عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: عزّت مؤمن در بى نیازى او از مردم است. بحارالأنوار، ج 75، ص 109

رشد پديده تك‌زيستي دختران ناشي از تغييرات فرهنگي در مناسبات خانوادگي است

رشد پديده تك‌زيستي دختران ناشي از تغييرات فرهنگي در مناسبات خانوادگي است
جمعه 29 بهمن 1389  01:40 ب.ظ

يك كارشناس مسائل زنان در گفت‌و‌گو با فارس:
رشد پديده تك‌زيستي دختران ناشي از تغييرات فرهنگي در مناسبات خانوادگي است

خبرگزاري فارس: يك پژوهشگر مسائل زنان با بيان اينكه رشد پديده تك‌زيستي دختران به ويژه در كلانشهرها مي‌تواند بستري مناسب براي رشد آسيب‌هاي اجتماعي و اخلاقي باشد، گفت: رشد پديده تك‌زيستي به روشني از تغييرات فرهنگي در مناسبات خانوادگي حكايت مي‌كند كه به سادگي نمي‌توان از كنار آن گذشت.

مريم وحداني در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: با گسترش رسانه‌ها و تبديل آنها به مهمترين ابزار گذراندن اوقات فراغت، مرجعيت خانواده در انتقال ارزش‌ها به نسل آتي رنگ باخته است و والدين، رسانه‌هاي جديد را به منزله يكي از مهمترين منابع خود براي آشنايي با شيوه‌هاي تربيت و جامعه‌پذيري فرزندان برگزيده‌اند؛ از اين رو الگوي هويت‌پذيري نسل جديد تا حد زيادي از اوقات فراغت و محصولات فرهنگي فراغتي تأثير مي‌گيرد.

وي در ادامه افزود: اگر امروز با كاهش انگيزه ازدواج و افزايش شمار دختران و پسران مجرد رو به رو هستيم كه گاه به مشكلات اقتصادي مربوط مي‌شود، اين موضوع بيش از هر چيز به دليل جايگزيني ارزش‌هاي جهان مدرن يعني فردگرايي و ابا‌حه‌گرايي با ارزش‌هاي ريشه‌دار گذشته همچون تعهد و همراهي است.

اين پژوهشگر مسائل زنان با بيان اينكه رشد پديده تك‌زيستي دختران به ويژه در كلانشهرها مي‌تواند بستري مناسب براي رشد آسيب‌هاي اجتماعي و اخلاقي باشد، عنوان كرد: رشد پديده تك‌زيستي به روشني از تغييرات فرهنگي در مناسبات خانوادگي حكايت مي‌كند كه به سادگي نمي‌توان از كنار آن گذشت.

* تغيير رفتار فرزندان تحت تأثير شبكه‌هاي ماهواره‌اي

وحداني ادامه داد: رسانه‌هاي جديد در تغيير نگرش به زندگي و تحول در ارزش‌هاي اخلاقي نقش بسياري را ايفا مي‌كنند؛ امروزه خانواده‌هاي نگران مشاهده مي‌كنند كه فرزندانشان در محافل به بحث از آثار ارائه‌شده در محصولات رسانه‌اي جديد كه بيشتر از شبكه‌هاي ماهواره‌اي و اينترنت پخش شده است، مي‌پردازند و گاه بروز تغييرات رفتاري را در فرزندان خود مي‌بينند.

وي با اشاره به اينكه تحول در عرصه اعتقادات و ارزش‌ها، ظهور گرايش‌هاي فرقه‌اي، عرفان‌هاي شرقي، شيطان‌پرستي و خرافات از تحولات هويتي حكايت مي‌كند، افزود: اين تحولات تا حد زيادي متأثر از فضاي رسانه‌اي جديد است؛ چنانكه تغيير استانداردهاي زيبايي در جامعه ايراني كه كشورمان را به دومين كشور در جراحي زيبايي جهان و هفتمين مصرف‌كننده مواد آرايشي با حدود 2 ميليارد دلار در سال 2007 تبديل كرد، از اين فضا تأثير پذيرفته است.

اين پژوهشگر مسائل زنان خاطرنشان كرد: سرعت گسترش مصرف كالاهاي فرهنگي جديد، آنها را از كالاهاي مصرفي حاشيه‌اي كه در حاشيه رسانه ملي مصرف مي‌شد، به متن آورده و رواج استفاده از آنها را به دليل ارزاني، سهولت دسترس، تنوع و جذابيت برنامه‌ها از قشرهاي مرفه به عموم جامعه توسعه مي‌دهد.

* الگوي تقويت اخلاق عمومي و نشاط اجتماعي طراحي شود

وحداني با تأكيد بر اينكه در سال‌هاي اخير شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان رشد يافته‌اند، گفت: در سال 88 شبكه فارسي وان اقدام به پخش فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي خانوادگي در ساعات اوليه شب كرد كه فضايي جديد را در خانواده ايراني گشوده است؛ چنين شبكه‌هايي مي‌توانند نقطه عطفي در مصرف كالاهاي فرهنگي در خانواده ايراني باشند.

وي افزود: هم‌اكنون انبوهي از فيلم‌ها و سريال‌ها، امور خرافي و موهوم از قبيل جادوگري و ارتباط با ارواح را به گونه‌اي پررنگ مطرح كرده و موجب در‌هم آميخته‌شدن مضامين ديني با خرافات مي‌شود.

اين پژوهشگر مسائل زنان تصريح كرد: سياست كلي بايد ايجاد فضاي فرهنگي به ويژه در مراكز كارشناسي و پژوهشي باشد و الگوي تقويت اخلاق عمومي و نشاط اجتماعي طراخي شود؛ هم‌اكنون رسانه‌هاي تصويري به مهمترين ابزار فراغتي خانواده‌ها تبديل شده‌اند كه اين امر پيامدهاي بسياري دارد.

وي گفت: از اين رو لازم است جذابيت‌ها و نشاط‌هاي فراموش شده كه وجه غالب آنها ارتباط هدفمند با طبيعت، پايداري نشاط و افزايش حس خلاقيت، همبستگي خانوادگي و گروهي است، معرفي شود.
انتهاي پيام/

ararar

ararar
کاربر جدید
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 1369
محل سکونت : آذربایجان غربی
دسترسی سریع به انجمن ها