عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. میزان الحکمه

برنامه ريزي درسي براي كنكوريها

برنامه ريزي درسي براي كنكوريها
چهارشنبه 27 بهمن 1389  06:45 ب.ظ

برنامه ريزي درسي براي كنكوريها

بهترين كسي كه مي تواند براي دانش آموز برنامه ريزي كند خود دانش آموز است ولي نه به تنهايي به چند دليل :

برنامه اي طلايي براي موفقيت
بهترين كسي كه مي تواند براي دانش آموز برنامه ريزي كند ، خودش است ، ولي نه به تنهايي ، دانش آموز نمي تواند به تنهايي براي خودش برنامه ريزي كند ، به چند دليل : اولين و مهمترين دليل اين است كه او در تخمين توانايي خودش اغراق مي كند و برنامه اي كه مي نويسد يك برنامه فضايي است ! كه هرگز موفق به اجراي آن نخواهد شد . دومين دليل اين است كه اگر در اجراي برنامه موفق نباشد ، برنامه را رها مي كند . در واقع دانش آموز حاضر نيست هر روز ساعت درس خواندنش را كه صفر بوده است ثبت كند ! پس از چند روز او سعي مي كند فراموش كند كه از برنامه اش عقب افتاده است و بهترين روش هم اين است كه به سراغ برنامه اش نرود . سومين دليل مهم ، بي تجربگي دانش آموز است . مگر او چند بار تا بحال براي يك امتحان برنامه ربزي يك ساله انجام داده است ؟ آيا او فرصت آزمايش و خطا دارد ؟
به اين سه دليل و به دلايل ديگر ، دانش آموز براي برنامه ريزي نياز به كمك دارد . در تنظيم برنامه و به خصوص در پيگيري اجراي برنامه ، حتما بايد پدر و مادر يا يك مشاور با تجربه به دانش آموز كمك كند
در جدول شماره يك ، برنامه پيشنهادي را مي بينيد كه بر اساس تجارب چندين ساله دانش آموزان موفق در كنكور تنظيم شده است . البته اين برنامه ممكن است با برنامه هاي بعضي مراكز آموزشي در زمانبندي خواندن دروس متفاوت باشد .

جدول 2

16تير              1مهر               1بهمن                1خرداد                 1تير      10تير

بازآموزي اختصاصي

اختصاصي پيش 1،2 + ادبيات +A

دوره بازآموزي اختصاصي +باقيمانده عمومي +B

دوره كل دروس 20 روز اختصاصي 10 روز عمومي

مرور نكات مهم

جدول 1

16تير              1مهر               1بهمن                1خرداد                 1تير      10تير

بازآموزي اختصاصي+ ادبيات

اختصاصي پيش 1 + عربي

اختصاصي پيش 2+معارف + زبان

دوره كل دروس 20 روز اختصاصي 10 روز عمومي

مرور نكات مهم

شما مي توانيد از هر برنامه اي كه درست طراحي شده باشد و به شما فرصت مرور كامل مطالب خوانده شده را بدهد ، استفاده كنيد ، اما پيشنهاد ما اين است كه پس از مطالعه اين برنامه ها و مشورت با افراد موفق سالهاي پيش كنكور ، بر طبق اصولي كه خواهيم گفت ، خودتان يك برنامه معقول ، متناسب با توانايي خودتان بنويسيد .
اولين اصل برنامه ريزي اين است : برنامه شما حتما بايد با تمام جزئيات مكتوب شود . برنامه را بايد روي كاغذ بياوريد . برنامه ريزي را نمي توانيد در ذهنتان انجام دهيد. 
ضرورت برنامه ريزي
دومين اصل برنامه ريزي اين است : برنامه شما بايد تمام طول زمان باقي مانده را تا روز امتحان شامل شود .اين كه شما براي سه ماه برنامه ريزي كنيد و وقتي اين 3 ماه تمام شد ، براي 3 ماه آينده برنامه ريزي كنيد ، كاملا اشتباه است. شما بايد يك نماي كلي از تمام طول زمان درس خواندنتان داشته باشيد .
قبل از توضيح برنامه درسي لازم است درباره جدول ضرايب زماني هم توضيح بدهيم . اين جدول با جدول ضرايب درسي در كنكور فرق دارد . برحسب حجم درس ، اهميت درس ، مشكل بودن درس و ضريب درس در كنكور ، اين ضرايب زماني انتخاب شده اند كه مثلا براي زيست شناسي در رشته تجربي 6 و براي معارف 1 در نظر گرفته شده است كه كاربرد آن را براي شما خواهيم گفت .
اين برنامه را براي دانش آموزاني نوشته ايم كه از مهر ماه دانش آموز پيش دانشگاهي خواهند شد .
در قسمت اول برنامه، از 16 تير تا 1 آبان (75روز)(هر وقت اين مقاله را خوانديد مي توانيد آن را در برنامه خود بگنجانيد) را به خواندن دروس باز آموزي اختصاصي و ادبيات اختصاص داده ايم. ادبيات پيش دانشگاهي1 ،2 را هم بايد در اين زمان بخوانيد . در پايان اين مرحله شما بايد تمام مطالب بازآموزياختصاصي را خوانده و تست زده باشيد . چيزي را براي آينده نگذاريد چون وقت ديگري نداريد . بايد در تست ها به امادگي كامل رسيده باشيد . تست هاي هر درس را بلافاصله پس از خواندن آن درس بزنيد . در اين مرحله لازم نيست تست زدن شما با زمانبندي باشد ، فقط سعي كنيد تمام انواع تست هاي مربوط به يك مبحث را ديده و حل كرده باشيد . اولويت با تستهاي استاندارد سال هاي قبل كنكور است ، ولي سعي كنيد هر تستي را از هر كجا كه گير آورديد حل كنيد . يك چهارم از وقت مطالعه شما در اين 75 روز بايد به تست زدن بگذرد در مورد درس ادبيات هم بايد بتوانيد در پايان اين دوره ، تمام تست هاي ادبيات كنكور را پاسخ دهيد ، حداقل بايد تمام تست هاي ادبيات كنكور رشته رياضي و تجربي 5 سال اخير را زده باشيد ، البته حداقل.
براي زمانبندي درس خواندن بايد از جدول ضرايب زماني استفاده كنيد . براي مثال دانش آموز رشته تجربي در اين مرحله بايد درس هاي زير را بخواند :
زيست شناسي (6) رياضي(2) فيزيك (2) شيمي(2) ادبيات (3) ابتدا همه ضرايب زماني را جمع بزنيد :
15=6+2+2+2+3حالا 75 روز زمان را تقسيم بر 15كنيد :5=15/75 يعني به ازاي هر يك ضريب شما 5 روز زمان داريد مثلا براي درس زيست شناسي 30=6*5 ، يعني 30 روز از اين 75 روز را مي توانيد زيست بخوانيد و نه بيشتر ، حالا مي توانيد 30روز مداوم زيست بخوانيد و يا مثلا 60 روز فقط صبح ها زيست بخوانيد و بعدازظهر ها درس ديگري بخوانيد كه اين بستگي به علاقه و عادات قبلي شما دارد . يا مثلا براي ادبيات 15=3*5 ، 15 روز مي توانيد ادبيات بخوانيد . توجه داشته باشيد كه اين تقسيم بندي مربوط به حداكثر تعداد روزهايي است كه مي توانيد به يك درس اختصاص دهيد .ممكن است شما بگوييد كه پس اوقات استراحت و فراغت من چرا در اين برنامه گنجانده نشده است ؟شما بايد بر اساس توانايي خودتان اين برنامه را به روز تبديل كنيد . يعني شما بايد بدانيد كه مثلا در روز 23 مرداد ماه چند صفحه از چه درسي و از صفحه چند تا چند را بخوانيد . براي مثال اگر قرار است 200صفحه مطلب را در طي 10روز بخوانيد ، بايد روزي 20 صفحه پيش برويد . به روز كزدن بنامه اين حسن را دارد كه شما را به درس خواندن ترغيب يا بهتر بگوييم مجبور مي كند . چون مي دانيد كه اگر امروز درس نخوانيد ، فردا براي جبران بايد به جاي 20 صفحه 40 صفحه بخوانيد ! بهترين كار اين است كه يك سررسيد تهيه كنيد و برنامه هر روز را در صفحه همان روز يادداشت كنيد . در پايان صفحه ارزيابي خودتان را از درس خواندن آن روز بايد بنويسيد . اگر موفق به اجراي برنامه آن روز نشديد حتما طرحي را براي روز آينده بنويسيد كه جبران كنيد .به هر حال تقسيم بندي شما در مورد كتابها و ساعت درس خواندن هر چه كه باشد ، نبايد از سقف زماني در نظر گرفته شده بيشتر باشد . شما چه روزي 1 ساعت درس بخوانيد و چه روزي 10 ساعت ، حداكثر بايد در طي 30روز زيست شناسي را تمام كنيد . به همين خاطر اوقات فراغت و استراحت در برنامه گنجانده نشده است .
در قسمت دوم و سوم برنامه يعني ترم 1و2پيش دانشگاهي هم به همين ترتيب بايد پيش برويد . سعي كنيد از زماني كه در كلاس پيش دانشگاهي مي گذرانيد ، حداكثر استفاده را بكنيد . شما بايد 50درصد كارتان را براي يادگيري مطالب ، سر كلاس انجام دهيد . سر كلاس ادبيات پيش دانشگاهي ، سعي كنيد دوباره تمام نكات درس را مرور كنيد . پس از هر جلسه كلاس ادبيات بايد حداقل 50 تست ادبيات بزنيد.
در پايان مرحله2و3 ، شما بايد در دروس اختصاصي پيش دانشگاهي ، هيچ نكته مبهمي باقي نگذاشته باشيد. باز هم تاكيد مي كنم، چيزي را براي آينده باقي نگذاريد . برنامه تان را به روز تبديل كتيد و دروس عمومي را بر حسب ضرايب زماني در برنامه بگنجانيد . در اين مرحله هم نيازي به زمانبندي براي تست زني نيست . فقط سعي كنيد همه انواع تست ها را حل كنيد . در پايان اين مرحله شما بايد تمام تست هاي موجود در ايران را حل كرده باشيد و يا حداقل اگر هر تست جديدي ديديد، يك نمونه مشابه آن را قبلا حل كرده باشيد . در اين مرحله هم زمان تست زدن بايد يك چهارم وقت مطالعه را به خود اختصاص دهد .
»»»يك نكته طلايي
سعي كنيد مطالب جديدي را كه مي خوانيد و يا سر كلاس تدريس مي شود ، حداقل يكبار در 24 ساعت اول مرور كنيد ، بهترين زمان مرور مطالب تدريسشده روز قبل ، صبح قبل از رفتن به مدرسه و يا در مدرسه قبل از شروع كلاسها است . باور كنيد كه اين نكته به اندازه طلا ارزش دارد !
يك تذكر : دانش آموزان در ترم دوم پيش دانشگاهي و يا قسمت سوم برنامه ما ممكن است يك دوران افت روحيه را تجربه كنند . اگر شما هم در اين مرحله به چنين مشكلي برخورديد ، نگران نشويد چون اكثر دانش آموزان مشكل مشابه شما را چند هفته ديرتر يا زودتر تجربه مي كنند . سخت ترين مرحله آماده سازي شما براي كنكور ، گذر از اين مرحله طوفاني است . مي توانيد برنامه تان را سبك كنيد و كمي به خودتان استراحت دهيد . براي خودتان جايزه تعيين كنيد كه مثلا اگر امروز بعدازظهر 4 ساعت درس خواندم ، با خانواده به سينما مي روم ، ولي توجه داشته باشيد كه درس خواندن را حتي اگر روزي يك ساعت هم شده قطع نكنيد . كليد گذر از اين بحران اين است كه درس خواندن را قطع نكنيد . اگر اين مرحله افت روحيه بيش از دو هفته طول كشيد حتما با مشاور درسي تان در ميان بگذاريد . اين قسمت از مقاله را به افراد خانواده هم نشان دهيد تا اگر چنين اتفاقي براي شما هم افتاد ، در آن مدت به شما فشار نياورند و بتوانند به شما كمك كنند .
يادداشت برداري كنيد
در طول  مرحله 1 و 2 و 3 برنامه ، سعي كنيد از مطالب مهم يادداشت برداري كنيد ، اين كار براي مرور هاي بعدي ، به شما خيلي كمك مي كند . يادداشت برداري مي تواند سرعت مرور كردن شما را تا 10 برابر افزايش دهد ! مي توانيد تصور كنيد كه وقتي با سرعت 2000كيلومتر در ساعت از بقيه كه با سرعت 200كيلومتر در ساعت در حركتند سبقت مي گيريد ، چه احساسي داريد ؟
يادداشت ها بايد بر اساس درك خودتان از مطلب و جمع بندي و انشاي خودتان نوشته شود . مطالب را از روي كتاب كپي نكنيد.
در مرحله چهار شما بايد در طول مدت يك ماه ، تمام درسهايتان را مرور كنيد . باز هم با استفاده از جدول ضرايب زماني تقسيم كنيد . براي مثال رشته تجربي : زيست 9 روز ، رياضي 3 روز، فيزيك 3 روز ، شيمي 3 روز ، ادبيات 5/4 روز ، معارف 5/1 روز ، زبان 3 روز ، عربي 3 روز.
در اين مرحله شما بايد بر تمام درس ها تسلط كامل داشته باشيد و مرور كردن شما با سرعت و با توجه به نكات مهم انجام مي شود . شما درس ها را مرور مي كنيد ، نبايد دوباره درس ها را از اول بخوانيد ، چون وقت اين كار را نداريد ، اگر يادداشت برداري كرده باشيد ، در اين مرحله كار شما خيلي راحت خواهد بود .  در اين مرحله يك دوم از وقت شما به تست زني اختصاص دارد و تست زني شما هم بايد با زمان بندي باشد . از اين زمان به بعد ديگر هيچ مطلب جديدي نخوانيد ، سعي كنيد همان مطالبي را كه خوانده ايد مرور كنيد و بر آنها مسلط شويد .
حداقل 4 بار در اين مرحله كنكور را براي خودتان شبيه سازي كنيد ، يعني يك سري كامل تست كنكور را راس ساعت 8 صبح شروع كنيد و بدون استرحت تا آخر حل كنيد . در اين مرحله بايد زمان خواب و بيداري تان را براي روز كنكور تنظيم كنيد . يعني اگر براي مثال قبلا ساعت 2 نيمه شب مي خوابيده ايد و 9 صبح بيدار مي شده ايد در اين مرحله بايد ساعت خوابتان را به 11  شب و ساعت بيداري را به 6 صبح تغيير دهيد .
اما مرحله آخر : 10روز آخر مانده تا كنكور ، طلايي ترين اوقات شما خواهد بود . يك نكته را به خاطر بسپاريد : اين 10 روز ، مهمترين قسمت آماده سازي شماست ، اين 10 روز را به هيچ وجه نبايد صرف كار ديگري بكنيد . از اين 10 روز نمي توانيد براي عقب افتادگي برنامه تان خرج كنيد. يا مثلا نمي توانيد اگر دوره درسهايتان را تمام نكرديد ، اين 10 روز را به آن اضافه كنيد . اين 10 روز صرفا اختصاص به مرور نكات خيلي مهم دارد . از زمان ابتداي برنامه يعني از تابستان سال قبل ، شما بايد يك دفتر مخصوص نكات مهم داشته باشيد . فقط نكات خيلي مهم كه احتمال مي دهيد فراموش كنيد و احتمال مي دهيد كه از آنها سوال بيايد را در آن بنويسد ، مثل مطالب مربوط به تاريخ ادبيات ، فرمول هاي مهم فيزيك و ...
يك نكته مهم درباره اين 10 روز : در اين مرحله تقريبا تمامي دانش آموزان احساس مي كنند كه هر چه خوانده اند فراموش كرده اند و هيچي بلد نيستند ! اگر اين احساس در شما هم بوجود آمد ، اصلا نگران نباشيد ! چون بقيه هم همين احساس شما را دارند !
به اين احساس كاذب توجه نكنيد و مطمئن باشيد اگر تا اينجاي كار ، درست و با برنامه پيش آمده باشيد نتيجه ايده آل خواهيد گرفت . به همين خاطر اصرار دارم كه دفترچه نكات خيلي مهم را از همين حالا تهيه كنيد ، چون اگر بخواهيد اين نكات را از روي كتاب بخوانيد ، ناخود آگاه مي خواهيد بقيه مطالب كتاب را هم بخوانيد ، چون وقتي چشمتان به آنها برمي خورد به خاطر همان احساسي كه گفتم ، فكر مي كنيد مطالب را فراموش كرده ايد و آن وقت اگر بخواهيد آنها را بخوانيد ، فرصت نداريد و اگر هم نخوانيد ، اين موضوع براي شما ايجاد استرس خواهد كرد ، پس دفتر چه نكات خيلي مهم را تهيه كنيد كه  در اين اوقات طلايي 10روزه خيلي به شما كمك خواهد كرد .
اما آخرين مرحله يعني روز قبل از كنكور : اكيدا توصيه مي كنيم كه 24 ساعت قبل از كنكور ، درس خواندن را تعطيل كنيد . درس خواندن در روز قبل از كنكور آن هم با عجله و با اضطراب ، قواي ذهني شما را تحليل مي برد و فردا با مغزي خسته سر جلسه كنكور حاضر خواهيد شد .شما 365 روز وقت داشته ايد كه درس بخوانيد . اين يك روز آخر ، تغييري در نتيجه يك سال درس خواندن شما نمي دهد ، ممكن است شما در اين روز يكي دو مطلب جديد بخوانيد و همانها هم فردا در كنكور بيايد ، اما در مقابل دهها مطلب ديگر را فراموش خواهيد كرد .

سه شنبه 10 اردیبهشت 1387
مشاهده :2686 مرتبه
منبع  :گروه آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي
فرستنده : مديريت
hossein3010

hossein3010
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 1946
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها