عضویت العربیة English
امام حسین علیه السلام: چشمان هر کس که در مصیبت‌هاى ما قطره‌اى اشک بریزد، خداوند او را در بهشت جاى مى‌دهد. احقاق الحق، ج 5، ص523

آیا در وعده غذایی تان آهن وجود دارد؟

 
maya2015
maya2015
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1394 
تعداد پست ها : 595

آیا در وعده غذایی تان آهن وجود دارد؟
دوشنبه 16 فروردین 1395  03:17 ب.ظ

 

 

 

 

آیا در وعده غذایی تان آهن وجود دارد؟

 

دکتر جورج کارلوس، خون شناس کالج زنان در مرکز سانی بروک و میریام هوفر، متخصص تغذیه، به چند سؤال رایج در مورد آهن و سلامتی پاسخ می دهند.

 

▪ آهن چیست و از کجا به دست می آید؟

 

به گزارش آکاایران: آهن یکی از مواد اساسی و ضروری برای سلامتی بدن است. این ماده نقش حیاتی در تشکیل هموگلوبین بازی می کند. هموگلوبین، اکسیژن را در خون و میوگلوبین جاری می سازد و میوگلوبین، اکسیژن را در ماهیچه ها جاری می سازد. دو نوع آهن وجود دارد، اولی آهنی است که در گوشت قرمز، ماکیان و ماهی یافت می شود بیشتر جذب بدن می شوند و نوع دوم آهنی است که در غذاهای گیاهی مانند نخودفرنگی، لوبیا و سبزیجات، نان غنی شده و تخم مرغ موجود است.

 

▪ چطور مشخص می شود که آهن موجود در بدن کافی نیست؟

 

از میان علائم کم خونی با کمبود آهن می توان خستگی ماهیچه ای، نفس نفس زدن، رنگ پریدگی، سرگیجه، لرز و سردرد را نام برد. اگر شما کم خونی دارید پزشک با انجام آزمایش هایی که میزان آهن را در خون اندازه می گیرد کم خونی را تشخیص می دهد.

 

▪ در مورد زنان آیا بعضی از خانم ها نسبت به بقیه نیاز بیشتری به آهن دارند؟

 

بله. در دوران بارداری نیاز زنان به آهن افزایش می یابد. زنانی که مبتلا به کم خونی در دوران بارداری هستند، خطر احتمال زایمان پیش از موقع و به دنیا آوردن فرزندی با وزن ناکافی در زمان تولد افزایش می یابد.

زنانی که یک رژیم لاغری را دنبال می کنند نیاز بیشتری به آهن دارند.

رژیم های گیاهخواری نیز می تواند نیاز به آهن را افزایش دهد.

ورزشکاران استعداد بیشتری دارند تا با کمبود آهن مواجه شوند چون در جریان تمرین های طولانی مدت، بدن آهن را دفت می کند.

 

▪ چطور می توان در برنامه غذایی مان آهن را افزایش دهیم؟

 

از مکمل های آهن تنها با نظر پزشک استفاده کنید. زیادی آهن می تواند باعث ایجاد مشکلات روده ای و یبوست شود. اگر شما گوشت نمی خورید یا به دلایلی مصرف غذاهای گوشتی تان را کاهش دادید بهتر است غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند را جایگزین کنید. همچنین استفاده از ظروف فلزی آهنی آشپزخانه به همان نسبت می تواند درصد آهن را افزایش دهد.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها