عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

زيرساخت‌هاي لازم براي ادغام آموزش و پروش و آموزش عالي فراهم نيست

زيرساخت‌هاي لازم براي ادغام آموزش و پروش و آموزش عالي فراهم نيست
شنبه 30 بهمن 1389  11:38 ق.ظ

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين‌كه هم‌اكنون زيرساخت‌هاي لازم براي ادغام وزارتين آموزش و پروش و آموزش عالي فراهم نيست، تاكيد كرد: بايد از هرگونه اقدام شتاب‌زده‌اي كه مي‌تواند كشور را با چالش جدي روبرو كند، پرهيز شود.

علي كريمي فيروزجايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره ادغام وزارتين آموزش و پرورش و آموزش عالي تصريح كرد: اصل ايده تمركز و تجميع مجموعه فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي كشور اين ايده درستي است اما هم‌اكنون زيرساخت‌هاي لازم براي انجام اين كار آماده نيست.

رييس كميته آموزش و پرورش ادامه داد: حجم و گستره فعاليتي كه در سراسر كشور به آموزش و پرورش سپرده شده بسيار عظيم است به نحوي كه بيش از يك ميليون فرهنگي و سيزده ميليون دانش‌آموز در مناطق مختلف شهري و روستايي ماموريت تربيت نسل آينده كشور را بر عهده دارند، لذا انجام اين امور به تنهايي نياز به يك وزارتخانه دارد و اگر قرار باشد آن را در دل يك وزارتخانه ديگر ادغام كنيم طبيعي است كه اين كاري كه محوري‌ترين موضوع براي توسعه كشور است آسيب مي‌بيند، پس از نظر اجرايي قابليت انجام اين ادغام در حال حاضر وجود ندارد.

نماينده مردم بابل در خانه ملت همچنين خاطرنشان كرد: در واقع از نظر كميت و حجم گسترده كاري كه بر عهده آموزش و پروش است اين كار امكان‌پذثير نيست، نكته ديگر تفاوت ماهوي و جنس ماموريتي است كه به اين وزارتخانه‌ها سپرده شده، وزارت آموزش و پرورش يك ماهيت تربيتي، فرهنگي و پرورشي دارد در حاليكه در دانشگاه‌ها اين بعد كمتر مشاهده مي‌شود و بيشتر توقع از دانشگاه‌ها حركت در مسير توليد علم و جنبش نرم‌افزاري است البته نه به اين معنا كه مسايل فرهنگي و ديني را در دانشگاه‌ها تعقيب و دنبال نكنيم، اين مساله در دانشگاه‌ها در اولويت ثانوي است اما در آموزش و پرورش ماموريت اصلي دستگاه ماموريت تربيتي و فرهنگي است، لذا ادغام اين دو وزارتخانه مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به نظام تعليم و تربيت كشور وارد كند.

كريمي فيروزجايي با تاكيد بر اينكه براي ادغام وزارتين آموزش و پرورش و آموزش عالي بايد يك دوره گذار سپري شود، اظهار كرد: اگر زيرساخت‌هاي كار را فراهم كنيم به نحوي كه هم از نظر اجرايي اين قابليت را پيدا كند و هم از نظر نزديك شدن فعاليت اين دو دستگاه از نظر ماهوي يعني در آينده بتوانيم ماهيت كار آموزش و پرورش و زارت علوم را بهم نزديك كنيم كه هر دو دستگاه رسالت واحدي را تعقيب كنند كه در كنار توجه به مقوله توليد علم و مسايل پژوهشي تربيت در دغدغه اول در مسايل پرورش باشد آن وقت اين كار شدني است اما الان در كوتاه مدت ما موافق نيستيم.

به گفته وي، آنچه كه در برنامه پنجم در راستاي تقليل تعداد وزارتخانه‌ها به 17 مصوب شده نظر قانونگذار بيشتر به وزارتخانه‌هاي اقتصادي است، بهرحال فعاليت‌هايي كه هم اكنون در حوزه صنعت، عمران و اقتصاد انجام مي‌شود در برخي وزارتخانه‌ها موازي است و مي‌توانيم با ادغام اين‌ها در جهت كوچك كردن حجم دولت و تحقق برنامه پنجم حركت كنيم كه اصل اين كار منطق درستي دارد و بايد انجام شود تا دولت كوچك، چاپك و فعال شود و تنها وظيفه برنامه‌ريزي و نظارت را برعهده داشته باشد.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تاكيد بر اين‌كه هم‌اكنون دولت خودش رقيب بخش‌هاي خصوصي و تعاوني در فعاليت‌هاي كلان اقتصادي كشور است، خاطرنشان كرد: اين يك مانع جدي بر سر توسعه اقتصادي كشور است، براي رسيدن به توسعه بايد در جهت تعديل و كوچك‌سازي دولت حركت كنيم، اما اين ناظر به حوزه‌هاي آموزش و پروش نيست، چراكه معتقديم اين كار آسيب‌ها و لطمات جدي به زيرساخت‌هاي تعليم و تربيت كشور وارد خواهد كرد.

كريمي فيروزجايي در خاتمه خاطرنشان كرد: هرگونه تصميم‌گيري در اين خصوص بايد با انجام مطالعات و پژوهش‌هاي جدي و نظرخواهي از صاحب‌نظران دستگاه‌ها چه در آموزش و پروش و چه در دانشگاه‌ها باشد.

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

svh2005

svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران
دسترسی سریع به انجمن ها