عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: عزّت مؤمن در بى نیازى او از مردم است. بحارالأنوار، ج 75، ص 109

.:: کیمیایی: در بیست سال گذشته "جرم" نزدیک‌ترین فیلم به خودم است ::.

.:: کیمیایی: در بیست سال گذشته "جرم" نزدیک‌ترین فیلم به خودم است ::.
شنبه 30 بهمن 1389  11:37 ق.ظ

.:: کیمیایی: در بیست سال گذشته "جرم" نزدیک‌ترین فیلم به خودم است ::.

گزارش نشست خبری فیلم سینمای "جرم"؛
کیمیایی: در بیست سال گذشته "جرم" نزدیک‌ترین فیلم به خودم است

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مسعود کیمیایی گفت: در بیست سال گذشته "جرم" نزدیک‌ترین فیلم به خودم است. نشست خبری فیلم سینمایی "جرم" به کارگردانی مسعود کیمیایی با حضور اسحاق خانزادی (صدابردار و صداگذار)، ایرج رامین‌فر (طراح صحنه و لباس)، تینا پاکروان (مدیر تولید)، داریوش ارجمند، حامد بهداد و پولاد کیمیایی (بازیگران فیلم) در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود کیمیایی با بیان این که در بیست سال گذشته این فیلم نزدیک‌ترین فیلم به خودم است، گفت: فیلم‌نوشت "جرم" یک بار رد شد و گفتند اگر به قبل از انقلاب برگردد برای ساخت اجازه هست و من هم داستان را به قبل از انقلاب بردم. به نظرم این فیلم به دوره سیاه سفیدها نزدیک‌تر است.

وی ادامه داد: فیلم‌های من در مورد انسان‌ها است، انسان‌های معمولی، انسان‌هایی که بزرگی‌شان به موقعیت‌های اجتماعی آنها برنمی‌گردد. یک آدم در پیاده‌رو برای من اسطوره امروز است. یک آدم که از حاشیه آمده. من با آن انسان کار دارم.

کیمیایی اضافه کرد: از همه این‌ها مهمتر برای من یک اثر هنری است. یک جراح خوب یا یک نویسنده یا یک فیلمساز در یک رحم شکل می‌گیرد که پر از پیچیدگی‌های هستی است، پر از ریاضی است، همه چیز باید اندازه باشد تا اثری که به وجود می‌آید سلامت باشد. ما سال‌های زیادی که در رحم سلامت زندگی نمی‌کنیم. در این فضای پراضطراب چطور توقع داریم یک اثر سلامت به وجود آید؟

"داریوش ارجمند" نیز با بیان این که "قیصر" کیمیایی نگاه ما را به سینمای تغییر داد، گفت: در آن سال‌ها توهماتی نسبت به سینما داشتیم که کیمیایی آنها را تغییر داد. درباره آدم‌هایی فیلم ساخت که کف خیابان بودند، آدم‌هایی را که نمی‌شناختیم به ما شناساند. همراه کیمیایی بودن، یعنی وارد تاریخ شدن، برای من که عاشق تاریخ‌ام این فرصتی بی‌نظیر است.
وی ادامه داد: من تنها با "مسعود کیمیایی" سه کار انجام داده‌ام. از بخش‌های زندان بسیار لذت بردم و به نظرم "جرم" کامل‌ترین تفکر ایشان در رابطه با روابط انسانی و مردم فرودست است و عمدتاً در انتها تنها چیزی که باقی می‌ماند رفاقت عمیقی است که خاص سینمای ایشان است. رفاقتی که در شرق نمایندگی‌اش را آقای کیمیایی دارد.

"ایرج رامین‌فر" نیز با اشاره به این که نام "مسعود کیمیایی" گذشته دور سینما را برایم زنده می‌کند، گفت: کیمیایی برایم مرور خاطرات گذشته است و این لذت‌بخش‌ترین قسمت همکاری من با کیمیایی است. رفاقت و دوستی و پشت صحنه کارهای کیمیایی به اندازه خود فیلم برایم اهمیت دارد و بهترین لحظات سینمایی‌ام را در فیلم‌های "سرب" و "جرم" گذرانده‌ام.

"اسحاق خانزادی" نیز در رابطه با همکاری با "مسعود کیمیایی"، گفت: هزار و ده فیلم کار کردم و سعی کردم که در ده فیلمی که با آقای کیمیایی همکاری می‌کنم، خوب کار کنم.

"پولاد کیمیایی" بازیگر فیلم سینمایی "جرم" نیز گفت: خوشحالم بعد از سال‌ها به جشنواره پیوستیم و سهم‌ام را از سینمایی که به آن متعهد بودم، گرفتم.

"حامد بهداد" نیز از کیمیایی به دلیل فرصتی که برای بازی در فیلم "جرم" به او داده است، تشکر کرد و گفت: وقتی بزرگان این گونه از ایشان یاد می‌کنند من با چه کلامی احساس‌ام را بیان کنم.

کیمیایی در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا در نسخه نهایی برای اکران این فیلم کوتاه خواهد شد، گفت: این که فیلم کم شود یا کوتاه شود دو موضوع متفاوت است. فیلم من همین است که هست، تا این لحظه هم حرفی برای آن که بخش‌هایی از آن را دربیاورم نشده. نسخه دوبله هم برای آن است که دیالوگ‌ها خوب شنیده شود و در زمان اکران در نیمی از سالن‌ها "جرم" دوبله شده به نمایش درخواهد آمد.

وی ادامه داد: دوبله کردن این فیلم به دلیل یک حس قدیمی است که نسبت به دوبله دارم. آنچه برایم مهم است گویش فارسی است که گویندگان به خوبی آن را به بازیگر اضافه می‌کند. در این صداها یک دنیا تجربه است. هرچند تمام بازیگران سر صحنه این گویش درست فارسی را داشتند.

وی با اشاره به شخصیت اصلی این فیلم گفت: این شخصیت را چه در جامعه قدیم و چه در زمان حال می‌توان پیدا کرد. یک پسر ساده و به قول معروف لات که یک آدم به او پول می‌دهد که آدم دیگری را بکشد، به همین سادگی. این پسر جلنبر می‌فهمد که فردی که قرار است کشته شود از آن آدم اولی درست‌تر است و به سراغ همان می‌رود. ما خیلی به این آدم‌ها احتیاج داریم و در هر زمان می‌توانیم از این آدم‌ها پیدا کنیم.

کیمیایی خطاب به حاضران این جلسه گفت: سال‌هاست که این گونه فیلم می‌سازم، آنها که از این سبک فیلمسازی بدشان می‌آید برای این که وقت‌شان هدر نرود به تماشای آن نیایند و اگر فیلمسازی مرا دوست دارید آمده‌ام تا با هم حرف بزنیم. آنها که فیلم مرا دوست ندارند نباید وقت خودشان را هدر بدهند و عصبانی بشوند، ناراحت می‌شوم که بیننده عصبانی شود.

رامین‌فر در پاسخ پرسش‌هایی مبنی بر وجود عناصری که به زمان فیلم ربطی نداشت، مانند کولر گازی، یا خودرو پراید در قبل از انقلاب گفت: چرا به فیلم توجه نمی‌کنید و چشم می‌گردانید و این نکات کوچک را کشف می‌کنید. کیمیایی به زحمت فیلم می‌سازد. امکانات برای فیلمسازی نیست، به خصوص برای فیلم‌های کیمیایی. اگر امکانات داشتیم طور دیگری تهران قدیم را بازسازی می‌کردیم تا آن جزئیات به چشم شما نیاید ولی این امکانات نبود، برای همین به دنبال زاویه‌ها و قابهایی رفتیم که کمتر عناصر جدید در آن مشخص شود. کیمیایی تهران را خوب می‌شناسد و از این شناخت به خوبی در انتخاب مکان‌ها استفاده کرده است.

وی ادامه داد: سیاه و سفید کردن فیلم نیز برای یکدست شدن کار بود. ما می‌خواستیم تهرانی را که وجود ندارد و تنها در خاطرات کیمیایی بود را بازسازی کنیم و این بازسازی تنها در کادربندی‌ها انجام شد. کیمیایی نیز درباره این که چرا از دکور استفاده نکرده است، گفت: پایه حقیقت، خود حقیقت است. ما چیزی بیرون از حقیقت نداریم. در دکور رفتن ما را از حقیقت دور می‌کند. من در "سرب" تهران را قدیم را نساختم با خود تهران صحنه‌های قدیمی را زنده کردم.

کارگردان فیلم سینمایی "حکم" ادامه داد: نمی‌توان در شهرک سینمایی کج و کوله و غیراستاندارد که لاله‌زارش مشابه لاله‌زار واقعی نیست و اتوموبیل‌های کهنه‌اش در حال متلاشی شدن است حقیقت را بسازیم. من در تهرانی فیلم می‌سازم که وجب به وجبش را می‌شناسم. از شوش تا اولین سراشیبی کوه شمیران. شهری که در آن عاشق شدم، در آن به خاطر فیلم‌هایم بازجویی شدم، موسیقی و رانندگی یاد گرفتم و غیره...

کیمیایی تصریح کرد: به هیچ وجه در دکور نمی‌روم، در دکور رفتن ذهن آدم را دکوری می‌کند. در این دکورها شما شهر را روشن نمی‌بینید. زندگی در آن جریان ندارد. باید رفت وسط شهر جای درستی را پیدا کرد که در آن زندگی باشد.

بهداد نیز در پاسخ به این پرسش چقدر در ذهن رویای کار کردن با کیمیایی داشتید، گفت: باید جای من باشید، با سینمای کیمیایی کارتان را شروع کرده باشید، سینمای او را دوست داشته باشید. کار با کیمیایی تنها سینما نیست. اگر درکی از کلمه زندگی دارید این همان زندگی است که شما را به منتتهی‌الیه آرزوی‌تان می‌رساند.

"پولاد کیمیایی" نیز با بیان این که در این فیلم به درون پرداخته‌ام، گفت: یعنی رفتارهای در "جرم" کنترل شده بود و تکنیک‌ها و بازیگوشی را کنار گذاشتم و نقش را به درونم انتقال دادم. این فیلم صادقانه ساخته شده و باید همانطور نیز صادقانه دیده شود.

"مسعود کیمیایی" در پاسخ به پرسشی درباره نوع دیالوگ‌های بازیگران فیلم، گفت: قرار نیست اگر ما بلد نیستیم فارسی حرف بزنیم، بگوئیم طبقات پائین جامعه این گونه فارسی حرف نمی‌زنند. این نوع ادبیات لهجه تهرانی است، این لهجه پر از پوشیدگی است و نکات پنهان بسیاری دارد. شخصیت‌ها من ادبی حرف نمی‌زنند، تهرانی حرف می‌زنند که برخی این لهجه را نمی‌شناسند.

وی در خصوص جایگزینی ارجمند به جای عزت‌ا... انتظامی گفت: خود آقای انتظامی گفتند دیالوگ‌های این نقش را نمی‌توانند بگویند. دیالوگ‌ها بلند است و حفظ کردنش برای ایشان سخت بود. با تاسف آقای انتظامی از پروژه رفت و با شادمانی آقای ارجمند این نقش را بسیار خوب درآورد.

ارجمند نیز در این باره گفت: نمی‌دانستم قرار بوده انتظامی این نقش را بازی کند، هرچند مهم برایم انتخاب کیمیایی است. وی ادامه داد: ایشان استاد کشف ادبیات مردم فرودست است، مردمی که گاهی شیرین‌تر و زیباتر از سعدی حرف می‌زنند.

کارگردان فیلم سینمایی "جرم" با اشاره به موسیقی این فیلم، گفت: پس از سال‌ها این موسیقی بسیار خوب و تکنیکی ساخته شد. موسیقی‌ای که برای سینما بود. خیلی وقت بود که در فیلم‌هایم از موسیقی به این اندازه راضی نبودم. در انتهای این نشست، کیمیایی گفت: از خدا می‌خواهم توان ساخت فیلم را داشته باشم و همین گونه فیلم بسازم.

    حمید.bmp

 

 

mashhadizadeh

mashhadizadeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1388 
تعداد پست ها : 25019
محل سکونت : بوشهر
دسترسی سریع به انجمن ها