عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر کس حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار اوست. بحارالأنوار، ج43، ص261

کات در microsoft word

کات در microsoft word
دوشنبه 2 اسفند 1389  04:18 ب.ظ


 
 
● روش تایپ اعداد با فونت فارسی در word
با تنظیمی که در زیر می آید می توانید اعداد را در میکروسافت ورد به صورت فارسی تایپ کنید. البته معمولا من خودم اعداد را با همون فونت های انگلیسی تایپ می کنم و دیدم که اکثر دوستانم هم این کار رو انجام می دهند. دلیل عدم استفاده از فونت های فارسی برای اعداد این است که بعضی مواقع در نوشتن صفحات وب تداخل پیش می آید. چون این فونت های اعداد به ظاهر فارسی در واقع فونت های عربی هستند. به هر حال برای انجام این کار:
در خود برنامه Office Word از طریق آپشن ورد به شرح زیر عمل کنید:
Tools/Option/Complex Scripts
بعد در قسمت پایین پنجره باز شده در مقابل کلمهNumeral گزینهContext را انتخاب کنید و روی ok کلیک کنید. در این صورت در حالت تایپ به فرم فارسی اعداد هم با فونت فارسی تایپ خواهد شد و در تایپ به فرم انگلیسی اعداد انگلیسی تایپ خواهند شد
۱) اگر در حال تایپ کردن یک متن انگلیسی هستید و به دنبال مترادف یک کلمه خاص می گردید، کافیست نشانگر را در کنار یا در زیر کلمه مربوطه ببرید و کلیدهای F۷ + Shift را فشار دهید و با این کار فهرستی از کلمات مترادف آن کلمه خاص نمایش داده می شود.
۲) اگر فرمت قسمتی از متن را تغییر داده اید، مثلا رنگ یا نوع فونت آن را عوض کرده اید و حالا می خواهید به همان وضعیت پیش فرض Word برگردانید، می توانید آن بخش از متن را انتخاب و کلیدهای SpaceBar + Ctrl را فشار دهید.
۳) وقتی می خواهید بخشی از متن را انتخاب کنید، می توانید کلمه Alt را پایین نگه دارید و با ماوس Drag کنید. این کار باعث می شود عمل انتخاب به صورت مستطیل شکل انجام شود و سرعت شما به طرز چشمگیری افزایش یابد.
۴) با فشردن کلید F۵+ Shift می توانید به قسمتی از متن که به تازگی تغییری در آن ایجاد کرده اید، بروید. فشردن مجدد این کلیدها شما را به قسمت های تغییر یافته قبلی متن می برد.
۵) در پنجره Print Preview شما می توانید پیش از پرینت گرفتن، پیش نمایشی از فایل خود را ببینید. اگر در همین پنجره بخواهید تغییراتی در متن بدهید، کافیست روی آیکون Magnifier کلیک کنید تا اجازه تصحیح در متن به شما داده شود.
۶) اگر می خواهید همزمان دو بخش مختلف از یک Document را ببینید، می توانید فایل مربوطه را در نرم افزار Word باز کرده، ماوس را بالای فلش موجود در بالای نوار لغزان نگه دارید تا نشانگر ماوس به شکل دو خط موازی با دو فلش در بالا و پائین آن درآید. آن گاه کلیک کنید و بدون رها کردن ماوس آن را به سمت پایین بکشید. حال صفحه به دو قسمت تقسیم می شود که در هر دو بخش همان فایل نمایش داده می شود و همزمان می توانید دو بخش مختلف فایل را ببینید و ویرایش کنید.
۷) اگر فایلتان بزرگ است و پیدا کردن مطالب برایتان دشوار، کافی است گزینه Document Map را از منوی View انتخاب کنید تا فهرستی از عناوین Document شما را نشان دهد. حال با کلیک بر هر عنوان به آن قسمت از فایل خود پرش می کنید.
● بلوک و عملیات مربوط به آن در word
بلوک و عملیات مربوط به آن
حذف (DELETE)
انتقال (CUT)
تکثیر (COPY)
فراخوانی PASTE
● بلوک به کمک صفحه کلید

برای انتخاب قسمتی از متن باید کلید Shift را پائین نگه دارید و سپس به کمک مکان نمای چپ ، راست ، بالا و پائین متن مورد نظر را انتخاب کنید. هنگامی که متن بلوک میشود رنگ قلم و زمینه به حالت نگاتیو در می آید ( برای خارج نمودن از حالت بلوک حرکت مکان نما بدون نگه داشتن Shift کافی است ).
● بلوک به کمک ماوس
برای بلوک کردن به کمک ماوس کافی است روی نقطه شروع ، دکمه سمت چپ ماوس را نگه دارید و تا آخرین جایی که میخواهید بلوک شود دکمه چپ را رها نکنید. پس از بلوک کردن متن نوبت آن است که عملیات لازم را روی قسمت بلوک شده انجام دهید مانند : تغییر قلم ، تغییر سایز ، تغییر رنگ و...
▪ حذف به کمک صفحه کلید :
برای حذف محدوده ی بلوک شده بایستی کلید Delete را فشار دهید.
▪ حذف به کمک ماوس :
برای حذف قسمتی از پرونده به کمک ماوس باید متن را توسط ماوس انتخاب نمائید و با کمک زیر منوی Clear از منوی Edit قسمت انتخابی را حذف کنید.
● انتقال بوسیله صفحه کلید
برای آنکه بتوانید متن را جابجا کنید و یا آن را از یک محل به محل دیگر ببرید باید به روش زیر عمل کنید:
۱) به کمک کلیدهای بلوک ، متن خود را بلوک کنید.
۲) کلیدهای ترکیبی (Ctrl+X) و یا (Shift+Delete) را بفشارید. با فشردن این کلیدهای ترکیبی متن شما ناپدید خواهد شد . البته متن ناپدید نگردیده بلکه از محل خود برداشته شده و به داخل حافظه(Clip board) رفته است .
۳) حال مکان نمای خود را جابجا نموده و به محلی که میخواهید متن به آنجا انتقال یابد، بروید.
۴) پس از قرارگرفتن در محل مورد نظر کلیدهای ترکیبی (Ctrl+V) و یا کلیدهای (Shift+Insert) را فشار دهید تا متن از حافظه به محل جدید انتقال یابد.
اگر مجدداً کلیدهای ترکیبی (Ctrl+V) را بفشارید متن مجدداً از حافظه فراخوانی خواهد شد. زیرا این متن تا زمانی که در ویندوز قرار دارد در حافظه باقی میماند. البته برای انتقال میتوانستید از زیر منوی Cut در منوی Edit برای ( ذخیره در حافظه و حذف ) و برای ( فراخوانی از حافظه) از زیر منوی Paste در منوی Edit استفاده کنید.
● انتقال به کمک ماوس
برای انتقال قسمتی از پرونده توسط ماوس به روش زیر عمل کنید:
۱) توسط ماوس متن مورد نظر را بلوک کنید.
۲) با نگه داشتن دکمه ماوس روی قسمت انتخاب شده متن خود را به محل جدید بکشید. بدین ترتیب متن شما به محل جدید انتقال خواهد یافت . معمولاً انتقال به کمک ماوس زمانی صورت می گیرد که بخواهید متن خود را چند سطر بالاتر یا پائین تر انتقال دهید. برای انتقال می توانید پس از بلوک کردنء کلیک راست نموده و از منوی فوری Cut را انتخاب کنید.
تکثیر به کمک صفحه کلید :
برای تکثیر یک قسمت از پرونده به محل دیگر باید روش زیر را دنبال کنید :
۱) به کمک کلیدهای فوری متن خود را بلوک کنید.
۲) کلید های ترکیبی (Ctrl+C) و یا (Ctrl+ Insert) را فشار دهید تا متن در حافظه کپی شود.
۳) مکان نما را حرکت داده و به محل جدید بروید.
۴) در محل جدید کلید های ترکیبی (Ctrl+V) و یا (Shift+Insert) را بزنید تا متن درون حافظه در محل جدید فراخوانی شود.
نکته : برای تکثیر میتوانید از زیر منوی Copy و برای فراخوانی از زیر منوی Paste که هر دو در منوی Edit وجود دارند استفاده کنید.
▪ تکثیر به کمک ماوس :
برای تکثیر متن به کمک ماوس باید به روش زیر عمل کنید :
۱) توسط ماوس متن خود را انتخاب کنید.
۲) کلید Ctrl را نگه داشته و متن انتخاب شده را به کمک نگه داشتن دکمه سمت چپ ماوس و کشیدن ، به مقصد ببرید. این عمل موجب تکثیر متن انتخاب شده می گردد. این عمل با زدن دکمه سمت راست ماوس و انتخاب گزینه Copy نیز امکان پذیر است .
توجه داشته باشید که تمامی عملیات ذکر شد. تنها برای متن نیست بلکه برای تصاویر نیز بکار می روند.
▪ انتقال و تکثیر به کمک کلید سمت راست ماوس :
پس از بلوک میتوانید کلید سمت راست ماوس را بفشارید و از آنجا Copy یا Cut را انتخاب کنید و پس از بردن مکان نما به محل جدید مجدداً با زدن دکمه سمت راست ماوس Paste را انتخاب نمایید.
راه دیگر این است که پس از انتخاب متن ضمن کشیدن ، توسط دکمه سمت راست و بردن به محل جدید زیر منوی فوری ظاهر خواهد شد که از شما می پرسد Copy یا Move که هر کدام را خواستید میتوانید انتخاب کنید.
● چند برش با یک حافظه
شاید بخواهید چند قسمت از پرونده را به حافظه برده و به محل یا پرونده دیگری انتقال دهید. برای این کار میتوانید متون را تک تک بلوک کرده و پس از هر بلوک (Ctrl+F۳) را بزنید. همه متونی که پس از بلوک روی آنها (Ctrl+F۳) را زده اید، اکنون در حافظه قرار دارند. برای فراخوانی همگی آنها فقط کافیست کلیدهای (Ctrl+Shift+F۳) را فشار دهید. برای تایپ ابیات شعر ما باید چند نکته مهم را درباره نرم افزار Word بدانیم:
۱) چند ستونه کردن متون
۲) استفاده از Shift+Enter به جای Enter
۳) هم ترازی طرفین
اگر به روزنامه ها دقت کنید، متوجه می شوید که در همه آن ها از امکانی استفاده شده است که متون را در چند ستون درج کرده اند. این امکان در Microsoft Word ۲۰۰۳ از منوی Format و کلیک روی گزینه Columns قابل دسترسی ست. ما از این کار برای قرار دادن دو مصراع یک بیت در مقابل هم استفاده می کنیم.
نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که:
شما در تایپ ابیات باید ابتدا مصراع های اول همه بیت ها را پشت سر هم تایپ کنید و در پایان هر مصراع، برای رفتن به خط بعد، از Shift+Enter استفاده کنید

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

mohamadaminsh

mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان
دسترسی سریع به انجمن ها