عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

كسي كه سكوتش باعث تقويت فتنه شود جزو فتنه‌گران است

كسي كه سكوتش باعث تقويت فتنه شود جزو فتنه‌گران است
جمعه 29 بهمن 1389  03:58 ب.ظ

89/11/29 - 13:45
شماره:8911290368
حجت الاسلام والمسلمين تقوي در پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران:
كسي كه سكوتش باعث تقويت فتنه شود جزو فتنه‌گران است

خبرگزاري فارس: رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه با بيان اينكه كسي كه سكوتش باعث تقويت فتنه شود، جزو فتنه‌گران محسوب مي‌شود، گفت: زماني كه فتنه ايجاد شد، كسي نمي‌تواند تماشاگر باشد، يا در صف فتنه‌گران است و يا در مقابل فتنه‌گران ايستاده است و اين روش حضرت‌امير(ع) است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، حجت‌الاسلام سيد رضا تقوي رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه كه ظهر امروز به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه امروز تهران سخن مي‌گفت ضمن تبريك بهار سي‌ودومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و هفته وحدت، به حوادث 25 بهمن و فتنه اشاره كرد و اظهار داشت: در حال حاضر مردم برخي كشورهاي منطقه مطالبات خودشان را با قدرت و صراحت به حاكمان وابسته و عوامل استكبار جهاني بيان مي‌كنند.

وي افزود: عده‌اي هر روز به شكلي در منطقه و يا در مركز جوشش اين فكر يعني ايران اسلامي، فتنه‌اي را برپا مي‌كند و مي‌خواهند مردم را مشغول كنند و از طرفي وقت مسئولان، مجريان و برنامه‌ريزان را بگيرند تا آنها نتوانند به كارهاي روزانه خود برسند و به آبادي، عمران و اداره امور زندگي مردم بپردازند و از طرفي هم مي‌خواهند جلوي اثر اين حركت را در منطقه با اين گونه برنامه‌ريزي‌ها بگيرند.

تقوي ادامه داد: براي رويارويي با فتنه‌ها بايد به سيره علوي مراجعه مي‌كنيم و در مكتب اين آموزگار انسانيت و آزادي كه تربيت شده در دامان وحي و نبوت است، بي‌انديشيم و درس آموزيم كه چگونه اين بزرگوار با فتنه‌ها به مقابله برمي‌خواست.

وي به بيان تحليلي از معناي فتنه پرداخت و گفت: فتنه معاني مختلفي دارد اگر چه براي شما آن معناي مورد نظر روشن است، اما بيشتر به معناي آزمايش و امتحان آمده است.

رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه همچنين گفت: در سوره انفال آمده است كه اموال و اولاد وسيله و ابزار فتنه براي انسان هستند، يعني وسيله و ابزار آزمايش و امتحان و چه بسياري از انسان‌ها كه به وسيله اولادشان و به وسيله اموالشان امتحان مي‌شوند؛ برخي از فرزندان هستند كه پدر و مادر را به بيراهه مي‌برند و به انحراف مي‌كشانند و حتي سرمايه و اعتبار اجتماعي آنها را با عملكردشان زير سؤال مي‌برند.

به گفته وي، در تاريخ اسلام، فراوان در اين زمينه نمونه داشتيم، فرزنداني كه در خانواده‌هايي متولد شدند و روي افكار و انديشه خانواده تأثير گذاشتند و همه آنها را به انحراف كشاندند كه "زبير " يكي از اين خانواده‌هاست، "عبدالله زبير " در به انحراف كشاندن پدرش نقش بسيار مهمي داشت، او بود كه "زبير " را تشويق و به جنگ با علي‌بن‌ابي‌طالب وادار كرد، و الا خود "زبير " اول تمايل نداشت كه روبروي علي بايستد و اين فرزند پدر را به آنجا كشاند و اميرالمؤمنين هم جمله‌اي دارد كه مي‌فرمايد "زبير هميشه مدافع ما اهل بيت بود تا وقتي كه فرزندش عبدالله بزرگ شد و زمزمه‌هاي شيطاني اين فرزند منحرف باعث شد كه پدر را به انحراف بكشاند ".

تقوي در ادامه با بيان اينكه بر اين اساس فرزند و اموال وسيله‌اي براي آزمايش انسان‌ها هستند، عنوان كرد: اگر از معاني لغوي فتنه چشم بپوشيم، وقتي اين واژه در مسائل اجتماعي وارد شود، باز همان معنايي را دارد كه امروز مدنظر شماست؛ فتنه در مسائل اجتماعي و سياسي و اقتصادي و فرهنگي و اعتقادي "به هر پديده و جريان اجتماعي كه محتواي شيطنت‌آميز و حيله‌گرانه داشته باشد و به انگيزه دشمني با وضع موجود از طريق آشوب و بلوا به وجود آيد، آن را فتنه مي‌گويند ".

رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه بر همين اساس يادآور شد: وقتي اين واژه را به صحنه اجتماعي مي‌آوريم، چنين تعريفي براي خود مي‌گيرد و از اين تعريف به چند مشخصه مي‌رسيم، اولاً فتنه جرياني اجتماعي است و در صحنه اجتماع ظهور و بروز مي‌كند و فردي نيست، دوماً محتواي شيطاني دارد و سوم اينكه انگيزه‌اي كه اين فتنه را به وجود آورده توسط فتنه‌گر، دشمني است و با انگيزه دشمني فتنه به وجود مي‌آيد و چهارمين مشخصه فتنه از طريق آشوب به هم ريختن نظام و نظم موجود دنبال مي‌شود.

به گفته وي، فتنه معمولاً از روش شبيه‌سازي استفاده مي‌كند و لباس حق مي‌پوشد و خودش را به عنوان حق جلوه مي‌دهد كه علي (ع) در نهج‌البلاغه مي‌فرمايد "فتنه‌ها چون روي آورند با حق مشتبه مي‌شوند و زماني كه فتنه برطرف شود، آن موقع تازه مردم متوجه ماهيت آن مي‌شوند و در آغاز بسياري قدرت تشخيص ندارند در اينكه اين جريان حق است يا باطل و بسياري از شعارها و حركات "لباس حق " پوشيده است و جنبه حق به جانب به خود مي‌گيرد و مردم به اشتباه مي‌افتند ".

تقوي اضافه كرد: فتنه‌ها هميشه در زمينه‌هاي مناسب و بسترهاي مناسب شكل مي‌گيرد و تا در جامعه بستر مناسبي آماده نباشد، فتنه به وجود نمي‌آيد؛ فتنه‌گران يك روانشناسي اجتماعي مي‌كنند تا ببينند در كدام گوشه و بر اساس چه جهتي مي‌توانند بذر فتنه را در آن زمين آماده بپاشند؛ زمينه‌ها هم بايد از پيش ساخته و پرداخته شود تا فتنه به صورت يك جريان اجتماعي خود را نشان دهد.

وي گفت: فتنه يك شبهه‌پراكني است و با ايجاد و القاي شبهه در افكار عمومي ترديد به وجود مي‌آورند و ابزار فتنه "شايعه "، "دروغ " و "تهمت " است و بر "مبهمات " تكيه‌كردن است، فتنه‌گران همواره سعي مي‌كنند، فضاي ترديد را در جامعه تقويت، مردم را دچار ترديد و يك اضطراب دروني براي مردم ايجاد كنند و ذهن‌ها را آلوده كرده و با اين شگرد بستر فتنه را مي‌سازند و سپس فتنه را به وجود مي‌آورند.

تقوي "بي‌بصيرتي " را ديگر بستر بروز فتنه دانست و گفت: در هر جامعه‌اي كه بي‌بصيرتي وجود داشته باشد، فتنه بروز و ظهور مي‌كند، چرا كه فتنه‌گران سراغ بي‌بصيرت‌ها مي‌روند چون انسان‌هاي بصير در دام فتنه قرار نمي‌گيرند و سراغ انسان‌هاي مردد مي‌روند، كساني كه از نظر ذهني خيلي قوي نيستند و اطلاعات لازم را ندارند و سراغ ناراضي‌ها مي‌روند، افرادي كه از وضع موجود رضايت ندارند و سعي مي‌كنند روي اين افراد سرمايه‌گذاري كرده ونها را سامان داده و جذب كنند.

رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه فتنه‌گران سراغ انسان‌هاي بي‌بصيرت و احساسي مي‌روند، گفت: فتنه بيشتر بر موج احساس سوار مي‌شود و سراغ افراد احساسي مي‌روند؛ گروه بعدي "قدرت‌طلبان " هستند، فتنه‌گران سراغ افرادي مي‌روند كه در وضعيت موجود صلاحيت دستيابي به قدرت را از مسير طبيعي پيدا نكردند و آنها را به خدمت مي‌گيرند و عامل مناسبي براي خودشان قرار مي‌دهند و فتنه را با دست اين گونه افراد پيش مي‌برند.

وي افزود: فتنه بستر مي‌خواهد و اينكه جرياناتي كه كم و بيش در خيابان‌ها اين روزها به وجود آمد و نتوانست به جايي برسد براي اين بود كه بدنه عمومي جامعه آگاه و بصير است و عده‌اي هستند كه اسير اين فتنه شدند و در دام فتنه گرفتار آمدند و دشمنان رشته‌اي بر گردن اين افراد انداختند و به هر كجا كه مي‌خواهند مي‌كشند.

به گفته تقوي، وقتي مردم آگاه و با بصيرت به صحنه مي‌آيند، آنها محو مي‌شوند؛ در جريان‌هاي چند روز گذشته ما شاهد اين بصيرت عمومي در بدنه جامعه بوديم و شاهد يك عده بسيار اندكي بي‌بصيرت و احساسي و فريب‌خورده و گرفتار در دام فتنه هم بوديم.

وي با اشاره به سيره علوي در برخورد با فتنه و فتنه‌گران، گفت: در دوران زندگي مولاي متقيان فتنه‌هاي فراواني رخ داده است كه تاريخ آنها را ثبت كرده است و آن حضرت به شيوه و شكل خاصي با آنها مقابله كرده به خصوص در دوران حكومت چند ساله‌اش كه سه فتنه بزرگ را در تاريخ شاهديم كه علي روبروي اين فتنه‌ها ايستاده است.

رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه فتنه ناكثين اصحاب جمل، فتنه قاسطين اصحاب صفين و فتنه مارقين اصحاب نهروان را 3 فتنه دوران حضرت امير (ع) دانست و گفت: مردم براي اينكه در دام فتنه‌ها گرفتار نشوند بايد حق را بشناسند و افراد را با حق ملاك بزنند و اگر ملاك، امام است، بايد ببينند كه امام و پيشواي آنها كجاست و بايد آنجا باشند، مردم بايد مشاهده كنند كه پيشواي معصوم و عادلشان كجاست و آنجا باشند و اين يك شاخص و معيار براي رهايي از فتنه‌هاست.

تقوي با بيان اينكه بايد در فتنه هوشمند بود و كار را سطحي نگرفت چرا كه مسئله بسيار مهم است و نمي‌توانيم به سادگي از كنار آن بگذريم، گفت: نبايد فتنه‌گر از ما سوء‌استفاده كند و اين مطلب بيشتر به خواص توجه دارد و اگر سكوت خواص تأييد فتنه‌گر شود، آن كسي كه سكوتش او را تقويت كرده، جزء فتنه‌گران محسوب مي‌شود و علي (ع) مي‌فرمايد "در فتنه مثل بچه شتر باشيد، نه شير بدهيد به كسي و نه كولي " و مواظب باشيد كه فتنه‌گران بر پشت شما سوار نشوند و به فتنه‌گران سواري ندهيد و مبادا از شيره اعتبارتتان فتنه‌گران استفاده كنند و بايد مواضعتان را دقيقاً روشن كنيد.
رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه در خاتمه گفت: زماني كه فتنه ايجاد شد، كسي نمي‌تواند تماشاگر باشد، يا در صف فتنه‌گران است و يا در مقابل فتنه‌گران ايستاده است و اين روش حضرت امير (ع) بوده و به ما درس مي‌دهد.
انتهاي پيام/ع

 
 
mehdi0014

mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 238779
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز
دسترسی سریع به انجمن ها