عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‌کند. کافى، ج2، ص157

روشهاي صحيح مطالعه (3) ـ مراحل حين مطالعه

روشهاي صحيح مطالعه (3) ـ مراحل حين مطالعه
چهارشنبه 27 بهمن 1389  06:36 ب.ظ

روشهاي صحيح مطالعه (3) ـ مراحل حين مطالعه

 

همه‌ي ما وقتي درس مي خوانيم منظورمان اين است كه درس را ياد بگيريم ، حفظ كنيم و به خاطر بسپاريم براي همين سعي مي كنيم ، خط به خط كتاب . . . . .

مراحل حين مطالعه

1ـ مرحله خواندن (Reading) :

همه‌ي ما وقتي درس مي خوانيم منظورمان اين است كه درس را ياد بگيريم ، حفظ كنيم وبه خاطر بسپاريم براي همين سعي مي كنيم ، خط به خط كتاب و جزوه را بخوانيم و حفظ كنيم و در ذهن خود تكرار كنيم در صورتي كه به گفته توني بوزان از محققين بنام روشهاي مطالعاتي  هدف از مرحله خواندن ، يادگيري و به خاطر سپردن مطالب نيست ، هدف از مرحله خواندن فقط فهميدن و انتقال اطلاعات از كتاب به يادداشتهاست يعني خلاصه نويسي و يادگيري و به خاطر سپردن مطالب بايد از روي خلاصه نويسي ها و درزمان هاي مرور صورت گيرد .

» تذكر 1 : تنها عضوي كه درموقع درس خواندن مي تواند حركت كند چشمها هستند و نهايتاً انگشتان دست به عنوان راهنمايي براي چشم پس سعي كنيد موقع درس خواندن با صداي بلند درس نخوانيد ، صندلي را تكان ندهيد ، با موهاي خود بازي نكنيد و . . .
» تذكر 2 : در موقع درس خواندن فقط سعي كنيد مطالب را بفهميد و رابطه آنها را درك كنيد و در مرحله بعد يعني خلاصه نويسي كردن مطالب را حفظ كنيد .

2ـ مرحله خلاصه نويسي (Record) :

قبل از آموزش خلاصه نويسي لازم است موارد زير را يادآوري كنيم :

»» 1ـ خلاصه نويسي كار بسيار وقت گير و عذاب آوري است ولي فقط يك خاصيت دارد و آن هم اين است كه يادگيري را افزايش و فراموشي را كاهش مي دهد .

»» 2ـ هر دانش آموز براي هر درس خودش 5 منبع مطالعاتي دارد كه عبارتند از :

الف ـ كتاب درسي
ب ـ جزوه معلم سركلاس
ج ـ جزوه معلم كلاس كنكور يا تقويتي يا معلم خصوصي
د ـ كتاب كمك آموزشي
هـ ـ مجموعه هاي تستي موجود در بازار

كه حدود 70% مطالب اين منابع با يكديگر مشترك هستند ولي هر دانش آموزي براي دوره كردن مطالب نياز دراد كه هر منبع را مطالعه كند ولي اگر به كمك خلاصه نويسي اين 5  منبع را به يك جزوه تبديل كند مي تواند چندين بار آن را دوره كرده و به طور چشم گيري در وقت صرفه جوئي كند .

»» 3ـ خلاصه نويسي در دو زمان صورت مي گيرد .

الف) حين مطالعه : يعني همان موقع كه درس مي خوانيد ، پاراگراف به پارگراف كتاب را خلاصه و يادداشت مي‌كنيد .

ب) بعد از مرور سوم ، همان مرحله Refreshness است.


»» 4ـ خلاصه نويسي بهتر است در كاغذ كلاسور انجام شود كه در صورت ايجاد تغييرات بتوانيد به راحتي اين كار را انجام دهيد و در ضمن نسبت به دفتر فضاي بيشتري براي رسم درخت حافظه و طرح هاي خلاصه‌نويسي دارد .

اما ويژگيهاي خلاصه نويسي

1 ـ در خلاصه نويسي بايد سعي كنيد فعلها را خذف كنيد . چون يكي از عوامل حواس پرتي در حين مطالعه وجود فعل وكامل بودن متني است كه مي خوانيم پس سعي كنيد در موقع خلاصه نويسي تا جايي كه مي‌توانيد فعلها را حذف كنيد .

2 ـ تامتن اصلي باشد يعني 40 صفحه را تبديل به 10 صفحه كنيد .

3 ـ جامع و مانع باشد . يعني تمام نكات مهم را در بربگيرد و نكات زايد را هم نداشته باشد .

4 ـ رنگي باشد و بهتر است كه لايه‌هاي اول با رنگهاي گرم ( قرمز و سبز ) باشد و توضيحات آن، با رنگهاي سرد ( مشكي و آبي ) باشد ولي اگر چشمهايتان به رنگ قرمز حساسيت دارد مي تواند از رنگ ديگري استفاده كنيد .

5 ـ با استفاده از علامتهاي اختصاري باشد مثل  ( به جاي پروتئين ) a .a ( به جاي اسيد آمينه ) و . . .

6 ـ براساس نمودار شعاعي، درخت حافظه و طرح شبكه‌اي مغز باشد .


وقتي خلاصه نويسي درس تمام شد، مطالب خلاصه شده را يك بار دوره كرده و در ذهن خود مرور كنيد و سپس اصل بعدي مطالعه را بايد انجام دهيد .

3 ـ مرور Review :

مهمترين قسمت مطالعه كه سبب ثبت اطلاعات در لايه هاي زيرين ذهن مي شود و جلوي فراموشي رامي گيرد مرور كردن است به طوري كه پيشينيان معتقد بودند. (الدرس حرف والتكرار الف) يعني درس يكبار و تكرار هزار بار كه خوشبختانه مطالعات دانشمندان علوم روانشناسي و يادگيري از جمله مطالعات آقاي لايتنر اين هزار بار را به دفعات كمتر تقليل داده است.
زمانهاي مرور
1 ـ يك روز بعد :كه فراموشي را تايك هفته به تأخير مي اندازد .
2 ـ يك هفته بعد:  كه فراموشي را تا يك ماه به تأخير مي اندازد .
3 ـ يك ماه بعد:  كه فراموشي را تا چهار ماه به تأخير مي اندازد .
4 ـ چهارماه بعد: كه فراموشي را تا يك سال به تأخير مي اندازد .

4ـ تفكر (Recite) :

در موقع مرور درباره خلاصه نويسي ها تفكر كرده، آنها را از بر مي‌كنيم ، و سازمان آن را بخاطر مي‌سپاريم .

5 ـ تازه كردن (Refreshness) :

بعد از مرور سوم يعني زماني كه تقريباً درس را كامل يادگرفته و متوجه مفاهيم اصلي و نكات مهم آن شديد خلاصه نويسي هاي خود را با كتاب و جزوه مطابقت مي دهيد اگر نكته‌اي را كم نوشته‌ايد اضافه مي كنيد، اگر مطلبي زائد است حذف مي كنيد و خلاصه هاي خود را كامل مي‌كنيم .

 

**************************************

««  بهــترين زمـان براي شـــــروع !  »»

شايد تا به حال چندين بار اين سؤال‌ها را از خود پرسيده‌ايد : ‹‹ از چه زماني براي كنكور بايد شروع كنم ؟ چگونه ؟ چرا ؟ ! ! ! ››

و البته ممكن است جوابهاي قانع كننده‌اي هم براي آن پيدا كرده باشيد . بياييد يكبارديگر به اين سؤال پاسخ دهيم :

همگي مي دانيم كه ماهي را هر وقت از آب بگيرند تازه است و هيچ وقت براي شروع كردن دير نيست. اما بايد اين را هم ناديده نگرفت كه عمرجواني كوتاه است و از طلا با ارزش تر . بنابراين در جواني وقتي براي از دست دادن نداريد و هر چه بيشتر همت كنيد احتمال بردن در مسابقه زندگي بيشتر خواهد بود .

پس بياييم سهم خود را از زندگي بيابيم و در ذهن خود به اين سؤالات پاسخ دهيم كه: كجا هستيم؟ سهم ما از زندگي چيست ؟ چقدر است ؟ ماچقدرمي توانيم درافزايش اين سهم مؤثر باشيم ؟

پاسخ به هريك از اين سؤالات ، افق سازنده اي را جلوي ديدگان ما روشن مي كند. پس اينجاست كه مي توانيد بفهميد در صورتيكه هدف شما در آينده رسيدن به موفقيت و رفتن به دانشگاه است و البته لازمه اين امر هم گذشتن از سد كنكور است بايد بدانيم كه هدف شما در آينده و كاري كه مي خواهيد انجام دهيد كاري بزرگ است و لازمه رسيدن به هر هدف بزرگي تلاش مضاعف است .

پس تا وقت داريد بجنبيد و سؤالهاي ذهنتان را پاسخ دهيد و هر وقت كه جوابش را گرفتيد آن زمان است كه ادامه راهي كه آغاز كرده‌ايد هدفمند و البته پر حاصل خواهد بود . سهمتان را از زندگي بيابيد و با اطمينان به اينكه شما مي توانيد تصميم بگيريد و اراده كنيد واميد به اينكه خداوند سهل كننده سختيها است كنكور ، اين بزرگِ كوچك را آغاز كنيد .

يك يا علي بگوييد و از همين حالا شروع كنيد و نگوييد فردا هم روز خداست يا اينكه از شنبه شروع مي كنيم زيرا نه فردا ، و نه هيچ شنبه‌اي براي شما آغاز نخواهد شد مگر اينكه از همين حالا شروع كنيد و همت كنيد و بدانيد كه « يك سال سختي مساوي است با يك عمر آرامش » 

زيرا حتي اگر بر فرض محال در كنكور هم قبول نشويد حداقل پيش وجدان خود سربلند هستيد كه كوتاهي از جانب شما نبوده و شما تلاش خود را كرده‌ايد . ( البته اگر همه تلاش خود را كرده باشيد ) و مسلماَ هر كه تلاش كند حتماً بي حاصل نخواهد بود .

معرفت دُرّ گراني است به هر كس ندهندش

پر طاووس قشنگ است به كركس ندهندش

سه شنبه 10 اردیبهشت 1387
مشاهده :811 مرتبه
منبع  :گروه آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي
فرستنده : مديريت
hossein3010

hossein3010
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 1946
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها