عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

فاصله زياد حمل و نقل ريلي با برنامه تدوين شده

فاصله زياد حمل و نقل ريلي با برنامه تدوين شده
دوشنبه 2 اسفند 1389  12:16 ب.ظ

مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه‌گذاري راه آهن با تاكيد بر اين‌كه تسهيلات بانكي از عوامل تاثيرگذار در توسعه حمل و نقل ريلي است، اظهار كرد: تاكيد ما اين است كه بتوانيم با كمك دولت و مجلس در بودجه سال 90 تسهيلات بانكي مناسبي را در نظر بگيريم تا بتوانيم سرمايه‌گذاران را تشويق كنيم ناوگان را هرچه سريعتر وارد كشور كنند و همچنين درخواست‌ ما از دولت، مجلس و معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي اين است كه منابع بيشتري را به توسعه و نوسازي ناوگان اختصاص دهند.

حسين عاشوري در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) تصريح كرد: سرمايه‌گذاري در حوزه حمل و نقل ريلي به سرمايه زيادي نياز دارد به طور مثال يك دستگاه واگن باري 100 ميليون تومان و يك دستگاه واگن سازي يك ميليارد تومان و يك دستگاه لوكوموتيو 3 ميليارد تومان است.

عاشوري اضافه كرد: شركتي كه مي‌خواهد اقدام به سرمايه گذاري در ناوگان ريلي كند نياز به سرمايه بسيار زياد دارد و بخش خصوصي نمي‌تواند كليه سرمايه‌گذاري را به تنهايي انجام دهد و به تسهيلات بانكي نياز دارد.

مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه‌گذاري راه آهن اظهار كرد: طي سال‌هاي 87 و 88 روند پرداخت تسهيلات متوقف شده بود و در سال 89 طي شش ماهه دوم شاهد بوديم كه اين سد شكست و پرداخت تسهيلات آغاز شد و اكنون به تعدادي از شركت‌ها تسهيلات پرداخت شد اما آن چيزي كه نياز است در مقايسه با تسهيلاتي كه پرداخت شده بسيار بيشتر است.

احتمال اختصاص تسهيلات براي نوسازي ناوگان

عاشوري به خارج كردن ناوگان قديمي و نوسازي ناوگان ريلي اشاره و اظهار كرد: همانطور كه در حوزه جاده‌اي براي نوسازي ناوگان تسهيلات پرداخت و سرمايه‌گذاران از آن استفاده مي‌كنند به دنبال اين هستيم كه همين سيستم را براي بخش ريلي در سال 90 احيا كنيم تا بخشي از ناوگان قديمي را از رده خارج كنيم تا سطح خدماتي كه به مردم ارائه مي‌شود بهبود يابد.

فاصله زياد حمل و نقل ريلي با برنامه تدوين شده

مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه‌گذاري راه آهن در ادامه گفت: قانون توسعه حمل و نقل عمومي كه در قالب برنامه پنجم تمديد شد تكليف را براي ما مشخص كرده و گفته كه حمل و نقل ريلي در بخش حمل بار بايد به 30 درصد حمل بار داخل كشور و در بخش مسافري به 18 درصد برسد.

عاشوري اضافه كرد: اكنون 10 درصد حمل بار و 7 درصد حمل مسافر از طريق راه آهن انجام مي‌شود بنابراين با برنامه تدوين شده فاصله زيادي داريم و بايد امكانات را فراهم كنيم.

مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه‌گذاري راه آهن اظهار كرد: در قالب قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بسته‌اي تدوين شده كه سياست‌هاي حمايتي خوبي را پيش بيني كرده است و به نظر مي‌رسد در سال 90 عملياتي شود.

وي با تاكيد بر اينكه مساله نوسازي ناوگان و منابع مالي براي خريد ناوگان جديد توسط بخش غيردولتي و همچنين احداث زيربناها مطرح شده است، گفت: براي توسعه حمل و نقل ريلي در قالب آن قانون، مواد خوبي پيش بيني شده اما اجراي آن مواد و تزريق منابع مالي عموما به سال 90 موكول شده است.

عاشوري در ادامه خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه نسبت مصرف سوخت در حمل و نقل ريلي نسبت به حمل و نقل جاده‌اي در بخش بار يك ششم و در حوزه مسافر يك به دو است، حمل و نقل ريلي در مقايسه با حمل و نقل جاده‌اي توجيه‌پذيرتر است.

وي با اشاره به مزاياي حمل و نقل ريلي در مقايسه با ساير شقوق حمل و نقل افزود: راه آهن 17 برابر از جاده ايمن‌تر است و همچنين آلودگي محيط زيست آن بسيار كم است.

آشكار شدن جنبه اقتصادي حمل و نقل ريلي

مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه‌گذاري راه‌آهن اضافه كرد: طي سال‌هاي آينده جنبه اقتصادي جابه‌جايي مسافر و بار با استفاده از حمل و نقل ريلي بيشتر آشكار مي‌شود و راه آهن راحت‌تر و بهتر مي‌تواند با ساير شقوق حمل و نقل رقابت كند.

برنامه توسعه راه‌آهن در نيمه راه

وي در ادامه درباره برنامه توسعه راه آهن كه در كارگروه حمل و نقل در حال تصويب بود، اظهار كرد: مواردي كه در آن كارگروه مطرح شد شامل دو بخش بود كه يك بخش بيشتر مربوط به حوزه زيرساخت بود كه تصويب و ابلاغ شد.

عاشوري گفت: مسائل مربوط به توسعه خطوط ريلي، بنادر خشك، در بخش اول گنجانده شده بود و بخش ديگر مربوط به بودجه‌هاي توسعه ناوگان بود كه هنوز به مرحله تصويب نرسيده است.

مشاركت سرمايه‌گذار خارجي براي برقي كردن خط بافق ـ ‌بندرعباس

عاشوري درباره اقدامات انجام شده براي فاينانس و سرمايه‌گذاري خارجي گفت: آن چيزي كه به صورت دست به نقد درگير آن هستيم 4 پروژه است كه مربوط به سيستم‌هاي علائم و ارتباطات راه آهن است. مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه‌گذاري راه آهن افزود: با شركت‌هاي مختلف خارجي در مرحله نهايي عقد تفاهم نامه هستيم و سرمايه اين چهار پروژه به تنهايي به حدود 300 ميليون يورو است.

وي افزود: همچنين پروژه برقي كردن خط بافق ـ ‌بندرعباس را داريم كه طرف ما ايراني است اما سرمايه‌گذار آن خارجي است و برآورد ما اين است كه حدود 800 ميليون دلار سرمايه‌گذاري بايد در اين مسير انجام شود.

توقف ورود ناوگان دست دوم

وي با بيان اين‌كه بيش از يك سال است كه ورود ناوگان دست دوم نداريم، اظهار كرد: درباره ناوگان نو نيز هيچ قرارداد جديدي طي يك سال گذشته با شركت‌هاي خارجي منعقد نشده است و اگر هم چيزي وارد مي‌شود مربوط به قراردادهاي بيش از يك سال گذشته است.

انعقاد قرارداد با سازندگان داخلي

مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه‌گذاري راه‌آهن با تاكيد بر اين‌كه كليه قراردادهايي كه طي يك سال اخير منعقد شده با سازندگان داخلي بوده است، خاطرنشان كرد: در سال 87 و 88 پرداخت تسهيلات متوقف شد و مشكلاتي را براي واگن سازان داخلي ايجاد كرد زيرا تسهيلات به شركت‌هاي حمل ونقل پرداخت مي‌شود تا خريد ناوگان انجام دهند.

وي ادامه داد: متاسفانه توقف پرداخت باعث شد، خريداران ناوگان به دليل اين‌كه منابع ملي نداشته سراغ واگن‌سازان نروند و در نتيجه حدود دو سال سفارش ساخت واگن به سازندگان داخلي كاهش يافت اما خوشبختانه اكنون در سال 89 سفارش‌هاي خوبي به واگن‌سازان داخلي داده شده است و آنها در حال احيا هستند.

عاشوري با اشاره به اين‌كه در راستاي واگذاري مديريت ترافيك متاسفانه هنوز اقدامات اجرايي آغاز نشده است، گفت:‌ مشكل اين است كه تاكنون چنين امري تجربه نشده است و به دنبال آن هستيم دستورالعمل‌ها و راهكارهاي اجرايي آن تهيه شود.

تلاش براي افزايش بودجه راه آهن در سال 90

وي خاطرنشان كرد: در قالب برنامه پنجم و همچنين لايحه بودجه سال 90 در تلاش هستيم با نقطه نظرات مثبتي كه دولت و مجلس به توسعه حمل و نقل ريلي دارند رديف‌هاي بودجه‌اي مناسبي در نظر گرفته شود.

وي با اشاره به اين‌كه رديف‌هاي بودجه‌اي دو بخش است، اضافه كرد: بخش اول رديف‌هاي بودجه‌اي است كه به راه‌آهن و وزارت راه براي توسعه زيربناها داده مي‌شود و بخش ديگر بودجه‌اي است كه در قالب وجوه اداره شده و تسهيلات براي توسعه ناوگان بايد به بخش خصوصي داده شود.

عاشوري ادامه داد: در حال پيگيري در هر دو زمينه هستيم و خوشبختانه ديدگاه‌ها مثبت است و نتايج را بايد در بودجه سال 90 ببينيم.

مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه‌گذاري راه‌آهن گفت: در حوزه توسعه ناوگان در خواست داريم سالانه حداقل 500 ميليارد تومان وجوه اداره شده تخصيص داده شود.

وي با اشاره به اينكه با اين اقدام بخش خصوصي بيشتر استقبال مي‌كند، اضافه كرد: اكنون هم بخش خصوصي تقاضاي خريد دارد و اين به مفهوم آن است كه تقاضاي بار و مسافر وجود دارد و گره كور اين مساله پرداخت تسهيلات است كه بايد به دست مسوولان حل شود.

وي از تشكيل كنسرسيوم ايران – روسيه – آذربايجان براي سرمايه گذاري احداث خط رشت – آستارا – آستارا خبر داد و افزود: خط آهن قزوين-رشت در حال احداث بوده و از 25 درصد پيشرفت برخوردار شده است.

عاشوري ادامه داد:‌ طي چند سال گذشته بخش خصوصي براي ورود سه هزار و 185 دستگاه واگن باري اقدام كرده است و در حوزه بخش مسافري آن چيزي كه وارد ناوگان ريلي شده 75 دستگاه واگن جديد بوده است.

مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه گذاري راه‌آهن در ادامه خاطر نشان كرد: اكنون تعداد زيادي قرارداد خريد ناوگان توسط بخش خصوصي با واگن‌سازان داخلي وجود دارد كه با ورود اين واگن‌ها شاهد توسعه صنعت حمل و نقل ريلي خواهيم بود.

تقاضاي بخش خصوصي براي خريد ناوگان

عاشوري افزود: بخش خصوصي و غير دولتي در زمينه خريد واگن‌هاي باري قرارداد دو هزار و 100 دستگاه منعقد كرده است كه در مرحله ساخت قرار دارند و برخي از آنها تا آخر سال و عمده آنها در سال 90 و 91 وارد ناوگان مي‌شود.

اين مقام مسوول به قرارداد 190 دستگاه لوكوموتيو و 498 دستگاه واگن مسافري اشاره و اضافه كرد: اين قرارداد‌ها طي دو سال اخير با سازندگان داخلي و خارجي منعقد شده است.

مديركل دفتر اقتصادي و سرمايه گذاري راه‌آهن با بيان اينكه اكنون تقاضاي خريد ناوگان توسط بخش خصوصي وجود دارد كه قرارداد آن منعقد نشده است، خاطرنشان كرد: اكنون بخش خصوصي متقاضي خريد 17 هزار دستگاه واگن باري و 800 دستگاه واگن مسافري است.

وي با بيان اينكه بخش خصوصي تقاضاي كتبي ارائه كرده چرا كه براي خريد بايد از ما اجازه بگيرند، گفت: واگن‌هاي باري از سازندگان داخلي و عمده واگن‌هاي مسافري نيز از طريق توليد داخلي تامين مي‌شود اما لوكوموتيوها، با همكاري سازندگان داخلي و خارجي ساخته مي‌شود.

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

svh2005

svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران
دسترسی سریع به انجمن ها