عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

رييس کميته راهبردهاي کلان انجمن علوم خاک ايران: براي خاک برنامه شاخصي نداريم

رييس کميته راهبردهاي کلان انجمن علوم خاک ايران: براي خاک برنامه شاخصي نداريم
دوشنبه 2 اسفند 1389  12:12 ب.ظ

رييس کميته راهبردهاي کلان انجمن علوم خاک ايران گفت: در سطح کشور، در سه قسمت روي بحث خاک کار مي‌کنند که شامل جهاد کشاورزي در دو بخش معاونت آب و خاک و سازمان جنگل‌ها و مراتع و محيط زيست در بخش دفتر آب و خاک است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در همدان، دکتر مهديان ادامه داد: با توجه به اينکه وظايف دفتر امور بيابان و دفتر حفاظت خاک و کنترل فرسايش مشخص شده است در اين قسمت از 28 کارشناس، فقط يک کارشناس خاک داريم و در دفتر آب و خاک از 36 پست فقط يک نفر در بخش پاکسازي خاک فعاليت مي‌کند.

وي با اشاره به برنامه‌هاي پنج ساله توسعه اظهار كرد: در برنامه‌هاي دوم، سوم، چهارم و پنجم در رابطه با مبحث خاک برنامه شاخصي نداريم و بيشتر در رابطه با آب است.

وي با مقايسه اجمالي خاک با صنعت آب گفت: صنعت آب تشکيلات منسجمي را در سطح استان‌ها و ملي دارد و در دانشگاه‌ها هم گروه‌هاي خاصي بر روي آب کار مي‌کنند و همچنين انجمن و مؤسسات ما در بخش آب بيشتر از خاک است.

مهديان اضافه کرد: در شرکت‌ها نيز مهندسان مشاور خصوصي در مورد خاک بسيار کم و در مجموع حضور متخصصان خاک در تشکيلات اجرايي کم رنگ و در برنامه‌ريزي کلان کشور تعداد آن‌ها فقط هفت نفر است.

يک عضو انجمن علوم خاک ايران نيز معتقد است: يکي از کارهايي که انجمن علوم خاک انجام داده ايجاد کميته آموزش و پژوهش خاکشناسي کشور بود و يکي از اهداف همايش امروز مساله آموزش است.

شرفا اظهار كرد: کميته آموزش و پژوهش دو سال است که قدرت دارد و يکي از کارهاي انجام دشه در بخش آموزش تهيه پرشس نامه اي در اين خصوص بود.

وي به شش سوال مهم اين پرسش نامه 30 سوالي اشاره کرد و گفت: برنامه آموزشي، ظرفيت پذيرش دانشجويان، راه اندازي گروه هاي جديد علوم خاک، نقش کمبود استاد و امکانات، نقش آموزش علوم خاک در رشد کمي و کيفي و ضرورت حفظ تعادل نسبي حضور دانشجويان پسر و دختر از جمله اين سوالات بود.

وي اضافه کرد: اکثر پاسخگويان انطباق برنامه‌هاي آموزشي با نيازهاي بخش خاک را در حد متوسط، ظرفيت پذيرش دانشجو و تعداد دانش آموختگان کارشناسي ارشد را زياد و دسترسي به کتابهاي داخلي خوب و خارجي را ضعيف اعلام کرد.

شرفا درباره مهمترين برنامه‌هاي پيشنهادي وزارت علوم در حوزه آموزشي عنوان كرد: تدوين نظام آموزشي رشته‌هاي دانشگاهي در راستاي تطابق و کاربرد در عرصه علوم، بازنگري در محتواي واحدهاي دانشگاهي، بازنگري و تدوين آيين نامه اهداي بورس اعزام به خارج و بناي سيستم آموزش عالي بر اصل کيفيت آموزشي و تقويت بنيه‌هاي علمي دانشجويي از جمله اين برنامه‌ها است.

وي تصريح كرد: برنامه‌ريزي براي دسترسي به شاخص 30 درصد تعداد تحصيلات تکميلي تا پايان برنامه چهارم توسعه به 25 درصد رسيده يعني تعداد افراد کارشناسي ارشد(خاکشناسي در تهران) در سال 84 از 14 نفر در سال 89 به 33 نفر رسيده و آمار دکترا در سال 84 از چهار نفر در سال 89 به 12 نفر رسيده است.

وي در پايان اعلام كرد: افزايش جمعيت دانشجويي کشور به حدود سه ميليون نفر در سال جاري رسيده و اين نشان مي دهد که در سه بعد افزايش تعداد دانشجويان، کيفيت علمي دانشجويان و نحوه پذيرش علمي دانشجويان با وزارت علوم مغايرت داريم.

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

svh2005

svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران
دسترسی سریع به انجمن ها