عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‌کند. کافى، ج2، ص157

«وحدت در افكار» معنا ندارد بلكه «تقريب افكار» معنادار است

«وحدت در افكار» معنا ندارد بلكه «تقريب افكار» معنادار است
یک شنبه 1 اسفند 1389  11:05 ق.ظ

  دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار آيين و انديشه‌ باشگاه خبري فارس«توانا» در خصوص موانع دست‌يابي به تقريب و وحدت اسلامي اظهار داشت: وحدت و مباني آن، از اصول مسلم قرآن و سنت شمرده مي‌شود و بايد امت به سمت آن حركت كند از اين‌رو هر مانعي كه برسر راه تحقق وحدت به وجود آيد، حركتي ضداسلامي و قرآني است. 
وي گرايش‌‌ها، حركت‌هاي افراطي، منافع حكومت‌ها، تعصب برخي از انسان‌ها و حركت‌هاي تحريك‌آميز را از موانع وحدت جامعه اسلامي خواند و عنوان كرد: نزاع بين صواب و خطا از نمونه‌هاي نزاع در چارچوب امت اسلامي است به طوري كه در ميان دو گروه، هر گروهي تصور مي‌كند راه خويش صحيح و راه ديگري خطاست. 
آيت‌الله‌ تسخيري ادامه داد: اين مرحله با حركتي افراط‌‌گرايانه‌، نزاع را به نزاع بين كفر و ايمان منتقل مي‌كند به اين صورت كه عده‌اي خويش را براساس ايمان دانسته و رأي مقابل را تكفير مي‌پندارند. 
وي با بيان اينكه منتقل شدن نزاع از مرحله صواب و خطا به مرحله كفر و ايمان‌، مانع بزرگي براي تحقق وحدت است، افزود: در روايات ما بسيار به منع از تكفير سفارش شده و نخستين مانع‌ بزرگ در زمينه وحدت، افراط، تكفير و اخراج از امت اسلامي شمرده شده است، بنابراين حضرت رسول (ص) در اين‌باره مي‌فرمايند: «هركس به برادر ايماني‌اش نسبت كفر دهد در حقيقت يكي از آن دو كافر است و اگر من برادرم را به كفر متهم كنم، من كافرم». 
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در خصوص نقش امام خميني (ره) در ايجاد وحدت اسلامي تصريح كرد: امام (ره) با فهم اصيل اسلامي، ‌مرد وحدت و طلايه‌دار برقراري اتحاد در ميان جوامع مسلمان بودند؛ ايشان قبل و پس از انقلاب اسلامي، داعيه وحدت اسلامي را داشتند و اين ايده را دوباره در جهان اسلام زنده كردند. 
وي گفت: برخلاف انگيزه‌هاي دشمن كه امت اسلامي را وادار به تفرقه و فتنه‌انگيزي مي‌كردند امام خميني (ره) مدافع وحدت بودند و آن را در قانون اساسي منعكس ‌كردند به طوري كه پس از انقلاب اسلامي، گام‌هايي را براي تحقق وحدت برداشتند و «هفته وحدت» را مطرح كردند. 
آيت‌الله تسخيري با اشاره به تعيين هفته وحدت از جانب امام (ره) آن را نوعي جشنواره وحدت امت اسلامي در تمامي زمينه‌‌ها خواند و افزود: پس از امام خميني (ره) مقام معظم رهبري نيز همان مسير ايشان را دنبال كردند و بر اين اساس مجمع‌ جهاني تقريب مذاهب را تأسيس كردند كه به طور كل، تمام دغدغه آن ايجاد الفت، وحدت و تقريب بين انديشه‌هاست. 

* «وحدت در افكار» معنا ندارد بلكه «تقريب افكار» معنادار است 

وي در ادامه به بيان تفاوت ميان واژه‌هاي «وحدت» و «تقريب» پرداخت و گفت: وحدت، نوعي موضع‌گيري عملي بوده اما تقريب به معناي نزديك شدن افكار نسبت به هم است لذا وحدت در افكار معنا ندارد و تقريب، تأكيد بر زمينه‌هاي مشترك است. 
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي با اشاره به تأسيس مجمع جهاني تقريب مذاهب توسط مقام معظم رهبري تصريح كرد: پيام اين مجمع به طور كامل در جهان اسلام مورد استقبال قرار گرفت و همگان از جمله علما، مجامع اسلامي جهاني و حتي برخي از ارگان‌هاي بزرگ، خود نيز يك استراتژي تقريب نوشتند. 

10750403264581828474.jpg

ayoub12

ayoub12
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18320
محل سکونت : خوزستان
دسترسی سریع به انجمن ها