عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر کس حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار اوست. بحارالأنوار، ج43، ص261

سری_دروس_عقاید

سری_دروس_عقاید
سه شنبه 31 فروردین 1395  03:25 ب.ظ

 

#سری_دروس_عقاید

 

 

بخش اول مباحث مقدماتی توحید




:high_brightness: در مكتب الاهیِّون (كتاب و سنت) آمده است كه اساس و پایه دین، توحید و عدل است كه نصف دین، توحید است . « التَّوْحِیدُ نِصْفُ الدِّین »
:closed_book: بحار الانوار: ج 3 - ص 240

و نیم دیگر آن، عدل است كه نبوّت دنباله ی توحید و امامت استمرار نبوّت است و معاد نیز لازمه ی عدل است .
بحث نخست و مهم ما توحید است و در آینده، راجع به عدل، توضیحات بیشتری خواهیم داد. ان شاء الله.

:small_red_triangle_down:در حدیثی از امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) در حکمت 470 نهج ‌البلاغه آمده است كه «التَّوْحِیدُ أَلَّا تَتَوَهَّمَهُ وَ الْعَدْلُ أَلَّا تَتَّهِمَهُ» (نهج‏ البلاغة - ص 558) ؛
توحید آن است كه خدا را توهّم نكنی و عدل این است كه او را متّهم منمایی !

:eight_pointed_black_star: بنابراین بیان شریف، توحید یكتاپرستی نیست و عدل این نیست كه خدا عادل است و ظلم نمی‌كند. همه می‌ دانند كه خدا یكی است و ظلم و ستم نمی‌كند؛
بلكه توحید آن است كه خدا را توهّم و تصوّر نكنی و عدل آن است كه او را متّهم و گنه كار به فعلت ندانی.

:warning: توهّم خدا – كه از آن نهی شده ایم - چیست؟
توهّم آن است كه یك چیزی به ذهنت خطور كند و آن را تصوّر نمایی. مثلاً وقتی می‌گوییم؛ خاك، یا درخت، یا انسان، یا خورشید، یا ملائكه، یا وجود مقدّس امام عصر (عجّل الله فرجه) ، مفهوم هر كدام از اینها، در ذهنت ایجاد می‌شود. ولی تا می‌گوییم خدا، اگر خدا در ذهنت آمد، شرك ایجاد شده است و یك بت ذهنی، در ذهنت ساخته ای كه در روایات،
از قول امام صادق (علیه السّلام) آمده است: «مَنْ عَبَدَ اللَّهَ بِالتَّوَهُّمِ فَقَدْ كَفَر»
:orange_book: توحید شیخ صدوق - ص 220 ؛ هر كسی خدا را با توهّم عبادت كند، مشرك است.
«وَ الْعَدْلُ أَلَّا تَتَّهِمَهُ» ؛ عدل آن است كه خدا را متّهم به فعل خطایت نكنی. عدل آن است كه فعل خودت را جدا بدانی و فعل خدا را جدا بدانی. گناه، كار تو است؛
آن را به خدا نسبت ندهی. البته خدا امكاناتی را به بشر می‌دهد؛ از قبیل آلات و ابزار بدن ما كه به وسیله آن ها، من فعل انجام می‌دهم و مسئول هم هستم.
لذا در قیامت حساب و كتاب می‌شوم و جهنّمی و بهشتی بودن من، مشخّص می ‌شود.

:heavy_minus_sign::heavy_minus_sign::heavy_minus_sign::heavy_minus_sign::heavy_minus_sign:

13321342

13321342
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 2559
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سری_دروس_عقاید
سه شنبه 31 فروردین 1395  03:27 ب.ظ

 


#سری_دروس_عقاید

 


:beginner:درس اول توحید


:high_brightness: خداوند متعال از بابِ تفضُّل به بندگانش ، وجود نازنین ائمّه‌ ی معصومین صلوات الله علیهم اجمعین را مبیّنِ دین خود گردانید و در این گذار، مذهبِ حقِّ تَشیُّع كه
برگرفته از قرآن و سیره‌ ی آن جنابان است هر آینه از دریای بی كران علوم محمّد و آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) سیراب شده و پناهی برای جویندگانِ
حقیقیِ معارف می‌ باشد و در پاسخ به اصلی ترین چالش بشری كه همانا شناخت خالق است با نهایتِ دقّت ، اصول و روش‌ هایی را تَبیین نموده كه با تمسّك به
آن هر فردی فارغ از همه‌ ی تعلّقات و پیش فرض ها و با كنار گذاردن حجاب‌ ها و مراجعه به حقیقت فطرت، خالق خود را می‌ یابد.
در این رجوع مبارك به فطرت، فطرتی كه خداوند همه‌ ی انسانها را بر اساس آن آفریده و در قرآنِ عزیز، ما را یاد آور می‌ شود:

:small_red_triangle_down:" فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها (الروم 30) "
" كه خدای، ایشان را بر آن فطرت خلق كرد "

:books: بحارالأنوار ج 3 ،ص 281 ،باب 11- اَلدِینُ الحَنیف وَ الفِطرَة

[غوالی اللئالی‏] قَالَ النَّبِیُّ (ع) كُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَی الْفِطْرَةِ حَتَّی یَكُونَ أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ
هر فرزند بر فطرت متولّد می‏ شود و ثانیاً پدر و مادرش او را یهود یا نصاری و یا مجوس می‏ نمایند.

:books: بحارالأنوار ج 26 ، ص294 ،باب 6- تَفضیلهم عَلی الأنبیاء

وَ قَالَ النَّبِیُّ (ع) كُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَی الْمَعْرِفَةِ بِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی خَالِقُهُ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ‏
هر فرزندی بر شناختِ خداوندِ متعال که خدا خالقش می باشد متولّد می شود
(تمام انسان ها اتوماتیک وار خدا شناس به دنیا آمده اند لذا معرفت خدا فطری
است و همه ی ذرّات عالم خالقشان را بدون طور و کیفیت و توهّم می شناسند)

:large_orange_diamond: در این مبحث ما سه دسته داریم:
:small_blue_diamond:اوّل این كه ما دائماً در حال تغییر و تبدّل هستیم .

:small_blue_diamond:دوّم این كه كسی هست كه ما را تغییر می‌ دهد.

:small_blue_diamond:سوّم این كه مغیّرِ ما صورتِ ادراكی ندارد و از مداركِ حسّ و خیال و وَهم و عقل ما خارج است.

:low_brightness:« قیوم را درحال احتجاب می‌یابیم.»
به فرموده‌‌‌ ی رسول الله صلی الله علیه وآله و سَلَّم
" مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ‏ رَبَّهُ "‏

:books:(مصباح الشریعة / 13 / الباب الخامس فی العلم )

هر کسی خودش را شناخت خدایش را می شناسد
(وِجدان فقر خویشتن = وِجدان خداوند در عین احتجاب)

این درس ادامه دارد ....


 

13321342

13321342
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 2559
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سری_دروس_عقاید
شنبه 11 اردیبهشت 1395  03:49 ب.ظ

 

:

#سری_دروس_عقاید

:beginner:درس دوم توحید


:mag::mag: مروری بر درس گذشته:

طبق
مباحث گذشته به این نتیجه رسیدیم كه بر اساس معارف قرآن و پیغمبر و ائمّه
علیهم السّلام، ما قبل از این دنیا عوالمی داشته‌ ایم كه خداوند خودش را در
آن عوالم به ما شناسانده است و خداوند این معرفت را در فطرت ما قرار داده
است كه اگر این معرفی در عوالم قبل نبود، كسی در این دنیا نمی ‌توانست خدا
را بیابد. در این مسئله آیات و روایات فراوان است، كه در این مجال به
تعدادی از آن ها می‌ پردازیم.


:books: 1- بحارالأنوار ج 5 ، ص 223 ، باب 9 ، أنَّ المَعرِفَةَ مِنهُ تَعالی .....

[المحاسن‏]
أَبِی عَنْ فَضَالَةَ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فِی قَوْلِ اللَّهِ « وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ
بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‏
أَنْفُسِهِمْ» قَالَ كَانَ ذَلِكَ مُعَایَنَةَ اللَّهِ فَأَنْسَاهُمُ
الْمُعَایَنَةَ وَأَثْبَتَ الْإِقْرَارَ فِی صُدُورِهِمْ وَ لَوْ لَا
ذَلِكَ مَا عَرَفَ أَحَدٌ خَالِقَهُ وَ لَا رَازِقَهُ وَ هُوَ قَوْلُ
اللَّهِ وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ‏
(«و لئن سئلتهم من خلقهم لیقولن الله فانی یوفكون »
قران مجید سوره زخرف آیه 87 و نیز: زخرف /9و زمر 38 و لقمان /25 و عنكبوت /61 )

:small_red_triangle_down:راجع
به سخن خداوند متعال كه می فرماید و (به خاطر بیاور) زمانی را كه
پروردگارت از صلب فرزندان آدم ،ذریّه ی آنها را برگرفت، و آنها را گواه بر
خویشتن ساخت، (وفرمود:) آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا گواهی می
دهیم. (چنین كرد مبادا) روز رستاخیز بگویید: ما از غافلان بودیم
(اعراف/172)

:low_brightness:امام
صادق فرمودند: این معاینه خدا بود ( كه با چشمِ توحیدی كه خدا عطا فرموده
بود، مردم خدا را بدون تصویر ذهنی یافتند) پس در این دنیا آن معاینه را بر
ایشان فراموشاند و اقرار را در سینه هایشان ثابت كرد، و اگر این معرّفی و
معاینه نبود هیچ كسی خالق و رازقش را نمی شناخت و این است فرموده ی خداوند
كه می فرماید هر آینه از ایشان پرسیده شود چه كسی آنها را آفریده است؟
قطعاً گویند خدا ( خدایی كه تمام ذرّات عالم او را می شناسند)
:anger::anger::anger:


:books: 2-التوحید (للصدوق) /ص 329 / باب 53 / باب فِطرَةَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ الخَلق عَلَی التَّوحید

عَنْ
أَبِی عَبْدِاللَّهِ قال: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
«فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها» قال: «التَّوْحیدُ»؛

:low_brightness:
از حضرت امام صادق علیه‏ السّلام درباره ی قول خداوند «ملازم شوید آفرینش
خدا را كه مردم را در اوّلِ امر بر آن آفریده است» سؤال كردم: حضرت
فرمودند: فطرت خدا، توحید است.

این درس ادامه دارد ..... :flashlight:
 
13321342

13321342
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 2559
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سری_دروس_عقاید
شنبه 11 اردیبهشت 1395  03:49 ب.ظ

 


:mag::mag:#سری_دروس_عقاید

 

 

ادامه درس دوم توحید:

:anger::anger::anger:



:books: 3-التوحید (للصدوق) /ص 329 /باب 53 /باب فِطرَةَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ الخَلق عَلَی التَّوحید

عَنْ
أَبِی عَبْدِاللَّهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ
جَلَّ «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها» مَا تلْكَ
الْفِطْرَةُ؟ قَالَ: «هِی الاْءِسْلَامُ فَطَرَهُمُ اللَّهُ حِینَ أَخَذَ
مِیثَاقَهُمْ عَلَی التَّوْحِیدِ، فَقَالَ: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ» وَ
فِیهِ الْمُؤْمِنُ وَ الْكَافِرُ»؛


:low_brightness:حضرت
امام صادق علیه ‏السّلام در پاسخ به چیستی فطرت فرمودند: آن اسلام است كه
خداوند مردم را بر آن آفرید، هنگامی كه بر توحید و یگانگی خود از ایشان
پیمان می‏ گرفت و زمانی كه پرسید: پروردگار شما چه كسی است، در این پیمان
مؤمن و كافر داخل بودند.



:books: 4-التوحید (للصدوق) / ص 329 /باب 53 / باب فطرة الله عز و جل الخلق علی التوحید

عَنْ
زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ
وَ جَلَّ «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها» قَالَ:
«فَطَرَهُمُ جَمِیعا عَلَی التَّوْحِیدِ»؛


:low_brightness:امام صادق علیه‏ السلام در پاسخ به پرسش زراره درباره آیه «فطرت» فرمودند: خداوند همه ی مردم را بر توحید خلق كرده است .


این درس ادامه دارد .....

 

13321342

13321342
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 2559
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سری_دروس_عقاید
پنج شنبه 23 اردیبهشت 1395  10:23 ق.ظ

 


:mag::mag:#سری_دروس_عقاید

 

 

ادامه درس دوم توحید:

:anger::anger::anger:



:books: 5-التوحید (للصدوق) /ص 329 /باب 53 /باب فطرة الله عز و جل الخلق علی التوحید

عَنْ أَبِی‏عَبْدِاللَّهِ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها» قَالَ: «التَّوْحِیدُ وَ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ عَلِی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ»؛

:low_brightness:امام صادق علیه ‏السّلام درباره ی آیه فطرت فرمودند: «فطرت» خلق كردن خداوند است به معرفت‏ توحیدی ‏و اقرار به ‏این كه‏ حضرت‏ محمّد صلی الله علیه و آله فرستاده‏ ی خداوند و حضرت ‏علی علیه ‏السّلام امیرمؤمنان است .



:books: 6-بحارالأنوارج 3 ص 278 باب 11- الدین الحنیف و الفطرة و صبغ

عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ أَصْلَحَكَ اللَّهُ، قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی كِتَابِهِ «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها» قَالَ: «فَطَرَهُمْ عَلَی التَّوْحِیدِ عِنْدَ الْمِیثَاقِ عَلَی مَعْرِفَتِهِ أَنَّهُ رَبُهُمْ.» قُلْتُ: وَ خَاطَبُوهُ؟ قَالَ: فَطَأْطَأَ رَأْسَهُ، ثُمَّ قَالَ: «لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ یَعْلَمُوا مَنْ رَبُهُمْ وَ لَا مَنْ رَازِقُهُمْ»؛

:low_brightness:زراره می‏ گوید: به حضرت امام باقر علیه‏ السّلام عرض كردم كه خداوند کار تو را به اصلاح آورد. قول خداوند كه در كتابش می‏ فرماید: «فطرت اللّه...» به چه معناست؟. ایشان فرمودند: مردم را در هنگام پیمان بر معرفت پروردگارشان بر توحید آفرید. عرض كردم: آیا مردم با خدا گفت‏ و گو كردند؟ حضرت سر خود را به زیر افكندند و سپس فرمودند: اگر این‏گونه ـ مكالمه ـ نبود، مردم نمی ‏دانستند كه چه كسی پروردگارشان و چه كسی روزی‏ دهنده ی ایشان است .


این درس ادامه دارد ..... :flashlight:

:heavy_minus_sign:
:heavy_minus_sign:

13321342

13321342
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 2559
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سری_دروس_عقاید
پنج شنبه 23 اردیبهشت 1395  10:24 ق.ظ

 


:mag::mag:#سری_دروس_عقاید

 

 

ادامه درس دوم توحید:

:anger::anger::anger:



:books: 7-التوحید (للصدوق) /ص 331 /باب 53 / باب فطرة الله عز و جل الخلق علی التوحید

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ «لَا تَضْرِبُوا أَطْفَالَكُمْ عَلَی بُكَائِهِمْ؛ فَإِنَّ بُكَاءَهُمْ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ الصَّلَاةُ عَلَی النَّبِی وَ آلِهِ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ الدُّعَاءُ لِوَالِدَیْه»؛

:low_brightness:رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اطفال خود را به خاطر گریه كردنشان نزنید؛ زیرا گریه ی بچه‏ ها در چهار ماهِ اول، شهادت است بر این كه خدایی جز اللّه نیست و در چهار ماهِ ـ بعد ـ درود بر پیامبر و آل ایشان علیهم‏ السّلام است و در چهار ماه ـ دیگر ـ دعا برای پدر و مادر است.
 
 
:diamond_shape_with_a_dot_inside::diamond_shape_with_a_dot_inside:" با توجه اجمالی به احادیث نورانی فوق به دو مطلب كلیدی پی می‌بریم: یكی این كه خداوند متعال، انسان را بر طبق فطرت توحیدی آفریده و دیگر این كه در عوالم قبل از این توحید اخذ میثاق نموده است. "

 



:books: 8 -بحار الأنوار (ط - بیروت) / ج‏26 / 294 / باب 6 تفضیلهم ( ع )علی الأنبیاء و علی جمیع الخلق و أخذ میثاقهم عنهم و عن الملائكة و عن سائر الخلق و أن أولی العزم إنما صاروا أولی العزم بحبهم صلوات الله علیهم ..... ص : 267
، تفسیر فرات بن إبراهیم ابْنُ الْقَاسِمِ مُعَنْعَناً

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ قَوْلُهُ تَعَالَی‏ وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِی آدَمَ‏ إِلَی آخِرِ الْآیَةِ قَالَ أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ ذُرِّیَّتَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ فَخَرَجُوا كَالذَّرِّ فَعَرَّفَهُمْ‏ نَفْسَهُ‏ وَ أَرَاهُمْ‏ نَفْسَهُ‏ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ یَعْرِفْ أَحَدٌ رَبَّهُ قَالَ‏ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی‏ قَالَ فَإِنَّ مُحَمَّداً ص عَبْدِی وَ رَسُولِی وَ إِنَّ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ خَلِیفَتِی وَ أَمِینِی.

:low_brightness:در حدیث فوق وجود مقدّس امام معصوم می‌ فرمایند: خداوند از پشت حضرت آدم، ذرّیه‌ی ایشان تا روز قیامت را به صورت ذرّه خارج كردند و ذرّات مذكور (بدون تصویر ذهنی) خدا را شناختند و خدا را دیدند و خداوند از آن ها پرسیدند: كه آیا من ربِّ شما نیستم ؟ و همه‌ی ذرّات عرض كردند: بله و سپس خداوند فرمودند: محمّد بنده و رسول من می‌‌ باشد و علی،  امیر المؤمنین و خلیفه‌ و امین من می‌ باشد.

:boom:لذا این عالم را عالم ذر نامیده‌اند و پیمان را پیمان الست.
چون چنین است ما خدا شناس هستیم و شناسایی ما از خداوند شناسایی كُنهِ اوست و معرفتی است كه خودِ خداوند فاعل آن بوده و اداراكی و عقلی و مفهومی نیست بلكه وجدانی و فطری است لذا ما در این دنیا از وصف خداوند عاجز هستیم (معرفت در عینِ احتجاب).

:warning:عجز ما از وصف او به دلیل این است كه او از عقل و فهم و ادارك ما فراتر است. با این بیان وصف خداوند از دایره ی معرفت خارج می‌ شود و معرفت به وِجدان و یافتنِ خدا می باشد ، آن هم یافتنی كه از جانب خود خداوند متعال باشد.

پایان درس دوم ...

:heavy_minus_sign:
:heavy_minus_sign:

13321342

13321342
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 2559
محل سکونت : اصفهان
دسترسی سریع به انجمن ها