عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

«وحدت در افكار» معنا ندارد بلكه «تقريب افكار» معنادار است

«وحدت در افكار» معنا ندارد بلكه «تقريب افكار» معنادار است
یک شنبه 1 اسفند 1389  11:05 ق.ظ

  دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار آيين و انديشه‌ باشگاه خبري فارس«توانا» در خصوص موانع دست‌يابي به تقريب و وحدت اسلامي اظهار داشت: وحدت و مباني آن، از اصول مسلم قرآن و سنت شمرده مي‌شود و بايد امت به سمت آن حركت كند از اين‌رو هر مانعي كه برسر راه تحقق وحدت به وجود آيد، حركتي ضداسلامي و قرآني است. 
وي گرايش‌‌ها، حركت‌هاي افراطي، منافع حكومت‌ها، تعصب برخي از انسان‌ها و حركت‌هاي تحريك‌آميز را از موانع وحدت جامعه اسلامي خواند و عنوان كرد: نزاع بين صواب و خطا از نمونه‌هاي نزاع در چارچوب امت اسلامي است به طوري كه در ميان دو گروه، هر گروهي تصور مي‌كند راه خويش صحيح و راه ديگري خطاست. 
آيت‌الله‌ تسخيري ادامه داد: اين مرحله با حركتي افراط‌‌گرايانه‌، نزاع را به نزاع بين كفر و ايمان منتقل مي‌كند به اين صورت كه عده‌اي خويش را براساس ايمان دانسته و رأي مقابل را تكفير مي‌پندارند. 
وي با بيان اينكه منتقل شدن نزاع از مرحله صواب و خطا به مرحله كفر و ايمان‌، مانع بزرگي براي تحقق وحدت است، افزود: در روايات ما بسيار به منع از تكفير سفارش شده و نخستين مانع‌ بزرگ در زمينه وحدت، افراط، تكفير و اخراج از امت اسلامي شمرده شده است، بنابراين حضرت رسول (ص) در اين‌باره مي‌فرمايند: «هركس به برادر ايماني‌اش نسبت كفر دهد در حقيقت يكي از آن دو كافر است و اگر من برادرم را به كفر متهم كنم، من كافرم». 
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در خصوص نقش امام خميني (ره) در ايجاد وحدت اسلامي تصريح كرد: امام (ره) با فهم اصيل اسلامي، ‌مرد وحدت و طلايه‌دار برقراري اتحاد در ميان جوامع مسلمان بودند؛ ايشان قبل و پس از انقلاب اسلامي، داعيه وحدت اسلامي را داشتند و اين ايده را دوباره در جهان اسلام زنده كردند. 
وي گفت: برخلاف انگيزه‌هاي دشمن كه امت اسلامي را وادار به تفرقه و فتنه‌انگيزي مي‌كردند امام خميني (ره) مدافع وحدت بودند و آن را در قانون اساسي منعكس ‌كردند به طوري كه پس از انقلاب اسلامي، گام‌هايي را براي تحقق وحدت برداشتند و «هفته وحدت» را مطرح كردند. 
آيت‌الله تسخيري با اشاره به تعيين هفته وحدت از جانب امام (ره) آن را نوعي جشنواره وحدت امت اسلامي در تمامي زمينه‌‌ها خواند و افزود: پس از امام خميني (ره) مقام معظم رهبري نيز همان مسير ايشان را دنبال كردند و بر اين اساس مجمع‌ جهاني تقريب مذاهب را تأسيس كردند كه به طور كل، تمام دغدغه آن ايجاد الفت، وحدت و تقريب بين انديشه‌هاست. 

* «وحدت در افكار» معنا ندارد بلكه «تقريب افكار» معنادار است 

وي در ادامه به بيان تفاوت ميان واژه‌هاي «وحدت» و «تقريب» پرداخت و گفت: وحدت، نوعي موضع‌گيري عملي بوده اما تقريب به معناي نزديك شدن افكار نسبت به هم است لذا وحدت در افكار معنا ندارد و تقريب، تأكيد بر زمينه‌هاي مشترك است. 
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي با اشاره به تأسيس مجمع جهاني تقريب مذاهب توسط مقام معظم رهبري تصريح كرد: پيام اين مجمع به طور كامل در جهان اسلام مورد استقبال قرار گرفت و همگان از جمله علما، مجامع اسلامي جهاني و حتي برخي از ارگان‌هاي بزرگ، خود نيز يك استراتژي تقريب نوشتند. 

10750403264581828474.jpg

ayoub12

ayoub12
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18320
محل سکونت : خوزستان
دسترسی سریع به انجمن ها