∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

 

وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
 
هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را می‌داند؛ همه اینها در کتاب آشکاری ثبت است! [= در لوح محفوظ، در کتاب علم خدا]     
 
 
 
 
آیه شش سوره هود 
 
تقدیم به ملائک  مقربین  درگاه حق  
 
به نیت افزایش روزی 
 
 
یک شنبه 21 تیر 1394  01:47 ق.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss saeedakh s4d3gh shirdel2 namebaran nargesza
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 2264
محل سکونت : مازندران
یک شنبه 21 تیر 1394  02:15 ق.ظ
تشکرات از این پست
saeedakh s4d3gh shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

  1 ـ «دابّة» جنبنده، منظور از آن حيوانات است كه حركت دارند و شامل همه انواع آن از كوچك و بزرگ مى‏شود. البته «دابّه» را بيشتر به اسب اطلاق مى‏كنند ولى در اينجا منظور تمام حيوانات است.

    2 ـ «رزق» روزى ، عطاى مستمر و شامل تمام نيازها از جمله نيازهاى معنوى انسان مى‏شود.

    3 ـ «مستقر» قرارگاه ، محل استقرار. اسم مكان از «قرّ» است و مى‏توان آن را مصدر ميمى گرفت.

    4 ـ «مستودع» محلى كه به طور موقت در آن قرار دارند، جايگاه موقت از «ودع» به معناى چيز موقت مانند وديعه گرفته شده است. اين كلمه نيز اسم مكان است و احتمال دارد مصدر ميمى باشد.

یک شنبه 21 تیر 1394  03:18 ق.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss s4d3gh shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

در آيه پيش، از علم گسترده خداوند سخن به ميان آمد و اينك در اين آيه يكى از مصاديق روشن آن بيان مى‏شود و آن اينكه خداوند ازتمام نيازهاى موجودات زنده آگاه است و يكى از نيازهاى بسيار مهم آنها احتياج به غذاست كه اگر به طور مرتب تغذيه نكنند، زندگى خودرا از دست مى‏دهند و خدا با علم به همين نياز، غذاى آنها را تأمين كرده و روزى آنها را برعهده دارد.

    خداوند، هر نوع غذايى را كه هر موجود زنده‏اى لازم دارد به فراوانى در طبيعت قرار داده است كه با اندك تلاشى در دسترس اوست و همه چيز در چرخه حيات آماده است و علاوه بر موادّ غذايى، ابزار لازم را هم به هر حيوانى متناسب با غذايى كه مى‏خورد داده است.

    در ادامه آيه اظهار مى‏دارد كه خداوند، قرارگاه دائمى (مستقرّ) و جايگاه موقت (مستودع) موجودات زنده را مى‏داند و در هر حالتى باشند به آنها روزى مى‏رساند و چنين نيست كه اگر پرنده‏اى از قرارگاه دائمى خود يعنى لانه‏اى كه دارد خارج شد يا انسانى به سفر رفت دسترسى به روزى نخواهد داشت، بلكه در آن حالت نيز خداوند روزى او را تأمين مى‏كند.

    مى‏توان گفت كه منظور از «مستقر» حيوانى است كه به فعليت رسيده و در اين جهان به زندگى خود ادامه مى‏دهد و منظور از «مستودع» حيوانى است كه هنوز به فعليت نرسيده است و به صورت قوّه و نطفه است و پا به عرصه وجود ننهاده است. خدا از هر دو نوع آنها آگاهى دارد و هر كدام از آنها هر نوع نيازى براى ادامه وجود داشته باشند از جانب خدا تأمين مى‏شود و همان روزى‏رسانى خداست.

    مطلب ديگرى كه در پايان آيه تذكر داده اين است كه همه اينها در كتابى آشكار نوشته شده، يعنى سهم روزى موجودات زنده در پرونده خاصى در لوح محفوظ قرار دارد.

یک شنبه 21 تیر 1394  03:19 ق.ظ
تشکرات از این پست
s4d3gh kuoroshss shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

 هر موجود زنده‏اى كه در جهان وجود دارد نيازمند به غذاست و اگر تغذيه نكند، از بين مى‏رود. اين كار بايد به طور مرتب و روزانه انجام گيرد و براى همين است كه از آن به «روزى» تعبير مى‏كنيم كه دلالت بر روزانه بودن و دائمى بودن آن دارد و در عربى نيز به آن «رزق» گفته مى‏شود كه به معناى عطاى مداوم و پيوسته است.

    خداوند، براى تأمين روزى موجودات زنده و حتى گياهان و درختان، منابع و امكانات گسترده‏اى را در طبيعت قرار داده و به هر موجود زنده‏اى ابزار و وسايل لازم را در جهت استفاده از غذايى كه با اندام او مناسب است، عطا كرده و به طور غريزى راه استفاده از آن را هم به او آموخته است.

    با توجه به چگونگى تغذيه حيوانات در خشكى و دريا و روشهاى گوناگونى كه حيوانات براى به دست آوردن غذا از آن استفاده مى‏كنند، انسان دچار شگفتى مى‏شود وبه روشنى درمى‏يابد كه چنين كارهايى جز با تعليم غريزى خداوند و هدايت تكوينى او صورت نمى‏گيرد و اين نظم هماهنگ و متعادل در خوردن و خورده شدن، بر اساس يك قانون كلى طبيعى است كه خداوند در جهان خلقت قرار داده است و خداوند علاوه بر فراهم كردن مواد غذايى گوناگون براى حيوانات، در وجود آنها ابزارهايى را كه متناسب با اندام آنهاست قرارداده تا به آسانى غذا در وجودشان هضم شود و مثلاً براى هر كدام از گياهخواران و گوشتخواران و دانه‏خواران، دندانها و ابزارى متناسب با غذايى كه مى‏خورند داده است.

یک شنبه 21 تیر 1394  03:20 ق.ظ
تشکرات از این پست
s4d3gh kuoroshss shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

   قال اميرالمؤمنين(ع): الجمع بين الصلاتين يزيد فى الرزق، والتعقيب بعد الغداة وبعد العصر يزيد فى الرزق، و صلة الرحم تزيد فى الرزق، و كسح الفناء يزيد فى الرزق، و مواساة الاخ فى الله تزيد فى الرزق، و البكور فى طلب الرزق يزيد فى الرزق، و الاستغفار يزيد فى الرزق، و استعمال الامانة يزيد فى‏الرزق، و قول الحق يزيد فى الرزق، و اجابة المؤذّن تزيد فى الرزق، و ترك الكلام فى الخلاء يزيد فى الرزق، و ترك الحرص يزيد فى الرزق، و شكر المنعم يزيد فى الرزق، و اجتناب اليمين الكاذبة يزيد فى‏الرزق، و الوضوء قبل الطعام يزيد فى الرزق، و اكل ما يسقط من الخوان يزيد فى الرزق، و من سبّح الله كلّ يوم ثلاثين مرّة دفع الله عنه سبعين نوعا من البلاء ايسرها الفقر.(1)

    اميرالمؤمنين(ع) فرمود: جمع كردن ميان دو نماز روزى را مى‏افزايد، و خواندن تعقيبات بعد از نماز ظهر و عصر روزى را مى‏افزايد، و صله رحم روزى را مى‏افزايد، و جارو كردن جلو درب روزى را مى‏افزايد، و همدردى با برادر دينى روزى را مى‏افزايد، و صبح زود در طلب روزى بودن روزى را مى‏افزايد، و استغفار كردن روزى را مى‏افزايد، و امانت دارى روزى را مى‏افزايد، و گفتن سخن حق روزى را مى‏افزايد، واجابت كردن كسى كه اذان مى‏گويد، روزى را مى‏افزايد، و ترك كردن سخن گفتن در مستراح روزى را مى‏افزايد، و ترك كردن حرص روزى را مى‏افزايد، و شكر كسى كه نعمت داده روزى را مى‏افزايد، و پرهيز از سوگند دروغ روزى را مى‏افزايد، و وضو گرفتن پيش از طعام روزى را مى‏افزايد، و خوردن آنچه از سفره افتاده روزى را مى‏افزايد و هر كس هر روز سى مرتبه خدا را تسبيح بگويد، خدا از او هفتاد نوع بلا را دفع مى‏كند كه كمترين آن فقر است.

یک شنبه 21 تیر 1394  03:22 ق.ظ
تشکرات از این پست
s4d3gh kuoroshss shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

  در بعضى از روايات از كار كسانى كه در خانه مى‏نشينند و به دنبال روزى نمى‏روند به گمان اينكه خدا روزى آنها را خواهد رسانيد، انتقاد شده است:

    عن الصادق(ع) قال: و رجل يقعد فى بيته و يقول رب ارزقنى و لايخرج و لايطلب الرزق يقول الله عز و جل: عبدى الم اجعل لك السبيل الى الطلب و الضرب بجوارح صحيحة؟(4)

    امام صادق(ع) فرمود: و مردى است كه در خانه خود نشسته و مى‏گويد: پروردگارا به من روزى برسان و به دنبال روزى نمى‏رود، پس خداوند مى‏گويد: بنده من آيا براى تو راه طلب روزى و كار با اعضاى سالم بدن را قرار ندادم؟

یک شنبه 21 تیر 1394  03:25 ق.ظ
تشکرات از این پست
s4d3gh kuoroshss shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

  قل من يرزقكم من السموات و الارض قل الله (سبأ/ 24)

    بگو چه كسى شما را از آسمانها و زمين روزى مى‏دهد؟ بگو: خدا.

    هر چند كه انسان و حيوان نيز براى به دست آوردن غذا زحمت مى‏كشند و بخصوص انسان در طبيعت تصرف مى‏كند و غذاهاى متنوعى براى خود آماده مى‏سازد، ولى همه اينها از منابع و امكاناتى است كه خدا در طبيعت قرار داده و در واقع خداست كه روزى خلق را بر عهده دارد و هر موجودى تا زنده است، مهمان سفره گسترده خداوند است و البته موجود زنده بايد تلاش و حركت داشته باشد تا از اين سفره بهره ببرد.

    گاهى خشكسالى و قحطى شديدى پيش مى‏آيد و موجود زنده هر چه تلاش مى‏كند غذايى را به دست نمى‏آورد ومى‏ميرد، در چنين حالتى معلوم مى‏شود كه روزى او در طبيعت تمام شده و بايد بميرد. حتى اگر غذا آماده باشد و سهم روزى حيوان تمام شده باشد، نمى‏تواند ازآن روزى استفاده كند و مى‏ميرد، چون طبق آيه‏اى كه خوانديم، سهم روزى جنبندگان در كتابى آشكار نوشته شده و تعيين شده است.

 

یک شنبه 21 تیر 1394  03:27 ق.ظ
تشکرات از این پست
s4d3gh kuoroshss shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

معمولاً روزى رسانى خدا به اين صورت است كه امكانات لازم را در اختيار موجود زنده قرار مى‏دهد و او بايد با تلاش و حركت خود از آن امكانات استفاده كند ولى گاهى بعضى از حيوانات در شرايطى هستند كه نمى‏توانند حركتى بكنند مانند برخى از حيوانات تك سلولى و يا حيواناتى كه در شرايط ويژه‏اى قرار دارند، در چنين حالتى اگر سهم روزى آنها تمام نشده باشد، خداوند به طور مستقيم و مباشر به آنها روزى مى‏دهد:

    و كأيّن من دابّة لاتحمل رزقها الله يرزقها و ايّاكم (عنكبوت / 60)

    و چه بسا جنبنده‏اى كه روزى خود را حمل نمى‏كند، خداوند او و شما را روزى مى‏دهد.

یک شنبه 21 تیر 1394  03:28 ق.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss s4d3gh shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

 گاهى هم بعضى از بندگان صالح خدا به مقامى مى‏رسند كه از غيب براى آنها روزى مى‏رسد و بى‏هيچ رنجى غذاى آماده در اختيار آنها قرار مى‏گيرد، همان‏گونه كه در اختيار مريم مادر عيسى و فاطمه دختر پيامبر اسلام قرار گرفت:

    كلّما دخل عليها زكريا المحراب وجد عندها رزقا قال يا مريم انّى لك هذا قالت هو من عندالله انّ الله يرزق من يشاء بغير حساب (آل عمران / 37)

    هر گاه كه زكريا در محراب بر او (مريم) وارد مى‏شد، نزد او روزى‏اى مى‏يافت گفت: اى مريم اين از كجا برايت آمده است؟ مريم گفت: آن از نزد خداوند است، همانا خدا هر كس را كه بخواهد بى‏حساب روزى مى‏دهد.

یک شنبه 21 تیر 1394  03:29 ق.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss s4d3gh shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

 همچنين درباره‏كسانى كه در راه خدا كشته شده‏اند، آمده است كه آنها پس از شهادت نوعى زندگى دارند و به آنها روزى داده مى‏شود:

    و لاتحسبنّ الذين قتلوا فى سبيل الله امواتا بل احياء عندربهم يرزقون (آل‏عمران/169)

    و كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار بلكه اينان زنده‏اند و نزد پررودگارشان روزى داده مى‏شوند.

یک شنبه 21 تیر 1394  03:29 ق.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss s4d3gh shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

   در قرآن كريم در آيات بسيارى آمده است كه روزى‏بندگان در دست خداست و هموست كه روزى كسى را فراوان مى‏دهد و يا بر او تنگ مى‏گيرد:

    اللّه يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر (رعد / 26)

    خداوند روزى را براى كسى كه بخواهد گسترده و تنگ مى‏كند.

    و اللّه فضّل بعضكم على بعض فى الرزق (نحل / 71)

    و خدا برخى از شما را بر برخى ديگر در روزى برترى داده است.

یک شنبه 21 تیر 1394  03:30 ق.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss s4d3gh shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

توجه كنيم كه چون روزى به خدا نسبت داده مى‏شود و روزى همه در دست اوست، كلمه «رزق» شامل روزى حلال مى‏شود و آن غذايى كه از طريق حرام به دست مى‏آيد و خورده مى‏شود «رزق» نيست(6) و در قرآن كريم در مواردى «رزق» را با صفت كريم و حسن آورده و در آياتى دستور داده كه از روزى حلال و پاك بخوريد:

و كلوا مما رزقكم الله حلالا طيّبا (مائده / 88)

    و از آنچه خدا به شما روزى داده حلال و پاكيزه بخوريد.

یک شنبه 21 تیر 1394  03:33 ق.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss s4d3gh shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

 توجه كنيم كه كلمه «رزق» فقط به غذا و خوراكى گفته نمى‏شود، بلكه «رزق» هر گونه عطاى مداوم و پيوسته‏اى است كه مى‏رسد و شامل تمام چيزهاى مطلوب حتى امور معنوى هم مى‏شود؛ مثلاً مى‏گوييم: خداوند به او فرزندى روزى كرد؛ و يا از خدا چنين مسألت مى‏كنيم: اللهم ارزقنى العلم و الايمان و الشهادة و از خدا مى‏خواهيم كه براى ما علم يا ايمان يا شهادت يا تقوا روزى كند و نيز «رزق» شامل نعمتهاى بهشتى هم مى‏شود:

  فاولئك يدخلون الجنّة يرزقون فيها بغير حساب (غافر / 40)

    پس آنان وارد بهشت مى‏شوند، در آن بدون حساب روزى داده مى‏شوند.

منبع:    http://www.jafarinia.com

یک شنبه 21 تیر 1394  03:34 ق.ظ
تشکرات از این پست
kuoroshss s4d3gh shirdel2 nargesza
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 2264
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ∞

 
وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا ۚ
 
كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
 
آیه 6، سوره ی مبارکه ی هود
 
و هیچ جنبنده ای در زمین نیست، مگر آنکه روزی او بر خداست
 
و او قرارگاه دائمی و جایگاه موقت او را می داند. همه در کتاب آشکاری ثبت است.
 

نکته ها:

 
- کلمه ی «دابّه» از «دبیب» به معنای آهسته راه رفتن و قدم های کوچک برداشتن است، ولی به هر جنبنده ای اطلاق می شود.
 
- «رزق» به معنای بخشش مستمر است چه مادی و چه معنوی، و لذا در دعا می خوانیم: «اللهم ارزقنی ... قلبا خاشعا ... و لسانا ذاکرا ... و علما نافعا»(بحار الانوار، جلد 95، ص 258)، رزقی که خداوند می دهد از هر جهت مناسب با موجودات است، مثلا غذای کودک در شکم مادر به تناسب نیاز او تغییر می کند تا آنکه پس از تولد تبدیل به شیری گوارا می شود و الا انسان با چه قدرتی می توانست به نوزاد در رحم مادر غذا برساند و یا نوزاد چگونه می توانست غذای خود را بدست آورد.(و کاین من دابه لاتحمل رزقها الله یرزقها (آیه 60، سوره ی مبارکه ی عنکبوت)).
 
- «مستقر» به معنای جایگاه ثابت و «مستودع» به معنای ودیعه گذاشتن و گرفتن آن است که کنایه از جایگاه موقت است.
 
- حضرت علی علیه السلام در وصیت به فرزندش امام حسن علیه السلام می فرماید: رزق دو گونه است: نوعی از آن را باید با تلاش و کوشش بدست آورد و نوعی دیگر خود به سراغ تو می آید (بحار الانوار، جلد 5، ص 147)، مثل نور، باران و هوا در طبیعت و هوش و حافظه و استعداد در انسان.
پس مراد آیه آن نیست که گوشه ای بنشینیم و منتظر نزول غذای آسمانی باشیم، بلکه منظور آن است که هم کار و تلاش داشته باشیم و هم آنچه را بدست می آوریم رزقی از جانب خدا بدانیم، لذا همه ی پیشوایان دینی ما کار می کرده اند.
 
- لازمه ی رزق رسانی به همه ی موجودات، علم به مکان و نیاز آن هاست، باید یک سیستم بسیار دقیق وجود داشته باشد که آخرین آمار، آخرین نیازها و آخرین قرارگاه را بداند. تعداد انسان ها و حیوانات از دریایی، هوایی و صحرایی و همه ی موجودات ریز و درشت با ویژگی های گوناگون و نیازهای بسیار متنوع آن ها را بداند. (يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا)
 
- اگر همه ی امور در کتاب مبین است (كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ)، پس کسی که علم کتاب را داشته باشد همه چیز را می داند. در آیه ی آخر سوره ی مبارکه ی رعد می خوانیم: به کفار بگو: شاهد من خداوند است و کسی که علم کتاب را داراست. روایات شیعه و سنی می گویند که مراد از این شخص حضرت علی علیه السلام است.
 
- خداوند دو سنت دارد: یکی سنت رزق رسانی و یکی سنت اجرای امور از طریق اسباب و وسایل، بنابراین رسیدن رزق منافاتی با قانون تلاش انسان ها ندارد.
 

پیام ها:

 
1- موجود زنده، حق تغذیه دارد و خداوند این حق را بر خود واجب کرده است.
    (مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا)
2- رزق ما به دست خداست، در برابر دیگران گردن خم نکنیم. (مَا مِنْ دَابَّةٍ ... إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا)
3- درباره ی روزی نه حرص بورزیم نه بترسیم.(و مَا مِنْ دَابَّةٍ ... إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا)
4- خداوند هم منابع رزق را در اختیار ما قرار داده و هم عقل و وسیله ی استخراج، اکتشاف
    و تحصیل آن را به ما عطا کرده است. (إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا)
5- هر کجا برویم زیر نظر خدا هستیم، چه در سفر و چه در حضر. (يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا)
6- همه ی اطلاعات و آمار این جهان به طور دقیق در مرکزی ثبت و ضبط می شود. (كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ)
تفسیر نور
یک شنبه 21 تیر 1394  02:38 ب.ظ
تشکرات از این پست
shirdel2 nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها