عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله: فرزند هفت سال سروَر، هفت سال فرمانبردار و هفت سال وزیر است. مکارم الاخلاق، ص222

∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞

∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  02:12 ق.ظ

 

يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ

 

پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی (کار نیک یا بد) باشد، و در دل سنگی یا در (گوشه‌ای از) آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت برای حساب) می‌آورد؛ خداوند دقیق و آگاه است 

 

 

سوره لقمان آیه ۱۶ 

تقدیم  به  سربازان  قیام  حسینی  ۷۲  دو تن  شهدای کربلا  


به نیت     سلامتی و طول عمر  والدین

 

 

tahmores

tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار
kuoroshss shirdel2 namebaran nargesza saeedakh emamedavazdah تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  03:27 ق.ظ

 
يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ
 
يَأْتِ بِهَا اللهُ  ۚ  إِنَّ اللهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ
 
آیه 16، سوره ی مبارکه ی لقمان
 
(لقمان:) اى پسرك من، اگر كار شايسته يا ناشايسته ی تو هم وزن يك دانه ی خردل باشد و آن هم در دل صخره اى يا در آسمان ها و يا در دل زمين نهان باشد، خدا آن را براى حسابرسى حاضر خواهد كرد، چرا كه خداوند علمش در ژرفاى هر چيزى نفوذ دارد و به كُنه موجودات آگاه است.
 

نکته ها:

 
«خردل» گیاهى است با دانه ‏هاى سیاه رنگ و بسیار كوچك كه دانه‏ هاى آن در كوچكى و حقارت ضرب‏ُ المثل است.
 

پیام ها:

 
1- توجّه دادن فرزند به علم و قدرت الهى، نشانه ‏ى حكمت است. «آتینا لقمان الحكمة... یا بنىّ...»
 
2- در موعظه، براى هر توصیه ‏اى نام مخاطب را تكرار كنیم.
    (تكرار «یا بُنىّ» در این سوره و تكرار «یا ابت» در سوره‏ ى مریم آیات 40 تا 45).
 
3- ایمان انسان به حضور عملش در قیامت، سرچشمه‏ ى اصلاح اوست. «اِن تك مثقال حبّة... یأت بها الله»
 
4- در یك ارزیابى و نظارت كامل، باید كوچك‏ترین كارها نیز مورد توجّه قرار گیرد. «مثقال حبّة من خردل»
 
5 - كوچكى، «خَردَل» سفتى، «صَخرَة» دورى و ناپیدایى، «السّموات، الارض»،
     در علمِ الهى و قدرتِ احضارِ عمل اثرى ندارد. «یأت بها الله»
 
6- خداوند به همه چیز آگاه و بر همه چیز تواناست. «یأت بها الله ... لطیف خبیر»
 
7- اعمال انسان، در این جهان از بین نمى‏ رود. «یأت بها الله»
 
8- حسابرسى خداوند دقیق است، زیرا او لطیف است. «لطیفٌ خبیر»
تفسیر نور
kuoroshss

kuoroshss
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 2210
محل سکونت : مازندران
shirdel2 nargesza tahmores saeedakh تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  07:15 ق.ظ

بنام خدا

تفسیر المیزان
 يابنى انها ان تك مثقال حبه من خردل فتكن فى صخره او فى السموات او فى الارض يات بها الله ان الله لطيف خبير (آیه 16 سوره لقمان)
اى پسرك من ! اگر عمل تو هم وزن دانه خردلى، آنهم پنهان در دل سنگى، يا در آسمان يا در زمين باشد، خدا آن را مى آورد، كه خدا دقيق و كاردان است (آیه 16 سوره لقمان).
علم خداوند به تمامى پنهان ها احاطه دارد

يا بنى انها ان تك مثقال حبه من خردل فتكن فى صخره او فى السموات او فى الارض يات بها الله...

مى گويند كه ضمير در (انها) به خصلت - كه يا خير است يا شر -، بر مى گردد، چون از سياق چنين بر مى آيد، و در عين حال همين ضمير اسم (كان )، و جمله (مثقال حبه ) خبر آن است. و مراد از بودن آن در صخره، پنهان بودن و جايگير بودنش در شكم صخره محكم است، يا در جوف آسمانها يا در دل زمين، و مراد از آوردن آن، حاضر كردنش براى حساب و جزاست.

فصل سابق از كلام لقمان كه نقل شد راجع به توحيد و نفى شريك بود، و مضمون آيه مورد بحث فصل ديگرى از كلام اوست، كه مربوط به معاد و حساب اعمال است، و معنايش اين است كه اى پسرم ! اگر آن خصلتى كه انجام داده اى، چه خير و چه شر، از خردى و كوچكى همسنگ يك دانه خردل باشد، و همان عمل خرد و كوچك در شكم صخره اى، و يا در هر مكانى از آسمانها و زمين باشد، خدا آن را براى حساب حاضر خواهد كرد، تا بر طبقش جزاء دهد، چون خدا لطيف است، و چيزى در اوج آسمانها و جوف زمين و اعماق دريا از علم او پنهان نيست و علم او به تمامى پنهان ها احاطه دارد، خبيرى است كه از كنه موجودات با خبر است.

                  

shirdel2

shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 4451
محل سکونت : یزد
kuoroshss nargesza tahmores saeedakh تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  07:20 ق.ظ

بنام خدا

16یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّة مِنْ خَرْدَل فَتَکُنْ فِی صَخْرَة أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللّهُ إِنَّ اللّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ
16 ـ پسرم! اگر به اندازه سنگینى دانه خردلى (کار نیک یا بد) باشد، و در دل سنگى یا در (گوشه اى از) آسمان ها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت براى حساب) مى آورد; خداوند دقیق و آگاه است!


نخستین اندرز «لقمان» پیرامون مسأله توحید و مبارزه با شرک بود، دومین اندرز او درباره حساب اعمال و معاد است که حلقه «مبدأ» و «معاد» را تکمیل مى کند.
مى گوید: «پسرم! اگر اعمال نیک و بد، حتى به اندازه سنگینى خردلى باشد، در درون صخره اى، یا در گوشه اى از آسمان، یا درون زمین جاى گیرد، خدا آن را در دادگاه قیامت حاضر مى کند، و حساب آن را مى رسد; چرا که خداوند دقیق و آگاه است» (یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّة مِنْ خَرْدَل فَتَکُنْ فِی صَخْرَة أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللّهُ إِنَّ اللّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ).
«خردل» گیاهى است داراى دانه هاى سیاه بسیار کوچک که در کوچکى و حقارت، ضرب المثل مى باشد.
اشاره به این که: اعمال نیک و بد هر قدر کوچک و کم ارزش، و هر قدر مخفى و پنهان باشد، همانند خردلى که در درون سنگى در اعماق زمین، یا در گوشه اى از آسمانها مخفى باشد، خداوند لطیف و خبیر که از تمام موجودات کوچک و بزرگ و صغیر و کبیر در سراسر «عالم هستى» آگاه است آن را براى حساب، و پاداش و کیفر حاضر مى کند، و چیزى در این دستگاه گم نمى شود!
ضمیر در «إِنَّها» به «حسنات و سیئات و اعمال نیک و بد» باز مى گردد.
توجه به این آگاهى پروردگار از اعمال انسان، و محفوظ ماندن همه نیکى ها و بدى ها در کتاب علم پروردگار، و نابود نشدن چیزى در این عالم هستى، خمیرمایه همه اصلاحات فردى و اجتماعى است، و نیروى محرک قوى به سوى خیرات و باز دارنده مؤثر از شرور و بدى ها است.
ذکر «سماوات» و «ارض» بعد از بیان «صخره»، در حقیقت از قبیل ذکر عام بعد از خاص است.
در حدیثى که در «اصول کافى» از «امام باقر»(علیه السلام) نقل شده مى خوانیم: اتَّقُوا الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ، فَإِنَّ لَهَا طَالِباً، یَقُولُ أَحَدُکُمْ أُذْنِبُ وَ أَسْتَغْفِرُ، إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ: سَنَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ کُلَّ شَیْء أَحْصَیْناهُ فِی إِمام مُبِین، وَ قَالَ عَزَّوَجَلَّ: إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّة مِنْ خَرْدَل فَتَکُنْ فِی صَخْرَة أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللّهُ إِنَّ اللّهَ لَطِیفٌ خَبِیْرٌ:
«از گناهان کوچک بپرهیزید; چرا که سرانجام کسى از آن باز خواست مى کند، گاهى بعضى از شما مى گویند ما گناه مى کنیم و به دنبال آن استغفار مى نمائیم، در حالى که خداوند عَزَّوَجَل مى گوید: ما تمام آنچه آنها از پیش فرستاده اند، و همچنین آثارشان را، و همه چیز را در لوح محفوظ احصا کرده ایم، و نیز فرموده: اگر اعمال نیک و بد، حتى به اندازه سنگینى دانه خردلى باشد در دل صخره اى یا در گوشه اى از آسمان یا اندرون زمین، خدا آن را حاضر مى کند; چرا که خداوند لطیف و خبیر است».

                  

shirdel2

shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 4451
محل سکونت : یزد
kuoroshss nargesza tahmores تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  07:22 ق.ظ

بنام خدا

تفسیر مجمع البیان، ج 8، ص 325
 مضمون آیه مورد بحث فصل دیگری از کلام لفمان است، که مربوط به معاد و حساب اعمال میباشد، ومعنایش این است که ای پسرم!اگر آن خصلتی که انجام داده ای، چه خیر و چه شر، ازخردی و کوچکی همسنگ یک دانه خردل باشد، و همان عمل خرد و کوچک در شکم صخره ای، و یا در هر مکانی از آسمانها و زمین باشد، خدا آن را برای حساب حاضر خواهدکرد، تا بر طبقش جزاء دهد، چون خدا لطیف است، و چیزی در اوج آسمانها و جوف زمین واعماق دریا از علم او پنهان نیست و علم او به تمامی پنهان ها احاطه دارد، خبیری است که ازکنه موجودات با خبر است.

                  

shirdel2

shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 4451
محل سکونت : یزد
kuoroshss nargesza tahmores تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  08:15 ق.ظ

لقمان ، مربي نمونه در قرآن

یا حق

pishfar

pishfar
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1393 
تعداد پست ها : 143
محل سکونت : خراسان جنوبی
kuoroshss nargesza shirdel2 tahmores تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  09:25 ق.ظ

دومين اندرز لقمان در باره حساب اعمال و معاد است كه حلقه «مبدأ» و «معاد» را تكميل مى‏كند.
مى‏گويد: «پسرم! اگر به اندازه سنگينى دانه خردلى (كار نيك يابد) باشد، و در دل سنگى يا در (گوشه‏اى از) آسمانها و زمين قرار گيرد، خداوند آن را (در دادگاه قيامت) مى‏آورد (و حساب آن را مى‏رسد چرا كه) خداوند دقيق و آگاه است» (يا بُنَيَّ إِنَّها إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّماواتِ                        برگزيده تفسير نمونه، ج‏3، ص: 559
 أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ).
 «خردل» گياهى است كه داراى دانه‏هاى سياه بسيار كوچكى است كه در كوچكى و حقارت ضرب المثل مى‏باشد.
اشاره به اين كه اعمال نيك و بد هر قدر كوچك و كم ارزش، و هر قدر مخفى و پنهان باشد، همانند خردلى كه در درون سنگى در اعماق زمين، يا در گوشه‏اى از آسمانها مخفى باشد، خداوند لطيف و خبير كه از تمام موجودات كوچك و بزرگ و صغير و كبير در سراسر عالم هستى آگاه است آن را براى حساب، و پاداش و كيفر حاضر مى‏كند، و چيزى در اين دستگاه گم نمى‏شود! توجه به اين آگاهى پروردگار از اعمال انسان، خمير مايه همه اصلاحات فردى و اجتماعى است و نيروى محرك قوى به سوى خيرات و باز دارنده مؤثر از شرور و بديهاست.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

namebaran

namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4152
محل سکونت : تهران
kuoroshss nargesza shirdel2 tahmores تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  12:56 ب.ظ

 

متن آیه:
 

يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ
 

ترجمه آیه:
 

پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی (کار نیک یا بد) باشد، و در دل سنگی یا در (گوشه‌ای از) آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت برای حساب) می‌آورد؛ خداوند دقیق و آگاه است 

 

بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

خداوند آفریننده همه موجودات و کائنات از هرچه در جهان بگذرد آگاه است. نمی توان کاری هرچند کوچک انجام داد و از دید خدا پنهان کرد.
 

تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
 

مگر می شود کاری انجام داد و از دید خالق یکتا پنهان کرد. خدایی که آگاه و دانا به همه چیز و همه کس است. خدایی که موقع حساب و کتاب خیلی دقیق است ولی از رحمت او هم نمی شود غافل شد.
 

به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

باید ایمان و اعتقادمان به خدا را افزایش بدیم و قوی تر کنیم. باید بدانیم خدا که این همه خبر از غیب و نهان می دهد پس از هرچه که ما هرکجایی و به هر اندازه ای انجام دهیم آگاه است و در روز حساب به شمار می آورد.

 

روزی معلمی از شاگردانش خواست که مرغی را دور از چشم همه انجام دهند. همه دانش آموزان آن مرغ را کشتند و آوردند به جز یکی. و آن یکی در توضیح گفت من نتوانستم جایی پیدا کنم که کسی نباشد هرجا که پدر و مادر یا کس دیگری هم نبودند خدا بود. معلم همین درس را می خواست به بندگانش بدهد که هیچ جایی نیست که خدا نباشد و هیچ کاری نیست که خدا نداند و به آن آگاه نباشد. ( کار مورد نظر مهم نیست مهم نتیجه داستان است. )


اللهم عجل لولیک الفرج

nargesza

nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 8042
محل سکونت : اصفهان
kuoroshss shirdel2 tahmores تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  05:32 ب.ظ

**فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ **.

پس هر که هموزن ذرّه‏ای نیکی کند [نتیجه‏] آن را خواهد دیدو هر که هموزن ذرّه‏ای بدی کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید.

 

الزلزلة آیه : 7و8

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

salma57

salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 34664
محل سکونت : قم
kuoroshss tahmores تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  09:25 ب.ظ


نقل قول salma57

**فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ **.

پس هر که هموزن ذرّه‏ای نیکی کند [نتیجه‏] آن را خواهد دیدو هر که هموزن ذرّه‏ای بدی کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید.

 

الزلزلة آیه : 7و8

 

یادم می آید امام خمینی رضوان الله علیه گاهی در درسشان موعظه می فرمودند ـ معمولا اواخر سال یک جلسه از درس اصولشان را به موعظه اختصاص می دادند و این غیر از درس اخلاقی بود که به صورت هفتگی داشتند.
 
یکی از مطالبی که مکرر از ایشان شنیدم این است که می فرمودند: محکم ترین آیه در قرآن کریم این آیه است: «فَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیرًا یرَهُ * وَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یرَهُ: پس هر که هم وزنِ ذرّه‏ ای نیکی کند (نتیجه‏) آن را خواهد دید و هر که هم وزن ذرّه‏ ای بدی کند (نتیجه‏) آن را خواهد دید و به خصوص روی کلمه «یره» خیلی تأکید می کردند.
 
در مقام موعظه می فرمودند: "مراقب باشید چیزی را سبک نشمارید. اگر انسان حتی یک گناه را کوچک بشمارد عقوبتش را خواهد دید و خود این گناه در آن عالم به شکل عذاب مُجسم می شود. می فرمودند محکم ترین آیه ی قرآن که هیچ تشابهی در آن نیست و تأویلی برنمی دارد و مفهوم آن خیلی واضح و قطعی است این آیه است".
 
شاید این تعبیر در روایت هم آمده باشد که محکم ترین آیه در قرآن این آیه است که هر کس سر سوزنی، به اندازه سنگینی یک ذره، خوبی کند آن را خواهد دید و اگر به اندازه سنگینی یک ذره بدی کند، خواهد دید. پس معنای محکم ترین آیه ی قرآن این است که اگر ـ العیاذ بالله ـ مبتلا به معصیتی شدیم، دیگر برگشت ندارد مگر آن که توبه کنیم تا بخشیده شویم.
سخنرانی آیت‌الله‌ مصباح یزدی در دیدار جمعی از فرماندهان و مدیران ارشد نیروی دریایی در تاریخ 89/9/16
منبع: http://www.hawzah.net/fa/goharenab/View/54/
kuoroshss

kuoroshss
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 2210
محل سکونت : مازندران
tahmores تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
پنج شنبه 25 تیر 1394  10:03 ب.ظ


نقل قول salma57

**فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ **.

پس هر که هموزن ذرّه‏ای نیکی کند [نتیجه‏] آن را خواهد دیدو هر که هموزن ذرّه‏ای بدی کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید.

 

الزلزلة آیه : 7و8


آیة الله شبیری زنجانی می فرمودند:
من از نزدیکان حاج احمد آقا فرزند امام شنیدم که ایشان حضرت امام خمینی را در خواب دیده اند،
 
از ایشان می پرسند که به شما چه گذشت؟
ایشان دست خود را بلند می کنند و پایین می آورند و می گویند: بدان، حرکتی مانند این حرکتِ دستِ من در اینجا حساب دارد.
 
حاج احمد آقا می پرسند: عبور از برزخ چگونه گذشت؟
امام می فرمایند: با وساطت اولیای الهی به خوبی گذشت.
منبع: کتاب حمیم، جلد 2، ص 215
kuoroshss

kuoroshss
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 2210
محل سکونت : مازندران
tahmores تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
جمعه 26 تیر 1394  04:37 ق.ظ

لقمان توجه فرزندخودرا به مسائل معاد و دقت حساب و کتاب آخرت جلب کرده اورا به انجام واجبات از نماز و امر به معروف و نهی ارمنکر توصیه می کند و سپس به تواضع در روابط با مردم سفارش کرده و از غرور و فخر فروشی ، از متکبرانه وبلند حرف زدن با مردم نهی کرده است.

 

باور داشتن به اینکه ذره ترین اعمال انسان در این عالم و در علم الهی برای قیامت نگهداری می شود ، در اصلاح نفس و پرهیز از گناه و عمل به واجبات ، نقش اساسی دارد.

حدیث) رسول خدا(ص) فرمودند: کسی که برای خدا فروتنی کند ، خدا اورا بر بسیاری از بندگانش برتری می بخشد.

saeedakh

saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس
kuoroshss تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
جمعه 26 تیر 1394  04:48 ق.ظ

اگر چيزى به اندازه سنگينى يك دانه خردل (از اعمال بشر) در دل سنگى يا در گوشه‏اى از آسمانها و زمين باشد، خداوند آن را حاضر مى‏سازد (و حساب آن را دارد) خداوند دقيق و آگاه است.

جهانى كه ما در آن زندگى مى‏كنيم، اندازه و وسعت زمين و آسمانهاى آن براى ما پوشيده است و تاكنون كسى به طور تحقق، وسعت آن را به دست نياورده است. آنچه مسلم است، اين است كه هر اندازه علم، گامهاى بلندترى در گشودن رازهاى جهان ما بر مى‏دارد، انسان به وسعت و پهناورى و عظمت جهان بالا بيشتر پى مى‏برد.

saeedakh

saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس
kuoroshss تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
جمعه 26 تیر 1394  04:49 ق.ظ

لخلق السموات والارض اكبر من خلق الناس ولكن اكثر الناس لايعلمون؛ (81)
 
آفرينش زمين و آسمانها بر خلاف تصور بيشتر مردم، بالاتر و بزرگتر از آفرينش بشر است.
saeedakh

saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس
kuoroshss تشکرات از این پست

پاسخ به:∞ آیه شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان ∞
جمعه 26 تیر 1394  04:49 ق.ظ

دومين برنامه او با معرفى و شناساندن خدا و احاطه وى بر سراسر جهان هستى آغاز مى‏گردد و مى‏گويد كه او بر تمام موجودات جهان، محيط است و هيچ چيز، هر قدر جزئى و كوچك باشد، از نظر او مخفى و پنهان نيست.

لقمان با يادآورى و يا تعليم اين قسمت از صفات خدا هدف تربيتى دارد و آن، اين است كه اكنون كه ما در برابر يك چنين خداى آگاه از تمام امور قرار گرفته‏ايم، بايد بدانيم خدا به حساب تمام كارهاى ما اعم از كوچك و بزرگ خواهد رسيد. اكنون ما در هر دو مرحله (آگاهى خدا بر تمام امور و رسيدگى خدا به تمام كارهاى بشر) به طور اجمال سخن مى‏گوييم.

saeedakh

saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس
kuoroshss تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها