عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‌کند. کافى، ج2، ص157

«وحدت» نقطه اشتراك پيامبر (ص) و منجي (عج)

«وحدت» نقطه اشتراك پيامبر (ص) و منجي (عج)
یک شنبه 1 اسفند 1389  09:23 ق.ظ

89/12/01 - 00:17
شماره:8911300441
به مناسبت هفته وحدت/
«وحدت» نقطه اشتراك پيامبر (ص) و منجي (عج)

خبرگزاري فارس: پيامبران آمدند و خلق را به سوي «صراط المستقيم» خدا رهنمون و هدايت كردند و درهر دوره‌اي، بشر راهبري به نام پيامبر الهي را به خود ديد.

به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، فطرت انسان، كمال‌طلبي است و او از عيب، نقص، پستي و زشتي گريزان است. به همين دليل در پي يافتن كمال مطلق و متصل شدن به منبع قدرت مطلق، علم مطلق و زيبايي مطلق است.
ذات انسان مي‌داند كه به جز خداي متعال، همه موجودات به حساب مراتب و درجات از نقص نسبي برخوردارند به همين سبب، جان آدمي در فرار از اين نقصان‌ها، آرامش خود را تنها در نام و ياد خدا باز مي‌يابد كه: «الا بذكر‌ الله تطمئن‌ القلوب» اما دريغ كه هم از ياد و خاطرش و هم در عبادتش حق مطلب ادا نمي‌شود.
آواز شهوت، آدمي را از قبله فطرت خويش غافل كرد و فرمان‌بري از ابليس، ياد حضرت دوست را در دل او ميراند و از يكتاپرستي بازداشت.
خداوند تبارك از اين روي و به خاطر هدايت مردم، رسولاني را برگزيد تا بندگانش به توحيد و يكتاپرستي روي بياورند.
پيامبران آمدند و خلق را به سوي «صراط المستقيم» خدا رهنمون و هدايت كردند و درهر دوره‌اي، بشر راهبري به نام پيامبر الهي را به خود ديد.
در مقطع غيبت، عصري كه به دين ناباوري و خداگريزي روي آورده، قائم آل محمد (عج)، گلبانگ يكتاپرستي و توحيد را فرياد خواهد زد و پرچم بندگي را در ميدان‌‌ها يكه‌تازي خدا ناباوران و دين‌ستيزان بر زمين خواهد كوفت. پس از پاك شدن زمين از حيث طاغوتيان، منجي موعود، با سيره و رفتار و گفتار خويش، اسرار كتب آسماني و توحيدي را بر همگان تفسير خواهد كرد.
محمد نبي (ص) با بعثتش، قرآن را براي بشريت به ارمغان آورد و محمد منجي (عج) اهداف قرآن را در جامعه بشري محقق خواهد ساخت تا مردم را به آن اهداف عالي برساند و يكي از اين اهداف وحدت است.
وحدت و يكپارچگي مسلمان و لزوم اتحاد كلمه ميان ايشان، از تعالي و آموزه‌هاي اساسي آيين و از اصول فرهنگ قرآني است. بر همين اساس قرآن كريم يكي از عمده‌ترين و سازنده‌ترين اهداف رسالت رسول اكرم (ص) را تأمين قلوب و ايجاد انس و تفاهم به جاي خصومت و دشمني بيان مي‌دارد؛ به گونه‌اي كه اگر كسي در تاريخ به ديده عبرت بنگرد، اين اتفاق را از شاهكارهاي رسالت محمدي (ص) مي‌داند.
بعد از رحلت پيامبر اعظم (ص) اوصياي معصوم (ع) او كوشيدند تا آن وحدت و يكپارچگي را حفظ كنند و به همين خاطر، از حقوق شخصي خود چشم پوشيدند و نه تنها همواره از دامن زدن به آتش خصومت بين مسلمانان بر كنار بودند؛ بلكه ديگران را به اتحاد و تفاهم مي‌خواندند.
در روزگار ما نيز طرح و انديشه وحدت جهان اسلام، يكي از دغدغه‌هاي هميشگي امام راحل (ره) بود كه در طول دوران فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي خود، چه قبل و چه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، لحظه‌اي از آن غفلت نكرد. وفاداري صادقانه امام به موضوع وحدت، نه تنها او را به برجسته‌ترين شخصيت انقلابي جهان اسلام تبديل كرد، بلكه جايگاه رفيعي در ميان فرقه‌هاي اسلامي به ايشان بخشيد.
امام خميني (ره) تعليم و تعلم را زيربناي حركت سياسي دانسته و اولين وظيفه مردم و مسئولان را تبليغ، تعليم و تربيت بيان مي كرد و در اين زمينه مي‌فرمود: «وظيفه ما اين است كه از حالا براي پايه‌ريزي يك دولت حقه اسلامي كوشش كنيم؛ تبليغ كنيم؛ تعليمات بدهيم؛ هم‌فكر بسازيم، يك موج تبليغاتي و فكري به وجود بياوريم تا يك جريان اجتماعي پديد آيد. جريان برادري، اتحاد و به وحدت رسيدن.»
چرا كه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ «جز اين نيست كه مردم با ايمان با يكديگر برادرند» و «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»؛ «تحقيقاً كساني كه ايمان آورده، و عمل صالح انجام مي‌دهند، خداوند بخشاينده آنان را (در ميان مردم) محبوب قرار مي‌دهد.»
در حديثي معروف از ابوبصير آمده است كه امام صادق (ع) فرمود: «المؤمن أخوالمؤمن كالجسد الواحد، إن اشتكي شيئا منه وجدألم ذلك في سائر جسده»؛ «مؤمن برادر مؤمن و مانند اعضاي جسم واحد است. اگر عضوي ناله كند، درد آن عضو در ساير اعضاي جسمش در مي‌يابد.»
ارواح مؤمنين از يك حقيقت متصل به روح خداوند هستند و اعتقاد به منجي به زيبايي، اين ارواح و اجساد را به هم مرتبط و در نهايت به خدا متصل مي‌كند. اين اتحاد، عالي‌ترين و با ارزش‌ترين نوع اتحاد است؛ زيرا اختياري بوده و ناشي از ارتباط ارواح رشد يافته به يكديگر است.
و در پايان بايد گفت كه مسأله مهدويت در اسلام ـ و بالاخص شيعه ـ يك فلسفه بزرگ اجتماعي است كه در شعاع زندگي يك قوم، ملت و يا يك منطقه و نژاد نيست، بلكه در شعاع زندگي بشريت است.
اين طور نيست كه موعود اسلام، فقط شيعه يا مسلمانان جهان را نجات مي‌دهد، بلكه با ظهور حضرت و قيام ايشان، اوضاع زندگي بشر را در عالم دگرگون خواهد كرد، در جهت صلاح و سعادت بشر، تغيير ايجاد خواهد كرد و البته اين جز در سايه وحدت و يكدلي مردم محقق نخواهد شد.
انتهاي پيام/ك/2

 
 
mehdi0014

mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 226771
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز
دسترسی سریع به انجمن ها