عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

نکات مهم درباره امتحانات و ارزشيابي

نکات مهم درباره امتحانات و ارزشيابي
چهارشنبه 27 بهمن 1389  06:58 ب.ظ

نکات مهم درباره امتحانات و ارزشيابي

نکته مهم درباره امتحانات و ارزشيابي

 

«ارزشيابي» يا به قول رايج در مدرسه ها «امتحان»، يکي از ارکان مهم آموزش و پرورش و بخش جدايي ناپذير آن است. بايد دانست که آموزش و پرورش فرايندي متشکل و به هم پيوسته است که تمام مراحل آن به گونه اي سازمان يافته براي رسيدن به هدفي معين ايجاد شده اند.

در پايان هر يک از برنامه هاي آموزشي، معلمان علاقه مندند ميزان تغييرات حاصله در رفتار دانش آموزان را بررسي کنند تا معلوم شود، چه اندازه به هدف هاي مورد نظر نزديک شده اند. اين عمل را اصطلاحاً ارزشيابي يا امتحان گويند که در نگرش هاي نوين برخلاف گذشته، داراي هدف هاي مهم تر و گسترده تري است.

اينک، ارزشيابي و ۹6 نکته مهم درباره ارزشيابي

۱- ارزشيابي، يکي از ارکان هر برنامه آموزشي است.
۲- ارزشيابي، به طور اخص نظارت اندازه گيري کيفيت، کميت و نوع تغييرات حاصل شده در رفتار دانش آموزان است.
۳- ارزشيابي، آگاهي از ميزان کارآيي و کارآمدي به طور اعم عوامل مؤثر در آموزش و پرورش است.
۴- ارزشيابي، تنها به امتحانات پاياني محدود نمي شود.
۵- ارزشيابي وسيله اي کارآمد و بي بديل است براي هدايت مستمر يادگيري دانش آموزان.
۶- ارزشيابي براي برنامه ريزي، تدريس و تصميم گيري، امري ضروري و پايه اي است.
۷- ارزشيابي مطلوب، مستقيماً در بهبود يادگيري دانش آموزان مؤثر است.
۸- دانش آموزان نيز از طريق ارزشيابي به نقاط ضعف و قوت خود پي مي برند.
۹- ارزشيابي مستمر، باعث مرور و باز توليد مطالب آموخته شده توسط دانش آموزان مي شود.
۱۰- ارزشيابي مستمر، نظارت گام به گام بر تحقق هدف هاي رفتاري است.
۱۱- معلم از طريق ارزشيابي روش تدريس و طرح درس خود را ارزيابي مي کند.
۱۲- امتحان وسيله اي است مناسب براي تفهيم هدف هاي درسي به دانش آموزان.
۱۳- نتايج امتحانات موجب شناخت تفاوت هاي فردي دانش آموزان مي شود.
۱۴- امتحان نبايد وسيله تهديد امنيت رواني دانش آموزان شود.
۱۵- ارزشيابي دانش آموزان، نبايد تحت تأثير قضاوت شخصي و حالات عاطفي معلم قرار گيرد.
۱۶- در جريان ارزشيابي بايد سعي کرد فضاي رواني مناسب و خالي از اضطراب براي بچه ها فراهم کرد.
۱۷- سؤال هاي امتحاني بايد با محتواي مواد آموزشي سازگار باشند.
۱۸- سؤال هاي امتحاني را بايد از مطالب مهم تر محتواي آموزشي که بر يادگيري آنها تأکيد شده است، طرح کرد.
۱۹- سؤال هاي امتحاني بايد توانايي دانش آموزان را در سطوح مختلف يادگيري بسنجند.
۲۰- سؤال هاي امتحاني بايد معرف واقعي هدف هاي آموزش درس مورد نظر باشند(سنجش کارآمد).
۲۱- خطاي اندازه گيري آزمون بايد کم باشد تا باعث اعتبار آن شود.
۲۲- هدف نهايي از انجام امتحان، بهبود کيفيت يادگيري است.
۲۳- در طراحي سؤال هاي امتحاني از جدول دو بعدي (هدف هاي رفتاري- فهرست محتوا) استفاده شود.
۲۴- با توجه به برآيند يادگيري، از انواع ابزار آزمون استفاده شود.
۲۵- متن سؤال هاي امتحاني با بياني ساده و روشن و دور از ابهام نوشته شود.
۲۶- از طرح پرسش هاي چند پهلو و گمراه کننده جداً اجتناب کنيد.
۲۷- متن سؤال ها را به صورت جملات مثبت بنويسيد.
۲۸- سؤال هاي امتحاني را عيناً مانند سؤال هاي کتاب و به صورت کليشه اي ننويسيد.
۲۹- از دادن حق انتخاب به دانش آموزان براي اين که از ميان سؤال ها چند سؤال را انتخاب کنند و پاسخ  دهند،  خودداري کنيد.
۳۰- هر سؤال امتحاني بايد مستقل از سؤال هاي ديگر باشد.
۳۱- سؤال هاي امتحاني را از ساده به مشکل بنويسيد.
۳۲- اگر امتحان داراي سؤال هاي متنوع است، آنها را گروه بندي کنيد و سؤال هاي هر گروه را به دنبال هم بنويسيد.
۳۳- سؤال هاي کتبي را طوري بنويسيد که به آساني خوانده شوند.
۳۴- سؤال ها را با فاصله مناسب بنويسيد.
۳۵- سؤال هاي انشايي را در ورقه ها يا جزوه جداگانه و سؤال هاي عيني را نيز در ورقه جداگانه بنويسيد و در امتحان ابتدا سؤال هاي عيني را به دانش آموزان بدهيد، بعد سؤال هاي انشايي را.
۳۶- ايجاد شرايط فيزيکي و عاطفي مناسب در جلسه امتحان ضروري است.
۳۷- فضاي امتحان بايد خالي از عوامل برهم زننده تمرکز حواس دانش آموزان باشد.
۳۸- در جلسات امتحاني با فردفرد دانش آموزان رابطه اي دوستانه و محبت آميز برقرار کنيد.
۳۹- دانش آموزان را در مورد نحوه امتحان راهنمايي کنيد.
۴۰- ورقه هاي امتحاني را به صورت ناشناخته تصحيح کنيد.
۴۱- در تصحيح اوراق امتحاني ابتدا سؤال اول را در تمام اوراق تصحيح کنيد. سپس سؤال دوم را و بعد سوم و به همين ترتيب تا آخر.
۴۲- محتواي سؤال هاي امتحان را از آنچه تدريس شده است، استخراج کنيد.
۴۳- سعي شود سؤال هاي امتحاني پايايي و ثبات داشته باشد.
۴۴- سؤال هاي مرحله اي را طوري طرح کنيد که دانش آموزان بتوانند در يک جلسه درس به آنها پاسخ دهند و دنباله امتحان به زنگ تفريح نکشد که باعث حواس پرتي دانش آموزان شود.
۴۵- ارزشيابي را جزئي از فرايند آموزش بدانيد نه به عنوان نقطه پاياني تدريس.
۴۶- راهبردهاي آموزش و ابزار ارزشيابي، بايد با هم سازگاري داشته باشند.
۴۷- سؤال هاي امتحاني طوري طرح نشوند که فقط محفوظات دانش آموزان را بسنجند.
۴۸- از طرح سؤال هاي بسيار سخت و بسيار آسان خودداري شود.
۴۹- ارزشيابي نبايد جاي هدف هاي آموزش را بگيرد و به عنوان هدف مطرح شود.
۵۰- ارزشيابي و امتحان را همانند ساير فعاليت هاي آموزشي بدانيم.
۵۱- ارزشيابي تنها براي صدور جواز عبور شاگرد از يک پايه به پايه ديگر نيست.
۵۲- ارزشيابي بايد وسيله پيش بيني باشد،  يعني نشان دهد که شاگرد در چه زمينه اي مي تواند به موفقيت برسد.
۵۳- ارزشيابي را نبايد صرفاً به منظور نمره دادن و مقايسه دانش آموزان و تعيين افراد قوي و ضعيف به کار برد.
۵۴- در ارزشيابي به نتيجه عملکرد شاگردان در پاسخ به سؤال هاي مطرح شده اکتفا نکنيد.
۵۵- در ارزشيابي، خود را محدود به انواع تست هاي کتبي و شفاهي نکنيد.
۵۶- ارزشيابي تدريجي و تراکمي، بايد به طور غيرمستقيم و بدون اعلام قبلي صورت گيرد.
۵۷- ايجاد محيط رعب و وحشت براي امتحان، دانش آموزان مضطرب را مضطرب تر مي سازد.
۵۸- انتظارات خود را از دانش آموزان در مورد امتحانات مشخص کنيد.
۵۹- تأکيد بيش از حد بر ارزش نمره بالا و منوط کردن ارزشمندي کودک به نتايج امتحانات وي، باعث بالا رفتن اضطراب در بچه ها مي شود.
۶۰- نمره دادن فقط جزئي از فرايند ارزشيابي است.
۶۱- ارزشيابي بايد بلافاصله پس از تعيين هدف هاي آموزشي معلوم شود.
۶۲- سؤال ها بايد واضح و روشن طرح شوند و زياد طولاني نباشند.
۶۳- امتحانات نبايد بر تمام ضوابط و موازين آموزشگاه حکومت کند.
۶۴- هدف از ارزشيابي و امتحان،  شناختن و شناساندن است.
۶۵- نسبت به امتحان نگرش مثبت ايجاد کنيد.
۶۶- موفق نشدن در امتحانات را نمي توان فقط به خود دانش آموز و فعاليت هاي او نسبت داد.
۶۷- شيوه پرسش خود را از مطالب تدريس شده، براي دانش آموزان مشخص کنيد.
۶۸- جلسات امتحاني را با کلام زيبا و آرام بخش الهي شروع کنيد.
۶۹- عدم موفقيت دانش آموزان را در امتحان، دال بر بدي شخصيت آنها ندانيد.
۷۰- سؤال هاي امتحاني را با عنايت به هدف هاي رفتاري، طراحي کنيد.
۷۱- هيچ يک از آزمون ها به تنهايي ارزشيابي دقيقي از فرايند يادگيري و پيشرفت تحصيلي به حساب نمي آيد.
۷۲- ارزشيابي خود را به يک نوع وسيله سنجش محدود نسازيد.
۷۳- در هر امتحان عدالت را حاکم کنيد و شرايط يکسان براي همه به وجود آوريد.
۷۴- اگر ارزشيابي به نحو شايسته انجام نگيرد، اثر منفي بر يادگيري مي گذارد.
۷۵- آموزش و ارزشيابي بايد هدف هاي يکساني را دنبال کنند.
۷۶- هدف از امتحان، غافلگير کردن دانش آموز نيست.
۷۷- يکي از ويژگي هاي ارزشيابي مطلوب، کارآمد بودن آن است.
۷۸- تعداد سؤال هاي مربوط به يک هدف و يک محتوا بايد متناسب با اهميت آنها باشد.
۷۹- يک آزمون بايد قدرت تشخيص داشته باشد.
۸۰- در اجراي امتحان، نبايد به «سرعت در پاسخ دادن» اهميت زيادي داد.
۸۱- استفاده از چهار يا پنج نوع سؤال متفاوت در يک آزمون، امتياز به حساب نمي آيد.
۸۲- معلم نبايد يک نوع سؤال را بر انواع ديگر برتري دهد و همواره از آن استفاده کند.
۸۳- سؤال هاي امتحاني را با دقت طرح کنيد و به طور خوانا بنويسيد.
۸۴- اگر دانش آموزان هنگام امتحان، سؤال داشته باشند، بايد به آنها پاسخ داد، اما آنها را تشويق به سؤال کردن نکنيد.
۸۵- خواندن سؤال هاي امتحاني براي دانش آموزان ضرورت ندارد، مگر دانش آموزاني که مشکل خواندن داشته باشند.
۸۶- ترديد در روايي يک آزمون احتمال تقلب را افزايش مي دهد.
۸۷- اضطراب زياد در جلسه امتحان باعث افت عملکرد دانش آموزان مي شود.
۸۸- دادن ضريب بيش تر به سؤال هايي که توانايي و استعداد مهم تري را مي سنجند، منطقي است.
۸۹- نمرات خام هر امتحان در نفس خود معناي زيادي ندارند.
۹۰- يک آزمون هر اندازه هم خوب باشد اگر به نحو شايسته اي اجرا و نمره گذاري نشود، روايي و اعتبار آن به خطر مي افتد.
۹۱- در آگهي هر آزمون، نتنها بايد تاريخ برگزاري آن، بلکه تعداد سؤال ها و نوع آنها را نيز مشخص کنيد.
۹۲- آموزش،  ارزشيابي و نمره گذاري بايد هدف هاي يکساني داشته باشند.
۹۳- تغييرات نظام آموزشي بايد در راستاي تغيير بنيادي نظام سنجش و ارزشيابي باشد.
۹۴- نمره خام به تنهايي بيان کننده ميزان پيشرفت يا عملکرد دانش آموز نيست.
۹۵- به ارزشيابي در حيطه هاي نگرشي و مهارتي بيش تر توجه کنيد.
۹۶- ارزشيابي بايد بتواند فراگيران را در امر يادگيري کمک کند.

 

شنبه 6 بهمن 1386
مشاهده :425 مرتبه
منبع  :آموزش
فرستنده : مديريت
hossein3010

hossein3010
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 1946
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها