عضویت العربیة English
امام جواد علیه السلام: کسى که عمه ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است. کامل الزیارات ص 324

خط ریلی پیش نیاز توسعه شمال استان بوشهر- نعمت الله بهروزی

خط ریلی پیش نیاز توسعه شمال استان بوشهر- نعمت الله بهروزی
جمعه 21 مهر 1396  12:35 ب.ظ

خط ریلی پیش نیاز توسعه شمال استان بوشهر- نعمت الله بهروزی*

امروزه راه آهن به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی حمل و نقل، نقش بسزایی در تبادل ارزان و ایمن کالا و مسافر در یک منطقه ایفا می کند و این امر بخصوص برای توسعه و رونق بندرها، بسیار مهم و حیاتی به شمار می آید.

رونق تجارت و غیر در مناطق بندری بستگی به مجموعه راه های مواصلاتی و پشتیبانی دارد و دراین میان راه آهن به دلیل جایگاه و ارزش والایی که در حمل ونقل آسان و امن و با قیمت بسار مناسب و پیشرفت همه جانبه دارد بسیار مهم و اثرگذار است که استان بوشهر برخلاف سایر مراکز بندری کشور از این مهم محروم است. جنوب کشور به لحاظ برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز، دسترسی از طریق خلیج فارس و دریایی عمان به آب های آزاد و همچنین داشتن سواحلی زیبا و منحصر به فرد از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار است که دراین میان استان بوشهر به عنوان یکی از استان های مهم مرزی که با خلیج فارس و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یک مرز مهم و طولانی دارد که این مرز هم مرکز تجارت و گردشگری است و هم از لحاظ امنیت کشور و منطقه بسیار حایز اهمیت است. اگرچه تلاش هایی برای توسعه راه های ارتباطی زمینی استان بوشهر صورت گرفته و طرح های خوبی نیز در این زمینه تعریف شده اما جای خالی راه آهن و ارتباطات ریلی به شدت در این مسیر احساس می شود. ایجاد زیرساخت های ریلی هزینه های بالایی دارد ولی هزینه کردن در این مسیر نوعی سرمایه گذاری است که توسعه استان بوشهر را که دارای ظرفیت ها و قابلیت های فراوانی در عرصه های مختلف است، شتاب بخشد. با احداث راه آهن استان بوشهر به خوزستان و درنهایت اتصال به شبکه سراسری راه آهن، تحرک و پیشرفت وتوسعه تجاری و اقتصادی شگرفی برای این مناطق بدنبال خواهد داشت. دسترسی آسان به مرکز کشور، گسترش مبادلات تجاری بندرها ، مبادلات نیروی انسانی ، رونق اقتصادی و رفع بسیاری از مشکلات استان بخصوص اشتغال بخشی از مزایا و فواید احداث راه آهن در استان بوشهر است. البته راه آهن درحضور مسافران و گردشگران و رونق فضای توریستی این بندرها نیز اثرگذار است و هزینه حضور و خطرات حضور در استان را بسیار کاهش می دهد. تامین نیازهای قطب انرژی کشور باتوجه به امکانات و وسایل موردنیاز روزانه از دلایل قوی برای توجیه اقتصادی و فنی پروژه راه آهن برای استان بوشهر از مسیر شمالی این استان به استان خوزستان است. آنچه که روزانه مشاهده می کنیم منطقه ویزه اقتصادی عسلویه متشکل از تمام فازهای برداشت شده و پتروشیمی ها نیاز به پشتیبانی سنگین تجهیزات و وسایل و امکانات اعم از وسایل صنعتی تا نیازهای روزمره دارند که درزمان حاضر بوسیله تریلرهای سنگین با شرایط ترافیکی خطرناک به عسلویه منتقل می شود و قطعا اتصال راه آهن از سمت شمال استان سبب پشتیبانی سریع تر امن تر و ارزان تر به قطب انرژی کشور خواهدشد. روزانه قطعات سنگین و سایر مایحتاج شرکت های نفتی و پتروشیمی از نواحی نفتی استان خوزستان به عسلویه در مسیر دیلم گناوه در حال جابجایی است و این نشانگر اهمیت احداث در نقاط شمالی استان را دوچندان می کند. با احداث راه آهن بوشهر به خوزستان، دوقطب پتروشیمی کشور شامل عسلویه و ماهشهر، بندرتجاری شامل بوشهر گناوه وخرمشهر ودیلم، دوقطب گردشگری گناوه دیلم، آبادان و اهواز را به هم و به کل کشور به عنوان یک کریدورشمال – جنوب اتصال می یابد که با محقق شدن آن می تواند در همه جنبه های اقتصادی صنعتی ،خدماتی ، گردشگری حمل ونقل نفت وگاز و تعاملات فرهنگی مفید واقع شود. اگر چه اقداماتی برای اتصال بوشهر به راه آهن از طریق استان فارس صورت گرفته که می تواند ضمن بهره مندی بخشی از استان بوشهر و فارس از این مزایا، راه آهن شیراز نیز از بن بست خارج و به بوشهر متصل شود اما معایب این مسیر این است که بیشتر مزایای راه آهن به توسعه تنها بندر بوشهر معطوف می شود و بقیه بندرهای استان بوشهر خصوصا بندرهای شمال این استان از این مزایا کم بهره یا تقریباً بی بهره خواهند ماند. اگر اتصال از طریق بندر امام خمینی صورت گیرد مزایای آن نسبت به مسیر شیراز علاوه بر رونق بندر بوشهر و اتصال آن به راه آهن سراسری، بندرهای شمال استان بوشهر و بخشی از خوزستان هم به راه آهن متصل می شود که سبب رونق تجارت دریایی و ریلی و همچنین گردشگری این بندرها خواهد شد. با توجه به کوهستانی و سخت گذر بودن رشته کوه زاگرس در برخی نقاط این مسیر، نیاز به احداث پلها و تونلهای متعدد می باشد که سبب افزایش هزینه احداث و همچنین طولانی شدن مدت زمان انجام پروژه خواهد شد که با توجه به هموار بودن منطقه و عدم وجود هیچگونه کوهستانی در مسیر بندرهای شمالی استان بوشهر، اتمام آن بسیار سریعتر و ارزانتر صورت خواهد گرفت، که به نظر می رسد در شرایط فعلی اقتصادی کشور گزینه مناسبتری باشد. همچنین با اتصال عسلویه به بوشهر خط ریلی عسلویه به بندر امام خمینی برقرار و سبب تسریع مبادلات میان این دو نقطه حیاتی کشور خواهد شد و بخش زیادی از خط آهن کرانه خلیج فارس در جهت توسعه بندرهای جنوب تکمیل می شود. با جمع بندی موارد فوق به نظر می رسد گزینه خط ریلی بوشهر از طریق بندرهای شمالی این استان به خوزستان به نفع کل استان و بندرهای جنوبی کشور خواهد بود. اتصال ریلی عسلویه به بندر امام خمینی به عنوان دو شاهرگ حیاتی کشور و همچنین اتصال به مناطق نفت خیز خوزستان، رونق تعداد زیادی از بندرهای خلیج فارس ، هموار بودن مسیر و عدم وجود کوهستان، سریعتر و ارزان تر بودن پروژه، شتاب بخشی بیشتر شمال استان و تکمیل زیرساخت های توسعه آن با توجه به موقعیت گردشگری، تجارت، کشاورزی و انرژی از دلایل توجیهی و فنی احداث این پروژه در این مسیر است که امیدواریم متولیان امر نگاه خاصی به این خواسته مردمی داشته باشند. * مسوول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی شهرستان گناوه

انتهای پیام /* 
namet5

namet5
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 1126
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به:خط ریلی پیش نیاز توسعه شمال استان بوشهر- نعمت الله بهروزی
دوشنبه 24 مهر 1396  07:51 ق.ظ

اتصال بندر گناوه به بندر دیلم و بوشهر به راه آهن از طریق بندر امام یا ماهشهر ، آسانتر از شیراز به بوشهر است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ؛

شهرهای صنعتی را با خط آهن به یکدیگر متصل کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پروژه هایی با صرفه اقتصادی بالا می توانند سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سمت و سوی خود جذب کنند بنابراین یکی از وظایف اصلی راه آهن کشور اولویت بندی پروژه ها براساس صرفه اقتصادی آنها است.

شهرهای صنعتی را با خط آهن به یکدیگر متصل کنیم
تین‌نیوز | 

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پروژه هایی با صرفه اقتصادی بالا می توانند سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سمت و سوی خود جذب کنند بنابراین یکی از وظایف اصلی راه آهن کشور اولویت بندی پروژه ها براساس صرفه اقتصادی آنها است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی حمل و نقل ریلی انتقال بار و ارتقای سهم آن نسبت به جاده بوده است، گفتبا توجه به اینکهزمینه اتصال بندر گناوه به بندر دیلم و بوشهر به راهآهن از طریق بندر امام یا ماهشهر ، آسانتر از شیرازبه بوشهر است، دست اندرکاران بخش صنعتی و نمایندگان بوشهر خواستار اجرای این طرح هستند.

وی افزود: عسلویه با توجه به پتانسیل های و ظرفیت هایی که در بخش پتروشیمی دارد، به عنوان یک شاهراه اصلی به شمار می آید.

خدری بوشهر را پایتخت صنعتی دانست و گفت: پایتخت صنعتی ، قلب تپنده اقتصاد و انرژی است.

وی با اعلام اینکه یکی از معضلات کشور ما ، کاهش شدت مصرف انرژی و مصرف سه برابر سرانه جهانی است و این یکی از معضلات اساسی به شمار می رود، گفت: برنامه ها و طرح های ریلی چنانچه اولویت بندی شوند، بهره وری را در بخش ریلی به همراه دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: پروژه هایی با صرفه اقتصادی بالا می توانند سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سمت و سوی خود جذب کنند بنابراین یکی از وظایف اصلی راه آهن کشور اولویت بندی پروژه ها براساس صرفه اقتصادی آنها است.

وی خاطر نشان کرد: اتصال شهرهای صنعتی به یکدیگر از طریق حمل و نقل ریلی می تواند سهم بار را با توجه به اهداف تعیین شده ارتقا دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه از سال ۲۰۲۰ میزان انتشار گازهای گلخانه ای افزایش یافته و به چالشبزرگ تبدیل می شود، کشورهای توسعه یافته بین میزان گازهای گلخانه ای تولید شده و حجم جذب شده این گازها توسط خاک و جنگل ها، تعادل کامل ایجاد خواهند کرد و این امر به این معناست که تولید گازهای گلخانه ای به وسیله فعالیت های انسانی همچون حمل و نقل، ساخت و ساز و صنعت باید کاهش یابد.



منبع: راسخون ( https://rasekhoon.net/forum/thread/1297790/ )

namet5

namet5
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 1126
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به:خط ریلی پیش نیاز توسعه شمال استان بوشهر- نعمت الله بهروزی
سه شنبه 25 مهر 1396  11:10 ق.ظ

راه‌آهن بندرامام ــ خرمشهر پيوند ريلي درياي مديترانه به خليج‌فارس
جام جم آنلاين: راه‌آهن یکی از بهترین راه‌های مواصلاتی در جهان و ارتباط ریلی بین 2 منطقه یا کشور دارای مزیتهای فراوان اقتصادی و راهبردی است.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، یکی از راه‌های ریلی مهم که اهمیت واقعی آن کمتر مورد توجه قرارگرفته راه‌آهن بندر امام به آبادان و خرمشهر و از خرمشهر به شلمچه و بصره است.

این خط آهن می‌تواند بنادر امام خمینی و خرمشهر را از طریق عراق به بندر لاذقیه سوریه در ساحل دریای مدیترانه متصل کند.

درواقع ساخت خط آهن بندر امام به آبادان و خرمشهر و نیز اتصال آن به عراق موجب پیوند ریلی دریای مدیترانه به خلیج فارس می‌شود.

اتصال یک دریای اروپایی به یک دریای آسیایی یکی از آرزوهای دیرینه بشر بود. ساخت کانال سوئز نیز گامی بزرگ در جهت تحقق این آزروی دیرینه محسوب می‌شود اما اتصال ریلی آن هنوز محقق نشده است، لذا ساخت راه‌آهن بندر امام به مرز شلمچه و عراق، تحقق یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین راههای ریلی تجاری جهان است که اهمیت آن کمتر از کانال سوئز نیست به عبارتی باید آن را کانال سوئز ریلی جهان نامید.

این خط آهن مزیت‌های فراوانی نسبت به کانال سوئز دارد. نخست این‌که کشتی‌هایی که از دریای مدیترانه به مقصد خلیج فارس و دریای عمان حرکت می‌کنند ناگزیر باید تمام شبه قاره عربستان را دور بزنند در حالی که مسیرمستقیم ریلی از سوریه به خلیج فارس بسیار کوتاهتر است.

دوم این که میانگین سرعت کشتی با بار، 15 تا20 کیلومتر درساعت ویا حتی کمتر است اما میانگین سرعت قطار 80 کیلومتر در ساعت است که این مورد با توجه به کوتاه بودن مسیر ریلی، زمان انتقال بار از مدیترانه به خلیج فارس را کاهش می‌دهد به عبارت دیگر کشورهای آسیایی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند سفارشات خود از اروپا را به بندر لاذقیه سوریه ارسال کنند و در کوتاهترین زمان از بندر امام تحویل بگیرند و یا بالعکس که این کار سرعت انتقال کالا به کشور مقصد را بسیار افزایش و به تبع آن هزینه‌های انتقال کالا را کاهش می‌دهد.

سوم این‌که خط ریلی از ناامنی‌های دریایی از جمله دزدی دریایی در امان است. طی چند سال گذشته دزدان دریایی سومالیایی در دریای سرخ بیش از 100 کشتی را غارت کردند و بیش از 500 نفر از کارکنان آنان را به گروگان گرفتند و پس از اخذ مبالغ کلان از کشورهای صاحب شناورها ؛ کشتی‌ها و کارکنان را آزاد کردند.

دزدی‌های دریایی متعدد در دریای سرخ موجب شده است که راه تردد کشتی‌ها از کانل سوئز با خطرات جدی مواجه شود به همین علت بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل دریایی تصمیم گرفته‌اند مسیر خود را تغییر دهند و با عبور از دماغه امید نیک، قاره آفریقا را دور می‌زنند که موجب می‌شود مسیر این کشتی‌ها 6 هزار و 500 کیلومتر دورتر شود.

چهارم این که اگر به هر علتی مانند بحران‌های بین اللملی تنگه هرمز مسدود شود، ایران می‌تواند از طریق این خط آهن نیازهای تجاری خود را برطرف کند.

این را هم نباید از نظر دور داشت که این خط آهن می‌تواند درآمدهای هنگفت اقتصادی برای صاحبان آن داشته باشد.

سرلشکر احمد فاضل، رئیس هیات کانال سوئز، در حاشیه کنفرانس پنجاه و دومین سالگرد ملی شدن این کانال می‌گوید: درآمد این کانال در سال 2008 و 2007 به 5 میلیارد و 113 میلیون دلار رسید.

به این ترتیب می‌توان تصورکرد اتصال ریلی خلیج فارس به دریای مدیترانه می‌تواند چه درآمد هنگفتی برای کشورهای ایران، عراق و سوریه داشته باشد و بدون شک این مسیر بسیار کوتاه، مطمئن و پرسرعت بخش عظیمی از مبادلات تجاری را به سوی خود می‌کشاند.

سید علی موسوی جرف از نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: ساخت خط آهن بندرامام به خرمشهر، اعتبار بین‌المللی بنادر خرمشهر به ویژه بندر امام را بسیار افزایش می‌دهد و باعث اشتغالزایی زیادی در منطقه می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن جنوب نیز می‌گوید: راه‌آهن خرمشهر به مرز شلمچه با 16 کیلومتر طول پایان یافته است و مطالعات خط آهن بندر امام به آبادان و خرمشهر با 100 کیلومتر در مراحل پایانی است.

احتشامی می‌افزاید: ساخت این خط آهن چهار سال زمان نیاز دارد و مقامات عراقی نیز بارها اعلام کرده اند تمایل دارند که از بندر امام برای ترانزیت کالا استفاده کنند.

بدون شک تمایل کشور عراق به ترانزیت کالاهای مورد نیاز خود از طریق این خط آهن ارزش و اهمیت آن و نیز درآمد اقتصادی آن را 2 چندان می‌کند.

عبدالله کعبی، دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: گرچه کار مطالعاتی راه‌آهن بندرامام به آبادان و خرمشهر در حال اتمام می‌باشد اما تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت آن نشده است.

به هرحال ساخت این خط آهن فرصتی بزرگ وتاریخی را دراختیار کشور قرار خواهد داد و همان گونه که کانال سوئز اهمیت بین‌المللی مصر را افزایش داد، می‌تواند موجب افزایش اهمیت بین‌المللی کشور شود.

namet5

namet5
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 1126
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به:خط ریلی پیش نیاز توسعه شمال استان بوشهر- نعمت الله بهروزی
سه شنبه 25 مهر 1396  11:12 ق.ظ

احداث خط آهن بندرامام-شادگان-خرمشهر به مدت سه سال

 شنبه 6 خرداد 1396 - 16:26
ریل
 

مدیرکل راه آهن جنوب پیش بینی کرد: خط آهن بندر امام - شادگان - خرمشهر که نقش مهمی در ترانزیت کالا و انتقال نفت عراق به بندر امام خواهد داشت، سه سال به طول بینجامد.

 

به گزارش گروه اقتصادی آنا از مانا، عبدالکریم درویش‌زاده با اعلام این مطلب افزود: برای اجرای این خط ریلی چهارهزار میلیارد ریال پیش بینی شده که از این میزان یک هزار و 500میلیارد ریال آن برعهده منطقه آزاد اروند خواهد بود و بقیه اعتبار با تصویب هیئت دولت ، توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تامین می شود.

وی گفت: با توجه به احداث دو کارخانه فولاد بندر شادگان و فولاد اروند و وجود دو بندر مهم امام خمینی(ره) در ایران و بصره عراق ، احداث این خط آهن می تواند تحول بزرگی درروابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و عراق داشته باشد.

مدیرکل راه آهن جنوب در ادامه گفت: این خط آهن 120کیلومتری به طورحتم در رونق اقتصادی دو بندر شادگان و خرمشهر نقش اساسی خواهد داشت.

درویش زاده با اشاره به اینکه مطالعات مسیریابی این خط توط مشاور به پایان رسیده است افزود: با توجه به اینکه این خط ریلی از بخش جنوبی تالاب بین المللی شادگان می گذرد به مطالعات دقیق زیست محیطی هم نیاز دارد.

وی ادامه داد:علاوه بر این با توجه به اینکه مسیر از یک منطقه خاص نزدیک دریا عبور می کند علاوه بر مطالعات زیست محیطی به مطالعات زمین شناسی نیز نیاز دارد.

درویش زاده ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک بتوانیم عملیات اجرایی این خط مهم ریلی را که برای دو کشور ایران و عراق بسیار حیاتی است شروع کنیم.

وی گفت:این خط آهن در افزایش مبادلات تجاری و ترانزیت کالا بین دو کشور ایران و عراق از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند نقطه اتکایی برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور همسایه باشد.

با اتصال خط آهن شلمچه - بصره ، عراق عملا به شبکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران متصل شده و ایران نیز به راه آهن کشورهای شرق مدیترانه وصل می شود.

namet5

namet5
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 1126
محل سکونت : بوشهر
دسترسی سریع به انجمن ها