عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

نمره بيست کلاسو نمي خوام

نمره بيست کلاسو نمي خوام
چهارشنبه 27 بهمن 1389  06:58 ب.ظ

چاپ اين صفحه   افزودن به علاقه مندي ها   لينك rss   ارسال مطلب
نمره بيست کلاسو نمي خوام

·         طرح آزمايشي حذف نمره از برخي مدارس کشور

 

تجربه بيش از هفتاد سال نظام آموزشي کشور هر محققي را به اين نتيجه مي رساند که سيستم سنتي آموزش بخصوص در مقاطع پايه تحصيلي با اشکالات فراواني روبروست. هر چند نظام آموزشي دانشگاههاي کشور نيز با نواقصي روبروست اما مي توان درنظر داشت به دليل متاخر بودن شکل گيري نظام آموزشي دانشگاه هاي کشور ، به نسبت آموزش پايه به روز و کار آمد تر است.

شايد بتوان بزرگترين اشکالي که مي توان بر نظام آموزشي ايران در مدارس دبستان و حتي راهنمايي وارد دانست استواري آن بر مبناي کميت و نمره است در حاليکه اساسا امروزه در دنيا محور آموزش به کودکان و نوجوانان درک مفهوم است نه نمره و کميت.

از چند سال پيش برخي از صاحبنظران در امور آموزشي و پرورشي طرحي را مورد بررسي قرار دادند که ولو به طور آزمايشي در برخي مدارس کشور به جاي نظام نمره دهي به نظام درک مفهومي دانش آموزان تغيير يابد. که در سال تحصيلي 82 – 81 در 25 مدرسه اين طرح انجام شد. گويا بالاخره مقاومت ها در مقابل اجراي اين طرح پايان يافت چنانکه از امسال يکهزار کلاس درس در سال تحصيلي جديد، شامل 500 کلاس پايه اول، 300 کلاس پايه دوم و 200 کلاس پايه سوم ابتدايي براي آخرين سال اجراي آزمايشي، تحت پوشش طرح ارزشيابي توصيفي (حذف نمره در مقطع ابتدايي) مي‌روند.

بر اساس اين طرح (ارزشيابي توصيفي) که در سال تحصيلي 82/81 به صورت پيش آزمايشي در 25 کلاس درس کل کشور،‌ سال 83/82 با مجوز شوراي عالي در 200 کلاس پايه اول، 84/83در 300 کلاس پايه اول و 200 کلاس پايه دوم اجرا شد، امسال آخرين سال اجراي آزمايشي را پشت سر خواهد گذاشت و پس از ارزشيابي از سوي پژوهشکده تعليم و تربيت در پايان سال تحصيلي جديد (تابستان آينده) جهت بررسي به شوراي عالي ارائه مي‌شود.

نتايج ارزيابي از طرح نشان داده است که سطح بهداشت رواني محيط ياددهي و يادگيري افزايش يافته و علاوه بر بهبود يادگيري و افزايش رضايت والدين، ريزش و تکرار پايه دانش‌آموزان تحت پوشش طرح نيز بسيار کاهش يافته است به نحوي که در اين مدت تنها يک درصد دانش آموزان تحت پوشش طرح مردود شده‌اند.
سياستگذاران نظام آموزشي کشور که در دهه 70 به دنبال بهبود کيفيت آموزش و پرورش بودند از نقاط چالش برانگيز اين نظام را خرده نظام ارزشيابي دانستند و بر اين باور بودند که ارزشيابي موجود مشکلات جدي دارد، نماد و نشان اين توجه به خرده سيستم ارزشيابي ارائه طرح دو نوبتي کردن امتحانات و مفهومي به نام ارزشيابي مستمر بود.

به گفته کارشناسان متاسفانه ارزشيابي مستمر در اين دهه آنچنان که بايد نتوانست جايگاه خود را در نظام آموزشي کشور باز کند و اين دلزدگي و نگاه منفي به نظام ارزشيابي موجود تا سالهاي 81/80 زمان تشکيل معاونت آموزش و پرورش عمومي و تصويب طراحي در راستاي تبديل مقياس کمي به کيفي از سوي شوراي عالي ادامه داشت.

در اين سال شوراي عالي مجوز اجراي سه ساله طرح ارزشيابي توصيفي را ارائه کرد و با انتخاب مدارس مجري در استانها اجراي آن در پايه‌هاي اول تا سوم ابتدايي آغاز شد.

سال تحصيلي جديد آخرين سال اجراي طرح است اما به گفته کارشناسان هنوز اجراي سراسري طرح پس از اين مدت قطعي نيست.

دکتر حسني، کارشناس مسئول اجراي طرح ارزشيابي توصيفي در مقطع ابتدايي در اين زمينه مهمترين محور اجراي طرح را تغيير مقياس کمي صفر تا 20 به مقياس رتبه‌اي و حذف نمره از سه سال ابتدايي بيان کرده و مي‌گويد: به تبع اين امر کارنامه و ساخت آن عوض شده است، به اين معنا که ديگر چيزي به نام کارنامه در مدارس تحت پوشش وجود نداشته و عنوان کارنامه برداشته و گزارش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان جايگزين آن شده است.

وي ادامه مي‌دهد: اين گزارش پيشرفت تحصيلي حالت توصيفي داشته و معلم نيز به بررسي وضعيت تحصيلي و جنبه‌هاي عاطفي، جسماني و اجتماعي دانش آموزان مي‌پردازد.
حسني تغيير رويکرد کلي ارزشيابي پاياني به تکويني را از ديگر محورهاي اجراي طرح خوانده و خاطرنشان مي‌کند: سياست کلي ارزشيابي تا کنون، اندازه‌گيري يادگيري دانش‌آموزان بوده است اما هم‌اکنون ارزشيابي به ياري يادگيري آمده و از اين پس اضطراب برانگيز و استرس زا نخواهد بود به همين سبب شعار کنوني ما نيز «آرامش خاطر مسافر کوچک يادگيري است». به گفته وي بر اين مبنا دانش‌آموزان تحت پوشش طرح ارزشيابي توصيفي ديگر امتحان پاياني ندارند و بعد از پايان دوره جشن فارغ‌التحصيلي مي‌گيرند.

کارشناس مسؤول طرح ارزشيابي توصيفي در مقطع ابتدايي با اشاره به تنوع بخشي به ابزارهاي ارزشيابي در اجراي طرح ادامه مي‌دهد: در شيوه سنتي معلم تنها از امتحان کتبي يا مدادي ــ کاغذي به عنوان ابزار منحصر به فرد اطلاع از وضعيت پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان استفاده مي‌کرد اما در اين شيوه امتحانات و آزمونهاي کاغذي تنها يکي از ابزارها بوده و پوشه کار، مشاهده، آزمونهاي عملکرد و حتي تکاليف طول سال معيارهاي ديگر ارزشيابي هستند.

وي تصريح مي‌کند: بر اين مبنا تصميم گيري درباره ارتقاي دانش‌آموز به پايه‌اي بالاتر نيز بر عهده معلم گذاشته شده و قبولي و مردودي نيز بر عهده اوست.

حسني مي‌گويد: البته بعضي به زحمت زير بار اين امر مي‌روند، اين در حاليست که تنها فردي که حقيقتا از قابليتها و آمادگيهاي دانش آموزان مطلع است، معلم اوست، لذا محور اصلي کار نيز بر روي آموزش معلمان اجرا کننده طرح قرار گرفته است.

وي بهبود فرايند ياددهي و يادگيري در کلاس و بهبود سطح بهداشت رواني محيط کلاس درس را هدف عمده اجراي طرح خوانده و خاطرنشان مي‌کند: مدرسه با نشاط، مدرسه‌اي است که دانش‌آموز در آن از يادگيري لذت برده و استرس، اضطراب و نگراني نداشته باشد.

به گفته کارشناس مسؤول طرح ارزشيابي توصيفي در مقطع ابتدايي متاسفانه مدارس ما اکثرا به دليل رقابتي کردن کسب نمره، فشار معلم و والدين براي کسب نمره و فشار مدير به معلم براي افزايش درصد قبولي همواره استرسي را به دانش‌آموز وارد مي‌کند و بر اين اساس فراموش کرده‌ايم که دانش‌آموزان به چه علت به مدرسه مي‌روند.

وي در پايان مي‌گويد: با پايان يافتن اجراي آزمايشي و ارزشيابي طرح از سوي پژوهشکده تعليم و تربيت، گزارش اجرا به شوراي عالي براي تصميم‌گيري نهايي مي‌رود در اين زمينه معتقديم که طرح نبايد بلافاصله اجراي سراسري شود بلکه همچنان بايد گام به گام و به مرور در تمامي مدارس سراسري شود.

 

شنبه 6 بهمن 1386
مشاهده :429 مرتبه
منبع  :آموزش
فرستنده : مديريت
 نظرات و سوالات 
SAEEDEH از :MALEKAN يکشنبه 12 اسفند 1386
سلام خيلي عاليه
 
ارسال نظرات
نام
شهر
ايميل
پيغام
0 كاراكتر  از 200
 
hossein3010

hossein3010
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 1946
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها