عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر کس حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار اوست. بحارالأنوار، ج43، ص261

علت خستگی های روزانه ی ما چیست؟

علت خستگی های روزانه ی ما چیست؟
شنبه 22 اسفند 1394  09:32 ق.ظ

علت خستگی های روزانه ی ما چیست؟

بعضی وقتها گذراندن روز از همان ابتدا سخت است، بدن درد میکند، نمیتوان تمرکز کرد در چنین روزهایی دم دمی هستیم و انگار دائم خسته ایم. اینها همه نشانه های خستگی آدرنال است.

خستگی آدرنال چیست و چگونه میتوان درستش کرد
دیگر نشانه ها که کم کم هجوم می آورند عبارتند از تحریک پذیری، احساس ضعف، عدم تعادل هورمونی، هوس غذاهای شیرین و شور، مشکل خواب و بلند شدن مدت زمان ریکاوری از یک بیماری. به صورت جداگانه، این علائم هر کدام به یک نوع اختلال اشاره دارد اما انگار همه با هم ترکیب شده اند. این نشانه ها فرد را به طرف خستگی آدرنال می برد.

غدد آدرنال دو ارگان به اندازه انگشست شست هستند که بالای هر کدام از کلیه ها قرار دارند و بخشی از سیستم غدد درون ریز به حساب می آیند. این غده ها بیش از ۵۰ هورمون تولید میکنند که تقریبا نیروی محرک پشت هر عملی در بدن است! این غدد تا حدود زیادی در پاسخگویی به استرس دخیلند.

چیزی که اتفاق می افتد این است که مغزتان یک تهدید را ثبت میکند، حالا این تهدید چه احساسی باشد چه فیزیکی یا ذهنی، سپس غدد آدرنال شروع به آزاد کردن هورمون آدرنالین در بدن میکنند تا به شما کمک کند تا پاسخ تهدید را بدهید. شاید به خاطر همین است که وقتی با همسرتان دعوایتان میشود دوست دارید شیشه ماشینش را بشکنید! آدرنالین به سیستم بدن هجوم می آورد و مجبورتان میکند در برابر تهدید وارد عمل شوید، این اتفاق باعث میشود خون با شدت وارد مغز، قلب و عضلات شود.

قشر آدرنال کورتیکواستروئیدها را آزاد میکند تا فرآیند هایی مانند هضم، پاسخ سیستم ایمنی و توابع غیر ضروری دیگر که در زمان تهدید به کار نمی آیند را سرکوب کند. غدد آدرنال همچنین به دیگر هورمون ها کمک میکنند به تعادل برسند. گلوکوکورتیکوئیدها را میفرستد تا قند خون، انرژی و سوخت و ساز متعادل شود.

همچنین مینرالوکورتیکوئیدها هستند که به حفظ فشار خون سالم و مدیریت سطح هیدراتاسیون خون کمک میکنند. غدد آدرنال کارهای بسیار زیادی برای تنظیم بدن انجام میدهند، پس عجیب نیست که ۸۰ درصد از مردم کل جهان تحت تاثیر خستگی آدرنال قرار میگیرند.بدن به راحتی میتواند فرسوده شود مخصوصا به دلیل استرس های روزانه، خستگی آدرنال میتواند به این دلایل باشد:

•- تجربه های دردناکی مانند مرگ یکی از عزیزان، طلاق یا جراحی.
- قرار گرفتن در معرض سموم محیطی و آلودگی
- استرس طولانی مدت به دلیل مشکلات مالی، داشتن رابطه ی بد یا محیط کار نا مناسب و یا هر موقعیتی که باعث میشود فرد احساس درماندگی کند.
- تفکر منفی و اضطراب
-• کم خوابی
- برنامه غذایی ضعیف و نداشتن ورزش حالا نگران نباشید چند راه ساده وجود دارد تا خستگی آدرنال را درمان کنید.

برنامه غذایی خستگی آدرنال
برای شروع باید بعضی غذاهایی که دارای سموم، مواد شیمیایی و یا هرگونه ماده ای که هضم را سخت میکند هستند را حذف کنید. غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از شکر، شیرین کننده ها، غذاهای فرآوری شده و روغن های هیدروژنه. همه ی این غذاها دارای مواد تشکیل دهنده ای هستند که خارج از چرخه ی انرژی و هضم بدن ما است. از کافئین بعد از ظهر نیز باید صرف نظر کنید چون باعث بهم خوردن چرخه ی خوابتان میشود.

غذاهای زیادی هست که میتوانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا از عملکرد آدرنال حمایت کنند و انرژی از دست رفته را جایگزین کنند. این غذاها چون سرشار از مواد مغذی هستند کمکتان میکنند، قند پایینی دارند و سرشار از چربی های سالم و فیبر هستند. باید زیتون، نارگیل، ماهی های چرب، آجیل، گوشت مرغ و بوقلمون بیشتر استفاده کنید.

مکمل های خستگی آدرنال
خوردن غذای سالم مهم است، اما گاهی نمیتوانید تمام مواد مغذی که بدنتان نیاز دارد را تامین کنید. تعدادی از مکمل های تقویت کننده ی آدرنال عبارتند از: روغن ماهی، ویتامین D۳، ویتامین B۱۲، ویتامین C و زینک.

کاهش استرس خستگی آدرنال
آخرین و مهمترین بخش درمان خستگی آدرنال کاهش استرس و درمان ذهن است.
•- وقتی احساس خستگی میکنید تا جایی که میتوانید استراحت کنید.
-• سعی کنید هر شب ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید.
-• از بیدار ماندن تا دیر وقت اجتناب کنید و سعی کنید چرخه ی خواب ثابتی داشته باشید.
-• بخندید و کاری کنید که موجب تفریحتان شود.
-• استرس روابط و محل کارتان را کم کنید.
•- برای خوردن چرخه ی غذایی مناسبی را پیش ببرید.
-• قند و کافئین را کاهش دهید.
-• ورزش کنید
- از افراد منفی دوری کنید.
-• زمانی را برای آرامش خودتان در نظر بگیرید.

منبع: کرمانی

 

 

چگونه در عرض یک دقیقه شادی را به خودمان هدیه دهیم؟‎

شاد بودن و لذت بردن از لحظه لحظه زندگی هدف غایی بسیاری از ماست، هدفی که در عین سادگی گاهی مانند فتح یک قله بزرگ و سخت می شود.در واقع، شلوغی ها و دردسرها زندگی امروز آن چنان ما را به خود درگیر می کند که فراموش می کنیم کوچک ترین اتفاقات هم می تواند ما را سرخوش کند.علی رغم تمامی این مسائل رسیدن به چنین نقطه ای کار چندان دشواری هم نیست و می شود با رعایت نکات کوچکی در کسری از ثانیه خودمان را به یک حال خوب مهمان کنیم.

زندگی، برای رسیدن به این نقطه 6 پیشنهاد شگفت انگیزی که در کمترین زمان ممکن خنده را به لب های شما می آورد از دست ندهید.

خوردن شکلات
همه ما در طول روز به مقداری شیرینی برای تأمین قند بدن نیاز داریم و بهترین گزینه برای رفع این میل شکلات است.بنا بر تحقیقات انجام شده، با مصرف شکلات دوپامین موجود در بدن افزایش پیدا می کند و از این طریق فرد احساس نشاط و انرژی بیشتری پیدا می کند. فراموش نکنید، شکلات تلخ در بین انواع بیشماری این خوراکی لذت بخش سالم ترین و مفید ترین انتخابی است که می توانید داشته باشید.

گوش کردن به موسیقی
هر زمان که احساس کرختی و خمودگی کردید به موسیقی با ریتمی شاد و انرژی بخش گوش دهید، اثر معجزه آسای این نواها در کمتر از یک دقیقه حال و هوای شما را عوض می کند.فهرستی از موسیقی های مورد علاقه خودتان را درست کنید و در مواقع بد حالی به سراغشان بروید.

بوسیدن یا بغل کردن عزیزان
تماس فیزیکی با افرادی که دوستشان داریم موجب افزایش اکسی توسین در بدن می شود و به همین واسطه انرژی بی مانند به ما می بخشد. به همین دلیل، بغل کردن یا بوسیدن افرادی که دوستشان داریم تأثیر فوق العاده ای در کاهش استرس، احساس امنیت و در نهایت شادی ما به جای می گذارد.

قدری تمیز کاری کنید
شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ ولی نظافت و نظم بخشیدن به اشیا تأثیر شگرفی در بهتر شدن حال بد دارد. این کار به شما نشان می دهد که هم چنان قدرت کنترل بر شرایط و اطراف خود را دارید و از عهده کارها بر می آیید. لازم نیست کار بزرگ یا خاصی انجام بدهید کافی است تخت به هم ریخته خود را جمع کنید تا در کمترین زمان ممکن تأثیر آن بر حالتان را ببینید.

سراغ خورشید بروید
نور آفتاب و قرار گرفتن در هوای تازه بیش از آنچه فکرش را بکنید به شما انرژی می دهد. در چنین فضایی شما نه تنها بهتر نفس می کشید بلکه نور طبیعی آفتاب حال خوش تری به شما می دهد.

حرف بزنید
تلفن را بردارید با بهترین دوستی که دارید صحبت کنید، خواهید دید به سرعت حالتان خوب می شود و فراموش می کنید که تا همین چند لحظه پیش توان و حوصله انجام هیچ کاری را نداشتید.حرف زدن با آنهایی که دوستشان داریم کمک قابل توجهی به بهبود حال و هوای ما می کنند.

منبع: سلامت نیوز
 
افسردگی یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش کیفیت زندگی در سالمندان است و در این سنین آمار ابتلا به افسردگی هم در خانم‌ها و هم در آقایان سالمند افزایش می‌یابد. افسردگی در پیری بسادگی متوقف نمی‌شود اما با با برخی مراقبتهای ویژه و پیروی از اصول زندگی سالم می‌توان بر آن غلبه کرد.


افسردگی در سالمندان می‌تواند به علت بروز هر یک از اتفاق‌های ناگوار زیر در زندگی شروع شود.

 

این گونه اتفاق‌ها اصلیترین علل بروز افسردگی در سالمندان است:
 از دست دادن عزیزان به خصوص همسر یا یکی از فرزندان
 از دست دادن سلامتی جسمی
 نزدیک شدن به مرگ و شروع فرایند زوال فرد

 از دست دادن سلامتی یکی از عزیزان
 انزوا و تنهایی‌ به‌دلیل کاهش روابط اجتماعی و مشکلات جسمی
 از‌دست‌دادن انگیزه و هدف، احساس بی‌هویتی و بی‌هدفی به‌دلیل بازنشستگی و یا محدودیت‌های فیزیکی در انجام فعالیت‌ها
 مشکلات جسمی‌ و بیماری‌هایی که موجب افسردگی سالمندان می‌شوند؛ از جمله مشکلات قلبی، کم‌کاری تیروئید، کمبود ویتامین ۱۲B، اسیدفولیک، آلزایمر، پارکینسون، دیابت، لوپوس و بیماری سرطان اشاره کرد.
 مصرف داروهایی مانند داروهـــای استروئیــدی و هورمونی، داروهای بیماران مبتلا به آرتروز، داروهای پایین آورنده فشار خون، داروهای تجویزی بیماران قلبی، داروهای بیماران مبتلا به سرطان و حتی مسکن‌ها می‌توانند باعث تحریک افسردگی شوند.
 ترس و اضطراب‌، وحشت از مرگ و نگرانی به خاطر مشکلات مالی و یا جسمی

علائم و نشانه‌های افسردگی سالمندان
احساس پوچی، اندوه و اضطراب، خستگی و عدم انرژی، از دست رفتن علاقه و لذت در اعمال روزمره، بروز مشکلات خواب از جمله بیدار شدن از خواب در صبح خیلی زود، مشکلات تغذیه و وزن، خارش یا درد بدن که بهبود نیابد، دشواری در تمرکز یا تصمیم گیری، احساس ترس از آینده، احساس گناه، بی‌پناهی و ناخوشی، افکار مرگ و خودکشی و تلاش برای خودکشی از جمله علائمی هستند که اگر هر کدام بیش از ۲ هفته باقی بماند نشان دهنده افسردگی هستند و حتما باید به پزشک مراجعه شود.

باید دقت داشته باشیم افکار مرگ و خودکشی از علایم شایع افسردگی در این سنین است که در سالمندان با تفاوت در علایم خلق همراه است.

تنهایی اصلیترین دلیل افسردگی
انزوا یا تنهایی یکی از اصلیترین دلایل افسردگی در این سنین است. از آنجا که تنهایی باعث کاهش روابط اجتماعی می‌شود، یکی از مهم‌ترین زمینه سازهای افسردگی در دوران سالمندی است. افراد سالمند به دلیل از دست دادن انگیزه و هدف که به احساس بی‌هویتی هم منجر می‌شود، افسردگیشان روز به روز تشدید می‌شود تا حدی که ترجیح می‌دهند با هیچ یک از نزدیکانشان رفت و آمدی نداشته باشند و همین امر باعث می‌شود این افراد روز به روز منزوی‌تر شوند.

 

 

s_z1368

s_z1368
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : اسفند 1394 
تعداد پست ها : 49

دسترسی سریع به انجمن ها