عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‌کند. کافى، ج2، ص157

آيه الله طالقانى

آيه الله طالقانى
شنبه 30 بهمن 1389  05:38 ب.ظ

آيه الله طالقانى (متوفاى 19/6/ 1358)

تولد  | فرزند حوزه  | سيرى به سوى خلق  | مجاهدى نستوه  | همگام با امام  | آرزوى ديرينه  | خنجرى در قلب اسلام  | در آستانه پيروزى  | تا آخرين نفس  | چكيده هاى قلم  | وفات

تولد
در زمستان 1329 ق . صداى نوزادى در فضاى خانه ساده آيه الله سيد ابوالحسن طالقانى پيچيد كه نامش را (( محمود )) گذاشتند و پدرش پشت جلد قرآن نوشت :
(( سيد محمد روزه پنبه ، چهارم ربيع الاول 1329 ق . به دنيا آمد )) (1)
توگويى مين نوشتار كوتاه بود كه پيوندى ناگسستنى بين او و قرآن ايجاد كرد.
سيد محمود دوران كودكى را تا ده سالگى در روستاى (( گليرد )) طالقان سپرى نمود و همانجا خواندن ، نوشتن و مقدمات علوم اسلامى را فرا گرفت در مكتب پدر - كه عالمى سياستمدار بود - مبارزه با استبداد در ذهن او نقش بست . او سپس همراه خانواده به تهران رفت كه همزمان بود با دوران ديكتاتورى رضاخان و مبارزه روحانيون عليه وى و اين نقشى بسزا در شكل گيرى فكر سياسى اش داشت و از همان هنگام او را وارد ميدان مبارزه با ستم كرد.


فرزند حوزه
سيد محمد در نوزده سالگى براى فراگيرى بيشتر و دقيقتر علوم اسلامى به قم رفت و از دست استادانى بزرگ چون آيه الله حجت و آيه الله خوانسارى بهره فراوان برد. (2)
دانش پژوه جوان ، مدتى نيز براى بهره گيرى از درس علماى برجسته نجف ، راهى آن مركز بزرگ علمى شد; امام دوباره به قم و مدرسه فيضيه برگشت .
پرداختن به دانش هيچ گاه او را از توجه به مسائل سياسى - اجتماعى دور نكرد. آرى فضاى پر از معنويت فيضيه به او درسها آموخت و از وى ، انديشمندى مبارزه و خستگى ناپذير ساخت .


سيرى به سوى خلق
آيه الله طالقانى پس از سالها تحصيل در قم ، از آيه الله حائرى يزدى ، بنيانگذار حوزه علميه قم ، اجازه اجتهاد گرفت (3) و با عزمى راسخ و گامى استوار ، راهى تهران شد و در مدرسه عالى شهيد مطهرى ( سپهسالار سابق ) به آموزش علوم اسلامى پرداخت .
او كه از مدتها پيش درد جامعه و مردم را حس كرده بود و تنها راه نجات را در بازگشت به اسلام و قرآن مى دانست ، با برقرارى جلسات تفسير قرآن در راه گام نهاد. (4)


مجاهدى نستوه
روزى در چهار راه (( گلبندك )) تهران ، بين زنى مسلمان و ماءمورى مزدور درگيرى بوجود آمد كه ماءمور فرومايه سعى داشت چادر را از سر زن مسلمان برگيرد; ولى او مقاومت مى كرد.
آيه الله طالقانى كه از آنجا در حال عبور بود با صحنه كشمكش آنان روبرو گشت ; از اين روز با ماءمور گلاويز شد و آن زن را از چنگش رها ساخت .
به دنبال اين درگيرى ، بيگانه پرستان ، آقاى طالقانى را به جرم اهانت به مقامات بلند پايه كشورى باز داشت و به شش ماه زندان محكوم كردند. (5)
با سقوط رضا خان و بر سر كار آمدن شاه جوان و بى تجربه ، فضاى فعاليتهاى فرهنگى و سياسى تا اندازه اى باز شد; در اين هنگام آيه الله طالقانى براى معارف اسلامى به تشكيل (( كانون اسلام )) دست زد و براى فراگير كردن فعاليت زير بنايى اش به انتشار مجله (( دانش آموز )) از طرف كانون ، همت گماشت .
به دنبال پايه گذارى نهضت ملى نفت به رهبرى - الله كاشانى و حركت يكپارچه مردم در پشت سر او ، براى ستاندن حق خويش از انگليس غارتگر ، آيه الله طالقانى همگام با قهرمان مبارزه ، عليه استعمار به قيامت پيوست و يكى از ياران نزديك آقاى كاشانى در اين راه شد و با زبان گويا و برنده خود به افشاگرى و روشنگرى پرداخت . (6)
پس از كودتاى ننگين 28 مرداد 1332 ، آنگاه كه رژيم كودتايى جامى پايش را محكم كرد و به انتقام جويى از فدائيان اسلامى پرداخت ، در چنين زمان حساسى ، آيه الله طالقانى آنها را در خانه اش پناه داد; (7) ولى با مشكوك شدن ماءموران به منزل وى ، شهيد نواب و يارانش آنجا را ترك كردند. از اين رو وقتى ساواك به آن خانه هجوم برد ، كسى از فدائيان را در آن نيافت . با اين حال آقاى طالقانى را دستگير و باز داشت كرد. اما چون مدركى عليه وى بدست نياورد، پس از مدتى آزادش نمود.
او در سالهاى 1324 و 1325 ش . نيز وقتى كه شهيد نواب مورد تعقيب قرار گرفت ، وى را در روستاهاى اطراف طالقان پناه داد.
در محيط خفقان ستم شاهى ، مسجد هدايت ، سنگر مبارزه آيه الله طالقانى عليه رژيم پليسى پهلوى بود و حدود سى سال سخنان آتشين مجاهد نستوه ، به اجتماع اين مسجد شور و گرمى مى بخشيد و تشنگان حقيقت را سيراب مى كرد.
پس از روى كار آمدن دوباره محمد رضا پهلوى با كودتاى 28 مرداد و به كمك سازمان جاسوسى آمريكا ، عده اى از مبارزان از جمله آيه الله طالقانى با انگيزه مذهبى و ملى ، براى ادامه دادن مبارزه ، با نهضت مقاومت ملى را بنيان نهادند.
نهضت ، فعاليتهاى پى گيرى داشت تا اين در سال 1336 ش . ساواك با يورشى سنگين عده اى زيادى از اعضايش را دستگير و زندانى كرد و به اين ترتيب آقاى طالقانى نيز دستگير و روانه زندان گرديد و بيش از يك سال در زندان بسر برد. او پس از آزادى به منظور ايجاد يك كانون مبارزه با هدف مذهبى و براى مخالف آشكار با شاه و نزديك كردن دو قشر دانشگاهى و حوزوى به يكديگر ، با همكارى عده اى (( نهضت آزادى )) را تاءسيس كرد. (8)
در تابستان 1339 ش . رژيم كودتايى براى قانونى جلوه دادن حكومت و سلطه خويش در صدد برگزارى انتخابات دوره بيستم مجلس شوراى ملى به صورت فرمايشى بود كه مجاهد نستوه در سنگر مسجد هدايت براى رو كردن دست بازيگران صحنه سياسى كشور به سخنرانى پرداخت .
رژيم براى جلوگيرى از رسوايى بيشتر درب مسجد هدايت را بست ; از اين رو محل سخنرانيها از مسجد به منزلى منتقل شد و ده روز آخر ماه صفر ، آيه الله طالقانى و شهيد مطهرى به بررسى مسائل سياسى - اجتماعى و افشاگرى عليه حكومت پرداختند.
سى ام تير ماه 1331 يادآور حماسه كم نظير ملت ايران عليه دولت چهار روزه قوام بود كه او را مجبور به استعفا كرد. به همين دليل ، پس از كودتاى 28 مرداد ، رژيم براى محو آن روز از يادها تلاش بسيار كرد.
نه سال از آن حركت حماسى - الله كاشانى و ملت گذشته بود و آقاى طالقانى در نظر داشت ، آن شجاعت و فداكارى را در يادها زنده گرداند و سالگردى براى شهداى سى ام تير بر پا كند.
حكومت پهلوى ، نخست با خارجى خواندن برگزار كنندگان آن ، قصد جلوگيرى از اجتماع مردم را داشت و چون از اين ترفند سودى نبرد ، در شب برگزارى مراسم در حرم حضرت عبدالعظيم عليه السلام ، نيروهاى امنيتى به شركت كنندگان حمله برده ، عده اى را دستگير كردند و آيه الله طالقانى در اعتراض به اين احمله ، همراه دستگير شدگان به شهربانى رفت و در آنجا نيز بر خلاف نظر رئيس شهربانى ، با ديگران وارد زندان شد كه پس از دو روز ، پليس با حيله اى او را از زندان خارج كرد. (9)


همگام با امام
در سال 1341 ش . به دنبال حركت امام خمينى ( ره ) عليه انقلاب سفيد شاه ، آيه الله طالقانى ( ره ) نيز براى برداشتن نقاب از چهره نوكران استعمار به افشاگرى دست زد.
رژيم سر سپرده كه مصمم به اجراى برنامه ديكته شده از سوى آمريكا بود ، آقاى طالقانى را دستگير و روانه زندان كرد.
چند ماهى از دستگيرى مجاهد نستوه گذشت ، اما رژيم پهلوى در پى دستاويزى بود تا او را مدت طولانى ترى در زندان نگه دارد. از اين رو پيش از فرا رسيدن ماه محرم 1342 ش . وى را آزاد كرد تا با توطئه اى جديد ، دوباره او را راهى زندان كند; نقشه اين بود كه مقدارى مواد منفجره را در خانه اش پنهان نمايد، آنگاه او را به جرم تهيه و نگه دارى مواد منفجره ، به عنوان يك شورشى تروريست دستگير نموده ، به پاى ميز محاكمه بكشاند.
اگر آيه الله طالقانى پى برده بوده كه اين عمل رژيم بايد در راستاى توطئه اى باشد ، اما با اين حال تصميم گرفت در ماه محرم ، يزيديان زمان را رسوا كند.
او در مسجد هدايت به بيان واقعيتهاى جارى كشور و آنچه در زندان مى گذشت ، پرداخت و شاه را با انقلاب سفيدش مورد شديدترين حملات قرار داد و با استفاده از سخنان سرور شهيدان كربلا ، مردم را به قيام عليه حكومت پهلوى فرا خواند.
سخنرانى او يازده شب ادامه يافت و چون آگاه شد كه ساواك ، فردا شب تصميم براى دستگيرى اش دارد ، به لواسانات رفت .
به دنبال دستگيرى امام در شب 15 خرداد 1342 ( شب دوازدهم محرم ) و قتل عام مردم در روز پانزده خرداد ، اعلاميه اى با عنوان (( ديكتاتور خون مى ريزد )) در سرتاسر ايران منتشر شد كه شاه را بيش از پيش رسوا كرد.
ساواك ، آيه الله طالقانى را بسبب انتشار اعلاميه دانست و در تعقيب او به لواسانات هجوم برد و مجاهد نستوه براى در امان ماندن مردم از اعمال جنون آميز ساواك ، از اختفا بيرون آمد و خودش را تسليم كرد و به اين ترتيب دوباره در 23 خرداد 1342 دستگير شد و بعد از چهار ماه بازداشت ، در 30/7/1342 در بى دادگاه نظامى محاكمه گرديد و پس از بارها محاكمه در 16/10/1342 به ده سال زندان محكوم شد. او در زندان با وجود شكنجه هاى بى رحمانه ، به برقرارى جلسات تفسير قرآن ، نهج البلاغه تاريخ اسلام براى زندانيان مسلمان همت گماشت و براى ايجاد وحدت بين مبارزيان مسلمان نخستين نماز جماعت را در زندان بر پا نمود و استقامت وصف ناپذيرش در برابر شكنجه هاى خون آشامان ساواك ، مايه قوت قلب ديگر زندانيان بود.
سرانجام رژيم پليس پهلوى بر اثر فشار افكار عمومى و واكنشهاى بين المللى به ناچار او را در سال 1346 ش . آزاد كرد.
او در سال 1350 نيز دستگير و به مدت سه سال در شهر زابل تبعيد و سپس به بافت اعزام و پس از مدتى آزاد شد.


آرزوى ديرينه
آيه الله طالقانى از زمره متفكرانى بود كه گامهايى براى اتحاد جهان اسلام برداشت . او در كنفرانسهاى متعددى ، گاه به عنوان نمايند شخصيتهاى بزرگى چون آيه الله كاشانى و بروجردى و گاه به طور مستقل شركت نمود.
وى در حمايت از تاءسيس (( دار التقريب بين المذاهب الاسلاميه )) كه توسط آيه الله بروجردى با همكارى انديشمندان (( الازهر )) مصر بود بويژه (( شيخ محمد شلتوت )) ايجاد شده بود ، نوشت :
(( راه تقريب ، كه جمعى از علماى بيدار و مجاهد پيش گرفته اند همين است كه با نور تفكر ، محيط ارتباط اسلامى را روشن سازند و با نوك قلم ، باقيمانده ابرهاى تاريك را از افق فكرى مسلمانان زايل گردانند تا وحدت واقعى پايه گيرد ، نه اتحاد صورى و قرار دادى . )) (10)


خنجرى در قلب اسلام
در 25/2/1327 ش . همزمان با خروج آخرين سرباز انگليس از خاك فلسطين ، (( بن گورين )) رئيس يكى از سازمانهاى صهيونيستى ، خبر شوم تاءسيس دولت اشغالگر اسرائيل را اعلام كرد. از آن تاريخ به بعد ، تلاشهاى گسترده اى در ابعاد مختلف براى حمايت از حقوق مردم فلسطين صورت گرفته است .
آيه الله طالقانى نيز از مبارزانى بود كه هرگز در برابر اين تجاوز ، سكوت نكرد و در كنفرانسهاى متعدد از حق ملت فلسطين دفاع كرد .
وى در خطبه نماز عيد فطر سال 1348 ش . به مساءله فلسطين پرداخت و ضمن آگاه كردن مردم از وضعيت مسلمانان فلسطين يادآورى مسووليت آنان در اين مبارزه ، از آنها خواست تا فطريه خود را براى كمك به مبارزان مسلمان هديه كنند.
با گسترش اين حركت نو ، در سال بعد همگام با نمازگزاران مسجد هدايت ، نمازگزاران حسينيه ارشاد و تعداد از مساجد با راهنمائيهاى آيه الله مطهرى و عده اى ديگر فطريه خود را به مبارزان فلسطينى هديه كردند. (11)


در آستانه پيروزى
نفسهاى رژيم به شمارش افتاده بود و خزان عمرش فرا مى رسيد; دستگاه حاكم از هيچ جنايتى شرم نداشت ، از اين رو آيه الله طالقانى در پاييز 1354 براى انتقامى سخت ، بار ديگر دستگير كرد.
آقاى دو سال بدون محاكمه ، سخت ترين شكنجه هاى روحى و جسمى را در زندان تحمل نمود و در سال 1356 ش . رژيم براى جلوگيرى از فشارهاى بين المللى ، به جهت مشخص نبودن جرم و مدت محكوميت او ، وى را با وجود كهولت سن و ضعف جسمانى به ده سال زندان محكوم كرد.
او سه سال را با بدترين شرايط در زندان گذراند. سلولش يك سلول كوچك و نمور بود كه حتى پنجره كوچك آن با رنگ سياه آغشته بودند و در طول شبانه روز ، فقط يك ساعت براى انجام نظافت وى را به حياط كوچك پشت زندان مى بردند. (12)
به دنبال عقب نشينى رژيم در مقابل موجب اعتراضات مردم مسلمان ، در پاييز 1357 هـ ش بسيارى از زندانيان سياسى آزاد گرديدند كه از آن جمله آيه الله طالقانى بود.
او در هشتم آبان 1357 آزاد شد و در جمع انقلابيون پرشور مسلمان قرار گرفت و در نخستين پيامش مردم را به وحدت و پيروزى از رهبرى يگانه امام فراخواند.
محرم سال 1357 ش . ( آذر ماه ) براى انقلاب لحظه حساس و سرنوشت سازى بود. آيه الله طالقانى همگام با امام ، براى شدت بخشيدن به قيام مردم ، در اول محرم با بهره گيرى از سخن آغازين امام حسين عليه السلام در نهضتش ، پيامى حماسى براى ملت ايران فرستاد كه منجر به راهپيماييها و اعتصابات گسترده اى گرديد. (13) او براى وارد كردن ضربان نهايى بر پيكر رو به زوال حكومت پهلوى ، تصميم گرفت همراه امام ، پيامى ديگر به مناسبت روز تاسوعا ( نهم محرم ) صادر كند و از اين رو ، بدن توجه به اخطارهاى پى در پى مقامات دولتى و حكومت نظامى مبنى بر منصرف شدن از فرستادن پيامهاى انقلاب ، در روز چهارم محرم پيامى ديگر براى ملت ايران فرستاد و اعلام كرد كه خود نيز در راهپيمايى روز تاسوعا شركت خواهد نمود. (14)
اين اعلاميه همراه پيام امام و تاءكيد ديگر رهبران روحانى ، غوغايى بپا كرد به طورى كه در تهران حدود چهار ميليون نفر به خيابانها ريختند و حمايت خود را از رهبرى امام خمينى ( ره ) و برقرارى حكومت اسلامى اعلان نمودند.


تا آخرين نفس
پس از ورود امام به ايران و به پيروزى رسيدن انقلاب اسلامى ، آيه الله طالقانى پشت سر ايشان قرار گرفت و بازويى توانا براى آن رهبر الهى گرديد و اطاعت از حضرتش را بر همه واجب مى دانست ، بالاتر از اينها پير مجاهد ، امام را نعمتى عظيم از جانب خداوند براى ملت ايران مى شمرد و قدرانى نكردن از آن را سبب دچار شدن به عذاب الهى مى دانست . (15) و در مقابل بدخواهان و گروههاى تفرقه افكن - كه تلاش مى كردند تا وانمود سازند كه او نظر مثبتى درباره رهبرى امام ندارد - قاطعانه ايستاد و مى فرمود: اين مخلصى كه نسبت به رهبرى ايشان بارها و بارها نظر داده ام و رهبرى قاطع ايشان را براى خودم پذيرفته ام و هميشه سعى كردم كه از مشى اين شخصيت بزرگ و افتخار قرن با اسلام ، مشى من خارج نباشد. (16)
به دستور امام پيش نويس قانون اساسى جديد فراهم گرديد و انتخابات مجلس خبرگان به منظور بررسى نهايى آن برگزار شد و آيه الله طالقانى به عنوان نماينده اول مردم تهران در مجلس خبرگان تعيين گرديد. (17)
او با وجود تمام مشكلات و بيمارى ، اين مسئوليت سنگى را پذيرفت و در سنگر مجلس به پاسدارى از ارزشهاى انقلاب و خون شهيدان پرداخت .
با برپايى حكومت جمهورى اسلامى ، او به واسطه يكى از شخصيتهاى ، برگزارى نماز جمعه در سرتاسر ايران را به امام پيشنهاد كرد كه با موافقت وى ، اين مراسم وحدت بخش در سرتاسر ميهن اسلامى برگزار گرديد.
به اين ترتيب نخستين نماز جمعه تهران به امامت آيه الله طالقانى در پنجم مرداد 1358 در دانشگاه تهران بر پا شد و بيش از يك ميليون نفر در آن شركت كردند.
او هفت نماز جمعه را اقامه كرد كه آخرين آن در بهشت زهرا ، در شانزدهم شهريور سال 1358 بود.


چكيده هاى قلم
اگر چه زندگانى آيه الله طالقانى سراسر مبارزه بود و بارها زندانى و تبعيد گرديد، اما با اين حال ارزشمندى از خود بجا گذاشت :
1 . (( پرتوى از قرآن )) كه شامل تفسير سوره هاى فاتحه ، بقره ، آل عمران ، 22 آيه ابتداى سوره نساء و تمامى سوره هاى جزء سى ام قرآن است و در شش جلد منتشر گرديد.
2. مقدمه ، توضيح و تعليق بر كتاب (( تنبيه الاءمه و تنزيه المله )) آيه الله نائينى .
3. اسلام و مالكيت .
4. ترجمه جلد اول كتاب (( امام على بن ابى طالب )) نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود.
5. (( به سوى خدا مى رويم )) كه سفرنامه حج است .
6. پرتوى از نهج البلاغه .
7. آينده بشريت از نظر مكتب ما.
8. آزادى و استبداد.
9. آيه حجاب .
10. مرجعيت و فتوا.
11. درسى از قران .
12. درس وحدت .


وفات
او پس از سالها مبارزه ، در ساعت 1/45 با مداد روز دوشنبه 19/6/1358 به سوى حق شتافت و ملتى در غم فراقش ماتم شدند.
انبوه جمعيت پيكرش را براى خاك سپارى به بهشت زهرا بردند و صبح سه شنبه در ميان شيون و ناله مردم ، آن پيكر عزيز در خاك پنهان گشت و دولت يك روز تعطيل و سه روز عزادارى عمومى اعلام كرد.
امام خمينى ( ره ) غم خود را از آن حادثه جانگاه در پيامش به ملت داغدار ايران چنين بيان كرد:
((... آقاى طالقانى يك عمر در جهاد و روشنگرى و ارشاد گذراند، او شخصيتى بود كه از جسمى به جسمى و از رنجى به رنج ديگر در رفت و آمد بود و هيچ گاه در بهار بزرگ خود سستى و سردى نداشت من انتظار نداشتم كه بمانم و دوستان عزيزم و پر ارج خودم را يكى پس از ديگرى از دست بدهم . او براى اسلام به منزله حضرت ابوذر بود و زبان گوياى او چون شمشير مالك اشتر برنده بود و كوبنده . مرگ او زود رس بود و عمر او پر بركت .)) (18)


1ـ ياد نامه آيه الله طالقانى ، بنياد فرهنگى آيه الله طالقانى ، ص 7.
2ـ همان .
3ـ مجله حوزه ، دفتر تبليغات اسلامى شماره 16 ، ص 12.
4ـ ر. ك : مجله سروش ، سازمان صدا و سيما ، شماره 66 ، ص 87.
5ـ ياد نامه آيه الله طالقانى ، ص 9.
6ـ همان ، ص 11.
7ـ مجله پيام انقلاب ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى شماره 16 ، ص 24.
8ـ مجله سروش ، شماره 67 ، ص 25 و 26.
9ـ ياد نامه آيه الله طالقانى ، ص 14.
10ـ نهضت بيدار گرى در جهان اسلام ، آ. مراد ، حامد انگار ، ن . برك و عزيز احمد ، ترجمه محمد مهدى جعفر ص 151.
11ـ ر. ك : از آزادى تا شهادت ، انتشارات ابوذر ، ص 170 ; يادنامه آيه الله طالقانى ، ص 179.
12ـ ر. ك : مجله جهاد ، جهاد سازندگى ، شماره 56 ، ص 11 ; شماره 16 ، ص 16.
13ـ ر. ك : همان مدرك ، ص 71 و 72.
14ـ ر. ك ، همان مدرك ، ص 72.
15ـ ر. ك : مجله پيام انقلاب ، شماره 40 ، مجله اعتصام ، سازمان تبليغات اسلامى شماره 5 ، ص 29 ; از آزادى تا شهادت ، ص 246.
16ـ مجله سروش ، شماره 66 ، ص 75.
17ـ نهضت روحانيون ايران ، على وانى ، ج 2 ، ص 193.
18ـ صحيفه نور ، ج 9 ، ص 81.


على محمدى

 
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
mohammad_43

mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 32607
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:آيه الله طالقانى
یک شنبه 1 اسفند 1389  08:14 ق.ظ

روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.

هر كس بد ما به خلق گويد ما چهره زهم نمي خراشيم

ما خوبي او به خلق گوييم تا هر دو دروغ گفته باشيم

mortazavifar

mortazavifar
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1349
محل سکونت : yazd
دسترسی سریع به انجمن ها