عضویت العربیة English
امام حسین علیه السلام: به یقین، شیعیان ما آنانند که دلهایشان از هر نوع فریبکاری، کینه و دشمنی پاک و سالم باشد. بحارالانوار، ج 68، ص 156

فواید حجامت از دید اسلام

 
zahra_53
zahra_53
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 21076
محل سکونت : اصفهان

فواید حجامت از دید اسلام
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397  10:25 ق.ظ



حجامت,بهترین زمان حجامت,فواید حجامت 

حجامت و آثار درمانی آن از منظر ائمه اطهار (ع)

حجامت اصطلاحا به روشی ازخونگیری اطلاق می شودكه جهت درمان بعضی از بیماریها بكار می رود ودارای سابقه تاریخی هفت هزارساله می باشد. حجامت به عنوان یك سنت الهی درروایات وسیره پیامبران وائمه اطهار(ع) مطرح گردیده وجزءاحكام امضائی اسلام است ودرطب سنتی به عنوان ركن درمان به حساب می آید.

بهترین زمان حجامت از نگاه اسلام:

حجامت به روشی ازخونگیری می گویند که در راستای درمان برخی از بیماری ها به کار می رود و در طب اسلامی نیز سفارش شده است. سابقه درمانی و تاریخی حجامت هفت هزار ساله است و به عنوان یک سنت الهی در روایات و سیره پیامبران و ائمه اطهار (ع) آمده است.

حجامت و این روش درمانی به صورت اختصاصی در منابع طب اسلامی به جهت پیشگیری از بیماری های است که ناشی از غلظت خون است. البته در طب قدیم حکیم بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا و سودا نیز از طریق حجامت برطرف خواهد شد.


جایگاه حجامت در طبّ اسلامی:
از حجامت برای درمان بیماری‌های فراگیر و مهمی مانند؛ سکته قلبی، مالیخولیا، سردرد‌های میگرنی و بخشی از بیمای‌های پوستی بهره می‌برند. در طب اسلامی و منابع مذهبی نیز توصیه‌های فراوانی به انجام حجامت شده است. رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) خود حجامت می‌کرده اند و روش انجام آن را بیان فرموده اند و ویژگی‌های درمانی آن را برشمرده اند.

رسول اکرم (ص) و ائمه‌اطهار (ع) خود حجامت می‌کرده اند و روش انجام آن را بیان فرموده‌اند و ویژگی‌های درمانی آن را برشمرده اند. در این زمینه بیش از پانصد روایت مطرح است که در کتاب «حجامت از دیدگاه اسلام» جمع آوری شده است.

یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر روایی ذکر شده و در ذیــــل آیه یک ســــوره مبارکه اسرأ در تفسیر المیزان و برخی از تفاسیر دیگر آمده است، حدیث زیر است:

پیامبرخدا (ص): اگر خون درونتان به جوش می‌آید، حجامت کنید، چرا که خون، گاه ممکن است دردرون شخص، طغیان کند و وی را بکشد.


پیامبر اکرم در روایتی در نهج الفصاحه آمده پنج چیز را از سنتهای پیامبران الهی معرفی کرده اند که عبارتند از : ” خمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلینَ: اَلْحَیاءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَهُ وَ السِّواکُ وَ التَّعَطُّرُ“ پنج چیز از سنتهای پیغمبران است: حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن. نهج الفصاحه ص۴۶۲ ، ح ۱۴۶۳

پیامبر خدا (ص) فرموده: درد، سه چیز است و درمان نیز سه چیز. اما درد، عبارت است از: خون، تلخه و بلغم. درمان خون، حجامت است، درمان بلغم، حمام است، و داروی تلخه نیز راه رفتن.

امام حسن عسکری (ع) فرموده: پس از انجام حجامت، انار بخور، اناری شیرین؛ چرا که خون را فرو می‌نشاند و خون را فرو می‌نشاند و خون را در درون، تصفیه می‌کند.

امام صادق (ع) فرموده: بهترین چیزی که با آن به مداوا می‌پردازید، حجامت کردن، دوا را بر بینی ریختن، حمام نمودن و حقنه کردن (وارد کردن داروی مایع از طریق رکتوم) است.

پیامبر (ص) فرموده: هر وقت خون یکی از شما‌ها به جوش آمد، حجامت کند، که او را نمی‌کشد. سپس فرمود: کسی از اهل بیت خودم را نمی‌بینم که در آن اشکالی ببیند.

حضرت علی (ع) فرموده: همانا حجامت بدن را سالم و عقل را استوار می‌نماید.

پیامبر خدا (ص) فرموده: اگر در چیزی شفا باشد، در تیغ حجام و در خوردن عسل است.

امام رضا (ع) فرموده: باید حجامت کردن بعد از خوردن غذا صورت گیرد، چونکه وقتی انسان سیر شد، سپس حجامت کرد، خون جمع شده و بیماری خارج می‌گردد و اگر با شکم گرسنه کسی حجامت کند، خون خارج می‌شود، ولی بیماری (در بدن) باقی می‌ماند.

امام صادق (ع) فرموده: حجامت کردن در سر موجب شفاء و بهبودی هفت بیماری است: جنون، خوره (جذام)، پیسی (کک و سفیدی در بدن)، خواب آلودگی، درد دندان، ضعف بینائی و سر درد شدید.

پیامبر (ص) فرموده: در حجامت کردن شفاء و بهبودی از بیماری است.

امام صادق (ع) فرمود: پیامبر خدا (ص) سه گونه حجامت می‌کرد: یکی حجامت در سر که آنرا " متقـدمه " می‌نامید، و یکی بین دو کتف که آنرا " نافعه " می‌نامید و یکی بین دو کفــل (سرین) و بالای ران که آنــــرا " مغیثه " می‌نامید.

امام حسن عسگری (ع) فرموده: بعد از حجامت، انار شریرین بخور که (جریان) خون را آرام و آنرا تصویه می‌کند.

رسول خدا (ص) فرموده: وقتی خون به هیجان آمد، حجامت کنید، چون خون وقتی به تردد و هیجان آمد، صاحبش را می‌کشد.

حضرت صادق (ع) فرمود که حجامت را در آخر روز بجا آورید.

از حضرت امام على نقى (ع) منقول است: انار شیرین بعد از حجامت، خون را ساکن مى کند، خون اندرون را صاف مى کند.

 

حجامت,خواص حجامت,فواید حجامت حجامت و فواید آن
 

آداب اسلامی به وقت حجامت:
امام رضا (ع) براى حجامت دعاى خاصى ذکر فرموده اند. این مطلب اهمیت همراهى درمان روحى و دعا درمانى با درمان‏ هاى جسمى در طبّ اسلامى را اثبات مى‏کند. متن دعا چنین است:

وقتى خواستى حجامت کنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو: " اَعوذ بِالّلهِ الکَریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن کُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُکَ العافِیةَ وَ المُعافاة وَ الشِّفاءِ مِن کُلّ داء.»

«در حجامت خود به خداوند کریم پناه مى‏برم از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى از هر بیمارى‏ را طلب مى‏‌کنم.»

از مجموعه‏ ى. احادیث و روایات برمى‏آید که حجامت باید در زمان سیرى انجام شود و انجام آن به هنگام گرسنگى مضرّ است. در این رابطه از امام صادق‏ (ع) روایت شده : «حجامت بعد از غذا خوردن باعث دفع عرق شده و قوّت ‏بخش بدن است.»

همچنین ایشان فرموده اند: «از حجامت در حال گرسنگى بپرهیزید.»

نیز فرموده: «بعد از خوردن طعام، با حجامت خون جمع مى‏شود و بیمارى دفع مى‏‌گردد. اما اگر قبل از خوردن غذا حجامت انجام شود، خون دفع می‌شود، ولى بیمارى در بدن مى‏‌ماند.»

امام رضا علیه السلام در رساله‏ى ذهبیّه، فرمایش مفصّلى در مورد خوراک بعد از حجامت دارند که قسمتى از آن را در اینجا مى‏‌آوریم:

«پس از استحمام باید موضع فصد و حجامت را به وسیله‏ى پارچه‏ى کرکى یا ابریشمى یا دستمال نخى که لطیف و نرم باشد، بپوشانید. بعد یک حبه از تِریاق اکبر (نام یک داروى قدیم) به اندازه‏ى ماش میل کنید. پس از حجامت و فصد، آب میوه بنوشید و اگر میوه نیست، شربت بالنگ مصرف کنید و در جایى که این امکانات وجود ندارد، بالنگ را زیر دندان بگیرید و روى آن جرعه‏اى آب نیم ‏گرم بنوشید. اما در فصل سرما باید سکنجبین عسلى استفاده شود که این شربت شما را از بیمارى‏هاى خطرناک لقوه، برص، بهق و جذام به اراده‏ى خداوند ایمن خواهد داشت.

امام رضا (ع): سفارش مى‌‏کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد، از خوردن غذاهاى نمک‏دار تا مدت ۳ ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیمارى جرب دچار شود.

امام حسن عسکرى‏ (ع) مى‌‏فرماید: «بعد از حجامت انار شیرین میل کنید، چون انار خون را آرام مى‏کند و آن را در مسیر خود صاف مى‌‏گرداند.»

پیامبر اکرم (ص): جبرئیل چندان مرا به انجام حجامت دعوت کرد که پنداشتم گویی حجامت واجب است.

 

منبع: yjc.ir

 

   http://bayanbox.ir/view/4901804249511124488/talar-koodak.gif

اصفهان نگین فیروزه ای جهان

تشکرات از این پست
mohammad_43 majid68 iustminers shayesteh2000 fatemeh_75 ali_81 fatemeh35 hamid_h abolfazl1313
shayesteh2000
shayesteh2000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1393 
تعداد پست ها : 5810

پاسخ به:فواید حجامت از دید اسلام
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397  05:05 ب.ظ

تشکر از مطلبی که گذاشتید .یک نکته بگم بااجازتون .

 

پیامبرص فرمودند:الحجامت دواء   حجامت دارو ست

دارو را بدون تجویز پزشک نباید استفاده کرد ..پس حجامت هم بدون تجویز طبیب (حاذق) نباید انجام داد ...

  یاطبیب القلوب heart

تشکرات از این پست
zahra_53 mosabeghat_ravabet fatemeh_75 ravabet_rasekhoon hamid_h
asdfg_zxcvb11
asdfg_zxcvb11
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1394 
تعداد پست ها : 1687
محل سکونت : فارس

پاسخ به:فواید حجامت از دید اسلام
جمعه 21 اردیبهشت 1397  11:14 ب.ظ

باسلام،

تفاوت حجامت با فصد خون در چیست؟ آیا دادن و اهدای خون بهتر از حجامت نیست و اگر نیست چرا؟ این سوالاتی است که می تواند در راستای مقاله حاضر به آنها پاسخ داده شود.

تشکرات از این پست
zahra_53 fatemeh_75 shayesteh2000 hamid_h
zahra_53
zahra_53
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 21076
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:فواید حجامت از دید اسلام
شنبه 22 اردیبهشت 1397  08:32 ق.ظ

تفاوت‌های حجامت با فصد

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس طب سنتی تفاوت‌های حجامت با فصد را تشریح کرد.

تفاوت‌های حجامت با فصد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، سید جواد علوی درباره تفاوت‌های حجامت با فصد اظهار داشت: خونی که حجامت از مویرگ‌ها خارج می شود و قوت بدن را کاهش نمی‌دهد و برخلاف فصد که خون را از وریدهای نسبتاً بزرگ خارج کرده و ضعف بروز پیدا می‌کند.

به گفته وی حجامت برای درمان‌های موضعی مفید است، چرا که حجامت هر عضو، باعث پاک شدن همان عضو می‌شود. همچنین، در حجامت برخلاف فصد از جوهر روح نمی‌کاهد.

این کارشناس طب سنتی عنوان کرد: اگر حجامت در جایگاه خود و به درستی انجام شود استفراغ (دفع مواد ) از اعضاء رئیسه صورت نمی‌پذیرد و همین مسئله باعث ضعف نخواهد شد.

علوی با اشاره به اینکه پاکسازی نواحی پوست در حجامت بیشتر از فصد است، بیان داشت: حجامت بالا تنه مانع ریزش ماده به پائین بدن می‌شود. همچنین، حجامت برای کسانی که خون زیاد ندارند مانند کودکان مناسب‌تر است و حجامت تنقیه خاص می‌کند.

وی درباره نقاط ضعف حجامت نسبت به فصد عنوان کرد: حجامت تنقیه (پاکسازی) خاص می‌کند ولی فصد تنقیه عام می‌کند، حجامت نواحی اطراف پوست را پاکسازی می‌کند و فصد از قعر تن فضولات را خارج می‌کند. همچنین، حجامت خون صاف‌تر و رقیق تر را خارج می‌کند لذا برای بدن‌های تنومند که دارای خون غلیظ هستند، نفع کمی دارد.

این کارشناس طب سنتی درباره کاربرد اصلی حجامت بیان کرد: حجامت در زمانی باید انجام شود که علائم غلبه خون مانند سنگینی در سر و درد آن، امتلاء و سرخی در سر و صورت و گردن، خارش صورت و پیشانی، تاری چشم ، خارش محل حجامت، خنده فراوان، احساس وجود خون در دهان، تورم لثه، خواب زیاد و دیدن سرخی و کشتگان و زخم ها و خون در رؤیا در بدن ظاهر شده باشد.

علوی خاطرنشان کرد: توجه به این نکته لازم است که هرگاه در عضوی ماده جمع آید و کثیر باشد تا که فصد نکرده باشند و تنقیه به نفس عضو به وسیله حجامت نباید کرد. همچنین، در بیماری‌های حاصل از امتلاء (پُرشدن رگ‌ها از مواد زائد) ابتدا باید رفع امتلاء کرد و سپس حجامت را انجام داد.

   http://bayanbox.ir/view/4901804249511124488/talar-koodak.gif

اصفهان نگین فیروزه ای جهان

تشکرات از این پست
fatemeh_75 ravabet_rasekhoon shayesteh2000 asdfg_zxcvb11 hamid_h
zahra_53
zahra_53
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 21076
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:فواید حجامت از دید اسلام
شنبه 22 اردیبهشت 1397  08:41 ق.ظ

 

مقایسه حجامت با اهدای خون

 

محقق و پژوهشگر طب ایرانی و اسلامی با تاکید بر اینکه حجامت دارای دو کاربرد پیشگیری و درمان است به تببین مقاطع زمانی مناسب، توصیه‌های قبل و بعد، ممنوعیت‌ها و سایر ابعاد کلی حجامت پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سیدسعید اسماعیلی، محقق و پژوهشگر طب ایرانی و اسلامی، حجامت را دارای دو کاربرد پیشگیری و درمانی دانست و گفت: در بعد درمانی حجامت پس از تجویز پزشک انجام می‌شود و در بعد پیشگیری نیز به منظور جلوگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها حجامت صورت می‌گیرد.

مقاطع زمانی مناسب برای انجام حجامت

اسماعیلی با بیان اینکه حجامت پیشگیری دارای قواعد خاص و انجام آن در برخی از ماه‌های سال مناسب‌تر است، ادامه داد: در برخی از ماه‌های سال به ویژه فروردین و اردیبهشت توصیه به انجام حجامت شده و در مقابل برای مقاطع زمانی دیگر همچون دی‌ماه بهتر است که حجامت انجام نشود.

این محقق و پژوهشگر طب ایرانی و اسلامی افزود: از نظر روزها نیز از پانزدهم تا بیست و یکم ماه‌های قمری روزهای بهتری برای انجام حجامت محسوب می‌شود و از جهت ساعات حجامت نیز ساعت‌های ابتدایی روز زمان مناسب تری برای انجام حجامت است ولی در این بین برخی روزهای خاص همچون هفتم حزیران( 29 تا 30 خردادماه) در برخی روایات اسلامی مورد تاکید قرار گرفته و حتی عنوان شده اگر آن روز موفق به انجام حجامت نشدید 14 حزیران یا 6 تیرماه حجامت را انجام بدهید.

انجام حجامت برای چه افرادی ممنوع است؟

وی به ممنوعیت‌های انجام حجامت اشاره کرد و گفت: برای اکثر افراد جامعه ما ممنوعیت مطلقی نداریم مگر افرادی که دچار کم خونی‌های شدید باشند که در این افراد انجام حجامت قاعدتا صورت نمی‌گیرد در برخی نیز باید احتیاط‌های را رعایت کنیم همچون اشخاصی که بیماری‌های سیستم ایمنی دارند و برخی از افراد نیز باید تحت نظر پزشک و با صلاحدید وی این عمل را انجام بدهند. افرادی که اعضای پیوندی در داخل بدن خود دارند و یا بیماری خاصی دارند حتما قبل از انجام حجامت باید با پزشک آشنا به طب ایرانی و اسلامی مشورت کنند.

اسماعیلی ادامه داد: از نظر سنین نیز برخی از منابع طب سنتی توصیه کرده‌اند برای سنین کمتر از دو سال و بالای 60 سال کمتر حجامت صورت بگیرد اما از دیدگاه روایات اسلامی ما چنین ممنوعیت‌های را نداریم و می‌توانیم برای افراد کمتر از دو سال یعنی بعد از چهار ماهگی و افراد بالای 60 سال اگر شرایط مناسبی داشته باشند حجامت انجام بدهیم.

توصیه‌هایی برای قبل و بعد از انجام حجامت

این محقق و پژوهشگر طب ایرانی و اسلامی به برخی از توصیه‌های قبل و بعد از انجام حجامت نیز اشاره‌ای کرد و گفت: با توجه به اینکه از دیدگاه طب سنتی ما هیچگاه دو نوع پاکسازی را در بدنمان نباید در زمان واحد انجام بدهیم بنابراین افرادی که دچار اسهال و استفراغ بوده‌اند و به نوعی مواد زائدی در آن روز از بدنشان خارج شده بهتر است در آن روز حجامت انجام ندهند.

وی گفت: در ضمن افرادی که از سونا و جکوزی استفاده کرده‌اند در همان روز بهتر است حجامت نکنند و یا یک روز فاصله این امر را انجام بدهند، از سوی دیگر انجام مسائل زناشویی افراد نیز باید 12 ساعت با انجام حجامتشان فاصله داشته باشد و سعی کنند در حال گرسنگی حجامت انجام ندهند حتما غذایی سبکی میل کنند، دو الی سه ساعت از هضم غذایشان بگذرد سپس حجامت کنند و از مصرف دخانیات نیز پرهیز کنند.

چگونگی شست‌وشوی محل حجامت

اسماعیلی به توصیه‌های بعد از انجام حجامت نیز اشاره‌ای کرد و بیان کرد: شست‌وشوی محل حجامت نیز سه ساعت بعد از انجام حجامت صورت می‌گیرد ولی معمولا تا 24 ساعت و در برخی افراد تا 12 ساعت ممکن است بعد از شست‌وشو تطهیر محل ممکن نباشد که از نظر شرعی فتاوای مراجع اجازه می‌دهد با همان زخمی که در اثر حجامت ایجاد شده و مقداری خون در مورد وجود دارد و قابل شست‌وشو نیست افراد اعمال عبادی خود همچون نماز را انجام دهند و مانعی در این خصوص وجود ندارد.

این محقق و پژوهشگر طب ایرانی و اسلامی تصریح کرد: بعد از انجام حجامت افراد باید از نظر روحی و عصبی در شرایط آرامی قرار داشته باشند و از حرکات سنگین ورزشی و کاری چند ساعتی پرهیز کنند و مناسب است بعد از حجامت افراد چند ساعتی بیدار باشند چرا که تاثیر حجامت بهتر می‌شود و خوابیدن بلافاصله ممکن است کمی از آثار حجامت را کاهش دهد.

وی ادامه داد: توصیه شده که برخی از اقلام همچون شربت سکنجبین و کاهو به خصوص در افرادی که مزاج‌های گرم دارند بعد از انجام حجامت مصرف شود و از مصرف خوراکی‌های سنگین اجتناب کنند.

مقایسه حجامت با انتقال خون

اسماعیلی همچنین به مقایسه حجامت و انتقال خون پرداخت و افزود: مدت‌های طولانی است که این موضوع مطرح است که آیا حجامت با انتقال خون یکی است و یا تضاد و تقابلی با هم دارند. در ابتدا باید ببینیم روش اهدای خون به چه منظور ایجاد شده است، فلسفه وجودی سازمان انتقال خون برای این بوده که برای عده‌ای از افراد و بیماران نیازمند به خون سازمان و بانک‌های مختلفی ایجاد شود تا فراورده‌های خونی را از افراد سالم دریافت و به بیماران نیازمند انتقال کنند.

اهدای خون را نمی‌توانیم جایگزین حجامت کنیم

این محقق و پژوهشگر طب ایرانی و اسلامی تصریح کرد: بنابراین اصلا فلسفه وجودی این نوع سازمان‌ها این نیست که افراد خون دهند تا سالم شوند در واقع کسی که در این رابطه نفع می‌برد فرد گیرنده خون است نه اهدا کنند اگر چه اهدا کننده دارای اجر معنوی است ولی حجامت دارای دو بخش کاملا متفاوت پیشگیری و درمان است. ما نمی‌توانیم اهدای خون را جایگزین حجامت کنیم و هیچ کار علمی دقیقی نیز چنین چیزی را ثابت نکرده است.

وی ادامه داد: برخی از افراد معتقدند انتقال خون با حجامت فرقی ندارد ولی بحث ما این است که این عدم تفاوت را باید با یک روش علمی ثابت کنیم و تاکنون نیز پژوهش‌های علمی در این زمینه صورت نگرفته است که بخواهد تاثیر حجامت را با انتقال خون مقایسه کرده باشد. حجامت برای بخش‌های مختلف بدن وجود دارد و در برخی از منابع نیز 28 نوع حجامت مورد اشاره قرار گرفته که هر کدام نیز دارای آثار خاصی است. حال سوال این است که کدام یک از انواع حجامت را می‌فرمایند که با انتقال خون یکی است.

اسماعیلی افزود: با توجه به اینکه شواهد علمی و منابع ما بر این تاکید می‌کند که حجامت آثار خاصی دارد و مطالعات بالینی اخیر نیز نشان دهنده همین موضوع است بنابراین توصیه به انجام حجامت پیشگیری و درمانی داریم و با انتقال خون آن را دو موضوع متفاوت می‌دانیم ولی به افراد توصیه می‌کنیم که هم حجامت کنند و گاهی هم خون اهدا کنند ولی مشکل از سوی سازمان انتقال خون است که از افراد مراجعه کننده برای اهدای خون چند سوال مختلف می‌کنند که یکی از آن‌ها در خصوص انجام حجامت است در صورتی که افراد سابق بر آن حجامت انجام داده باشند از آن‌ها خون گیری صورت نمی‌گیرد و دلیلی هم که مطرح می‌کنند این است که ممکن است فرد در حین انجام حجامت بدنش دچار آلودگی‌ به ویروس هپاتیپ و ایدز شده باشد.

حجامت امروزه در کشور با رعایت کامل مسائل بهداشتی انجام می‌شود

این محقق و پژوهشگر طب ایرانی و اسلامی خاطرنشان کرد: ولی حجامت امروزه در کشور ما به صورت کاملا بهداشتی در مطب پزشکان انجام می‌شود، وسایلی که برای حجامت استفاده می‌شود یک بار مصرف و تیغ آن نیز تیغی است که در اتفاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش انجام حجامت به شکلی نیست که آلودگی از فردی به فرد دیگری منتقل شود بنابراین افراد می‌توانند با خیالت راحت از مراجعان خون بگیرند.
 

منبع: ایکنا

   http://bayanbox.ir/view/4901804249511124488/talar-koodak.gif

اصفهان نگین فیروزه ای جهان

تشکرات از این پست
fatemeh_75 ravabet_rasekhoon shayesteh2000 asdfg_zxcvb11 hamid_h
asdfg_zxcvb11
asdfg_zxcvb11
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1394 
تعداد پست ها : 1687
محل سکونت : فارس

پاسخ به:فواید حجامت از دید اسلام
دوشنبه 24 اردیبهشت 1397  08:03 ق.ظ

باسلام،

سپاس از بابت پاسخگویی به درخواست بنده مبنی بر ذکر تفاوت های میان حجامت و فصد و اهدای خون.

تشکرات از این پست
zahra_53
zahra_53
zahra_53
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 21076
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:فواید حجامت از دید اسلام
دوشنبه 24 اردیبهشت 1397  03:13 ب.ظ

 

 حجامت یکی از روش های حفظ سلامت در طب سنتی است که در فصل خاصی از سال و با رعایت نکاتی مهم انجام می شود.

 

 تقویم حجامت

دکتر سید مصطفی اعرج خدایی، متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به سیاست‎های وزارت بهداشت در خصوص حجامت کردن، گفت: رویکرد وزارت بهداشت در خصوص طب سنتی، مبنی بر آموزش علمی این رشته در قالب رشته تخصصی طب سنتی، برای پزشکان و در دانشکده‎های طب سنتی است، در خصوص انجام حجامت نیز این سیاست صدق می‎کند، از این‌رو، پزشکان عمومی با انتخاب رشته‎ی طب سنتی به‌عنوان رشته‎ی تخصصی‌شان، می‎توانند این رشته را به طور علمی و به شیوه‎ای صحیح یاد بگیرند.

مراحل سه‌گانه درمان در طب سنتی اهمیت زیادی دارند و این مراحل عبارتند از: تدابیر حفظ سلامتی با اصلاح سبک زندگی، استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی و در نهایت اعمال یداوی مانند حجامت و زالودرمانی.

به‌عبارت دیگر درمان بیماران باید با تشخیص پزشک متخصص طب سنتی و بر اساس اولویت اصلاح سبک زندگی شامل تغذیه، خواب، ورزش و موارد دیگر باشد.

مواردی مانند حجامت که نوعی روش تهاجمی بوده و می‌تواند با عوارضی همراه باشد نیز باید بر اساس تشخیص فرد متخصص و تحت نظر او انجام شود، از این‌رو توصیه می‎شود تا افراد از مراجعه به مراکز غیرمجاز و افراد غیرمتخصص برای حجامت کردن، خودداری کنند.

 

انواع حجامت

حجامت به دو نوع خشک(بدون شرط) و تر(با شرط) تقسیم می‌شود، در نوع خشک از بادکش و در نوع تر از تیغ برای خون‎گیری استفاده می‌شود، حجامت با دو هدف درمان و پیشگیری انجام می‌گیرد، بهتر است حجامت با هدف پیشگیری، اوایل بهار و در برخی مناطق، اواخر زمستان و حجامت با هدف درمان با در نظر گرفتن بهترین زمان برای انجام آن مثلا روزهای شانزده و هفده ماه‌های قمری انجام شود.

 

حجامت برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

 

10 شرط برای انجام حجامت لازم است، متخصصان طب سنتی با در نظر گرفتن این 10 شرط به‌عنوان راهنمای کلی انجام همه اقدامات مرتبط با دفع سموم و با قرار دادن این شروط کنار هم، به این نتیجه می‌رسند که حجامت کردن برای یک فرد لازم است یا نه، سن و مزاج از جمله این 10 شرط هستند، به طوری که حجامت کردن بر روی کودکان زیر دو سال و افراد بالای 60 سال و کسانی که کار سنگین می‌کنند، توصیه نمی‎شود.

حجامت کردن بر روی افراد بسیار چاق و بسیار لاغر، کسانی که ضعف عمومی دارند و افرادی که مشکلات انعقادی داشته و از داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین استفاده می‎کنند، نیز توصیه نمی‎شود و انجام آن در چنین مواردی، به جای بهبودی ممکن است به بدتر شدن مشکل منجر شود، باید توجه داشت که حجامت در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم نیز انجام نشود.

اگر حجامت به روش بهداشتی انجام نشود، درگیری با بیماری‎هایی مانند هپاتیت و بیماری‌های پوستی دور از انتظار نخواهد بود، بنابراین مردم برای انجام عمل حجامت به مراکز مورد تائید وزارت بهداشت مراجعه کنند.

 

منبع : isna.ir

   http://bayanbox.ir/view/4901804249511124488/talar-koodak.gif

اصفهان نگین فیروزه ای جهان

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها