
محل سکونت : قم

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

دو آیه قرآن به صورت صریح بحث حجاب را مطرح کرده اند. آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب به طور صریح به این بحث پرداخته اند:

«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛[نور/۳۱] و به زنان مؤمن بگو كه چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینتهاى خود را جز آن مقدار كه پیداست آشكار نكنند و مقنعه ‏هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینتهاى خود را آشكار نكنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همكیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود كه رغبت به آن ندارند، یا كودكانى كه از شرمگاه زنان بى‏ خبرند. و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت كه پنهان كرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه كنید، باشد كه رستگار گردید.»

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/۵۹]اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»

به نظر مى‏ رسد حكم وجوب حجاب در سال ششم هجرت تشریع گردید. شاهد بر آن، آیات سوره نور است كه داستان معروف افك در آن آمده است. در همین زمان بود كه منافقین و اراذل و اوباش در صدد برآمدند با ایجاد شایعه درباره زنان پیامبر (ص) و با درست كردن مزاحمت‏ها راهى براى زنان آزاده به بهانه كنیز انگاشتن آنها قلوب پیامبر(ص) و مسلمانان را جریحه‏دار بكنند. به دنبال این اوضاع و شرایط بود كه خداوند آیات مربوط به پوشش را براى بازگویى به امت نازل فرمود.

البته باید توجه کرد که در اینجا به معنای معروف حجاب پرداخته ایم. و اگر بخواهیم دقیق تر سخن بگوییم باید بگوییم که این آیات پوشش بانوان را مطرح کرده است. و بحث حیاء و عفت، حکم ویژه همسران پیامبر (ص) مبنی بر پرده نشینی، و واجباتی که برای مردان در این زمینه وجود دارد، در آیات دیگر مطرح شده است.
«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیماً؛[احزاب/۵۳] و هنگامى كه چیزى از وسایل زندگى را (بعنوان عاریت) از آنان [همسران پیامبر] مى‏خواهید از پشت پرده بخواهید این كار براى پاكى دلهاى شما و آنها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسرى خود درآورید كه این كار نزد خدا بزرگ است.»

«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ؛[نور/۳۰] به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ كنند این براى آنان پاكیزه ‏تر است خداوند از آنچه انجام مى ‏دهید آگاه است!»

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

یک شنبه 14 تیر 1394  05:10 ب.ظ
تشکرات از این پست
shirdel2 kuoroshss saeedakh
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

آن ايام زنان مسلمان به مسجد مى‏رفتند و پشت سر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نماز مى‏گذاردند، هنگام شب موقعى كه براى نماز مغرب و عشاء مى‏رفتند بعضى از جوانان هرزه و اوباش بر سر راه آنها مى‏نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار مى‏دادند و مزاحم آنان مى‏شدند.
آيه نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را بطور كامل رعايت كنند تا به خوبى شناخته شوند و كسى بهانه مزاحمت پيدا نكند.
تفسير:
اخطار شديد به مزاحمان و شايعه پراكنان! به دنبال نهى از ايذاء رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و مؤمنان در آيات گذشته، در اينجا روى يكى از موارد ايذاء تكيه كرده و براى پيشگيرى از آن از دو طريق اقدام مى‏كند.
در قسمت اول مى‏گويد: «اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنين                        برگزيده تفسير نمونه، ج‏3، ص: 631
 بگو: جلبابها [روسرى‏هاى بلند] خود را بر خويش فرو افكنند اين كار براى اين كه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است» و اگر تاكنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ).
هدف اين است كه زنان مسلمان در پوشيدن حجاب سهل‏انگار و بى‏اعتنا نباشند مثل بعضى از زنان بى‏بندوبار كه در عين داشتن حجاب آن چنان بى‏پروا و لاابالى هستند كه غالبا قسمتهايى از بدنهاى آنان نمايان است و همين معنى توجه افراد هرزه را به آنها جلب مى‏كند.
و از آنجا كه نزول اين حكم، جمعى از زنان با ايمان را نسبت به گذشته پريشان مى‏ساخت، در پايان آيه مى‏افزايد: «خداوند همواره آمرزنده و مهربان است» (وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً).
هر گاه از شما تاكنون در اين امر كوتاهى شده چون بر اثر جهل و نادانى بوده است خداوند شما را خواهد بخشيد، توبه كنيد و به سوى او باز گرديد، و وظيفه عفت و پوشش را به خوبى انجام دهيد.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

یک شنبه 14 تیر 1394  07:46 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss saeedakh
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 4842
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

تفسیر المیزان - خلاصه آیه 59 سوره احزاب
یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما

(ای پیامبر به همسرانت ، و دخترانت و زنان مؤمنین بگو تا مقنعه هایشان را جلو بکشند، این نزدیکتراست به اینکه شناخته شوند که مسلمان و دوستدار حجابند و در نتیجه آزار نبینند و خداهمواره آمرزنده مهربان است )

(جلباب ) یعنی جامه ای سراسری که تمام بدن را بپوشاند و یا روسری و مقنعه مخصوصی که صورت و سر را ساتر می شود.می فرماید، ای رسولخدا به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن امتت بگو که جلبابهای خود را طوری جلو بکشند که زیر گلو و سینه هایشان آشکار نباشد و این پوشاندن بدن به اینکه ، این صورت شناخته شوند که اهل عفت و حجابند نزدیکتر است ،در نتیجه وقتی مردان بدانند آنها اهل حجاب هستند، دیگر ایشان را اذیت و آزارنمی کنند و اهل فسق و فجور متعرض آنها نمی شوند. و یا بعضی مفسران گفته اند این پوشش نزدیکتر است به اینکه آنها را به عنوان زن مسلمان و آزاد بشناسند و متعرض آنها نشوند، چون کنیزان در آن زمان حجاب نداشتند.و در آخر به علت انشاء این حکم اشاره می فرماید که همانا آمرزندگی و عیب پوشی و رحمت خدا نسبت به بندگان است .

                  

یک شنبه 14 تیر 1394  07:49 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss saeedakh
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 4842
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

نظر ایت اله جوادی املی :
قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می‏کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می‏فرماید:
(ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین)

یعنی برای این که شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند. چراکه آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند"

"تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف‏نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند،

حجاب زن، حقی الهی است، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می‏باشد،

همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق‏ اللَّه مطرح است

زن به عنوان امین حق‏اللَّه از نظر قرآن مطرح است یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست،

به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن،

قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می‏گوید می‏فرماید: حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان

او را از دید حیوانی ننگرند لذا، نظر کردن به زنان غیر مسلمان را، بدون قصد تباهی جایز می‏داند و علت آن این است که زنان غیر مسلمان از این حرمت بی‏ بهره ‏اند.

 

                  

یک شنبه 14 تیر 1394  07:53 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss saeedakh
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1882
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

ترجمه  
 
اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى‏هاى بلند بر خود بیفكنند، این (عمل) مناسب‏تر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

یک شنبه 14 تیر 1394  08:01 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss saeedakh
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1882
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

نکته ها  
 
«جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعه‏اى است كه سر و گردن را بپوشاند، و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مى‏پوشاند.
در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مى‏فرماید: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه‏اى خود را بپوشانند كه زمینه‏اى براى بى‏حرمتى آنان فراهم نشود.
بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفاده‏ى زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى‏كرده‏اند. لذا سفارش این آیه، نزدیك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است.
این آیه كه فرمان حجاب مى‏دهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفه‏ى حجاب را چنین تبین مى‏كند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلك‏ها، تهمت‏ها، تهاجم‏ها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
آفات بى‏حجابى‏
1. رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى.
2. توسعه‏ى فساد و فحشا.
3. سوء قصد و تجاوز به عنف.
4. باردارى‏هاى نامشروع و سقط جنین.
5. پیدایش امراض روانى و مقاربتى.
6. خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروریزى.
7. بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود.
8. بالا رفتن آمار طلاق و تضعیف روابط خانوادگى.
9. رقابت در تجمّلات.
10. ایجاد دلهره براى خانواده‏هاى پاكدامن.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

یک شنبه 14 تیر 1394  08:01 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss saeedakh
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1882
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

پيام ها  
 
1- در امر به معروف، اوّل از خودى‏ها شروع كنیم سپس دیگران. «قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین»
 2- در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین»
 3- پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین»
 4- بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مى‏كند.) «یعرفن فلا یؤذین»
 5 - رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین»
 6- در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین»
 7- نوع لباس مردم در جامعه، مى‏تواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین»
 8 - سرچشمه‏ى بسیارى از مزاحمت‏هاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یُؤذین»
 9- زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین»
 10- بد حجابى‏هاى گذشته قابل عفو است. «غفوراً رحیماً»
 11- مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحیماً»

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

یک شنبه 14 تیر 1394  08:02 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss saeedakh
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 4842
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

ترجمه و تقسیر آیه 59 سوره احزاب:

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلایُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِیماً
اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها =]روسرى هاى بلند[ خود را بر خویش فرو افکنند، این کار براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است; و (اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده و رحیم است».

نخست به زنان با ایمان دستور مى دهد که، هرگونه بهانه و مستمسکى را از دست مفسده جویان بگیرند، سپس با شدیدترین تهدیدى که در آیات قرآن کم نظیر است، منافقان، مزاحمان و شایعه پراکنان را مورد حمله قرار مى دهد.
در قسمت اول مى گوید: «اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین بگو، روسرى هاى بلند خود را بر خویش فرو افکنند تا شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند» (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلایُؤْذَیْنَ).
در این که: منظور از شناخته شدن چیست؟ دو نظر در میان مفسران وجود دارد که منافاتى با هم ندارند:
نخست این که: در آن زمان، معمول بوده است، کنیزان بدون پوشیدن سر و گردن، از منزل بیرون مى آمدند، و از آنجا که از نظر اخلاقى وضع خوبى نداشتند، گاهى، بعضى از جوانان هرزه، مزاحم آنها مى شدند، در اینجا به زنان آزاد مسلمان، دستور داده شد: حجاب اسلامى را کاملاً رعایت کنند تا از کنیزان شناخته شوند و بهانه اى براى مزاحمت به دست هرزگان ندهند.
بدیهى است، مفهوم این سخن آن نیست که: اوباش حق داشتند مزاحم کنیزان شوند، بلکه منظور این است که: بهانه را از دست افراد فاسد بگیرند.
دیگر این که: هدف این است که: زنان مسلمان در پوشیدن حجاب، سهل انگار و بى اعتنا نباشند، مثل بعضى از زنان بى بند و بار که در عین داشتن حجاب، آن چنان بى پروا و لا ابالى هستند که، غالباً قسمتهائى از بدنهاى آنان نمایان است و همین معنى، توجه افراد هرزه را به آنها جلب مى کند.
در این که: منظور، از «جلباب» چیست؟ مفسران و ارباب لغت چند معنى براى آن ذکر کرده اند:
1 ـ ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى که، از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سینه ها را مى پوشاند.
2 ـ مقنعه و خمار (روسرى).
3 ـ پیراهن گشاد.(1)
گرچه، این معانى با هم متفاوتند، ولى قدر مشترک همه آنها این است که: بدن را به وسیله آن بپوشاند (ضمناً باید توجه داشت «جلباب» به کسر و فتح جیم هر دو قرائت مى شود).
اما بیشتر به نظر مى رسد: منظور پوششى است که از روسرى بزرگتر و از چادر کوچکتر است، چنان که نویسنده «لسان العرب» روى آن تکیه کرده است.
و منظور از «یُدْنِیْنَ» (نزدیک کنند) این است که: زنان «جلباب» را به بدن خویش نزدیک سازند، تا درست آنها را محفوظ دارد، نه این که آن را آزاد بگذارند، به طورى که گاه و بى گاه کنار رود، و بدن آشکار گردد، و به تعبیر ساده خودمان، لباس خود را جمع و جور کنند.
اما این که: بعضى خواسته اند، از این جمله استفاده کنند که: صورت را نیز باید پوشانید، هیچ دلالتى بر این معنى ندارد و کمتر کسى از مفسران پوشاندن صورت را در مفهوم آیه داخل دانسته است.(2)
به هر حال، از این آیه استفاده مى شود که: حکم «حجاب و پوشش» براى زنان آزاد، قبل از این زمان نازل شده بود، ولى بعضى روى ساده اندیشى درست مراقب آن نبودند، آیه فوق تأکید مى کند که در رعایت آن دقیق باشند.
و از آنجا که نزول این حکم، جمعى از زنان با ایمان را نسبت به گذشته پریشان مى ساخت، در پایان آیه مى افزاید: «خداوند همواره غفور و رحیم است» (وَ کانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِیماً).
هر گاه، از ناحیه شما تاکنون در این امر، کوتاهى شده، چون بر اثر جهل و نادانى بوده است، خداوند، شما را خواهد بخشید، توبه کنید، و به سوى او باز گردید، و وظیفه عفت و پوشش را به خوبى انجام دهید.


پی نوشت ها :
1 ـ «لسان العرب»، «مجمع البحرین»، «مفردات راغب»، «قطر المحیط» و «تاج العروس».

2 ـ درباره «فلسفه حجاب» و اهمیت آن و همچنین استثناء «وجه و کفین» (صورت و دستها تا مچ) در جلد 14 تفسیر «نمونه»، ذیل آیات 30 و 31 سوره «نور»، صفحه 442 به بعد بحث مشروحى داشته ایم.

منبع : تفسیر نمونه جلد 17

                  

یک شنبه 14 تیر 1394  08:07 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss saeedakh
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

مسأله ی حجاب در قرآن ؛

در قرآن با تعبیرات گوناگون از حیا (حجاب) سخن به میان آمده است : حیا در زبان (انعام ۱۰۸) ،حیا در طرز سخن گفتن (احزاب ۳۲) ،حیا در راه رفتن (قصص۲۵) ،حیا در شرکت در مجالس میهمانی (احزاب ۵۳) ،حیا در نگاه کردن (نور۳۰ و ۳۱) ،حیا در امور اقتصادی (بقره۲۷۳) ،حیا در ورود به منازل (نور   ۵۸و59) .

جمعه 19 تیر 1394  05:41 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

رعایت (حجاب) در راه رفتن در اسلام :

قرآن درباره تعریف دخترشعیب می‌ فرماید ، دختر خوبی بود  « تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاءٍ » [2] ، « تَمْشی » راه می‌رفت

« عَلَى اسْتِحْیاءٍ » روی حیا راه می‌رفت .

َ در جای دیگر می فرماید : " ولا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ " [3] .در قدیم زنانی بودندكه خلخال (مثل النگو) به پایشان بود ، و وقتی راه می‌رفتند صدا می‌كرد و مردم متوجه می‌شدند و جلب توجه می شد .خداوند به خاطر سالم ماندن قلب ها و جامعه ، این قبیل رفتارها را منع کرده است .

جمعه 19 تیر 1394  05:42 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

حجاب در کلام (نحوه ی سخن گفتن )  :

 اسلام نمی‌گوید زن حرف نزند ، می‌گوید حرف بزند اما با کرشمه وناز وخضوع در مقابل نامحرمان حرف نزند ؛ « فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً » [4] ، « تَخْضَعْنَ » از خضوع یعنی حرف که می‌زنند نازک و با کرشمه نباشد . چرا؟ برای اینکه « فَیَطْمَعَ » طمع می‌کند « الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ » آن کسی که در قبلش مرض است . قرآن می‌گوید خانم ها ،گفتگوهایتان بانامحرم خاضعانه نباشد . « فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ »

حجاب چشم ؛

قرآن می‌ گوید : برای حفظ عفت عمومی كسی بدون اجازه وارد خانه كسی نشود . حتی بچه‌هایی كه به تكلیف نرسیده‌اند اگرخواستند وارد خانه كسی بشوند در بزنند .

در جای دیگر می فرماید ؛« قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ »[5] ؛ برای حفظ عفت عمومی چشم خود را پایین بیاندازند .

جمعه 19 تیر 1394  05:42 ب.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss
دسترسی سریع به انجمن ها