عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر کس حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار اوست. بحارالأنوار، ج43، ص261

بي اعتنايي به نماز از ديدگاه آيات و روايات

بي اعتنايي به نماز از ديدگاه آيات و روايات
دوشنبه 6 اردیبهشت 1395  05:48 ق.ظ

1-تاخير و بي توجهي به وقت نماز:
امام صادق (ع):مراد از بي اعتنايي به نماز تاخير از اول وقت بدون عذر است.(بحار-ج83-ص6)
2-عدم رعايت آداب نماز در خلوت:
حضرت علي (ع):كسي كه در مقابل مردم با دقت و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بي اعتنايي كرده است.(مستدرك -ج2-ص26)
3-عدم تعجيل و شتاب براي حضور در نماز جماعت:
در روايتي آمده كه:(كسي كه وضوي نماز خود را وقت اذان به تاخير اندازد يعني بجاي شتاب به سوي صفوف جماعت خوردن به چيزي يا خود را به كاري مشغول كند او به نماز بي اعتنايي كرده است.))
4-عدم يادگيري معاني نماز:
ندانستن معاني كلمات و جملاتي كه در طول شبانه روز بارها تكرار مي كنيم. و (هرگز دنبالش هم نيستيم كه تجويد و قرائت صحيح را ادا كنيم به معني بي اعتنايي به نماز است.
ما بايد براي طرف گفتگوي خويش اهميتي قائل باشيم و محتواي مذاكره و نجواي خود را با او بفهميم و با ادراك صحيح از جملات نماز در برابر او بايستيم.
5-عجله و شتاب در نماز:
سريع خواندن نماز و تبديل شدن به يك عادت همچون عمل ماشين نويسي بدون توجه به معاني و بدون رعايت خشوع و طمانيه از نشانه هاي ديگر بي توجهي به نماز است.استاد شهيد مطهري مي گويد:
((يك كاري همين قدر كه براي انسان عادت شد دو خاصيت متضاد در آن به وجود مي آيد و هرچه عادت بودنش افزون شود و تمرين انسان زيادتر گردد كار سهلتر و ساده تر انجام مي شود، يك ماشين نويس كه به ماشين نويسي عادت مي كند هرچه بيشتر عادت مي كند از توجهش كاسته مي شود، يعني از اينكه اين عمل او يك عمل ارادي و از روي توجه باشد كاسته مي شود و به يك عمل غير ارادي نزديكتر مي گردد،خاصيت عادت اين است.
اينكه در اسلام به مساله نيت تا اين اندازه توجه شده براي جلوگيري از اين است كه عبادت ها آنچنان عادت نشود كه به واسطه عادت به يك كار طبيعي و غير ارادي و غير فكري و غير هدفي و كار بدون توجه كه هدف درك نشود و فقط به پيكر عمل توجه ردد تبديل شود.
عجله و شتاب در نماز نبايد روح عبادت را كه ابزار محبت به خدا و معنويت در انسان است را بكاهد.))
(تعليم و تربيت در اسلام-ص197)
بي توجهي به نماز در روايات
هشدار!
1-تضيع نماز:
ليس مني من ضيع الصلاه آنكس كه نماز را تضيع نمايد از من نيست.
(رسول اكرم(ص)بحارج84ص242)
2-بي توجهي به وقت نماز :
امام علي(ع): ((تاخير نماز از اول وقت بدون دليل موجب غضب خداوند مي گردد.))
امام صادق(ع) فرمودند:((شيعيان ما را از دقت آنان در انجام به موقع نماز ها شناسايي كنيد.))
3-سبك شمردن نماز:
مَن استَخَف بِالصلاه لا يَرِدُ عَلَي الحوض لا و الله -آنكس كه نماز را سبك شمارد بخدا قسم ، روز قيامت در كنار حوض كوثر با من ملاقات نخواهد كرد.(رسول اكرم(ص)-بحار-ج83-ص9)
4-آيا روزي شما بدست من نيست؟
حضرت علي(ع):وقتي بنده اي نماز خود را با عجله و شتاب به پايان مي برد و آن را كوتاه مي كند خدا به ملائكه مي فرمايد:آيا نمي بينيد بنده من چگونه نماز خود را كوتاه مي كند گويا مي پندارد كه ((برآوردن حوائجش بدست غير من است كه اينگونه عجله مي كند؟))
5-دعاي شما به آسمان راه نمي يابد:
حضرت امام صادق(ع): ((هركس به نمازش بي توجه باشد دعايش به آسمان راه نمي يابد و در برابر اعمالش ماجور نمي گردد.))
6-بركت از عمر و روزي شما گرفته مي شود:
حضرت رسول اكرم(ص):سهل انگاري و استخفاف به نماز موجب فقر و تهيدستي و مانع روزي است.(بحار-ج80-ص21)
7-موجب تنگي و تاريكي قبراست:
حضرت امام صادق(ع):هركس به نمازش بي اعتنا باشد به تنگي و تاريكي قبر مبتلا مي شود(بحار-ج80-ص21)
8-عدم قبولي:
امام صادق(ع):(( خداوند جز نيكو را نمي پذيرد،پس چگ.نه آن عملي را كه مورد استخفاف واقع گرديده است بپذيرد، نمازي كه با سهل انگاري و تحقير خوانده مي شودمورد قبول خداوند متعال قرار نمي گيرد))
مولوي:
اگرنه روي دل اندر برابرت دارم مرا غرض ز نماز آن بود كه پنهاني و گرنه اين چه نماز مي بود كه من با تو نشسته روي به محراب و دل ببازارم؟
من اين نماز ، حساب نماز نشمارم... حديث درد فراق تو با تو بگذارم نشسته روي به محراب و دل ببازارم؟ نشسته روي به محراب و دل ببازارم؟

a433b6090c

a433b6090c
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1394 
تعداد پست ها : 13174
محل سکونت : خراسان جنوبی
دسترسی سریع به انجمن ها