عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. میزان الحکمه

يك مدرس تاريخ فلسفه و تمدن اسلامي: پيامبر تجسم اخلاق متعالي و اسوه برين است

يك مدرس تاريخ فلسفه و تمدن اسلامي: پيامبر تجسم اخلاق متعالي و اسوه برين است
دوشنبه 2 اسفند 1389  07:40 ب.ظ

عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ و انديشه اسلامي، اظهار كرد: پيامبر تجسم اخلاق متعالي بوده و اين خصوصيات بايد در ميان پيروان‌شان هم نمود پيدا كند.

دكتر سيدعليرضا واسعي مدرس تاريخ فلسفه و تمدن اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تصريح كرد: زماني ادعاي مسلمان بودن ما درست خواهد بود كه ويژگي‌هاي اخلاق و سيره متعالي پيامبر را شناخته و در زندگي خود محقق سازيم. در غير اين صورت پيروي از رسول اكرم(ص) ميسر نخواهد شد.

گسترگي تبليغات از مهمترين شاخصه‌هاي جوامع امروز است

وي افزود: اگر ما دنياي امروز را به شاخه‌هايي توصيف كنيم، از مهمترين شاخصه‌هاي جوامع امروز، گستردگي تبليغات خواهد بود و به هر حال در اين دوران تبليغات مي‌تواند بطور وسيعي بر روي اذهان و انديشه‌ها تاثيرگذار باشد و همانطور كه ديده شده با استفاده از ترفندهاي متفاوتي محصول خود را به وسيله تبليغات مستمر به خورد مخاطب بدهند و گاه همين مخاطبان ناخواسته به سوي محصولات آنها كشيده مي‌شود.

اين مدرس دانشگاه، اديان را به دو بخش تبليغي و غيرتبليغي تقسيم كرد و افزود: دين يهود مذهبي غيرتبليغي بوده و تنها كساني مي‌توانند به اين دين رو آورند كه نژادشان به يهوديان بازگردد. بنابراين نيازي به تبليغ اين مذهب نبوده و فقط در دين بني‌اسرائيل خلاصه شده است و اين در حالي است كه براي ورود به اديان تبليغي اسلام و مسيحيت، هيچگونه محدوديت نژادي، مكاني و زماني قائل نشده‌اند و پيروان اين مذاهب برخلاف يهوديان انتشار دين‌شان را از وظايف خود مي‌دانند.

براي آشنايي بهتر با اسلام بايد قرآن را بشناسيم

واسعي با بيان اينكه براي آشنايي بهتر با اسلام بايد قرآن را بشناسيم، افزود: شناخت قرآن واسطه شناسايي پيامبر است و اسلام‌شناسي پيوند طبيعي شناخت پيامبر دارد، بخصوص در عرصه منقولات آشنايي با سيره پيامبر باعث مي‌شود تا اسلام‌شناسي هم خدشه‌دار نشود.

واسعي گفت: دسته‌اي از افراد بر اين باورند كه عقل انسان به تنهايي بر اداره امور خود بسنده بوده و طبعا بشر را بي‌نياز مي‌كند و ما نيازي به پيامبر نخواهيم داشت. اما گروه كثيري معتقد هستند عقل انسان تحت تاثير عواملي قرار مي‌گيرد و در مواردي از شناخت مسائل اوليه زندگي خود بازمانده و قادر به درك و كشف حقايق زندگي نخواهد بود.

وي افزود: در مكاتب معرفتي امروز و در عصر پست مدرنيته يا فرانوگرايي مي‌توان مهمترين نقطه مشترك فكري را قبول ضعف عقلي انسان براي فهم همه ظرايف و حقايق عالم دانست. همانطور كه در آيات و روايات ما آمده است براي انسان هم حجت درون يا عقل ذكر شده و هم حجت بيرون، كه شامل انبياء و پيامبران و در نگاه ما شيعيان ائمه اطهار هستند.

پيامبر براي ما يك الگو و اسوه برين است

اين مدرس تاريخ فلسفه و تمدن اسلامي در ادامه تاكيد كرد: زماني كه گفته مي‌شود پيامبر(ص) براي ما يك الگو هستند، به اين معنا است كه شخصيت مقدس ايشان از جهت ارزش‌هاي متعالي و توانايي‌هاي معرفتي كه براي انسان قابل فهم است (مانند اخلاق و دانش) در سطح بالايي قرار دارد.

وي درادامه اظهار كرد: خداوند در قرآن تاكيد مي‌كند كه پيامبر براي شما يك الگو و اسوه برين است و اين سخن به دليل ويژگي‌ها و شاخصه‌هايي است كه در وجود رسول اكرم(ص) هويدا شده، به گونه‌اي كه انسان قدرت درك مفاهيمي فراتر از آن را ندارد كه اين امري طبيعي به حساب مي‌آيد، زيرا چنين فردي بايد بتواند الگويي براي ساير انسان‌ها باشد تا جامعه انساني هم ضرورت پيروي از چنين شخصيت والايي را احساس كرده و بدين وسيله بهترين نوع زندگي براي بشر رقم بخورد.

ما در حوزه اخلاق و هنجارهاي ارزشي فقير هستيم

واسعي در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، تصريح كرد: با تمام پيشرفت‌هايي كه در عرصه علوم تجربي و دانش‌هاي طبيعي صورت گرفته است ما در حوزه علوم انساني به ويژه در عرصه اخلاق و هنجارهاي ارزشي فقير هستيم كه البته اين امر تنها شامل ايران و كشورهاي اسلامي نمي‌شود. بلكه در تمام دنيا شاهد يك فقر بنيادي در زمينه دانش‌هاي علوم انساني هستيم.

وي گفت: با اينكه ما در كشورمان به بارزترين دستاوردهاي علمي رسيده‌ايم اما چالش اساسي ما در رابطه با برخي معقوله‌هاي اخلاقي و ارزش‌هاي والاي انساني است و امروز نوعي اغراق‌گويي در ميان برخي مسوولين ما به مسئله‌اي طبيعي تبديل شده و از آن جمله مي‌توان به بزرگ‌نمايي فعاليت‌هايشان اشاره كرد. البته آنها در توجيه اين اغراق‌ها مي‌گويند، براي اينكه مردم دچار خودباختگي نشوند، ناچار هستيم يافته‌ها و دستاوردهاي خود را اندكي بالاتر از آنچه حقيقت دارد نشان دهيم.

اين مدرس تاريخ فلسفه درادامه، افزود: برخي با اتهام زدن و تخريب شخصيت ديگران آنقدر راحت سخن مي‌گويند كه گويي امري واجب را انجام مي‌دهند. متاسفانه تجاوز به حقوق ديگران چه مادي و چه معنوي در جامعه ما تا حد زيادي رواج پيدا كرده است و بحث ورود به حريم ديگران و خوردن مال مردم با وجود اينكه در فرهنگ ارزشي ما مذموم شمرده مي‌شود اما در فرهنگ رايج جامعه شايع شده و خوردن مال نوعي زيركي به حساب مي‌آيد.

جامعه‌اي كه اخلاق را زير پا گذارد، هرگز پيشرفت نمي‌كند

وي با اظهار اينكه بسياري از مسائل غيراخلاقي و ضدارزشي در فرهنگ عاميانه ما حتي در برخي از رده‌هاي بالاي جامعه امري مطلوب قلمداد مي‌شود، ادامه داد: طبيعي است كه چنين معضلي به آساني قابل درمان نخواهد بود و براي اينكه بتوانيم جامعه درستي داشته باشيم بايد بيش از هر مسئله بر روي اخلاقيات پافشاري كنيم، زيرا در هر جامعه‌اي كه اخلاق زير پا گذاشته شود آن اجتماع هرگز پيشرفت نخواهد كرد. همانطور كه با نگاه به تاريخ اسلام مي‌بينيم زماني كه اخلاق مدارا و تعاون و همچنين جنبه پذيرش گفته‌هاي ديگران در جامعه اسلامي وجود داشت ما شاهد پيشرفت بيشتري بوديم و هنگامي كه امكان اظهارنظر راحت‌تر بود با مناظره‌هاي علمي بيشتري مواجه مي‌شديم و به طبع رشد و پيشرفت بيشتري در آن جامعه صورت مي‌گرفت.

 

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

svh2005

svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران
دسترسی سریع به انجمن ها