عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: عزّت مؤمن در بى نیازى او از مردم است. بحارالأنوار، ج 75، ص 109

برنامه ريزي درسي براي كنكوريها

برنامه ريزي درسي براي كنكوريها
چهارشنبه 27 بهمن 1389  06:45 ب.ظ

برنامه ريزي درسي براي كنكوريها

بهترين كسي كه مي تواند براي دانش آموز برنامه ريزي كند خود دانش آموز است ولي نه به تنهايي به چند دليل :

برنامه اي طلايي براي موفقيت
بهترين كسي كه مي تواند براي دانش آموز برنامه ريزي كند ، خودش است ، ولي نه به تنهايي ، دانش آموز نمي تواند به تنهايي براي خودش برنامه ريزي كند ، به چند دليل : اولين و مهمترين دليل اين است كه او در تخمين توانايي خودش اغراق مي كند و برنامه اي كه مي نويسد يك برنامه فضايي است ! كه هرگز موفق به اجراي آن نخواهد شد . دومين دليل اين است كه اگر در اجراي برنامه موفق نباشد ، برنامه را رها مي كند . در واقع دانش آموز حاضر نيست هر روز ساعت درس خواندنش را كه صفر بوده است ثبت كند ! پس از چند روز او سعي مي كند فراموش كند كه از برنامه اش عقب افتاده است و بهترين روش هم اين است كه به سراغ برنامه اش نرود . سومين دليل مهم ، بي تجربگي دانش آموز است . مگر او چند بار تا بحال براي يك امتحان برنامه ربزي يك ساله انجام داده است ؟ آيا او فرصت آزمايش و خطا دارد ؟
به اين سه دليل و به دلايل ديگر ، دانش آموز براي برنامه ريزي نياز به كمك دارد . در تنظيم برنامه و به خصوص در پيگيري اجراي برنامه ، حتما بايد پدر و مادر يا يك مشاور با تجربه به دانش آموز كمك كند
در جدول شماره يك ، برنامه پيشنهادي را مي بينيد كه بر اساس تجارب چندين ساله دانش آموزان موفق در كنكور تنظيم شده است . البته اين برنامه ممكن است با برنامه هاي بعضي مراكز آموزشي در زمانبندي خواندن دروس متفاوت باشد .

جدول 2

16تير              1مهر               1بهمن                1خرداد                 1تير      10تير

بازآموزي اختصاصي

اختصاصي پيش 1،2 + ادبيات +A

دوره بازآموزي اختصاصي +باقيمانده عمومي +B

دوره كل دروس 20 روز اختصاصي 10 روز عمومي

مرور نكات مهم

جدول 1

16تير              1مهر               1بهمن                1خرداد                 1تير      10تير

بازآموزي اختصاصي+ ادبيات

اختصاصي پيش 1 + عربي

اختصاصي پيش 2+معارف + زبان

دوره كل دروس 20 روز اختصاصي 10 روز عمومي

مرور نكات مهم

شما مي توانيد از هر برنامه اي كه درست طراحي شده باشد و به شما فرصت مرور كامل مطالب خوانده شده را بدهد ، استفاده كنيد ، اما پيشنهاد ما اين است كه پس از مطالعه اين برنامه ها و مشورت با افراد موفق سالهاي پيش كنكور ، بر طبق اصولي كه خواهيم گفت ، خودتان يك برنامه معقول ، متناسب با توانايي خودتان بنويسيد .
اولين اصل برنامه ريزي اين است : برنامه شما حتما بايد با تمام جزئيات مكتوب شود . برنامه را بايد روي كاغذ بياوريد . برنامه ريزي را نمي توانيد در ذهنتان انجام دهيد. 
ضرورت برنامه ريزي
دومين اصل برنامه ريزي اين است : برنامه شما بايد تمام طول زمان باقي مانده را تا روز امتحان شامل شود .اين كه شما براي سه ماه برنامه ريزي كنيد و وقتي اين 3 ماه تمام شد ، براي 3 ماه آينده برنامه ريزي كنيد ، كاملا اشتباه است. شما بايد يك نماي كلي از تمام طول زمان درس خواندنتان داشته باشيد .
قبل از توضيح برنامه درسي لازم است درباره جدول ضرايب زماني هم توضيح بدهيم . اين جدول با جدول ضرايب درسي در كنكور فرق دارد . برحسب حجم درس ، اهميت درس ، مشكل بودن درس و ضريب درس در كنكور ، اين ضرايب زماني انتخاب شده اند كه مثلا براي زيست شناسي در رشته تجربي 6 و براي معارف 1 در نظر گرفته شده است كه كاربرد آن را براي شما خواهيم گفت .
اين برنامه را براي دانش آموزاني نوشته ايم كه از مهر ماه دانش آموز پيش دانشگاهي خواهند شد .
در قسمت اول برنامه، از 16 تير تا 1 آبان (75روز)(هر وقت اين مقاله را خوانديد مي توانيد آن را در برنامه خود بگنجانيد) را به خواندن دروس باز آموزي اختصاصي و ادبيات اختصاص داده ايم. ادبيات پيش دانشگاهي1 ،2 را هم بايد در اين زمان بخوانيد . در پايان اين مرحله شما بايد تمام مطالب بازآموزياختصاصي را خوانده و تست زده باشيد . چيزي را براي آينده نگذاريد چون وقت ديگري نداريد . بايد در تست ها به امادگي كامل رسيده باشيد . تست هاي هر درس را بلافاصله پس از خواندن آن درس بزنيد . در اين مرحله لازم نيست تست زدن شما با زمانبندي باشد ، فقط سعي كنيد تمام انواع تست هاي مربوط به يك مبحث را ديده و حل كرده باشيد . اولويت با تستهاي استاندارد سال هاي قبل كنكور است ، ولي سعي كنيد هر تستي را از هر كجا كه گير آورديد حل كنيد . يك چهارم از وقت مطالعه شما در اين 75 روز بايد به تست زدن بگذرد در مورد درس ادبيات هم بايد بتوانيد در پايان اين دوره ، تمام تست هاي ادبيات كنكور را پاسخ دهيد ، حداقل بايد تمام تست هاي ادبيات كنكور رشته رياضي و تجربي 5 سال اخير را زده باشيد ، البته حداقل.
براي زمانبندي درس خواندن بايد از جدول ضرايب زماني استفاده كنيد . براي مثال دانش آموز رشته تجربي در اين مرحله بايد درس هاي زير را بخواند :
زيست شناسي (6) رياضي(2) فيزيك (2) شيمي(2) ادبيات (3) ابتدا همه ضرايب زماني را جمع بزنيد :
15=6+2+2+2+3حالا 75 روز زمان را تقسيم بر 15كنيد :5=15/75 يعني به ازاي هر يك ضريب شما 5 روز زمان داريد مثلا براي درس زيست شناسي 30=6*5 ، يعني 30 روز از اين 75 روز را مي توانيد زيست بخوانيد و نه بيشتر ، حالا مي توانيد 30روز مداوم زيست بخوانيد و يا مثلا 60 روز فقط صبح ها زيست بخوانيد و بعدازظهر ها درس ديگري بخوانيد كه اين بستگي به علاقه و عادات قبلي شما دارد . يا مثلا براي ادبيات 15=3*5 ، 15 روز مي توانيد ادبيات بخوانيد . توجه داشته باشيد كه اين تقسيم بندي مربوط به حداكثر تعداد روزهايي است كه مي توانيد به يك درس اختصاص دهيد .ممكن است شما بگوييد كه پس اوقات استراحت و فراغت من چرا در اين برنامه گنجانده نشده است ؟شما بايد بر اساس توانايي خودتان اين برنامه را به روز تبديل كنيد . يعني شما بايد بدانيد كه مثلا در روز 23 مرداد ماه چند صفحه از چه درسي و از صفحه چند تا چند را بخوانيد . براي مثال اگر قرار است 200صفحه مطلب را در طي 10روز بخوانيد ، بايد روزي 20 صفحه پيش برويد . به روز كزدن بنامه اين حسن را دارد كه شما را به درس خواندن ترغيب يا بهتر بگوييم مجبور مي كند . چون مي دانيد كه اگر امروز درس نخوانيد ، فردا براي جبران بايد به جاي 20 صفحه 40 صفحه بخوانيد ! بهترين كار اين است كه يك سررسيد تهيه كنيد و برنامه هر روز را در صفحه همان روز يادداشت كنيد . در پايان صفحه ارزيابي خودتان را از درس خواندن آن روز بايد بنويسيد . اگر موفق به اجراي برنامه آن روز نشديد حتما طرحي را براي روز آينده بنويسيد كه جبران كنيد .به هر حال تقسيم بندي شما در مورد كتابها و ساعت درس خواندن هر چه كه باشد ، نبايد از سقف زماني در نظر گرفته شده بيشتر باشد . شما چه روزي 1 ساعت درس بخوانيد و چه روزي 10 ساعت ، حداكثر بايد در طي 30روز زيست شناسي را تمام كنيد . به همين خاطر اوقات فراغت و استراحت در برنامه گنجانده نشده است .
در قسمت دوم و سوم برنامه يعني ترم 1و2پيش دانشگاهي هم به همين ترتيب بايد پيش برويد . سعي كنيد از زماني كه در كلاس پيش دانشگاهي مي گذرانيد ، حداكثر استفاده را بكنيد . شما بايد 50درصد كارتان را براي يادگيري مطالب ، سر كلاس انجام دهيد . سر كلاس ادبيات پيش دانشگاهي ، سعي كنيد دوباره تمام نكات درس را مرور كنيد . پس از هر جلسه كلاس ادبيات بايد حداقل 50 تست ادبيات بزنيد.
در پايان مرحله2و3 ، شما بايد در دروس اختصاصي پيش دانشگاهي ، هيچ نكته مبهمي باقي نگذاشته باشيد. باز هم تاكيد مي كنم، چيزي را براي آينده باقي نگذاريد . برنامه تان را به روز تبديل كتيد و دروس عمومي را بر حسب ضرايب زماني در برنامه بگنجانيد . در اين مرحله هم نيازي به زمانبندي براي تست زني نيست . فقط سعي كنيد همه انواع تست ها را حل كنيد . در پايان اين مرحله شما بايد تمام تست هاي موجود در ايران را حل كرده باشيد و يا حداقل اگر هر تست جديدي ديديد، يك نمونه مشابه آن را قبلا حل كرده باشيد . در اين مرحله هم زمان تست زدن بايد يك چهارم وقت مطالعه را به خود اختصاص دهد .
»»»يك نكته طلايي
سعي كنيد مطالب جديدي را كه مي خوانيد و يا سر كلاس تدريس مي شود ، حداقل يكبار در 24 ساعت اول مرور كنيد ، بهترين زمان مرور مطالب تدريسشده روز قبل ، صبح قبل از رفتن به مدرسه و يا در مدرسه قبل از شروع كلاسها است . باور كنيد كه اين نكته به اندازه طلا ارزش دارد !
يك تذكر : دانش آموزان در ترم دوم پيش دانشگاهي و يا قسمت سوم برنامه ما ممكن است يك دوران افت روحيه را تجربه كنند . اگر شما هم در اين مرحله به چنين مشكلي برخورديد ، نگران نشويد چون اكثر دانش آموزان مشكل مشابه شما را چند هفته ديرتر يا زودتر تجربه مي كنند . سخت ترين مرحله آماده سازي شما براي كنكور ، گذر از اين مرحله طوفاني است . مي توانيد برنامه تان را سبك كنيد و كمي به خودتان استراحت دهيد . براي خودتان جايزه تعيين كنيد كه مثلا اگر امروز بعدازظهر 4 ساعت درس خواندم ، با خانواده به سينما مي روم ، ولي توجه داشته باشيد كه درس خواندن را حتي اگر روزي يك ساعت هم شده قطع نكنيد . كليد گذر از اين بحران اين است كه درس خواندن را قطع نكنيد . اگر اين مرحله افت روحيه بيش از دو هفته طول كشيد حتما با مشاور درسي تان در ميان بگذاريد . اين قسمت از مقاله را به افراد خانواده هم نشان دهيد تا اگر چنين اتفاقي براي شما هم افتاد ، در آن مدت به شما فشار نياورند و بتوانند به شما كمك كنند .
يادداشت برداري كنيد
در طول  مرحله 1 و 2 و 3 برنامه ، سعي كنيد از مطالب مهم يادداشت برداري كنيد ، اين كار براي مرور هاي بعدي ، به شما خيلي كمك مي كند . يادداشت برداري مي تواند سرعت مرور كردن شما را تا 10 برابر افزايش دهد ! مي توانيد تصور كنيد كه وقتي با سرعت 2000كيلومتر در ساعت از بقيه كه با سرعت 200كيلومتر در ساعت در حركتند سبقت مي گيريد ، چه احساسي داريد ؟
يادداشت ها بايد بر اساس درك خودتان از مطلب و جمع بندي و انشاي خودتان نوشته شود . مطالب را از روي كتاب كپي نكنيد.
در مرحله چهار شما بايد در طول مدت يك ماه ، تمام درسهايتان را مرور كنيد . باز هم با استفاده از جدول ضرايب زماني تقسيم كنيد . براي مثال رشته تجربي : زيست 9 روز ، رياضي 3 روز، فيزيك 3 روز ، شيمي 3 روز ، ادبيات 5/4 روز ، معارف 5/1 روز ، زبان 3 روز ، عربي 3 روز.
در اين مرحله شما بايد بر تمام درس ها تسلط كامل داشته باشيد و مرور كردن شما با سرعت و با توجه به نكات مهم انجام مي شود . شما درس ها را مرور مي كنيد ، نبايد دوباره درس ها را از اول بخوانيد ، چون وقت اين كار را نداريد ، اگر يادداشت برداري كرده باشيد ، در اين مرحله كار شما خيلي راحت خواهد بود .  در اين مرحله يك دوم از وقت شما به تست زني اختصاص دارد و تست زني شما هم بايد با زمان بندي باشد . از اين زمان به بعد ديگر هيچ مطلب جديدي نخوانيد ، سعي كنيد همان مطالبي را كه خوانده ايد مرور كنيد و بر آنها مسلط شويد .
حداقل 4 بار در اين مرحله كنكور را براي خودتان شبيه سازي كنيد ، يعني يك سري كامل تست كنكور را راس ساعت 8 صبح شروع كنيد و بدون استرحت تا آخر حل كنيد . در اين مرحله بايد زمان خواب و بيداري تان را براي روز كنكور تنظيم كنيد . يعني اگر براي مثال قبلا ساعت 2 نيمه شب مي خوابيده ايد و 9 صبح بيدار مي شده ايد در اين مرحله بايد ساعت خوابتان را به 11  شب و ساعت بيداري را به 6 صبح تغيير دهيد .
اما مرحله آخر : 10روز آخر مانده تا كنكور ، طلايي ترين اوقات شما خواهد بود . يك نكته را به خاطر بسپاريد : اين 10 روز ، مهمترين قسمت آماده سازي شماست ، اين 10 روز را به هيچ وجه نبايد صرف كار ديگري بكنيد . از اين 10 روز نمي توانيد براي عقب افتادگي برنامه تان خرج كنيد. يا مثلا نمي توانيد اگر دوره درسهايتان را تمام نكرديد ، اين 10 روز را به آن اضافه كنيد . اين 10 روز صرفا اختصاص به مرور نكات خيلي مهم دارد . از زمان ابتداي برنامه يعني از تابستان سال قبل ، شما بايد يك دفتر مخصوص نكات مهم داشته باشيد . فقط نكات خيلي مهم كه احتمال مي دهيد فراموش كنيد و احتمال مي دهيد كه از آنها سوال بيايد را در آن بنويسد ، مثل مطالب مربوط به تاريخ ادبيات ، فرمول هاي مهم فيزيك و ...
يك نكته مهم درباره اين 10 روز : در اين مرحله تقريبا تمامي دانش آموزان احساس مي كنند كه هر چه خوانده اند فراموش كرده اند و هيچي بلد نيستند ! اگر اين احساس در شما هم بوجود آمد ، اصلا نگران نباشيد ! چون بقيه هم همين احساس شما را دارند !
به اين احساس كاذب توجه نكنيد و مطمئن باشيد اگر تا اينجاي كار ، درست و با برنامه پيش آمده باشيد نتيجه ايده آل خواهيد گرفت . به همين خاطر اصرار دارم كه دفترچه نكات خيلي مهم را از همين حالا تهيه كنيد ، چون اگر بخواهيد اين نكات را از روي كتاب بخوانيد ، ناخود آگاه مي خواهيد بقيه مطالب كتاب را هم بخوانيد ، چون وقتي چشمتان به آنها برمي خورد به خاطر همان احساسي كه گفتم ، فكر مي كنيد مطالب را فراموش كرده ايد و آن وقت اگر بخواهيد آنها را بخوانيد ، فرصت نداريد و اگر هم نخوانيد ، اين موضوع براي شما ايجاد استرس خواهد كرد ، پس دفتر چه نكات خيلي مهم را تهيه كنيد كه  در اين اوقات طلايي 10روزه خيلي به شما كمك خواهد كرد .
اما آخرين مرحله يعني روز قبل از كنكور : اكيدا توصيه مي كنيم كه 24 ساعت قبل از كنكور ، درس خواندن را تعطيل كنيد . درس خواندن در روز قبل از كنكور آن هم با عجله و با اضطراب ، قواي ذهني شما را تحليل مي برد و فردا با مغزي خسته سر جلسه كنكور حاضر خواهيد شد .شما 365 روز وقت داشته ايد كه درس بخوانيد . اين يك روز آخر ، تغييري در نتيجه يك سال درس خواندن شما نمي دهد ، ممكن است شما در اين روز يكي دو مطلب جديد بخوانيد و همانها هم فردا در كنكور بيايد ، اما در مقابل دهها مطلب ديگر را فراموش خواهيد كرد .

سه شنبه 10 اردیبهشت 1387
مشاهده :2686 مرتبه
منبع  :گروه آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي
فرستنده : مديريت
hossein3010

hossein3010
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 1946
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها