عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. میزان الحکمه

به چه علت حروف مقطعه سوره‎هاي قرآن در اوّل سوره قرار دارند، چرا در وسط سوره قرار نگرفتند؟

به چه علت حروف مقطعه سوره‎هاي قرآن در اوّل سوره قرار دارند، چرا در وسط سوره قرار نگرفتند؟
چهارشنبه 18 فروردین 1395  11:04 ق.ظ

 

با مراجعه به كتاب هاي تفسير و علوم قرآن به اختلاف ها و تفاوت نظرهاي بسياري برخورد مي‎نماييم تا جائي كه اين احتمالات به 20 قول مي‎رسد.
البته بسياري از اين اقوال مورد نقد قرار گرفته و ردّ شده‎اندو تعدادي از اين نظريات در حدّ يك احتمال بيان شده و بر تعيين هيچ كدام از اين نظريات، برهان عقلي و دليل قطعي وجود ندارد و روايات هم در اين باب متفاوتند و بر يك معنا، اتّفاق ندارند.

نظريه هاي مطرح در حروف مقطعه
1. اين حروف سرّ و رمزي است بين خدا و پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ [1] و چون ما از معناي آنها مطلع نيستيم لذا جايگاه و موقعيت آنها را هم عالم السرّ مي‎داند.
2. نظرية دومي كه از استحكام نسبي برخوردار است اين است كه حروف مقطعه براي تنبيه و تنبّه دادن و اسكات كافران بوده؛ چون آنها موقع قرائت قرآن توسط پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ با ايجاد جنجال و سر و صدا مانع مي‎شدند كه ديگران به آن گوش فرا دهند، لذا در ‎آغاز برخي سوره‎ها اين حروف نازل شده تا مشركان با شنيدن اين حروف كه نه نظم بود و نه نثر، اعجاب شان برانگيخته ‎شده و ساكت شده و گوش دهند، لذا اين حروف، حروفي نظير حروف تنبيه است كه در اوّل كلام مي‎آيند.[2]
3. حروف مقطعة هر سوره نام همان سوره است مانند سوره‎هاي (طه) و (يس) و... و سوره‎هاي ديگر هم نام‎هاي متعددي دارند كه يكي از آنها همان حروف مقطعه است اگر چه بسياري از اين نام های (حروف مقطعه) نامِ غير مشهور سوره‎هاست.[3] و چون اين حروف اسم سوره هستند لذا در اول سوره آمده اند.
4. حروف مقطعه براي مرزبندي بين سوره‎هاست و نشانة انقضاي سورة قبلي و شروع سورة بعدي است،[4] پس حروف مقطعه بايد در ابتداي سوره باشند تا معلوم شود ابتداي سوره و كلام جديد كجاست.
اشکال اساسي اين نظريه اين است که ابتدا و انتهاي هر سوره اي با« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ » شروع مي شود نه با حروف مقطعه ، که اگر اينگونه بود مي بايست در اول همه سوره هاي قرآن حروف مقطعه بيايد.
نظريات ديگري هم در رابطه با اين سؤال قابل بررسي است، امّا به همين مقدار اكتفا شد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تفسير نمونه، ج 1، ذيل آية اوّل، سورة بقره.
2. تفسير احسن الحديث،علي اکبر قرشي، ج 1، ذيل آية اوّل، سورة بقره.
3. الميزان في تفسيرالقرآن ،محمدحسين طباطبائي (ره)، ج 18، ص 8.
4. البرهان، محمد بن عبد الله زركشي(ازعلماي اهل سنت)، ج 1، ص 173.

پي نوشت ها:
[1] . جوادي آملي، عبدالله، تسنيم، ج 2، ص 98.
[2] . تسنيم، ج 2، صفحة 87؛ طبرسي، مجمع البيان، تهران، انتشارات كتابفروشي اسلاميّه، چاپ پنجم، 1395 ق، ج 1، ص 32.
[3] . تسنيم، ج 2، ص 72؛ و مجمع البيان، ج 1، ص 33؛ و خميني، سيد مصطفي، تفسير القرآن الكريم، ج 2، ص 285.
[4] . خميني، سيد مصطفي، كتاب تفسير القرآن الكريم، ص 287؛ تسنيم، قم، انتشارات اسراء، چاپ اوّل، 1378، ج 2، ص 94

   http://bayanbox.ir/view/4901804249511124488/talar-koodak.gif

اصفهان نگین فیروزه ای جهان

zahra_53

zahra_53
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 16221
محل سکونت : اصفهان
دسترسی سریع به انجمن ها