عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

حسگر باران

حسگر باران
پنج شنبه 28 بهمن 1389  01:27 ب.ظ

 

حسگر باران یا کلید واکنش دهنده آب باران، وسیله ای است که هنگام بارندگی از خود واکنش نشان داده و باعث به حرکت در آمدن برف پاک کن ها می شود. در گذشته، خودروسازان برای نصب سیستمی به منظور جمع آوری (پارو کردن) اتوماتیک آب از روی شیشه جلوی خودروها، تلاش و کوشش زیادی انجام داده اند. بعضی از آنها اقدام به طراحی های خاصی کرده اند که از آن جمله می توان طراحی سیستم لرزشی شیشه جلو را نام برد که در هنگام بارندگی، بر اثر لرزش شیشه جلو، آب جمع شده بر روی شیشه، حذف می شد.

استفاده از پوشش های ویژه بر روی شیشه جلو، از دیگر تکنیک های پاک کردن قطرات آب بود. در این روش، قطرات آب بر روی شیشه غلطیده و از سطح کناری شیشه خارج می شد.

در روشی دیگر، با استفاده از شیوه های اولتراسونیک، قطرات باران، ریز شده و از روی شیشه پراکنده می شدند. تمامی این روش ها، علاوه بر ایجاد مزاحمت برای راننده و صدمه دیدن خودرو، از سرعتی پایین برای حذف آب از روی شیشه برخوردار بوده و بازدهی کمی داشتند. سرانجام، سیستم برف پاک کن کنونی برای خودروها طراحی و ساخته شد که آب را بخوبی از روی شیشه جمع آوری می کند. در توسعه این روش شرکت TRW سیستمی طراحی و ابداع کرده است که براساس حسگر نوری کار می کند. این مکانیزم، میزان آب روی شیشه و میزان بارش باران را از طریق حسگری که بین آینه و شیشه جلو قرار دارد، محاسبه و پردازش می کند. روش کار به این صورت است که نور مادون قرمز این حسگر با زاویه ۴۵ درجه به شیشه جلو تابیده می شود و میزان و زاویه برگشت پرتوهای نور بسته به خشک یا خیس بودن سطح شیشه، متفاوت است.

شدت بازتاب این پرتوها توسط نرم افزاری ویژه که درون حسگر قرار دارد، پردازش شده و دستور لازم برای تنظیم زمان کارکرد و سرعت حرکت بازویی برف پاک کن را به موتور آن ارسال می کند.

حسگرهای باران، دو نوع کاربرد دارند. اولین کاربرد آنها هنگام قطع باران است. در این هنگام، به دلیل خیس بودن جاده و یا خیابان، آب ناشی از حرکت خودروهای دیگر به روی شیشه ریخته می شود. در این هنگام، حسگر از خود واکنش نشان داده و به شیشه شور، فرمان پاشش آب و همزمان به برف پاک کن، فرمان حرکت می دهد و در نتیجه باعث تمیزشدن شیشه می شود. دومین کاربرد آن، هنگام بارش باران است که فرمان حرکت به برف پاک کن می دهد و باعث جمع آوری آب از روی شیشه می شود.
 

behrouz_h

behrouz_h
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 1469
محل سکونت : آ.شرقی

پاسخ به:حسگر باران
پنج شنبه 28 بهمن 1389  01:29 ب.ظ

 

حسگرهای شیشه شور

این حسگر، در دو دسته «با سیم» و «بدون سیم» طراحی و عرضه می شوند. روش فعال شدن این دو دسته، مشابه است. این حسگرها با اتصال به صفحات حساس به آب، متورم شده و از خود واکنش نشان می دهند و در هنگام خشک شدن، به حالت قبلی باز می گردند. اتصال این صفحات به کلیدهای حساس الکتریکی، باعث کاهش یا افزایش شدت پاشش آب شیشه شور می شود. در بازار، انواع حسگرهای الکتریکی وجود دارد که شدت میزان آب باران را اندازه گیری کرده و شیشه شور را فعال می کنند. سیستم های باسیم و بی سیم شیشه شور، کاربردهایی مشابه دارند. آنها با توجه به مشخصات الکتریکی خود، اطلاعات دریافتی از شدت بارش و آب بر روی شیشه خودرو را به حسگرهای نهایی منتقل می کنند. استفاده از سلنوئیدها نیز متداول و مرسوم است. این حسگرها حجم و شدت بارندگی را اندازه گیری کرده و به شیشه شور انتقال می دهند. برخی از این حسگرها به گونه ای طراحی شده اند که در درجات آب و هوایی خاصی، قابلیت کاربرد دارند. استفاده از آنها در زمستان و مناطق سردسیر، توصیه نمی شود زیرا هنگام شب و سرمای زیاد، امکان یخ زدگی آنها وجود دارد. در بعضی مناطق امریکا، از سیستم قطره ای شیشه شور استفاده می شود.
 

behrouz_h

behrouz_h
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 1469
محل سکونت : آ.شرقی

پاسخ به:حسگر باران
پنج شنبه 28 بهمن 1389  01:30 ب.ظ

 

حسگرهای خودرویی

در ۱۹۸۵، شرکت جنرال موتورز در یکی از مدل های کادیلاک خود، نوعی کلید حسگر آب را مورد آزمایش قرار داد. این کلید در مواجهه با آب یا باران، از خود واکنش نشان می داد و باعث به حرکت درآوردن موتورهای الکتریکی متصل به آن می شد. تندی و کندی حرکت این موتورها بستگی به شدت باران و حجم آن داشت.

در ۱۹۹۶ این شرکت نوعی دیگر از حسگرهای خود را به بازار معرفی کرد. این حسگرها همان برف پاک کن شیشه جلوی خودرو است که به صورت اتوماتیک یا دستی به بازار عرضه شده و به «برف پاک کن های هوشمند» معروف شده است.

حسگرهای مدرن امروزی، براساس انعکاس نور طراحی می شوند. این حسگرها نور مادون قرمز را با زاویه ۴۵ درجه از داخل خودرو، بر روی شیشه جلو تابنده و انعکاس آن را اندازه گیری می کنند. اگر بازتاب یا انعکاس آن با مقدار نور تابیده شده متفاوت باشد، به برف پاک کن دستور فعالیت می دهند. سرعت حرکت برف پاک کن، بستگی به بازتابی دارد که حسگر از شیشه دریافت کرده است.
 

behrouz_h

behrouz_h
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 1469
محل سکونت : آ.شرقی
دسترسی سریع به انجمن ها