عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‌کند. کافى، ج2، ص157

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها
جمعه 29 بهمن 1389  07:01 ب.ظ

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها

 

رادیکال های آزاد، اتم ها یا گروهی از اتم ها هستند که دارای الکترون های فرد و یا جفت نشده می باشند و می توانند زمانی که اکسیژن با مولکول های مشخص واکنش می دهد، تشکیل شوند.

زمانی که این رادیکال ها تشکیل می گردند، چون به شدت واکنش پذیر هستند می توانند آغاز کننده ی یک واکنش زنجیره ای باشند مثل دومینو ها. در واقع خطر اصلی آن ها از زمانی شروع می شود که می توانند با اجزای سلولی مهم مانند DNA و یا غشای سلولی وارد واکنش شوند.

 

آنتی اکسیدان ها

 

در این حالت سلول ها ممکن است به طور ضعیف عمل کنند و یا به طور کلی در اثر این رخداد دچار مرگ سلولی شوند. برای جلوگیری از آسیب های رادیکال های آزاد به روی بدن یک سیستم دفاعی تحت عنوان آنتی اکسیدان ها وجود دارد.

 

 

آنتی اکسیدان ها

 

 

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند به شکلی آرام با رادیکال های آزاد واکنش دهند و واکنش های زنجیره ای را پایان بخشند پیش از این که مولکول های بدن تخریب گردند. اگرچه چندین سیستم آنزیمی در بدن وجود دارد که می تواند رادیکال های آزاد را حذف کند اما ترکیبات اصلی و مغزی دیگری نیز وجود دارند که به مقدار خیلی کم برای بدن لازم می باشند که همان ویتامین ها هستند.

 

 

آنتی اکسیدان ها

 

 

ویتامین ها در واقع آنتی اکسیدان هایی هستند که بیشتر در سه دسته ی ویتامین E، ویتامین C و بتاکاروتن ها جای می گیرند. علاوه بر این، سلنیوم فلزی است که می تواند یک عامل مناسب به مانند یکی از همان سیستم های آنتی اکسیدانی بدن باشد که گاهی اوقات جزو این سه دسته قرار می گیرد. اما بایستی توجه داشت که بدن نمی تواند این مواد مغذی را تولید کند بنابراین ویتامین ها بایستی در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

شاید بدین خاطر است که گفته می شود همراه با خوردن کباب، سماق نیز استفاده شود. چون کباب، رادیکال آزاد تولید می کند و سماق با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند اثر آن را از بین برد.

 

ویتامین d) E- آلفا تو کو فرول):

 

آنتی اکسیدان ها

 

یک ویتامین قابل حل در چربیست که در آجیل، دانه ها، سبزیجات و روغن ماهی، تمام حبوبات( بویژه ریشه ی گندم )، غلات مستحکم و زردآلو وجود دارد.

 

ویتامین C (اسید آسکوربیک):

 

آنتی اکسیدان ها

 

یک ویتامین قابل حل در آب است که در مرکبات و آب میوه ها، فلفل سبز، کلم، اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ، طالبی، کیوی و توت فرنگی وجود دارد. مقدار توصیه شده ی ویتامین برای مصرف روزانه (RDA )، شست میلی گرم در روز می باشد که مقدار بالاتر از 2000 میلی گرم می تواند اثر معکوس در بدن بعضی از افراد ایجاد کند.

 

بتاکاروتن :

 

آنتی اکسیدان ها

 

بتا کاروتن یک پیش ماده برای ویتامین A ( رتینول ) می باشد که در جگر، زرده تخم مرغ، شیر، کره، اسفناج، هویج، شربت نارنج، کلم بروکلی، سیب زمینی هندی (شیرین)، گوجه فرنگی، طالبی، هلو و حبوبات وجود دارد. بتا کاروتن توسط بدن به ویتامین A تبدیل می شود. توجه داشته باشید که ویتامین A هیچ خاصیت آنتی اکسیدانی ندارد و اگر به مقدار بیش از حد وجود داشته باشد، کاملا سمی است.

 

 

مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : طیبه موسیوند

hossein3010

hossein3010
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 1946
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها