عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‎علیه‎‌وآله: خداوند از شنونده قرآن سختی‎های دنیا را برمی‌دارد و از قاریی آن گرفتاری‎های آخرت را. وسائل الشیعه ج2 ص831

چرا مردان، نبايد در نماز از طلا استفاده كنند؟

چرا مردان، نبايد در نماز از طلا استفاده كنند؟
یک شنبه 12 آذر 1396  03:15 ب.ظ

http://uupload.ir/files/j2di_1.jpg

چرا مردان، نبايد در نماز از طلا استفاده كنند؟

استفاده از طلا براي مردان به طور مطلق چه در نماز و چه در غير نماز حرام است و در صورت استفاده نمودن طلا در نماز موجب بطلان آن مي شود كه در اين حكم فلسفه حكمت هاي متعددي نهفته است از جمله اين كه:

- وجود ويژگي هاي جسمي و رواني مردان
ويژگي هاي جسمي و رواني مرد كه تفاوت هايي با زن دارد و اين تفاوت ها به طور طبيعي رسالت هاي گوناگوني را به عهده اين دو جنس قرار مي دهد. اسلام باتوجه به تفاوت هاي طبيعي هر يك - كه در جاي خود حكمت هاي ارزشمندي دارد - احكام و مقررات ويژه اي را وضع كرده است و از مرد انتظار دارد كه عنصري متفكر و فعال باشد و از تجملات زياد مانند تزيين به طلا پرهيز نمايد. در مقابل براي زن كه طبيعتي احساسي و عاطفي تر دارد برخي از زينت ها را كه هم با روحيه او سازگارتر است و هم به زندگي با مرد شيريني بيش تري مي بخشد اجازه داده است.
لذا امام صادق(ع) مي فرمايد:«... و جعل الله الذهب في الدنيا زينه النساء فحرم علي الرجال لبسه والصلوه فيه»[1]؛«خداوند چون طلا را در دنيا زينت زنان قرار داده است، پوشيدن آن براي مردان و نماز خواندن با آن حرام شده است»

- بروز مشكلات خوني
تحقيقات‌ جديد نشان‌ مي دهد گلبول هاي‌ سفيد در خون‌ مرد بيش‌ از زن است‌.ازطرف‌ ديگر طلا در افزايش‌ اين‌ گلبول‌ها مؤثر است‌. از اين‌ رو وجود آن‌ براي زن‌ مفيد است‌(مخصوصا اين كه زنان در ايام خاصي مقداري خون بدن خود را از دست مي دهند) ولي‌ براي‌ مردان‌ چندان‌ مناسب‌ نيست‌ و ممكن‌ است‌ موجب‌ برهم زدن‌ تعادل‌ گلبول هاي‌ سرخ‌ و سفيد گردد.[2]

- بروز مشكلات ناباروري
تحقيقات انجام شده در سال 1970 در خصوص اندازه گيري طلا در سرم خون، مايع مني و شير انسان و هم چنين تراكم طلا در بافت هاي مختلف نشان مي دهد كه بيش ترين مقدار آن در دستگاه تناسلي از جمله تخمدان ها و رحم و در مردان در بيضه ها و اپيديديم تجمع مي يابد و در مردان جوان از طريق مايع مني و در افراد مسن از طريق ادرار دفع مي گردد.
محدوده ي 75-105 نانو گرم طلا در يك ميلي ليتر مايع مني، مانعي براي تحرك اسپرم ها ايجاد نمي كند ولي با بيش تر از اين حد ميزان تحرك اسپرم به طور محسوسي كاهش مي يابد.
آندرو (Andrew) و همكارانش در سال 1990 نشان دادند كه بالا بودن طلاي موجود در بدن افراد زرگر باعث ايجاد اختلالات هورموني مي شود و هورمون هاي پرولاكتين و F.S.H بيش از همه تحت تاثير قرار مي گيرند.
درنتيجه مي توان يكي از علل عمده ي تحريم استعمال طلا براي مرد را، نقش اين فلز در كاهش تحرك سلول هاي جنسي نر (اسپرم) و اختلالات هورموني در ظهور صفات ثانويه ي زنانه دانست.[3]

- جلوگيري از رواج تجمل گرايي
احتمال دارد علت حرمت آن جلوگيرى از فرو افتادن مردها در دام زينت‏ هاى گران ‏بها و تجمل گرايي و دورى از رسيدن به كمال باشد.

- منافات آن با فلسفه نماز
همان گونه كه در روايات تصريح شده يكي از فلسفه هاي نماز از بين بردن تكبر در وجود انسان مي باشد[4] اما يكي از آثار منفي استفاده از طلا براي مردان پرورش روحيه تكبر و غرور مي باشد و اين با آن چه اسلام در نماز قرار داده منافات دارد.

پي نوشت :
[1] - وسائل‏ الشيعة، ج4، ص 414
[2] - تجلي حكمت در فلسفه پزشكي احكام . تاليف محمد عزيز حسامي.، ص 29
[3] - همان
[4] - حضرت فاطمه(س) نيز مى‏ فرمايد«جعل اللّه‏ الصلاة تنزيها لكم من الكبر»؛«خداوند نماز را مقرّر داشت تا دامن انسان را از كبر و منيّت پاك گرداند». (محدث اربلى‏، كشف الغمة في معرفة الأئمة، تبريز، بنى هاشمى‏، 1381 ق‏، اول، ج‏1، ص 483)

كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)

a433b6090c

a433b6090c
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1394 
تعداد پست ها : 13857
محل سکونت : خراسان جنوبی
feridoun3 ravabet_rasekhoon shayesteh2000 majnon313 amirali123 تشکرات از این پست

پاسخ به:چرا مردان، نبايد در نماز از طلا استفاده كنند؟
شنبه 18 آذر 1396  09:29 ب.ظ

با سلام بعضی از فلسفه های بیان شده عمومی هست نه مختص نماز چه بهتر بود که فلسفه فقط مربوط به نماز با توجه به تیتر زده شده،ذکر می شد

متاسفانه مثل فلسفه حجاب زن در نماز این نکته ذکر نشده که نماز راهی برای نماد شدن ونهادینه شدن احکام است شاید بیان این نکته از دلایل تحریم طلا برای مرد در غیر نماز باشد

ای کاش بین علت وحکمت حکم هم صحبتی می شد

«علّت حکم» چیزى است که حکم دایر مدار آن است، یعنى هر جا علّت باشد، حکم هم خواهد بود، و هر جا علّت نباشد، حکم هم نخواهد بود، ولى «حکمت حکم» چیزى است که غالباً همراه حکم هست و گاهى هم از آن جدا مى شود، یعنى بعضى از اوقات على رغم این که حکمت وجود ندارد، حکم به قوّت خود باقى است.

مثلا در جمله «لا تَشْرَبِ الْخَمْرَ لاَِنَّهُ مُسْکِرٌ; شراب ننوش چون مست کننده است.» مست کنندگى علّتِ حرمتِ نوشیدنِ شراب بیان شده است; بنابراین، هر جا که شراب، مست کننده باشد خوردن آن حرام است و اگر این حالت از بین رفت (مثلا شراب سرکه شد) حرام نخواهد بود (یعنى حکم نیز از بین مى رود).

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم وترحم علی عجزنا واغثنا بحقهم

majnon313

majnon313
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1388 
تعداد پست ها : 252
محل سکونت : قم
ehsan007060 amirali123 تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها