عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. میزان الحکمه

تفاوت «ضَلَالٍ مُّبِينٍ» با «ضَلاَلٍ بَعِيدٍ» چیست؟

تفاوت «ضَلَالٍ مُّبِينٍ» با «ضَلاَلٍ بَعِيدٍ» چیست؟
دوشنبه 24 اسفند 1394  04:52 ب.ظ

ر

«ضلالت»، یعنی گمراهی - «مبین» یعنی آشکار – و «بعید» یعنی دور.

گمراه شدن یک انسان [یا یک امت، یک جامعه، یک قوم یا یک امّت] را از زوایای متفاوتی می‌توان مورد مطالعه قرار داد و از "حیث‌"ها یا "جنبه"های گوناگونی توصیف و بیان نمود.

به عنوان مثال: اگر ببینید شخصی کار خطایی می‌کند، می‌گویید: «معلوم (آشکار) است که این کار خطاست». اما اگر ببیند که به قصد رسیدن به هدف معینی، راه خطایی را رفته است، می‌گویید: «از هدف دور شده است».

در قرآن کریم، گمراهی بشر، از زوایای گوناگونی مورد نظر قرار گرفته و از حیث‌ها و جنبه‌های متفاوتی توصیف شده است.

به عنوان مثال: اگر کسی با دست خودش مجسمه‌ای بسازد و آن را معبود خویش بخواند، گفته می‌شود که این یک گمراهی آشکار « ضَلَالٍ مُّبِينٍ » است؛ چون معلوم است که این مجسمه (بت)، معبود نمی‌باشد. اما اگر کسی به تناسب "هدف غایی و حقیقی" که معاد می‌باشد، مسیر را کلاً خطا رفته باشد، گفته می‌شود: دور شد « ضَلاَلٍ بَعِيدٍ »، مانند دو آیه ذیل:

گمراهی مبین (آشکار):

« هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِن دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ » (لقمان، 11)

ترجمه: اين خلق خداست [اينك] به من نشان دهيد كسانى كه غير از اويند چه آفريده‏اند [هيچ] بلكه ستمگران در گمراهى آشكارند.

توضیح: می‌فرماید به هر چه که نگاه کنید، مخلوق خداست؛ حال شما دیگرانی را خالق می‌نامید، خب بگویید چه خلق کرده‌اند؟ پس بسیار "آشکار" است که خلقی نکرده‌اند و هر کس چنین ادعایی داشته باشد، ظلم آشکاری به خودش و دیگران کرده است.

گمراهی بعید (دور):

« الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا أُوْلَئِكَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ » (ابراهیم علیه السلام، 3)

ترجمه: همانان كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح مى‏دهند و مانع راه خدا مى‏شوند و آن را كج مى‏شمارند آنانند كه در گمراهى دور و درازى هستند.

توضیح: انسان همیشه در حرکت است. حرکت او نیز به سوی هدف است. هدف او نیز "محبوب" اوست، و محبوب حقیقی و غایی نیز خداوند سبحان می‌باشد. پس، کسی که محبت دنیا را در دل دارد، هدفش دنیاست و هر چه به سوی این هدف حرکت کند، از محبوب حقیقی، رشد، قرب او و فلاح دورتر می‌شود.

meysam1200

meysam1200
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1394 
تعداد پست ها : 596
محل سکونت : فارس
دسترسی سریع به انجمن ها