عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‌کند. کافى، ج2، ص157

بال‌هاي توپولف بالاخره چيده شد

بال‌هاي توپولف بالاخره چيده شد
یک شنبه 1 اسفند 1389  08:55 ق.ظ

89/12/01 - 00:13
شماره:8911301148
آغاز زمين‌‌گيري توپو‌لف‌ها؛
بال‌هاي توپولف بالاخره چيده شد

خبرگزاري فارس: پس از اتمام حجت سازمان هواپيمايي كشوري با توپلف‌داران براي زمين‌گيري توپولف‌هاي موجود در ناوگان هوايي كشور، بالأخره روز موعود( اول اسفند 1389) فرا ررسيد و از امروز آسمان ايران كابوس پرواز‌ توپولف‌هاي بي‌رحم را در رؤياهاي خود نخواهد ديد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» توپولف هواپيمايي ميان‌برد و ساخت شركت توپولف در كشور روسيه است كه نخستين بار در چهارم اكتبر 1968 (ميلادي) به پرواز در آمد؛ اين هواپيما قابل مقايسه با بوئينگ 727 است اما مصرف سوخت بيشتر و اندازه كابين كمتري دارد.
توپولف154 هواپيمايي براي مسيرهاي متوسط هوايي و مدل توسعه يافته‌اي از هواپيماهاي توپولف 104 (tu - 104)، آنتونف 10 (an – 10) و ايلوشين 18 (ll-18) است.
اولين پرواز توپولف 154 در چهارم اكتبر 1968 انجام و اولين محصول آزمايشي آن در سال 1971 براي شركت ايرفلوت (aeroflot) ساخته شد و در سال 1973 (feb 1972) سرويس دهي آن به صورت رسمي به شركت‌هاي هواپيمايي دنيا آغاز شد اما به دنبال بروز سوانح هوايي متعدد و عدم پشتيباني كارخانه‌اي اين هواپيما، 30 بهمن‌‌ماه 1389 آخرين روز پرواز توپولف در كشور ايران به عنوان هواپيمايي مسافري بود.
بنابراين گزارش پس از مهلت سازمان هواپيمايي كشوري براي زمين‌گيري توپولف‌ها به ايران اير‌تور، كيش‌اير، تابان و كاسپين مقرر شد با همكاري اين سازمان، هواپيماهاي بوئينگ md ‌كه حدود 160 نفر ظرفيت دارد، تا پايان سال به تدريج جايگزين توپولف‌هاي 154 ايرلاين‌هاي داخلي شود و قطعاً از اول اسفند‌ماه سال جاري خطرات احتمالي كه ممكن است جان مردم را تهديد كند با خروج توپولف از ناوگان برطرف مي‌شود.
‌شركت هواپيمايي ايران‌ايرتور 13 فروند توپولف در ناوگان خود داشت كه هم‌اكنون 5 فروند آن با هواپيماهاي md جايگزين شده است؛ بعد از ايران‌ايرتور، شركت‌هاي هواپيمايي كاسپين با يك فروند، كيش اير با دو فروند و تابان با يك فروند توپولف در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند كه از امروز پرواز تمامي توپولف‌هاي اين ايرلاين‌ها ممنوع است.
‌اين گزارش مي‌افزايد سازمان هواپيمايي كشوري زماني استفاده از يك مدل هواپيما را رد مي‌كند كه يا پشتيباني آن هواپيما توسط شركت سازنده صورت نگيرد و يا ايمني هواپيما توسط كارخانه سازنده تأييد نشود؛ سازمان هواپيمايي كشوري ايران بدان دليل اقدام‌ به زمين‌گيري توپولف‌ها كرده است كه پشتيباني آن توسط شركت سازنده مطلوب نبود.
پس از بروز سانحه هوايي توپولف كاسپين در نزديكي روستاي فارسيان قزوين و جان باختن هر 168 مسافر اين پرواز، از بهمن ماه سال گذشته ايرلاين‌هاي داراي توپولف موظف به زمينگير كردن توپولف‌هاي 154 خود تا بهمن‌ماه 1389 شدند.
بنابراين گزارش طي يك سال اخير 37 فروند هواپيما به ناوگان هواپيمايي كشور افزوده شده است؛ با زمين‌گير كردن 17 فروند توپولف موجود در ناوگان هوايي كشور در واقع 3 هزار و 100 صندلي پرواز از ناوگان هوايي حذف مي‌شود اما بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه طي يك سال اخير 37 فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور افزوده شده است كه مطابق با 5 هزار و 600 صندلي پرواز است؛ يعني در واقع 2 هزار و 500 صندلي پرواز نيز بيشتر خواهيم داشت كه اين افزايش تعداد صندلي‌هاي پرواز موجب ارائه خدمات بهينه حمل و نقل هوايي در نوروز 1390 نسبت به سال‌‌هاي قبل است.
انتهاي پيام/

 
 
mehdi0014

mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 226771
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز
دسترسی سریع به انجمن ها