عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

رشته رياضي فيزيك

رشته رياضي فيزيك
چهارشنبه 27 بهمن 1389  06:51 ب.ظ

رشته رياضي فيزيك

 

1- رشته مكانيك

در گسترده صنعت و تكنولوژي جديد رشته مكانيك به معني تبديل مواد خام به محصولات قابل استفاده مي باشد كه اين عمل مستلزم سازماندهي طرح محصول مواد اوليه ابزار و تجهيزات مورد نياز افراد ماهر و متخصص در هر سيستم مي باشد و امروزه در صنعت مكانيك قطعات مختلف صنعتي با بهره گيري از ماشين الات مجهز به نرم افزارهاي پيشرفته خدمات ارزنده اي به جوامعغ بشري عرضه مي كند و در دانشگاههاي كشور اين رشته داراي سه گرايش طراحي جامدات و ساخت و توليد و حرارت و سيالات مي باشدكه نحوه عملكرد و كارداني هر سه گرايش شبااهت زيادي به همديگر دارد. فقط تفاوت در كارهاي عملي و آزمايشگاهي آنها مي باشدكه در ساخت توليد بيشتر از اين روش بهره مي گيرد.

الف-  گرايش طراحي جامدات

اگر بخواهند به بررسي و تجزيه و تحليل انواع نيروها و تاثير حركت آنها برروي اجزاي ريزتر مختلف قطعه ها و دستگاهها بپردازند و قطعات مورد نيا ز را طراحي نمايند از متخصصين اين گرايش استفاده مي نمايند و هر سايش از دو قسمت متحرك و ثابت تشكيل مي گردد در قسمت متحرك منظور آن است كه از چه منابع استفاده مي گردد تا مبشرين بازدهي در حركت بوجود آيد و اين حركت از چه راههاي تامين گردد و چه دستگاههاي اختراع و ابداع گردد تا تنظيم رقيق و كنترل ماشين آلات به خوبي صورت پذيرد در مجموع زمينه كاري اصلي راه اندازي نصب دستگاهها- بهره برداري- تنظيم و كنترل تعمير و نگهداري صنايع ماشين سازي- خودروسازي طراحي و اصولهاي مهندسي- مديريت طراحي مديريت واحدهاي مربوطه. صنايع قطعه سازي- صنايع لوله و پروفيل و فولادسازي و همچنين طراحي ساخت × وسايل نظامي و تمام عملي كه به نيرو و كار و حركت و همچنين كنترل و تنظيم آنها سرو كار دارد در روش تخصصي اين گرايش عبارتند از :

1-روشهاي توليد  2- روباتيك  3- طراحي به كمك نرم افزار و سخت افزار  4- طراحي مكانيزم ها

5- طراحي ماشينهاي ابزار و توليد   6- طراحي بدنه و شاسي و ... خودرو  7- ساخت به كمك نرم افزار و سخت افزار  8- ياتاقان و روغنكاري  9- روشهاي طراحي مهندسي پيشرفته

گرايش حرارت و سيالات

سيال به معني مايعات و گازها مي باشد و در اين گرايش هم دو روش تخصصي در حيطه حرارت و مسائل مربوط به مايع و گاز مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. و هر آنچه به گرما و انرژي مربوط مي شود مثل ساخت نقشه كشي (طراحي) نصب – به كار انداختن بهره برداري – تعمير- تعويض و نگهداري پالايشگاهها خطوط انتقال نفت و گاز و موارد مربوط به آن شبكه هاي توزيع آب هاي رودخانه كه تبديل به شيرين مي شوند تاسيسات مكانيكي ساختمان و همچنين صنايع نظامي- مديريت واحدهاي مكانيكي- كنترل و بررسي مواد مصرف ماشين و تنظيم و بررسي آلاينده هاي در حيطه اين گرايش مي باشد.

درسهايي كه در اين گرايش گذرانده مي شود عبارتند از توربين گاز و موتور- توربوماشين- سوخت و احتراق نيبروگاه- تهويه مطبوع- سيستم هاي تهويه و سردخانه- سيستم كنترل آلودگي محيط زيست و سيستم هاي انتقال سيال.

 گرايش ساخت و توليد

همانطور كه از نامش پيداست ساخت و توليد قطعات و استفاده كاربردي از كليه ماشين آلات صنعتي مربوط به اين گرايش بود كه عمده فعاليت آن تقريبا بهره وري مطلوب يا كيفيت مناسب و دقت و كارداني در توليد مي باشد بايد فرد در هر مواقع هم از نظر موادي كه سريع به بهره برداري برسي و ارزان باشد و بتواند رقابت بين المللي داشته باشد و هر فردي كه به عنوان مهندس فارغ التحصيل اين گرايش مي شود بايد مباحث نظري و تئوري را در كارخانجات آزمايشگاهها و كارگاهي بكار برده و فعاليت هاي تعويض يا تعمير و نگهداري ساخت و نصب و فرايند بكارگيري قطعه ها را در كليه صنايع مربوط به خودروها ماشين سازي و ماشين هاي كشاورزي- نظامي بداند در دروسي كه به عنوان تخصصي گذرانده مي شود عبارتند از اندازه گيري- ماشينهاي كنترل عددي قالب پرس- توليد مخصوص- هيدروليك و پنوماتيك و ...

 

 2- مهندس عمران

امروزه بكارگيري علم و تكنولوژي پيشرفته در ساخت و سازندگي كشور از مسائل بسيار مهم و اساسي است زيرا زيربناي اگر توسعه سازندگي- كشاورذزي- حمل و نقل و مسافرت- مخابرات مربوط به مهندسين عمران مي باشد و آباداني يك كشور مثل سدسازي- برج سازي- فرودگاه- جاده سازي ايجاد تونل ها دكل سازي- ساختمان سازي مقاوم در برابر انواع آسيب هاي × مثل سيل زلزله آتش سوزي نيروگاههاي برق- زيباسازي شهرسازي نقشه برداري درخصوص آب عمران و ساختمان و ... در حيطه كار مهندس عمران مي باشد و اسين رشته داراي سه گرايش مي باشد.

الف- عمران نقشه برداري

هر فردي بخواهد هر فعاليتي را درخصوص عمارن شروع نمايد ابتدا بايد برنامه از قبل تعيين شده داشته باشد  كه تمام تهداف مشخص و معين شده باش ديك نقشه بردار بايد هعمه پستي بلنديها- خاك برداري- نحوه خاك- زمينهاي مناسب- ظرفيت زمينها و ... را مورد بررسي قرار داده و همچنان يك از روي يك نقشه جغرافيايي تمام كره زمين راب ا مقياس هاي متعدد مي شود تجزيه و تحليل نمود در ساختمانها و ساخت و سازها بايد نقش بسيار مفيد طراحي گردد زيرا اساس هر كار و فعالي تهمان نقشه برداري مي باشد و هر برنامه مثل تونلها سدها جاده ها سازه هاي بزرگ پل ها استفاد هاز زمينها بايد با استفاد هاز فرايند نقشه برداري صحيح و پيشرفته باشد.

 ب- گرايش عمران عمران

تجزيه و تحليل و محاسبه برآورد و طراحي ساختمان و ميزان مقاومت آن عمران و ايستاگر در برابر سيل و آتش و زلزله طوفان و ... مربوط به مهندسين اين گرايش مي باشد در اين حيطه تشخيص و شناخت انواع و اقسام خاك سنگ زمين و ... بايد محاسبه گردد تا در نهايت هر احداثي و بناي متناسب با مصالح خودش باشد يعني در كوير يك نوع مصالح مي خواهد و در آب و هواي بسيار سرد يك نوع مصالح كه دماي بسيار سرد بتواند آنها را از بين ببرد طراحي و نحو ساخت تمام اسكلت هاي ساختماني سد سازي فرودگاهها جاده تونل ها و يا در حقيقت مطالعه رفتار زميني مي باش دكه شالوده هر سازه اي ابيد طبق استاندارد باشد اگر سدي مصالح مطلوب بنا شد كم و يا زياد باشد ممكن است نه تنها هزينه هاي كاربرد آن از بين برود بلكه جان هر × انسان را بگكيرد و بارها مشاهده شده است كه با كوچكترين كم دقتي بحران بزرگي به بار آمده يعني بايد گفت مكانيك ساخت و طراحي يك خودرو و طراحي يك سد يا تونل مهندس عمران است يعني اگر يك اشتباه در خودرو صورت گيرد جان انسان را مي گيرد و اگر يك اشتباه در ساختمان هم صورت گيرد اينگونه تلفات جاني و مالي دارد.

 گرايش عمران آب

همانطوريكه اشاره شد مهندس عمران تمام فعاليتشان درخصوص ساخت و ساز مي باشد ولي در اين گرايش بيشتر با آب ساخت سدها تصفيه خانه هات ونل هاي انتقال آب و شبكه هاي توزيع در مراكز مختلف سرو كار دارد و در هر كشور بتوان دبا توجه به كمبود آب از تمام آبهاي موجود در كشور به نحو احسن استفاده نمايند گامهاي بسيار مهمي در كشاورزي و صنعت و برق برداشته خواهد شد بخصوص در كشور ما ايران ك هبا مشكل زيادي در تامين آب آشاميدني و برق مواجه مي باشد طراحي و ساخت و ساز استفاده و مطلوب از آبهاي كه هدر مي رود به متخصصين بسيار خبره و آشنا به علم جديد نيازمند است اگر بخواهيم مثالي بزنيم در يك منطقه اي اگر سدي بايد ساخته شود مرحله اول بررسي پستي بلندي- ظرفيت مخزن آب- مواد نگهدارنده مقداري بتن بايد مصرف شود حجم مخزن سد و سد رزي آب و ... كار متخصصين اين گرايش است در پايان لازم به ذكر است كه متخصصين عمران به غير از توان علمي بايد يك جامعه شناس و روانشناس هم باشد  زيرا ارتباط با افراد جامعه كارگان تكنسين ها متخصصين ارباب و رجوع و سرمايه گذاران موسسات دولتي در خصوص نيز حائز اهميت است و از طرف ديگر بعد نظري و آزمايشگاهي كار مي باش دكه بايد صبر و حوصله و دقت كافي در كار داشته باشد.

حيطه فعاليتهاي مهندس عمران

هر جا صحبت از سازندگي آباداني توسعه و پيشرفت به ميان آيد همه اينها بر عهده مهندس عمران است و فرصت هاي شغلي اين رشته بسيار زياد است در كشور ايران مي شود گفت كه حدود 3/1 از كل بودجه كشور به ساتخت و ساز اختصاص دارد البته اين مطلب قابل توجه است كه هر فردي كه فارغ التحصيل اين رشته گردد شايد القاب مهندس به خود اختصاص مي دهد و چهار نظريه و يا تئوري را بلد باش ديك فرد بايد ذاتا عشق و علاقه به اين كار داشته باشد و درحين تجربه به پژوهش و مطالعه و مصالعه بپردازد تا از عهده كار برآيد و همه اينكه كار ا واز نظر كيفي مطلوب و ارزشمند باشد و اين رشته بيشتر علمي و سرمايه داري نيز مي باشد يعني علاوه بر كار خوب بايد سرمايه نيز داشته باشد يا موسساتي كه از نظر مادي قوي هستند قراردادهاي انجام گيرد واقعا مي شود گفت كشور از اين نظر بيمار است بخصوص در خصوص ساخت و ساز ساختمانها كه و برابر × جلوي بسيار صنعت است و جان هزاران را مي گيرد و چون اين گرايش به كارهاي ساخت و ساز بزرگ مثل سدسازي يا تونل انتقال آب مي پردازد افراد فارغ التحصل مي توانند در مراكز و سازماندهي دولتي مثل وزارت جهادسازندگي وزارت كشاورزي وزارت نيرو وزارت پست و تلگراف شهرداريها و ... نيز مشغول بكار شوند.

 مهندس هوا فضا

در دنياي پيشرفته امروز كه علم مهندسي چون علم پزشك به رشته هاي بسيار كوچكتر و ظريف تر مبدل گرديده و هر رشته بايد در يكح يطه تخصص داشته باشد علم مهندسي هم امروز به شاخه هاي بسيار متنوع تقسيم گرديد كه يكي از آن رشته ها درخصوص علوم و توانايي هاي علمي و كاربردي در زمينه طراحي و نقشه كشي و تحصيل و بررسي وسايل هوايي چون هليكوپتر- هواپيماهاي جنگي- مسافربري- آموزشي- گلايدرها- موشك هاي متفاوت- ماهواره ها- رادارها و ... مي باشد كه بر چهار پايه آتروديناميك- جلوبرندگي- سازه هاي هوافضايي- مكانيك استوار است.

اگر بخواهيم تعريف مختصري از آنها داشته باشيم آتروديناميك در مورد بررسي جرياناتي كه در كنار پرنده مي گذرد يا مطالعه و تحليل و بررسي جريان هوا محاسبه نيروها و گشتاورهاي ناشي از آنها كه برروي بدنه هواپيما اثر گذاشته مي پردازد كه بتواند امكان برررسي پايداري و طرحي سازه را فراهم آورد و اگر مهندس بخواهد سيستم هاي جلوبرنده مثل موتورهاس پيستونه – توربيني- راكت ها و نحوه توليد نيرو و رانش را در آنها بررسي نمايد اين سيستم جلوبرندگي نام دارد.

در مواردي هم حركات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات آتروديناميك و هندسي و وزني مقاومتي را انجام مي دهد كه بتواند مسافت پرواز- نشستن- مقاومت و مداومت پرواز را در مسافت و سرعتهاي مختلف كنترل و تحليل نمايد كه علم مكانيك پرواز در اين حيطه فعاليت مي نمايد.

اگر مهندس بخواهد طراحي و تجربه و تحليل سازه اي را بررسي كند تا با استفاد هاز كليه امكانات و تخصص فرق علاوه بر مقاومت كافي در برابر آتروديناميك وزن را نيز به حداقل برساند كه اين فعاليت بر عهده سازه هاي هوافضايي است.

مهندس هوافضا بايد افرادي بسيار باهوش و دقيق باشد زيرا كساني كه در اين علم تربيت مي شوند بايد محاسبات و طراحي دقيق و ظريف را انجام داده و از همه علم هاي نرم افزاري و سخت افزاري- متالوژي- الكترونيك و الكترونيك – مكانيك استفاده نموده و تحقيقات بسيار جديد و گسترده بين المللي را داشته باشد تا در صنايع مختلف هواپيمايي- هليكوپتر- موشك موفق باشد و از آن جهتك ه هر روز شاهد پيشرفت علم مي باشيم اگر كشوري در اين علم تكنيك هاي لازم و تخصص هاي مهم را نداشته باشد مجبور به خريد و خارج كردنا ز كشور خواهد شد. به نوعي مجبور به وابستگي از بازار بزرگ كشورهاي پيشرفته و صنعتي گرديده و در حقيقت ممكن است يك ابزاري براي كشوري بزرگ پيشرفته دنيا جهت به استمار كشيدن كشوري كوچك و ضعيف باشد.

پس جا دار دكه دانشگاههاي كه دانشجو در اين رشته × شود كند علاوه بر  داشتن × تئوري و تستي عشق و علاقه و مهارتهاي كنجكاوي و دقت آنها را نيز مورد آزمايش قرار داده و قبل از × به اين رشته حتما در مورد علم خلباني اطلاعاتي را كسب نمايد چرا كه تمام آزمايشات مربوط به پرواز بايد دانشجو بياموزد و باور كند كه طراحي و مهندسي اين علم چقدر مهم و ارزشمند است.

تمام محاسبات دقيق رياضي فيزيك و شيمي به اضافه تيزهوش و كنجكاوي اراده و مهارت و شجاعت و مكانيك بايد در هم آميخته گردد تا يك مهندس خوب تربيت گردد و اگر ك مهندس قوي باشد مي تواند در موسسات تحقيقاتي هوايي- موشكي- ماهواره ها- تعميرات و نگهداري هواپيما مونتاژ هواپيما- توربين هاي گاز و نيروگاههاي مخصوص مصرف هواپيما- ايستگاه پمپ گاز- صنايع نفت و صنايع خودرو سازي- تعميرات و نگهداري هواپيما- توربين بخار براي توليد برق- شركتهاي خصوصي هواپيما و ... ولي متاسفانه در كشور ما هنوز برنامه ريزي اصولي و انساني براي اين رشته صورت نگرفته است.

كساني كه وارد اين رشته مي گردند علاوه بر دروس عمومي بايد با × درسهاي را نيز در دانشگاهها بگذراند كه عبارتند از :

رياضي عمومي- فيزيك- آزمايشگاه فيزيك- محاسبات عددي- برنامه نويسي- معادلات ديفرانسيل- طراحي سازه هاي هوايي- زبان تخصصي- آيروديناميك- آزمايشگاه آيروديناميك- طراحي هواپيما- تحليل سازه ها- جلوبرندگي- اتصال حرارت علم مواد- مقاومت مصالح- آزمايشگاه مقاومت مصالح- آزمايشگاه برق- ديناميك- نقشه كشي- استاتيك- مهندسي هوافضا- كارگاه مربوط به دروش تخصصي- رياضي مهندسي- ارتعاشات كنترل اتوماتيك.

 

3- رشته هوانوردي

ناوبري هوايي

همچنان كه در اكثر وسايل حمل و نقل يك كمك ماهر در كنار فرد اصلي قرار مي گيرد در قسمت هوايي نيز فردي قبل از پرواز تمام مسئوليت تهيه و طراحي و نقشه پرواز را عهده دارد مي شود ارتفاع و سرعتي كه هواپيما بايد در آن مسير طي نمايد و هدايتي ك هاز طريق رادار انجام مي گيرد و همچنين تمام مسيرهاي حركت از نظر نوع جو آب و هوايي – سرما- باران وب رف- باد- زوفان بر عهده نامبرده مي باشد. اگر هرگونه مشكلي در مسير پيش آي دكه ناوب ربا دقت آن را بررسي نكند ممكن است اتفاقاتي را پيش آورد كه نگران كننده باشد. ناوبرها ممكن است در انوع اقسام هواپيما اعم از شكاري و جنگي- مسافربري- آموزشي- حتي كشاورزي نيز مهارت ببيند و در هر يك از هواپيما با بناربر فعاليت آنها فرد تخصص لازم را فراگيرد. مثلا در هواپيماي جنگي صلاح و مهارت در هواپيما كشاورزي استفاده از سموم و غيره و در بعضي موارد بايد در بعضي از مهارتها و امكانات دشمن را نيز شناخت تا به اهداف از پيش تعيين شده برسد و اگر يك خلباني كه ناوبر قوي و تيزهوش داشته باشد او از آموزش و اعتماد به نفس بالا برخوردار خواهد بود زيرا در يك مواقع كه هوا خراب است يا خلبان به اهداف نرسد ممكن است بدليل كوچكترين غفلت موجب سردرگمي و اضطراب خلبان گردد و حادثه اي پيش آيد كه هرگز جبران نداشته باشد. مثلا ناوبر تاز نظر روحيه- اندام- جسم- چشم- صبر و مقاومت و اعتماد به نفس – سرعت عمل- گفتار- تجربه و تحليل كاملا قوي و سالم باشد يعني ناوبر يك مديريت بحران است كه در هرلحظه بتواند مديريت مفيد و ارزنده داشته باشد.

مراقبت پرواز

افرادي كهم راقبت از پرواز را عهده دار مي شوند بايد دقيقا موقع پرواز و نشستن هواپيما را بررسي نمايند تا هيچگونه مشكلي پيش نيايد و هواپيما فرود و پرواز كاملا امن و امان داشته باشد فرد مراقب از طريق سيستم مراقبت كليه اطلاعات را درخصوص وزش باد- پرواز ساير هواپيما- جو هوايي در اختيار خلبان قرار مي دهد اگر بخواهيم مثالي از نحوه كار و مراقبت پرواز بزنيم به منزله همان پليس راهنمايي و رانندگي است كه بايد با تمام قوانين دستورات- هوايي- كشوري و بين المللي آشنا باشدئ كه يك خودرو همانطور بايد تابع مقررات باشد و نمي توان از خيلي مكانها عبور نكن ديك مراقب پرواز هم بايد مواظب باشد هواپيما راس ساعت در مكان مشخص فرود يا پرواز نمايد و در ترافيك هواپيما بسيار دقيق عمل نمايد و وارد فضاهاي غيرمجاز نگردد مراقبان پرواز هرگونه اتفاق سانحه و مشكلي كه پيش مي آيد بايد از طريق آنها كنترل و ارزيابي گردد و در سريعترين وقت بتواند به حادثه ديدگان يا كساني كه مشكل براي آنها ايجاد گردد سرويس دهند.

نام دروسي كه دانشجو بايد در دروه دانشگاهها با ان آشنا شوند:

رياضي- فيزيك و آزمايشگاه- آمار و احتمالات- معادلات استاتيك- ديناميك عمومي- مباني الكترونيك- مباني برق- ليزر- سخت افزار و نرم افزار- ارتعاشاشت عمومي- آيروديناميك- الكترونيك

دروس تخصصي:

اصول پرواز- زبان تخصصي- موتور هواپيما- سيستم كنترل- سيستم كمك ناوبري- سيمولاتور پرواز- رهگيري هوايي- پرواز مقدذماتي- هواشناسي- جنگ الكترونيك- فيزيولوژي هواپيما- اصول ايمني پرواز- قوانين هوانوردي- هواپيما- پرواز پيشرفته- سرويس هوانوردي

 گرايش مراقبت پرواز

دروش پايه و اصلي:

رياضي- معادلات ديفرانسيل- برنامه ريزي كامپيوتر- مكانيك- هواشناسي عمومي- مكانيك پرواز- مباني مهندسي برق- فرودگاهها- زبان تخصصي- نقشه كشي هوانوردي- نقشه خواني هوانوردي- ناوبري- حقوق هواپيمايي- آزمايشگاه الكترونيك- الكترونيك عمومي- مبناي مديريت- اصول مخابرات- كاربرد كامپيوتر- اصول رادار- آمار و احتمالات

 دروس تخصصي:

سرويس هاي ترافيك هوايي- دستورالعمل هاي ناوبري و مراقبت پرواز- برج كنترل- آموزش علمي رادار- مقررات هوانوردي و طرح پرواز- سرويس هاي اطلاعاتي هوانوردي- تجسس و نجات- بررسي سوانح- روش × هواپيمايي- عمليات هواپيما- صلاحيت پرواز- سيستم ناوبري- سيمولاتور برج كنترل و كنترل منطقه هاي × پرواز.

 رشته خلباني

در هر كشوري چه از نظر نظامي و چه از نظر رفاه حال مردم نيازمند خطوط هوايي بسيار پيشرفته مي باش دكه بايد خلبياني ماهر ورزيده تربيت نمايد از هر جهت بتوان گامهاي موثر و مفيدي را در اين راه برداست در كشور دانشگاههاي پيشرفته و مهمي از طريق كنكور ورودي داشنجو در اين رشته مي پذيرد كه بتواند هم بتواند در ارتش و هم بتواند در ناوگان هوايي ساليان درازي را به خدمت و فعاليت بپردازد. در اين دانشگاه هوايي شهيد ستاري عهده دار آموزش و تربيت نيروي انساني ماهر مي باشد و شركت هواپيمايي ساها كه وابسته به نيروي هوايي جمهوري اسلامي است تعدادي از پروازهاي داخلي و خارج را انجام مي دهد ولي پذريش در اين دانشگاهها گزينش خاصي دارد.

كه پذيرش بايد از طريق رشته رياضي و تجربي انجام گرفته و حتما بايد افرادي كه به اين رشته مي روند داراي شرايط خاص و ويژه از همه نظر باشند هم از نظر جيمي مثل چشم و قلب – دست و پا- دندان- مغز روحي نداشتن اضطراب- اعتماد به نفس قوي- نهايت و بي علت × و هم از نظر اعتمادي كه بايد به آنها داشت. زيرا اين شغل بسيار حساس و دقيق است يكي در حقيقا مكان وسيله اي راب دست مي گيرد كه ميليونها دلار ارزش دارد و هم از جهت جان صدها انسان بدست اوست و در بعضي مواقع مهمترين و ارزشمند ترين انسانها را جابجا كند و از نظر نظامي × پيروزي و شكست نيروها به تدابير و زيركي و دقت و صبر و حوصله و ريزبيني آنها بستگي دارد.

در اين رشته و ساير رشته هايي كه مربوط به علوم و فنون هوايي مي باشد از طريق دانشگاه علوم و فنون شهيد ستاري حدود 500 نفر در رشته مهندسي برق- مهندس كامپيوتر- مهندس هوا و فضا- مهندس نگهداري هواپيما- هوانوردي- خلباني – مراقبت پرواز- مهندس فرماندهي و كنترل هوانير (عمليات موشكي) مهندسي فرماندهي و كنترل هوايد (اطلاعات و عمليات) مهندس فرماهندي و كنترل هوانير (كنتارل شكاري) و مديريت بازرگاني پذيرش مي شوند و همچنين دئر دانشگاه افسري امام علي (ع) در رشته مهندسي كامپيوتر مهندس تعمير و نگهداري هيلكوپتر و علوم و فنون هوانوردي- خلباني هيلكوپتر- و مهندسي تيم حدود 840 نفر در رشته تجربي مهندسي تيم 156 نفر پذيرش مي شوند.

همچنين در رشته علوم انساني نيز تعداد 87 نفر در رشته تربيت مربي عقيدتي سياسي- مديريت دولتي پذيرش مي شوند. در بعضي از رشته ها پذيرش در دانشگاهها شبانه هم مقدور مي باشد.

كساني كمه به عنوان در رشته هوانوردي و فضايي پذيرش مي شوند در ابتدا به استخدام ارتش درمي آيند و از كليه هزينه هاي خوراكي- پوشاكي- آمورش برخورد شده مبلغي ماهيانه به عنوان كمك هزينه تحصيلي دريافت مي نمايند ولي هر فردي در اين رشته قبول شد به هيچ عنوان نمي توان انتقال بيه ساير دانشگاهها و رشته پيدا كند كه كلا پذيرش نظامي مي باشد.

درسهايي كه دانشجو همزمان در اين رشته مي گذراند عبارتند از:

پرواز پيشرفته نظامي- پرواز تخصصي نظامي- پرواز پايه- پرواز اوليه- زبان تخصصي- مقاومت مصالح- مباني مديريت و تحقيق در عمليات- ايروديناميك سيالات تراكم پذير- انتقال حرارت عمومي- مكانيك پرواز كاربردي- رياضي- فيزيك و آزمايشگاه- آمار و احتمالات- معادلات ديفرانسيل- كامپيوتر و برنامه نويسي- اصول ايمني پرواز- ديناميك عمومي- استاتيك- ارتعاشات عمومي- مهندسي برق- الكترونيك- قوانين و مقررات هوانوردي- فيزيولوژي هوايي- هواشناسي- ناوبري هوايي- موتورهاي هوايي- اصول هوانوردي- آزمايشگاه آترووديناميك- آزمايشكاه آن.

 خلياني غير نظامي

يكي از شاخه هاي خلباني كه بسيار ارزشمند و مورد توجه داوطلبان كنكور مي باشد خلباني مسافربري است كه به عهده سازمان هواپيمايي كشوري است كه در اكثر شهرهاي مهم شعباتي دارد.

كه خلبانان هواپيمايي موتوردار و آموزش و همچنين هواپيمايي گلايدر باراگلايدار هواپيماي سبك چتربازي بالن و كايت- × را عهده دار است در اين رشته نيز تمام خصوصياتي كه يك خلبان نظام دارد در اين شغل هم بايد دارا باد از نظر چشم- گوش- وضعيت قبل- قفسه سينه- سيستم گردش خون- بيوشيمي خون و مغز و اعصاب وضعيت اندام سالم و سلامت باشد و در مرحله مقدماتي كلاسهاي زميني برگزار مي شود و در دوره اوليه با درسهاي هواشناسي آيروديناميك وسايل دقيق پرواز ناوبري هوايي- مقررات وزن و تعادل موتور سيستم و نحوه كار با كامپيوتر پرواز محاسبات نقشه خواني و فيزيولوژي پرواز آشنا مي شوند و مهارتهاي پرواز را در كنار استاد انجام داده و پس از كسب نمرات در درسهاي نظري و در آزمايشي كتبي و شفاهي و علمي گواهينامه خلباني شخصي به آنها داده مي شود ولي اين گواهينامه فعلا بين المللي نيست و نمي توانند به پرواز در آسمان با هواپيماهاي سنگين و مسافربري بپردازد.

در دوره اوليه گواهينامه (PPL)  در دوره دوم خلباني بازرگاني (CPL) را كسب مي نمايد و دروه گواهينامه دوم مستلزم هزار ساعت كلاسهاي ايمني و تكميل دوره هاي قبل مي باشد وپس از اين دوره حدود 200 ساعت پرواز مستقل در كنار استاد انجام مي گيرد كه شامل 15 ساعت هواپيماي دو موتوره و 30 ساعت آموزش پرواز مستقل با استاد مي باشد وپ س از گذراندن تمام دوره ها و تست پرواز گواهينامه ارائه مي گردد و نكته قابل توجه اينكه علاوه بر پذيرش از بين پسران در بين دختران علاقمند نيز پذيرش صورت مي گيرد و در شهرهاي تهران- مشهد- تبريز و شيراز از شعبه هاي آموزش خلباني دختران صورت مي گيرد و در شهرهاي ديگر هم مجوز انجام خواهد گرفت.

 

4- رشته مهندسي نفت

در سالهاي قبل رشته مهندسي نفت زيرشاخه هاي مهندسي شيمي بود و فعلا هم در برخي از گرايش هعاي ثل پالايش و پتروشيمي زير مجموعه شيمي مي باشد اكما چند سالي است كه اين رشته بطور جدا تحت عنوان مهندسي نفت با چندين گرايش پذيرش مي شون دكه در حيطه اكتشاف و استخراج نفت و گاز مي باشد.

مهندس نفت بيشتر بر مبناي مكانيك سيلات- ديناميك گاز- سيالات- انتقال جرم و اقتصاد مهندسي و ترموديناميك مي باش دكه بايد مهندس روشهاي استفاده و بهره برداري از اين صنايع را كسب نمايند.

گرايشهاي مهندسي نفت عبارتند از: مهندسي حفاري- مهندس مخازن نفت و گاز- مهندس اكتشافات و مهندس بهره برداري از منابع نفت

 مهندس حفاري:

از دل زمين طلاي به بيرون فوران و كند كه بسيار ارزشمند است و هركشور اين طلا را داشته باشد مي تواند بسيار ثروتمند و حياتي در راه توسعه و ترقي گام بردارد و در كشورهاي كه بتواند به اين ماده حياتي در دل زمين دسترسي پيدا كند يعني هزاران شغل و ميليونها دلار پول وقتي مته الماس براي استخراج در چند × درون زمين مي چرخد بايد از ديواري سخت سنگ و خاك و گل بگذرد به همين جهتا ست كه هزينه بسيار سنگيني را دربردارد و شايد اگر بشر بتوان درا خاي جديدي رابه دست آورده شايد بتوان داين هزينه را كاهش دهد و اين شيوه ها بستگي به تدبير و مديريت مهندس حفاري مي شود و بايد نحوه حفاري افقي عمودي- جهت دار باشد.

 مهندسي اكتشاف

همانطور كه گفته شد حفاري كاري بسيار گران و پرهزينه مي باشد و شايد دهها حفاري يكي از آنها به نتيجه برسد و مهندس اكتشاف بايد روش جديدي را براي يافتن در جستجوي نفت در اعماق زمين پيدا كند تا بتواند با حفاري كمتر هر چه زودتر و بهتر به نتيجه برسيد. اولين مرحله براي بهره برداري يا برداشت از نفت پيداكردن دقيق × و باهوش باسشند تا بتوانند با فرستادن امواج صوتي در عمق زمين و اندازه گيري موج برگشتي آنها به بودن يا نبودن نفت در درون زمين پي ببرند به عبارت ديگر اين گرايش ارتباط نزديكي با زمين شناسي نيز دارد.

 مهندسي مخازن نفت و گاز

مخزن نفت چيزي مشابه به مخزن آب مي باش دكه در يك حوضه بزرگ مي باش دكه در حفره هاي زيرزميني قرار دارند كه نفت در آنجا وجود دارد و مهندس حفاري راههاي را پيدا مي كند كه روش هاي عملي براي برداشت و افزايش مخازن نفت و گاز و جلوگيري از به هدررفتن آن فعاليت مي كند. مخازن نفت بايد با علم و تخصص خود بتواند در اعماق هزار متري زمين به اين مهم برسد كه چه مقدار نفت و گاز در آنجا وجود دارد و چه مقدار آن قابل استخراج است و آيا مقرون به صرفه مي باشد و با چه سرعتي مي توان از آن استفاده كرد و سرعت برداشت آن چقدر است و همچنين فشار دما و عمق آن از سطح بايد مشخص گردد.

 مهندس بهره برداري از منابع نفت

هر عملي يك راه و روش براي استفاده بهين هاز هر مخازني را عهده دارد و مهندس بهره برداري علمي است كه راهها و روشهاي مطلوب و مفيد و بهين هاز مخازن نفت را ارائه مي دهد يعني تعيين مي كند از كدام روشها مي توان تزريق آب- گاز- مواد پليمري و يا ازدياد حرارت نفت را بهتر و با صرفه تر انجام داد.

امروزه بيشتر مخازن نفت كشور دچار افت مي باشند كه يا نمي توان به راحتي نفت را به سطح زمين آمورد و در نتيجه وجود مهندسين از منابع نفت و گا زيك ضرورت اجتنب ناپذير است كه بايد ارفاد دقيق و باهوش و با تخصص در اين رشته به فعاليت بپردازد.

درخصوص نقشه چهارگرايش مشابه به مهندسي مكانيك كه بايد تمام گرايشها فعاليت داشتهب اشند تا به هدف برسند در اين رشته هم چهار رشته بايد با هم فعاليت نمايند مثلا اكتشاف و استخراج تعيين فشار و دما نوع مخزن و نحوه بهره برداري فعاليت چهار گرايش مي باشند تا به هدف اصلي برسند.

دروسي كه در رشته مهندسي نفت بايد دانشجو بگذراند عبارتند از:

رياضي عمومي- معادلات ديفرانسيل- فيزيك و آزمايشگكاه- رياضيات مهندسي و شيمي عمومي و آلي و آزمايشگاه- برنامه ريزي كامپيوتر و زمين شناسي

دروس تخصصي و اصلي

موازنه انرژي و مواد- ترموديناميك- آزمايشگكاه مكانيك سيالات- كنترل فرايندها- زمين شناسي نفت- مباني فرايندي صنايع نفت- استاتيك و مقاومت مصالح- مكانيك سيالات- انتقال حرارت- آزمايشگاه كنترل فرايندها- خواص سنگ مخزن- خواص سيالات مخزن- زمين شناسي ساختمان- مهندس مخازن- نمودارگيري چاه- كارگاه عمومي- كاربرزد رياضيات در شيمي- كارآموزي

 دروس اصلي و اختصاصي گرايش حفاري

آزمايشگاه گل حفاري- گل حفاري- آزمايشگاه سيمان حفاري- مهندس حفاري آزمايشگاه مهندس حفاري مهعندس حفاري پيشرقته- اسيد كاري در عمليات- مبناي مهندسي برق و آزمايشگاه آن- ديناميك

 دروس اصلي و تخصصي گرايش حفاري

مديريت و × از مخازن- مكاينك سيالا تدو فازي- عمليات بهره برداري- انتقال جرم- ترموديناميك- مهندسي مخازن- مطالعات مخازن- روشهاي افزايش و برداشت مخازن

 دروس اصلي و تخصصي گرايش بهره برداري از منابع نفت

دروس پايه مهندسي اكتشاف نفت- رياضي عمومي- فيزيك و آزمايشگاه شيمي عمومي و آلي و آزمايشگاه- رياضيات مهندسي نقشه برداري عمومي- برنامه نويسي كامپيوتر- معادلات ديفرانسيل- آمار و احتمالات – مهندسي اصول ژئوفيزيك اكتشافي- مهندسي مخازن و آزمايشگاه عمليات بهره برداري- روشهاي افزايش و برداشت از مخازن- تخمين مخازن در چاههاي اكتشافي- آزمايشگاه نفت

 دروس اختصاصي مهندس اكتشاف نفت

مدلهاي رسوبي و اكتشاف مباني مهندسي استخراج نفت- اقتصاد جهاني نفت- سايز موتكتونيك- مددلسازي مخازن نفتي- مباني فرايندهاي صنايع نفت- مكانيك سيالات و دو فازي- مهندسي انرژي غيرنفتي- مديريت و × از مخازن- بلورشناسي نوري- عمليات نقشه برداري

 دروس اختصاصي مهندسي اكتشاف:

زبان- شيمي فيزيك- مكانيك سنگ- زمين شناسي محيط زيست- كاراموزي- پروژه

مهندس دريا:

كشور ما حدود 260 كيلومتر مرز آبي دار دكه اگر اين آبها به آبهاي سطح جهاني راه دارد و از اين جهتا ين رشته گرچه چچند سالي از عمر آن نمي گذرد ولي بسيار حائز اهميت است. دليل اهميت آن دسترسي به اكثر كشورهاي جهاني مقرون به صرفه بودن صادرات و واردات وضعيت نظامي و × مي باشد و تقريبا مي شود گفت 90% صادرات نفتي و غيرنفتي ا زراه دريا مي باشد و نقشه كشور ما را در رقابت و بازار بين المللي فراهم آمده و بدنبال آن منبع بسيار مهمي براي كسب درآمد ارزي براي كشور مي باشد چه از نظر حمل و نقل- چه از نظر اقتصاد داخلي و خارجي- از نظر نظامي و همچنين ساخت و ساز كشتي هاك ه خود بخود همه اين موارد باعث ايجاد اشتغال نيز مي گردد.

مهندسي دريا داراي 3 گرايش مي باشد.

1- گرايش كشتي سازي- گرايش مهندسي كشتي- گرايش دريانوردي

اگر بخواهيم بگوييم × ارتباطات اقتصادي و حمل و نقل ا زراه دريا انجام مي گيرد خودبخود اين نكته به ذهن مي رسد كه پس وسايل ارتباطي زيادي هم بايد در اين خصوص فعاليت نمايند كه همان كشتي هاي غول پيكر مي باشند كه كشور ما يكي از بزرگترين خريدار آن كشتي مي باشد. مخصوصا كشتي هاي عظيم و بزرگ كه حمل و نقل نفت را انجام مي دهند و سالانه ميليونها دلار ارز از كشور بدليل خري داين وسايل حمل و نقل خارج مي شود و اگر د ركشور ما متخصصيان زبده و ماهر تربيت گردند كه بتواندد كشتي هاي مطلوب و خوب بسازند كمك بسياري مهمي به اقتصاد كشور مي شود.

 مهندسي كشتي سازي

اگر بخواهيم صحبت از ساخت و توليد نماييم مهندس كشتي همان فعاليتي كه يك مهندس مكانيك عهده دار است اين رشته هم بايد رد بخش ساخت و توليد به ساخت و ساز و مكانيك كشتي سازي بپردازد و كساني كه در اين رشته درس مي خواند در پايان بايد به عنوان يك مهندس مسئوليت طراحي و ساخت و نظارت و توليد و تعمير و نگهداري كشتي را عهذده دار شوند. همان فعاليتي كه مهندس مكانيك در ساخت و توليد خودروهاي زميني انجام مي دهن داين مهندس نيز اگر كارشناس مكانيك مي باشد و فقط چند واحد تخصصي از مكانيك دارند.

كشور نيروي فقط داراي چندين كارخانه كشتي سازي در بوشهر و نكاء × مي باش دكه هزارها فارغ التحصيل مشغول بكار هستند و فارغ التحصيلان در بنا در× فعليه تعميرات و ساخت سكوهاي شناور را نيز عهده دارند و همچنين بر كليه طرحها دريايي نيز ناظر هستند و كساني ك هاز زكاوت بالا برخوردار هستند تخقيقاتي را در زمينه گسترش كيفي و كمي و توسعه كشتي سازي انجام مي دهند.

 مهندس كشتي

در اين گرايش به پرورش مديران فني كشتي كه مسئوليت تعمير و نگهداري و راه اندازي موتور كشتي را عهده دارند و مي پردازد و امور فني كشتي ها به دست اين گونه فارغ التحصيلات مي باشند كه علاوه بر دروس عمومي و تخصصي دوره كارآموزي × را برروي كشتي ها و اقيانوس پيما در آبهاي داخلي و خارجي در آبهاي كشوري اروپايي- آسيايي- استراليا و غيره را انجام مي دهند و بعد از فارغ التحصيل شدن در عرصه كشتي ها تجاري و غير مشغول بكار مي شوند.

مثلا هر كشتي تجاري حدود 5 تا 6 نفر مهندس را پذيرش مي كند. كه كشور ما هم حدود صدها كشتي تجاري دارد و وضعيت فازغ التحصيلات فعلا مطلوب مي باشد.

 دريانوردي

دريانورد همان خلبان هواپيما است اگر يك خلبان وظيفه بسيار حساس و خطيبي را در آسمان عهده دار است يك دريانورد هدايت و رهبر و مديريتي ك كشتي را روي آبها عهده دار ات يك دريانورد مسئولي تراه اندازي كشتي و هدايت آنها را برعهده دارد و اين گرايش يك كار فني و مهندسي نيست بيشتر مطالعات اب و هوا – جغرافيا- اطلاعات از مسيرها اطلاعات از وجود موج ها و طوفان را بررسي مي نمايند و فارغ التحصيلات اين گرايش نيز پس از يك دوره كارآموزي 18 ماهه روي آبهاي خارج از كشور وارد عرصه ناوگان دريايي مي شوند ولي هر فردي كه دريانورد مي شود بايد سازگار با محيط دريا و اقيانوس باشد . روزهاي زياد را در سفر بگذراند و به همين دليل است كه اينگونه افراد قبل از ورود دانشگاه مورد مصاحبه علمي و عملي از نظر جسمي و روحيه قرار مي گيرند.

دروس پايه براي مهندس كشتي

فيزيك- معادلات ديفرانسيل- محاسبات عددي- شيمي و خواص آن- رياضي- مباني كامپيوتر

 دروس اصلي براي رشته مهندسي كشتي

مباني مهندس برق- رسم فني- استاتيك- ترموديناميك- طراحي اجزاء ماشين- كنتراتوماتيك- انتقال حرارت- ديناميك- مكانيك سيالات- انتقال حرارت

 دروس تخصصي

كمكهاي اوليه- شناخت كشتي- دريانوردي و ملواني- الكترونيك ارتباطات- ماشين دريايي- آرشيتك كشتي- صافيهاي فرعي- سيستم انتقال قدرت

 آزمايشگاه و كارگاههاي مهندس كشتي

آزمايشگاه فيزيك- انتقال حرارت- مباني مهندس برق و تكنولوژي كارگاهي- كارگاه برق- تاسيسات عمومي- توربين ديگ بخار- تجهيزات دريايي- موتورهاي ديزل و كارآموزي

دروس پايه رشته كشتي سازي

رياضي- كامپيوتر- فيزيك- معادلات ديفرانسيل- فيزيك موج- شيمي- محاسبات عددي

 دروس تخصصي:

مهندس دريا- تكنولوژي كشتي- ماشينهاي محركه- تحليل سازه ها- آرشيتك كشتي (استاتيك و مكانيك)

دروس اصلي

مكانيك سيالات- مباني مهندس برق- رياضيات مهندسي- رسم فني- علم و مواد و شناخت فلزات- استاتيك- ديناميك- كنترل اتوماتيك- انتقال حرارت- ترموديناميك- مقاومت مصالح

آزمايشگاه و كارگاههاي مهندسي كشتي سازي

آزمايشگاه فيزيك- مباني مهندسي برق- انتقال حرارت- مكانيك و سيالات و مقاومت مصالح- كارگاه جوشكاري – ريخته گري- موتور و كارآموزي و پروژه

دروس ×

ساخت كشتي- طراحي كشتي- تاكنولوژي جوشكاري- ساختمان كشتي- زبان تخصصي- مهندسي برق- آرشيتك كشتي (ديناميك)- برنامه ريزي دريايي- نقشه كشي – اقتصاد دريايي- ارتعاشات – تاسيسات كشتي- طراحي اجزاء ماشين- طراحي به كمك كامپيوتر- اتوماسيون در كشتيها- خوردگي در محيط هاي دريايي و تئوري امواج

 

5-  مهندس مواد

مهندس مواد داراي دو گرايش مي باشد: 1- متالوژي  2- سراميك

متالوژي يك رشته نو و تازه به بازار آمده مي باش دكه بيش ا زيك قرن عمر ندار دكه متالوژي يعني شكل دادن جديد به فلزات و توليد فلزات مي باشد.

اگر در جهان مواد را به سه گروه سراميك- فلز و پلاستيك تقسيم نماييم سهم عمده آنها به فلزات اختصاص دار دكه تمام شكل گيري در فلزات با هم متالوژي امكان پذير است و هيچ فلزي نيست كه به شكل اوليه قابل استفاده باشد متالوژي استخراج كه عمده و فعاليتش شكل دادن بسيار زيبا به سنگها مي باش دكه ا زراه خرد كردن- شكستن – تغليظ سنگ معدن با استفاد هاز روشهاي مغناطيسي و شناور سازي و عمليات ذوب و پالايش سنگ ها را به شكل متفاوت وارد بازار مي نمايند در قسمت فلزات از ابتدا موادي كه وارد يك كارخانه مي شود تا آنها را به صورت شمش آهن × ميله- ورق تيرآهن- پروفيل- لورد در آمده پس لازم يك مهندس خوب خلاقيت ذكاوت و كنجكاوي و علاقمند مي باشد و قدرت فكري ناشي از علم رياضي و فيزيك و شيمي براي متخصصان اين گرايش لازم است. چرا مثلا براي فولاد امروز بيش از 2500 نوع مختلف وجود دارد و هر كي از آنها براي ساخت يك قطعه حائز اهميت است.

 گرايش سراميك

علم سراميك متخصص مواد سراميك نيست بلكه هنر و علم ساختن تمام اشياء جامد مي باشد يعني علم سراميك علاوه بر سفالينه ها شامل انواع چيني ها- ديرگدازه ها فراورده هاي رسي ساختماني- مواد ساينده لعاب هاي چيني- سيمان مواد مغناطيسي غير فلزي- شيشه – تك بلورهاي مصنوعي – فروالكتريك مي شود.

سراميك به دو دسته تقسيم مي شود:  زيوين- سنتي

در سراميك سنتي انواع محصولا ترسي- سيمان- شيشه ها و چيني مي باشد

در سراميك نوين كه جوابگوي نيازهاي مثل مقاومت حرارتي بيشتر- خواص مكانيكي بهتر خواص الكتريكي ويژه و مقاومت شيميايي بيشتر مي باشد.

افرادي كه در رشته سراميك مشغول تحصيل هستند با كسب پاه هاي علمي و مهندسي با كليه فرايندهاي ساخت و تعمير و تحول سراميك و مواد اوليه و آماده سازي آشنا مي شوند و كنترل كيفي را نيز عهده دار مي شوند. مواد سراميكي در برابر هوا و آب بسيار مقاوم و همچنين ارزان و فراوان در دسترس قرار دارند مثل خاك رس- فلدسپات- ماسه كوارتزي- اكسيدهاي مختلف آهن و آلومين كه اينمگونه مواد به صورت آجر- كاشي- سراميك- آجر نسوز- ظروف چيني- سفالي- لعابي- روكش فلزات- درفراند و موادي مثل آلومين و تيتانات باريوم در الكترونيك دي اكسيد اورانيوم به عنوان سوخت هسته اي لعل يا نارسنگ در ليزر شيشه و سيمان طراحي و توليد مي شود.

دروس پايه رشته سراميك

رياضي- شيمي عمومي و آزمايشگاه- معادلات ديفرانسيل- رياضي مهندسي- فيزيك و آزمايشگاه- محاسبات عمومي- مباني و برنامه ريزي كامپيتور

 دروس اصلي

استاتيك- مباني مهندسي برق- پديده انتقال – شيمي فيزيك مواد- آزمايشگاه متالوگرافي- مقاومت مصالح- كريستالوگرافي و آزمايشگاه- ترموديناميك مواد- خواص فيزيكي مواد- خواص مكاني مواد و آزمايشگاه

 دروس تخصصي

انتقال مطالب علمي و فني – شكل دادن فلزات- تغليظ مواد معدني و آزمايشاه- اصول استخراج فلزات و آزمايشگاه- سنيتيك مواد- شيمي تجزيه و آزمايشگاه- عمليات حرارتي و آزمايشگاه- خوردگي و اكسيداسيون- مواد ديرگذار- انجامد فلزات

دروس تخصصي انتخابي متالوژي استخراجي

كاني شناسي- سوخت و انرژي- روشهاي نوين آناليز مواد- ترموديناميك مواد- توليد آهن- انتخاب مواد فلزي- روشهاي نوين تهيه و تصفيه فلزات- فولادسازي- كنترل فرايندها- كاربرد كامپيوتر در مهندسي مواد- محاسبات متالوژي و استخراجي- توليد فلزات غيرآهني- اقتصاد و مديريت صنعتي- آلياژهاي غيرآهني- آلياژها- متالوژي جوشكاري- روشهاي اندازه گيري در مهندس مواد- متالوژي سطوح و پوششها- متالوژي پودر

آزمايشگاه خوردگي و پوشش دادن- مواد پيشرفته- زبان تخصصي- كنترل كيفي مواد- طراحي و اصول كوره هاي صنعتي

دروس تخصصي متالوژي صنعتي

انتقال مطالب علمي و فني- شكل دادن فلزات و آزمايشگاه- خواص مكانيك – ريخته گري و آزمايشگاه- انجماد فلزات و آزمايشگاه- متالوژي جوشكاري و آزمايشگاه- متالوژي پودر- روشهاي نوين آناليز مواد- خوردگي و اكسيداسيون- عمليات حرارتي و آزمايشكاه- استخراج فلزات

 دروس تخصصي گرايش سراميك

ساختار سراميك ها- خواص الكتريكي و نوري سراميك ها- موارد ديرگذر و آزمايشگاه – سيتيك مواد- روشهاي نوين آناليز مواد و آزمايشگاه- تئوري شيشه و آزمايشگكاه- تئوري پرسلانها- آزمايشگاه چيني- فرياند ساخت سراميك و آزمايشگاه- انتقال مطالب علمي و فني

مهندسي نساجي

نيازهاي اوليه بشر بعد از خوراك پوشاك مي باش دكه انسان ناچار به استفاد هاز لباس و پوشاك و محافظتا ز خود در مقابل گرما وس رما بوده و همچنين زمان روبه جلو آمده × ارزان بيشتر شده اشت. فرشي كه ارزان استفاده مي شود و همچنين براي ساخت ترمز ماشين شر يا نهار مصنوعي و سايت هاي فضايي به منسوجات نيازمند است.

قلب صنوعي انسان- لاستيك هاي اتومبيل ها و زيرساخت آسفالت ها و خيلي از وسايل ديگر استفاد هاز الياف و منسوجات بوده و اين علم هم همگام با ساير علم ها روز به روز پيشرفت كرده ايت و به صنعتي بسيار پيچيده تبديل گرديده و مهندس نساجي امروزه مسئوليت توليد و تغيير و تحول انواع منسوجات مثل كف پوشها فرش موكت و توليد نخ هاي بافندگي انواع پارچه فرش ماشيني و پوشاك و همچنين رنگرزي كالاها و چاپ هاي متنوع توليد الياف مصنوعي مثل نايلون و پلي پروپيلن را بر عهده دارد رشته اي است كه دانش و مهارت و توانايي را براي اداره بخش هاي مختلف به دانشجويان مي دهد و در دو گرايش تكنولوژي نساجي و شيمي نساجي و علم الياف مبدل گرديده است .

تقريبا در اين رشته آشنايي با رنگ رزي- مواد شيمي و سلولوزي و الياف و تاسيسات چاپ ريسندگي و  پارچه هاي پنبه اي- طراحي پارچه- ساخت و توليد انوع نخ ها- اپراتور ماشين هاي چاپ- بافندگي- حلاجي كارديگ- تكنولوژي نساجي- شيمي نساجي- چاپ پارچه- طرح بافت پارچه و غيره .... آشنا مي شود.

گرايش تكنولوژي نساجي

تكنولوژي نساجي به عمليات فيزيك و مكانيك و پرواز يعني در اين بخش الياف به ياوري ماشين آلات در كنار يكديگر قرار گرفته اند و از طريق فرايندهاي مختلف تبديل به نخ و × و سپس نخ ها به پارچه تبديل مي گردد دانشجويي كه در اين رشته وارد مي شود در نحوه توليد نخ- پارچه- قالي و موكت آموزش مي بيند و همچنين با طراحي ماشين سازي نساجي و تعمير و نگهداري آسنا مي شود.

دروس تخصصي اين رشته عبارتند از:

ترموديناميك- شناخت گرما و آثار آن و خواص گازها

استاتيك و ديناميك: بررسي نيروي وارد به اجسام ساكن و متحرك

مقاومت مصالح: عكس العمل جامدات در قبال نيروها

اصول ساختمان مواد پليمري: آشنايي با مواد پليمري

علوم الياف و فيزيك الياف: آشنايي با ساختمان الياف و فرايند آنها و خواص فيزيكي و مكانيكي

الياف ريسندگي: آشنايي با نحوه تبديل الياف پنبه اي به نخ

ريسندگي نخ ها: معرفي نحوه رسيدگي نخهاي نايلوني

ريسندگي مدرن: آشنايي بار وشهاي جديد ريسندگي

مقدمان بافندگي: نحوه آماده كردن نخهاي رسيده

تكنيك بافت پارچه: طرحي پارچه روي كاغذ و تجربه فني پارچه

بافندگي حلقوي: آشنايي با روشهاي بافندگي- رنگرزي چاپ و تكميل- آموزش رنگرزي و چاپ پارچه ها- كنترل كيفيت آماري- طرح و محاسبه كارخانه

 گرايش شيمي نساجي و علم الياف

توليد الياف – رنگرزي و يا عملياتي كاربردي كه روي آنها منسوجات از جمله نخ و پارچه انجام مي شود تا كالاي نهايي آماده بهره برداري مي شود.

 دروس تخصصي اين رشته عبارتند از:

اصول شيمي پليمر- بررسي رنگها و خصوصيات آن- آشنايي با سنتز مواد الي و ايزومري- بررسي محلولها- حلالها- روشهاي تعيين PH – بررسي سرعت واكنش ها- تعادلها و قوانين ترموديناميكي- بررسي خواص گرما روي گازها- روشهاي تثبيت الياف مصنوعي- روشهاي ايجاد موج روي الياف مصنوعي- تكنولوژي نساجي- آشنايي با ريسندگي الياف بلند مثل پشم- آشنايي با مقدمات بافندگي- بررسي روشهاي تكميل روي كالاي نساجي مثل سفيدگري – ضد بيد

مهندس نسجاي كسي است كه با برنامه ريزي دقيق و تفكر و منطق در كارخانجات به فعاليت مي پردازد و طرح و برنامه براي بهبود توليد و افزايش سودمند كار ارائه مي دهد وب ا استقبال رياضي بايد به تجربه و تحليل و تحصيل بپردازد و محاسبات لازم را انجام داد و بايد به كارهاي مديريتي علاقمند باشد چرا كه شايد در بعضي از كارخانجات بايد حكم سرپرستي و مديريت را عهده دار شود.

همچنين بايد دروس رياضي و فيزيك و شيمي نيز قوي باشد زيرا تجربه و تحليل در رشته رياضي و شيمي مربوط بخه تجربه شيمي آلي و شيمي پليمر را مي گذراند و مشكلي كه فعلا در اين رشته مي باشد × اشتغال در اين رشته مي باش دكه مهندسين كار تجربي ندارند و فقط تئوري و نظريه × و حتما بايد فارغ التحصيلات ساعتهاي زيادي را در كارخانه مشغول شوند تا تئوري را به عمل تبديل نمايند.

 دروسي كه بايد در اين رشته خوانده شود.

رياضي- آمار و احتمالات مهندسي- نقشه كشي صنعتي- شيمي تجربي- آزمايشگاه شيمي آلي- فيزيك در آزمايشگاه- ترموديناميك كاربردي- شيمي پليمر- كارگاه جوش- علم الياف- شيمي عمومي و ازمايشگاه شيمي- شيمي فيزيك- آمار و احتمالات- آزمايشگاه شيمي و فيزيك- برنامه نويسي كامپيوتر- معادلات ديفرانسيل- شيمي آلي- استاتيك و مقاومت مصالح- مباني مهندس يبرق- آزمايشگا شناسائي الياف- كاربرد رياضي در مهندسي شيمي- تكميل كالاي نساجي- كارگاه ماشين ابزار- آزمايشگاه شيمي تجربي- اصول مهندسي شمي مكانيك سيالات- آزمايشگاه شيمي پليمر- ساختمان فيزيك الياف- رنگرزي الياف طبيعي- منسوجات بي بافت- اصول شيمي رنگ و مواد واسطه- رنگرزي الياف مصنوعي- شيمي الياف طبيعت فيزيك الياف آزمايشگاه رنگرزي- آزمايشگاه مباني برق و الكترونيك- تكنيكهاي رنگرزي چاپ- پروژه و تكنولوژي توليد الياف

دروس اختصاصي گرايش نساجي و علوم الياف

آزمايشگاه كنترل- دروس اختياري- كارگاه تكميل كالاي نسجاي- آزمايشگاه رنگرزي الياف مصنعي- كارگاه جوشكاري- استاتيك- اصول ساختمان مواد پليمري- نقشه كشي صنعتي- كارگاه ماشين ابزار- محاسبات عددي- علوم الياف- مقاومت مصالح- ديناميك عمومي- آزمايشگاه علوم الياف- كارگاه ريخته گري- فيزيك الياف- آزمايشگاه فيزيك الياف- بافندگي حلقوي- ريسندگي و كارگاه ريسندگي- معادلات ديفرانسيل- طراحي ماشيت- مبناي مهندسي برق- كف پوش ماشيني- رنگرزي چاپ و تكميل و آزمايشگاه- طرح و محاسبه كارخانه – تجربه فني بافت پارچه- آزمايشگاه مباني برق و الكترونيك- آزمايشگاه كنترل كيفيت آماري- كنترل كيفيت آماري- ريسندگي مدرن- كارگاه ريسندگي الياف بلند- كارگاه بافندگي- ريسندگي نخهاي ×- پروژه

 

6- مهندس كشاورزي

امروزه با توجه به تكنولوژي پيشرفتهاي كه بر همه فضاي جهان حاكم است در هر علمي فعاليتهاي سنتي تبديل به ماشين شده است و در علم كشاورزي مدرن ديگر صحبت از بيل زدن – شخم زدن نيست امروز سايشهاي بسيار پيشرفته جايگزين انسان گرديه و به × آن ماشين مهندسين آموزش ديده مي خواهد و در اين راستا درباره كاربرد و عملكرد و كيفيت ماشينها در مزرعه و مديريت اجراي طرحهاي مكانيزاسيون آموزش مي بيند و ماشينهاي كه امروز كار كشاورزي را انجام مي دهد ماشينهاي كاشت- برداشت- ماشينهاي خاك ورزي ماشينهاي تسطيح اراضي و ... مي باشد.

پستي و بلندي زمين را ماشينهاي تسطيح اراضي هموار مي نمايد و اين نياز به محاسبه و نقشه برداري خاك دار دكه چگونه زمين بايد ژآماده گردد چقدر شخم بخورد و چه نوع آبياري لازم دارد.

براي خاك كردن انواع بذرها ماشنهاي كاشت بكار مي رود و در مورد پخش كود- آبياري = سم پاشي ماشينهاي داشت فعاليت مي كند بالاخره از موقعي كه زمين آماده مي گردد تا كاشت صورت م يگيرد تا مرحلخ برداشت و حتي حمل و انتقال و آماده شدن براي همه ماشنهاي مخصوص به خود انجام مي گيرد پس در كنار هر وسيله اي بايد خودآموزش ديده ك هاز مهارت كافي برخوردار باشد تا كار به نحو احسن انجام گيرد و آن مهندس ماشينهاي كشاورزي مي باشد.

اغلب مهندسين × به طراحي ماشين پرداخته و با كاربرد ماشينهاي كشاورزي نيز سرو كار دارند به همين دليل است كه اين رشته از رشته رياضي مديريت مي شوند زيرا بيشتر با رياضي و فيزيك سرو كار دارد. اگر امروز كه كشاورز كشور ما بعضي ها سنتي و ماشيني مي باشد به مهندسين قوي نيازمند است تا هم مكانيك بداند و هم طراحي كشاورزي تا كامهاي بسيار مهمي را بتوانيم در اين راستا برداريد.

 دروس مهندس كشاورزي- ماشينهاي كشاورزي

دروس پايه: فيزيك- رياپي- شيمي- آمار- كامپيوتر

 دروس اصلي:

هواشناسي- خاك شناسي- باغباني- استاتيك- مكانيك سيالات- ترموديناميك- آبياري عمومي- زراعت عمومي- عمليات كشاورزي- مقاومت مصالح- نقشه كشي- طراحي اجزاي ماشين- اقتصاد كشاورزي- مساحي و نقشه برداري- زراعت غلات- ديناميك- مواد ساختماني كشاورزي- برق و الكتريسيته- ماشينهاي كشاورزي- تكنولوژي موتور

 دروس × مهندسي كشاورزي- آبياري

هواشناسي- خاك شناسي عمومي- باغباني- آشنايي با كامپيوتر- ابياري عمومي- زراعت عمومي- عمليات كشاورزي- اقتصاد كشاورزي- زراعت عمومي- عمليات كشاورزي- اقتصاد كشاورزي- مسحي و نقشه برداري- زراعت غلات

 دروس اختصاصي

اساتيك- هيدروليك- اصول زهكشي- هيدولوژي آبهاي سطحي- مهندسي زهكشي- مقاومت مصالح- نقشه برداري- طراحي سيستمهاي آبياري- آبهاي زيرزميني- پمپاژ دستگاههاي پمپاژ- تامين آب شرب روستاها و شهرهاي كوچك- روشهاي ساختماني و مصالح مربوط به آن- هيدروليك انهار- طراحي انقتال اب و نگهداري- حفاظت آب و خاك- اقتصاد مهندس

مهندس كشاورزي آبياري

استفاده آب در سيستم كشاورزي مستلزم مهارت و آموزش مي باشد و در اين رشته هم بايد اطلاعاتي درباره مهندس عمران آب و هم كشاورزي آموزش داده شود و طريقه مصرف آب و انتقال آب- كاربرد آب- استحصال آب امري بسيار مهم در امر كشاورزي مي باشد و از طرف ديگر شناخت زمين- شناخت هواي و جو حاكم بر متعلقه- شناخت خاك- شناخت گياهان- طراحي و ساخت تاسيسات آبي- حوض هاي ذخيره آب- پخش آب- كشت آبياري تحت فشار و همچنين آبي بايد در سد ذخيره گردد ارتفاع آب- عرض و حجم و بيرون زير آب- همه نياز به متخصصين دارد كه واقعا در سطح بسيار بالا آموزش ديده باشند و همچنين در يك منطقه شناخت منابع آب زيرزميني و سطحي و نحوه استفاده بهين هاز آنها و نحو زهكشي نيز از مهارت اين مهندسين مي باشد.

شايد بعضي از افراد فكر × كه مهندس عمران آب و كشاورزي آب با هم يكي است ولي عمران آب سازه هاي آبي را طراحي مي كند اما مهندس آبياري طراحي هيدروليكي تاسيسات آبي را انجام م يدهد حجم ارتفاع و عرض فضا مربوط به مهندس آبياري و موادي كه بايد رد ساخت سد استفاده شود مهندس عمران انجام مي دهد.

فعاليت فارغ التحصيلا اين رشته در وزات جهاد كشاورزي- وزارت نيرو- بخش خصوصي- مهندس مشاور آب و خاك- پيمانكارهاي مختلف و شيلات- موسسات بزرگ كشاورزي- طراحي و × - پرورش شيلات و ماهي- شبكه هاب بزرگ آبياري نقشه برداري- محاسبه آبهاي روان و سيل ناشي از بارندگي- طراحي و احداث × بند- حفاظ تاب و خاك در قبال فرسايش- طراحي سيستم هاي فاضلاب شهري و روستايي- استفاد هاز زمينهاي باير – شور و.... مي باشد.

 مهندس معماري

هر جامعه اي كه بتواند از شرايط و امكانات موج وجهت رفاه و آسايش و بوجود آوردن و خلق كردن محيط جاذب تخصصي داشته باشد از شيوه هاي جديد وپ يشرفته تكنولوژي در شكل دهندگي براي بهسازي و ب× محيط و فضاي كشور خود برنامه ريزي و سازماندهي داشته باشد گامهاي بسيار خوبي را براي جامعه اي سالم برداشته بكارگيري ذوق و استدادها در فرضيه علمي و هنري و نوآوري براي طرحهاي زيبا و متنوع و آموزش لازم در اين زمينه كاريست كه نياز به اموزشهاي علمي و تخصصي دارد.

رشته معماري از دو جنبه مورد بررسي است يكي هنرگري فن و درسهاي طراحي- زيباشناسي- زيباسازي محيط- نماها- پلاها به هنر زيلا لازم دارد و درسهاي مثل مقاومت مصالح و مصالح ايستايي- تاسيسات مكانيكي- سازه هاي بتني نياز به فن و مهارت دارد.

ولي در اين رشته ابتكارات و خلاقيت هنري از اهميت خاصي برخوردار است و رشته فن در كنار آن قرار مي گيرد و به نظر مي رسد يك معمار بايد روانشناي هم باشد تا بتوان ديك فضاي شاد و سالم در همه منازل و موسسات دولتي ايجادذ كند كه هر فردي از خستگي او كاسته گردد و تمام اصول زيبايي را برتاي افراد به ارمغان آورد.

يك طراحي و پديد آوردن فضاي زيست انسان در طبيعت است كه اين فضا مي تواند خانه – مدرسه- بيمارستان- كارخانه- شهر- خيابات باشد.

يك معمار علاوه برز زيبايي و اصول روانشاناسي بايد از فرهنگ و هويت و حتي سنت و آداب رسوم – جامعه شناسي مردمشناسي- و استقلال سنت هاي زيبا هم مهارت داشته باشد.

معماري قبل از اينكه تكنيك و مهارت بخواهد ذوق مي خواهد و واقعا بايد هنرمند باشد هنرمند نقاشي- طراحي و مجسمه سازي- زيبانويسي- عاطفه شناسي و غيره  يعني در يك كلام بگوييم معماري با تصوير و طراحي × ذهن شرا به تصوير مي كشد و واقعا بايد چقدر مهارت داشته باش دبا تمام عملكردش حرف بزند حرفي كه در درون ذهنها رسوخ كند پس يك ذهن خلاق و قوي است كه مي تواند بر چيره دستي باز بان معماري براي كشورژش با همه مردم زيبا كند.

عاوه بر توانمدي در طراحي و قدرت تجسم و خلاقيت لازم ايت كه رياضي هندسه آمار نيز حتي تاريخ جغرافيا اقليم شناسي اقتصاد و ... بداند و تاريخ را به امروز انتقال دهد.

 دروس پايه رشته مهندسي معماري

هندسه- درك بيان محيط- هندسه و مناظر و مزايا- آمار- مقدمات طراحي معماري- كارگاه مصالح و ساخت- بيام معماري- رياضي- انسان × - معماري

 دروس اصلي:

مباني نظري معماري- نقشه برداري- سازه هاي بتني- مصالح ساختماني- آشنايي با معماري جهن- تنظيم شرايطي محيطي- ايستايي- ساختمان - × از بناهاي تاريخي- تاسيسات الكتريكي- متره و برآورد- روستا- آشنايي با معماري ×- تاسيسات مكانيك- مديريت و تشكيلات كارگاه- طرح معماري

 دروس تخصصي:

تحليل فضاهاي شهري- آشنايي با مباني با برنامه ريزي كالبدي- آشنايي باس رعت ابنيه- طرح معماري- طراحي فني- طرح نهايي.

سه شنبه 10 اردیبهشت 1387
مشاهده :1695 مرتبه
منبع  :گروه آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي
فرستنده : مديريت
hossein3010

hossein3010
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 1946
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها