عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

چگونه می توانیم در زندگی فرد موفقی باشیم

چگونه می توانیم در زندگی فرد موفقی باشیم
یک شنبه 1 اسفند 1389  03:53 ق.ظ


چگونه فرد موفقی باشیم
به اعتقاد روانشناسان اشخاص موفق كساني هستند كه حقيقتاً خودشانند باطناً آزادند و وارسته . و اشخاص ناموفق و شكست خورده به اعتقاد روانشناسان كساني هستند كه حقيقتاً منكر خويشتن خويش هستند . شادي و نيروي حاصله از درستكاري و صداقت نسبت به خود را نپذيرفته اند .
حال براي آنكه از احساس عزت نفس پايين كه مانع از موفقيت در زندگي است رهايي يابند و تحول بزرگ در زندگي خويش ايجاد كنند و از عزت نفس بالايي برخوردار گرديد به بيان روشهايي براي افزايش عزت نفس در سه مرحله مي پردازيم . :
عدم ارزيابي خود با ديگران
هرگز خود را با ديگران ارزيابي نكنيد چرا كه هر قدر هم شما بخواهيد ارزيابي شما منطقي نيست هر چيز قابل تصوري راجع به خود كه بتواند مورد ارزيابي قرار گيرد خود آدمي ناميده ميشود خصوصيات شما ميتواند به دهها هزار شيوه مورد ارزيابي قرارگيرد .
براي مثال ديگران ميتوانند شما را به خصوصيات و ويژگيهاي خاص ارزشيابي نمايند كه مي تواند در زمينه هاي مختلف مثل هوش ، ظاهر و توانائي هاي شما باشد كه اين ارزيابي را ميتوانند با كلمات «خوب و يا بد » انجام دهند .
اصول عدم ارزيابي با ديگران :
* ارزيابي منطقي از خود
به دلايل زير نميتوانيم ارزيابي منطقي از خودمان بكنيم :
ـ ما نمي توانيم خود يا افراد ديگر را با يك مشخصه به طور منطقي مورد قضاوت قرار دهيم .
ـ در خيلي از مواقع انتقادها براساس تعصبات است
ـ خصوصيات انساني بي همتا و تقريباً بي انتهاست .
ـ ميزان دقيقي براي اينكه چه كسي خوب و يا بد است وجود ندارد و كسي نمي تواند ادعا كند كه ميتواند خصوصيات خوب و يا بد را به طور كامل تشخيص دهد
احساس ضعف و يا كاستي هاي بشر
واقعيت آن است كه ما انسانها داراي ضعف هايي هستيم ، به همين دليل به سادگي نميتوانيم آنچه را كه دوست داريم انجام دهيم مثلاً تعدادي از ما قوي هستيم ، تعدادي در موسيقي مهارت داريم . عده اي آشپز ماهري هستيم و …
به هر حال اكثريت افراد نميتوانند در بيش از يك يا دو كار برجستگي و تبحر بسيار بالايي پيدا كنند .احساس شما در دستيابي به اهدافتان بسيار مهم است بنابر اين با اندكي تغيير احساس و نوعي ديگر مسئله را بررسي كردن ، متوجه تغيير در افكار خويش و به دنبال آن در رفتار خود خواهيد شد و به اهداف منطقي خود خواهيد رسيد
بي اطلاعي :
فقدان اطلاعات كافي نيز ميتواند عامل مؤثر براي موفقيت پايين باشد اگر ميخواهيد خود را براي اشتباهات نبخشيد بي اطلاعي دليل كاملاً قانع كننده اي است به هر صورت ، سرزنش خود ، عملي كاملاً مسخره است .
البته اگر مايليد كه خود را سرزنش كنيد و اين كار را درست مي دانيد خوب انجام دهيد . اما به نظر روانشناسان هرگز براي بد انجام دادن كاري كه هيچگاه بهتر انجام دادنش را ياد نگرفته ايد بي ارزش تصور كردن خودتان معنايي ندارد و قابل تصور نيست
آشفتگي :
آشفتگي خاطر و وضعيت زندگي خيلي از مواقع مانع از موفقيت ميشود ، اصولاً وقتي افراد بيشتر از خودشان متنفر شوند خطاي بيشتري را انجام ميدهند چون نسبت به خود احساس بدي دارند ولي ميخواهند خود را بيشتر تنيبيه نمايند . لذا اعمال غلط ديگري را نيز مرتكب ميشوند .
آيا به نظر شما بهترين روش اين است كه دوباره نادرست رفتار كنيد ؟ اگر نظرتان اين است ( عجب راه حلي ) وقتي ما عصباني ، افسره ، ترسيده و يا حسد ورزي مي كنيم به سادگي نميتوانيم آدمي با كفايت و با عملكردي مناسب باشيم پس بهتر است موقع مشكلات ، در رفع آن بكوشيم و با احساس گناه ناراحتي و اعمال خود تخريبي ديگر ، خودمان را در مشكلات بيشتري غوطه ور نسازيم .
خودتان را بپذيريد :
خود پذيري بهترين راه حل است بهترين كار كه مي توانيد براي صفات خوب و يا بد خود انجام دهيد اين است اگر ميتوانيد آنها را تغيير دهيد و يا اينكه در حال حاضر و يا براي هميشه آنها را بپذيريد . پس بهتر است از حالا خود و ديگران را همانطوريكه هستند بپذيريد و هيچگاه از خود و ديگران متنفر نباشيد و عشق ورزيتان نسبت به خود و ديگران متعادل باشد.
اعتماد داشتن
تا ميتوانيد اعتماد رفتارتان را در زمينه هاي مختلف مثل اعتماد دوستي ، اعتماد فرهنگي و … بالا برده و افزايش دهيد براي اين امر لازم است كه اصول انضباط رفتاري را نيز رعايت كنيد كه اين اصول عبارتند از :
۱ـ كار را به تأخير نياندازيد :
سعي كنيد به نتايج بلند مدت و دير پا نسبت به منافع كوتاه مدت توجه بيشتري نماييد . اگر هميشه مسرت و خوشي فوري را بر لذت به تأخيرافتاده ، مقدم داريد ، احتمال اينكه در پايان فردي مفلوك و بيچاره باشيد زياد است اين اصل از انضباط رفتاري از همه اصول ديگر معتبر است و رعايت آن ميتواند انجام بقيه اصول را آسانتر كند .
۲ـ صبر داشته باشيد و استمرار كارها را پيشه كنيد :
انجـــام واستمرار كارها براي مدت طولاني دومين تكنيك اساسي به سوي موفقيت است ريشه اين مشكل ، بي صبري و ناشكيبائي است يادگيري هر مهارتي ، مدت زمان زيادي را مي طلبد و بايد براي هر كاري كه انجام ميدهيد به اندازه اي كه نياز دارد زمان بگذاريد .
۳ـ گامهاي كوچك و استوار امروز ، پايه گذار فرداي روشن : كامل بودن هر كار، بستگي به اندازه آن كار آن دارد . معمولاً كارهاي كوچك در زماني كم ، مطرح و به انجام ميرسند و كارهاي بزرگ در زماني دراز. پس بهتر است كارها را به اندازه هاي مورد نياز تجزيه و كوچك كنيد تا از انجام ندادنش پرهيز نمائيد زيرا تدريجي حركت كردن به سوي هدف باعث كاهش تدريجي اضطراب و پريشاني است و آن سبب موفقيت در كارها ميشود .
۴ـ از تجربيات گذشته درس بگيريد :
تجزيه و تحليل و توضيح برخي از اعمال و نتيجه گيري آنها در كنار بررسي دقيق نقاط ضعف و قوت يك رفتار ، در پيشرفت يك فرد نقش اساسي دارد و خيلي از مواقع سبب موفقيت ميشود .
۵ـ پاداش و تنبيه :
در قبال كارهاي درست به خود پاداش دهيد و در قبال كارهاي نادرست خود را جريمه كنيد . براي اينكه همان اندازه اي كه تقدير در انجام كارحائز اهميت است مواخذه براي انجام نادرست كار نيز مهم است تحقيقات نشان داده كه خود تقديري در قبال كارهاي درست ميتواند رفتار را نيرو مند سازد گفتار منفي آن را تضعيف ميكند و مانع از پيشرفت كارها ميشود .
برانگيختن احترام ديگران نسبت به خود :
براي آنكه احترام ديگران را نسبت به خود برانگيزيدبايد قاطعيت داشته باشيد . بدون مهارت قاطعيت تقريباً غير ممكن است كه بتوانيد احساسات مطمئن خود پذيري داشته باشيد بنابر اين يادگيري مهارت قاطعيت براي شما و هر فرد ديگري ضروي به نظر ميرسد كه عبارتند از :
۱ـ پرهيز از خشم :
اگر ميخواهيد كه در امر قاطعيت پيشرفت نمائيد از عصباني شدن و خشم پرهيز كنيد چون رفتار تؤام با سياست ، تمايل افراد به تسليم در مقابل شما را افزايش ميدهد و يا بالعكس در صورت پرخاشگري و داد و فرياد ، حس كينه توزي را افزايش ميدهد .
۲ـ پرهيز از احساس گناه
از احساس گناه و تقصير بشدت بپرهيزيد چون كه در احساس گناه فكر ميكنيد بي ارزش ، پست و افراد بي خاصيت و دوست نداشتني هستيد ، چون ناشايست عمل كرده ايد . احساس گناه ميتواند سر منشأ بسياري از مشكلات رواني و شخصيتي باشد كه در موارد وخيم تر منجر به خودكشي و افسردگيهاي شديد ميشود بنابر اين بهتراست از احساس گناه و تقصير دوري كنيم .
۳ـ پرهيز از دلسوزي زياد
از دلسوزي و ترحم بي مورد و زياد براي ديگران بپرهيزيد نكته مهمي كه مردم آن را در نظر نمي گيرند اين است كه توجه به مردم و لطف كردن نسبت به‌ آنان و رفتار خوبي با آنها داشتن ، كار خوبي است كه همه بر روي آن تأكيد دارند و ديگران را نسبت به اين كار تشويق ميكنند . اما توجه بيش از اندازه و غير معقول مسئله ديگري است كه بايد بررسي شود و از آن جلوگيري به عمل آيد .
۴ـ نترسيدن از تأئيد نشدن :
از تأئيد نشدن ترس نداشته باشيد شايد بدون اغراق بايد گفت كه يگي از بزرگترين ترسهاي رايج در ميان عامه مردم ، ترس از تأئيد نشدن است همه ما ميخواهيم كه مورد تأئيد ديگران قرار بگيريم و آنها ما را بپذيرند كه البته امري مطلوب است اما اينكه فكر كنيد براي تأئيد گرفتن از آنها بايد هر كاري كه ميخواهند انجام دهيد و آنگونه ميخواهند تفكر و رفتاري كنيد فكري نادرست و نقض كامل قاطعيت و استقلال است .
بنابر اين با بكار بردن گامهاي ذكر شده ، متيوانيد از احساس عزت نفس پايين رهايي يابيد و تحول بزرگ در كار خويش ايجاد كنيد و از عزت نفس بالايي «سلامت رواني » برخوردارگرديد پس با داشتن عزت نفس بالا ميتوانيد بر اضطراب و افسردگي و ناراحتي هاي روحي خود غلبه كنيد و به طول كلي داراي شخصيت سالم و موفق باشيد
اختلال‌هاي اضطرابي (Anxiety disorders) ‎۱۳۸۷‎/‎۹‎/‎۱۸

اختلال‌هاي اضطرابي (Anxiety disorders):
در پژوهش‌هاي اغلب نقاط دنيا اختلال‌هاي اضطرابي جزو شايع‌ترين اختلال‌هاي روان‌پزشكي هستند. همچنين مطالعات متعدد نشان مي دهند اين اختلال‌هاي به طورقابل ملاحظه ايMorbidity ، استفاده از سرويس‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي و اختلال‌هاي عمل‌كرد را موجب مي شوند.
همچنين مطالعات اخير نشان مي دهند اختلال اضطرابي مزمن ميزان مرگ و مير(Mortality) مرتبط با بيماري‌هاي قلبي–عروقي را افزايش مي دهند. بنابر اين تشخيص صحيح و سريع اختلال‌هاي اضطرابي و آغاز درمان اهميت زيادي دارد.
درمان‌هاي در دسترس کنوني براي اين اختلال‌هاي از قبيل درمان‌هاي دارويي و روان‌درماني جزء موثرترين درمان‌هاي روان‌پزشكي هستند.
واژه «اضطراب» براي توصيف پاسخ ذهني و جسمي به موقعيت‌هاي ترسناک و تهديد کننده به کار مي رود. همه اضطراب را تجربه مي‌كنند، يک احساس ناخوشايند، مبهم و منتشر دلهره که اغلب با نشانه‌هاي اتونوم مثل سردرد، تعريق، تپش قلب، احساس گرفتگي سينه، سو‌هاضمه و بي‌قراري همراه است. مجموعه علايم اضطرابي در افراد مختلف متفاوت است.
انواع اختلال‌هاي اضطرابي شامل:
- اختلال اضطراب منتشر(Generalized anxiety disorder)
- اختلال وسواسي- اجباري(Obsessive – compulsive disorder)
- اختلال پانيــک(Panic disorder)
- هراس اجتــماعي(social phobia)
- اختـلال استرس پس از سانـحه (Post traumatic stress disorder)
اختلال اضطراب منتشر(Generalized anxiety disorder)
اضطراب و نگراني مفرط در باره چندين واقعه يا فعاليت در اکثر اوقات روز و طي يک دوره حداقل ۶ ماهه مي‌باشد. نگراني مزبور به سختي مهار مي‌شود و با علايم جسمي نظير تنش عضلاني، برافروختگي، دشواري در خواب و بي قراري همراه است که موجب رنج و عذاب و اختلال عمل‌كرد بيمار مي‌شود.
اختلال وسواسي- اجباري(Obsessive – compulsive disorder)
وجود وسواس‌ها و يا اجبارهايي چنان شديد که وقت گير باشد يا موجب رنج و عذاب بسيار يا مختل شدن چشمگير کارکرد شود.
وسواس عبارت است از فکر، انديشه، يا حسي عود کننده و مزاحم. اجبار فکر يا رفتاري آگاهانه، معيارمند و عودکننده نظير شمارش، وارسي يا اجتناب مي‌باشد. وسواس باعث افزايش اضطراب در فرد مي‌شود، حال آن‌که با انجام اجبار، اضطراب فرد تخفيف مي يابد.
اختلال پانيک (Panic disorder)
علايم رواني عمده حمله پانيک ترس مفرط و احساس قريب الوقوع بودن مرگ و نيستي مي‌باشد. نشانه‌هاي جسمي آن به طور معمول عبارت است از تپش قلب، تند شدن ضربان قلب، تنگي نفس و تعريق. حمله وقتي شروع مي‌شود در عرض ده دقيقه به سرعت تشديد مي‌شود. عموماً ۲۰ تا ۳۰ دقيقه و به ندرت بيش از يک ساعت طول مي کشد.
اغلب بيمار در فاصله حملات از اين که مبادا حمله ديگري به سراغش بيايد، دچار اضطراب انتظار مي‌شود. بسياري از اين بيماران (حدود ۲۰%) به واقع در حين حمله پانيک دچار سنکوپ(Syncope) مي شوند. .بهتر است پزشک بخش فوريت‌ها به‌جاي تشخيص سريع خود بيمار انگاري به اختلال پانيک فکر کند.
هراس اجتماعي(social phobia)
ترسي شديد و مداوم از موقعيت‌هايي است که احتمال خجالت زدگي در آن‌ها مطرح است مثل صحبت در حضور جمعيتي زياد يا نا آشنا.
اختلال استرس پس از سانـحه (Post traumatic stress disorder)
مجموعه اي از علايم ويژه که به دنبال مواجهه با عامل استرسور شديدي بروز مي‌كنند.مواجهه مي‌تواند ديداري يا شنيداري باشد.فرد به صورت ترس و درماندگي به اين تجربه پاسـخ مي‌دهد، واقعه مدام در ذهن وي مجســم مي‌شود و در عين حال فرد مي‌خواهد از يادآوري آن يا هر آنچه تداعي کننده آن مي‌باشد اجتناب کند.
در اختلال‌هاي اعصاب و روان جلب همکاري بيمار جهت پي‌گيري مناسب درمان بسيار مهم است. به ياد داشتن برخي نکات ساده و عملي در مواجهه با بيمار و آموزش مواردي از آن در زمان مقتضي به وي، در کسب نتيجه مطلوب درماني حايز اهميت است. __________________

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

mohamadaminsh

mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان
دسترسی سریع به انجمن ها