عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه همانند امام(ره) است

مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه همانند امام(ره) است
سه شنبه 3 اسفند 1389  10:49 ق.ظ



 
تصویر بزرگ
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهشی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: مقام معظم رهبری با تمام وجود به آنچه که امام اعتقاد داشتند،‌ معتقدند و آن را دنبال می‌کنند و مانند دیده‌بانی همیشه بیدار اوضاع ایران انقلاب و جهان را زیرنظر دارند و هرگز اجازه نخواهند داد که مسیر انقلاب به انحراف کشیده شود.




به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از فارس، انقلاب اسلامى ایران بى‏شک پدیده‏اى نوظهور در قرن حاضر است؛ انقلابى اسلام‌گرا وبى‏نظیر در جهان ‌که به رهبری امام خمینی(ره) هدایت شد و تحولى شگرف را در عرصه روابط بین‏الملل و معادلات سیاسى دولت‌هاى جهان پدید آورد.

این رهبر تاریخ ساز، انقلابى را با هدف مقابله با سلطه ابرقدرت‌هاى شرق و غرب بنا کرد‌ و ملل اسلامى را به رویکردى مجدد به ارزش‌هاى اسلامى فرا خواند‌.

بی‌شک بررسی ابعاد و ویژ‌گی‌های این نهضت عالم‌گیر و بررسی ریزش‌ها و رویش‌ها در عمر 32 ساله انقلاب اسلامی ایران بستری را برای پاسداری هر‌چه بهتر از این میراث ماندگار بت‌شکن تاریخ فراهم می‌کند.

به این منظور گفت‌وگوی 2 ساعته‌ای با حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در خصوص معیارها و چگونگی وقوع انقلاب اسلامی داشتیم که متن این مصاحبه به این شرح است:

* به عنوان اولین سؤال، لطف کنید درباره ویژگی‌ها و دستاوردهای ‌انقلاب اسلامی ایران توضیح دهید.
- روحانی: برای پی بردن به اینکه انقلاب اسلامی ایران چه ویژگی‌ها، دستاوردها، برجستگی‌ها و فوایدی به همراه داشت، ناگزیریم ابتدا نگاهی به اوضاع ایران و جهان، قبل از آغاز نهضت امام خمینی (ره) داشته باشیم.

در حقیقت روزگار ایران قبل از انقلاب اسلامی به گونه‌ای بود که اسلام به معنای واقعی کلمه منحرف شده بود لذا کسانی که در ایران پایبند به اسلام بودند شامل چند دسته می‌شدند؛ دسته‌ اول کسانی بودند که اسلام را فقط در عبادت خلاصه می‌کردند. آنها بر این باور بودند که دین از سیاست جداست و ما فقط باید عبادت کنیم تا دستی از غیب بیرون آید و کاری کند.
کسانی که اینگونه فکر می‌کردند را نیز می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ افرادی که واقعا بر این باور بودند که دین از سیاست جداست و دسته‌ای که دین را از سیاست جدا نمی‌دانستند ولی این مسئله برایشان مطرح بود که تا امام زمان(عج) ظهور نکند، مسلمانان قادر به انجام کاری نیستند و هر اقدامی انجام دهند با شکست مواجه می‌شوند.

آنها بر این باور بودند که دشمن با ترفند‌ها و نیرنگ‌هایی که دارد مسیر را منحرف می‌کند و برای این ادعاهایشان نیز نهضت مشروطه و نهضت عدالتخواهی را مثال می‌زنند که با همه فداکاری‌ها و خون‌هایی که علما برای موفقیت این نهضت‌ها دادند اما عاقبت این نهضت‌ها از مسیر خود منحرف شدند و رضاخان را از اسطبل انگلیس بیرون کشیدند و بر تخت سلطنت نشاندند. و یا به جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت اشاره می‌کردند که علی‌رغم فداکاری‌های علما دشمن توانست آن نهضت را از مسیر خود منحرف کند و با اینکه مردم محمد رضا‌شاه را بیرون کرده بودند اما دوباره او را برگرداندند و بر گرده ملت سوار کردند. بنابراین این دسته همواره می‌گفتند که ما کاری از پیش نمی‌بریم.

از طرفی دسته‌‌‌ دومی نیز بودند که اسلام را فقط در سیاست خلاصه می‌کردند و معتقد بودند که در عصر اتم و قرن بیستم سخن از عبادت و اینگونه مسایل نارواست و مسلمانان فقط باید مبارزه کنند، این اعتقاد نیز یک بعدی بود و اینها نتوانستند راه به جایی ببرند.

دسته سوم افرادی بودند که اعتقاد داشتند اسلام منهای روحانیت درست است و این تز را دنبال می‌کردند که خودسرانه آنچه را باعقل خودشان جور می‌آید، به اسلام نسبت دهند. البته در این میان عده‌ای نیز بودند که به اسلام واقعی آگاهی داشتند اما در اقلیت بودند و خون دل می‌خوردند اما آن زمینه و امکانی که بتوانند تحولی پدید آورند و حرکت و خروشی داشته باشند، چندان فراهم نبود.
 

سر سپرده ام پيشاپيش به نيروئي حاکم بر سرنوشتم و در پر کاهي نيز مي آويزم,پس مرا چيزي نيست تا به حفظ آن بکوشم,مرا انديشه اي نيست پس مي توانم ببينم,پس مي توانم خود را به ياد آرم,جدا و در سبکبالي پيشي مي گيرم از عقاب , تا رسم به رهايي

FABAHADOR

FABAHADOR
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 106
محل سکونت : خراسان رضوي

پاسخ به:مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه همانند امام(ره) است
سه شنبه 3 اسفند 1389  10:51 ق.ظ

** سفرای آمریکا و انگلیس ‌نخست‌وزیر شاه را انتخاب می‌کردند

از نظر سیاسی کشور ایران کاملا وابسته به بیگانگان بود و استقلال نداشت؛ وقتی می‌خواستند در ایران دولتی تعیین کنند، شاه باید سفیر آمریکا و انگلستان را به حضور می‌طلبید و آنها بودند که مشخص می‌کردند نخست‌وزیر باید چه کسی باشد و یا وقتی می‌خواستند انتخابات مجلس شورای ملی را انجام دهند، یک لیست از سفارت انگلیس و یک لیست از سفارت آمریکا می‌آمد و باز آنها بودند که مشخص می‌کردند چه کسانی به عنوان نمایندگان باید به مجلس بروند.

این سیاست‌های بیگانگان بود که در ایران حرف آخر را می‌زد و تعیین می‌کرد که مثلاً شاه با چه کشوری رابطه داشته باشد و یا با چه کشوری رابطه برقرار نکند، چه کارخانجات و صنایعی را در ایران به کار بگیرند و از چه کارخانجات و صنایعی دوری گزینند. آنها سعی می‌کردند کشور ایران عقب‌مانده و ملت ایران بی‌فرهنگ، فقیر و تحت فشار باشد و از همه بدتر اینکه سعی کرده بودند، هویت و کرامت انسانی را از افراد سلب کنند.

آنها می‌خواستند انسان‌ها را در ایران تحقیر شده و هیچ و پوچ بار آورند یعنی یک ایرانی احساس کند که هیچ ارزش، شخصیت، علم، صنعت و اختراع و ابتکاری ندارد. از طرف دیگر فقر و بدبختی بیداد می‌کرد؛ مردم با گرسنگی، برهنگی و بیچارگی زندگی می‌کردند و دربار، دولت و شاه نیز با بریز و بپاش‌های کذایی و جشن‌هایی که برپا می‌کردند هزینه مملکت را به باد می‌دادند.

از همه بدتر آنکه از درآمد نفت و دیگر درآمد‌هایی که ایران داشت قسمتی را بیگانگان به یغما برده و قسمتی دیگر را شاه در بانک‌های خارجی انباشته می‌کرد لذا از این جهت مملکت را بیش از پیش به سمت فقر و بیچارگی سوق می‌دادند.

سیاست رژیم شاه و هیئت حاکمه ایران به این سو می‌رفت که ایران را هرچه بیشتر به سوی فساد و فحشا بکشانند و جوانان را به عیش و نوش سرگرم سازند تا مردم کمتر به سرنوشت کشور فکر کنند و شرایط برای تاخت و تاز بیگانگان کاملا هموار باشد.

** امام سعی کرد‌ اسلام ‌ناب‌محمدی را به درستی به مردم بشناسانند

اقدامات امام راحل(ره) در این شرایط و این وضعیتی که تشریح کردید، چه بود؟
- روحانی: در چنین شرایطی امام آمد و با آغاز نهضت خود چند برنامه را دنبال کردند. نخست اینکه ایشان سعی کردند اسلام راستین و ناب‌محمدی را به درستی به مردم بشناسانند و دوم اینکه سعی کردند هویت و کرامت انسانی که از مردم سلب شده بود را به آنها برگردانند.

سومین مسئله‌ای که امام بر آن بسیار اهتمام داشتند، رشد و آگاهی دادن به مردم بود، ایشان می‌خواستند مردم آگاهانه حرکت کنند چراکه اگر مردم کورکورانه به دنبال رهبر حرکت می‌کردند، بالاخره در جایی می‌بریدند و دشمن می‌توانست آنها را به انحراف بکشاند و یا با از دست رفتن رهبر، ملت به طور کلی وا می‌ماند و از ادامه حرکت و خروش و خیزش منحرف و یا منصرف می‌شد.
آگاهی بخشیدن به مردم از مسایل بسیار با اهمیت برای امام خمینی(ره) بود که تا آخرین روز از حیاتشان سعی کردند به مردم آگاهی و بصیرت دهند و یک ملت آگاه و بصیر را در پشت سر خود داشته باشند.

** امام سرنوشت ملت ایران را به سرنوشت ‌مسلمانان و آزادیخواهان جهان پیوند زد

موضوع دیگری که امام به شدت بر روی آن تأکید داشتند، اتحاد اسلامی بود، رژیم شاه و استعمارگران سعی کرده بودند ملت را به جان هم انداخته و اختلاف ایجاد کنند و آنها را به اسم کرد، ترک، فارس، عرب و عجم مقابل هم قرار دهند اما امام این خرافات و موهومات را از مردم دور کردند و اتحاد اسلامی را در میان آنها پدید آورند.

از دیگر برنامه‌هایی که امام انجام دادند این بود که سرنوشت ملت ایران را با سرنوشت دیگر مسلمانان و آزادیخواهان جهان پیوند دادند تا ملت ایران فقط به فکر خودش نباشد و از سرنوشت دیگر ملت‌ها غافل نشود چراکه امام این نکته را دریافته بودند که ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه جهان در هر نقطه‌ای رشد کنند، در سرنوشت دیگر مسلمانان تاثیر دارد و در هر نقطه‌ای ضربه بخورند و آسیب ببینند در سرنوشت دیگر مسلمانان اثر می‌گذارد، اینها برنامه‌هایی بود که امام دنبال کردند و ملتی آگاه، بصیر، رشد یافته، روشن ضمیر و موظف به وظایف اسلامی را به وجود آوردند.

** انقلاب امام تمام معادلات سیاسی جهان را به هم ریخت و دنیا را شگفت‌زده کرد

در شرایطی که بسیاری می‌پنداشتند دین از سیاست جدا است و دوران حرکت و خروش دین به پایان رسیده در سایه اتحاد به وجود آمده و شناخت تازه مردم از اسلام، می‌بینیم که امام (ره) توانستند انقلابی به وجود آورند که تمام معادلات سیاسی جهان را به هم ریخت و دنیا را شگفت‌زده کرد.

انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به پیروزی رسید که دنیا نمی‌توانست باور کند‌ ملتی بدون وابستگی به یک قدرت خارجی و با دست خالی انقلاب کرده و بدون داشتن سلاح‌های روز دنیا یک نظام تا دندان مسلح 2500 ساله را سرنگون کند، همچنین غیر‌قابل تصور بود که این ملت با اتحاد خود و بدون استفاده از ایسم‌های وارداتی و مکاتب غرب و شرق و فقط با اتکاء به اسلام انقلاب خود را پیش ببرد.

** انقلاب اسلامی ایران با هیچ یک از ‌مکاتب غرب و شرق همخوانی نداشت

بنابراین انقلاب اسلامی ایران اولا انقلابی کاملا اسلامی بود که با هیچ یک از معادلات و مکاتب غرب و شرق همخوانی نداشت دوم اینکه این انقلاب به تمام معنا مردمی بود و قدرت‌های خارجی نه تنها در پیروزی آن نقشی نداشتند بلکه به شدت در جهت پیشگیری از پیروزی آن کار می‌کردند. سوم اینکه این انقلاب علیه تمام استبداد و استعمار بود و توانست دست استبداد‌گران و استعمارگران را قطع کند و به حیات آنها در ایران پایان دهد.
انقلاب اسلامی، عدالت، آزادی و استقلال را برای ملت ایران به ارمغان آورد و از این جهت می‌توان گفت که این انقلاب در دنیا بی‌نظیر است و مشابه و مانندی برای آن نمی‌توان دید.

 

سر سپرده ام پيشاپيش به نيروئي حاکم بر سرنوشتم و در پر کاهي نيز مي آويزم,پس مرا چيزي نيست تا به حفظ آن بکوشم,مرا انديشه اي نيست پس مي توانم ببينم,پس مي توانم خود را به ياد آرم,جدا و در سبکبالي پيشي مي گيرم از عقاب , تا رسم به رهايي

FABAHADOR

FABAHADOR
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 106
محل سکونت : خراسان رضوي

پاسخ به:مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه همانند امام(ره) است
سه شنبه 3 اسفند 1389  10:53 ق.ظ

*  برخی می‌گویند انقلاب اسلامی ایران ‌از مسیر اصلی منحرف شده است، نظر شما به عنوان یک مورخ و تاریخ شناس در این زمینه چیست؟
- روحانی: برای پاسخ به این سؤال باید دید که انقلاب اسلامی چه ویژگی‌ها و آرما‌ن‌هایی داشته تا با بررسی آنها بفهمیم که آیا انقلاب از مسیر خود منحرف شده یا خیر.

نخستین آرمان انقلاب اسلامی که در شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی " مردم در زمان انقلاب نیز مشخص است، استقلال کشور بود.
بنابراین باید ببینیم که آیا امروز استقلال کشور آسیب دیده؟ آیا در سرنوشت ایران دولت بیگانه‌ای می‌تواند دخالت کند و به خود اجازه دهد در سرنوشت ملت ما کوچکترین نقشی داشته باشد؟

** استقلال کشور امروز قوی‌تر و استوار‌تر از هر زمان دیگری است

ما مشاهده می‌کنیم که استقلال کشور نه تنها آسیب ندیده و سست نشده بلکه قوی‌تر و استوار‌تر از هر زمان دیگری کاملا محفوظ است.
دومین خواست مردم ایران در زمان انقلاب،‌ آزادی بود و مسلما مسلمانانی که شعار آزادی را سر می‌دادند، آزادی در چارچوب اسلام را می‌خواستند نه بی‌‌بند و باری را و امروز می‌بینیم که آزادی در چارچوب قانون اسلام در کشورمان کاملا محفوظ است و با صراحت، اطمینان و بدون اغراق می‌توانم بگویم، آزادی امروز ملت ایران، در دنیا وجود ندارد چرا‌که در دنیا بر اساس سیاست استعمار‌گران ملت‌ها برای بی‌بند و باری و فساد آزادند اما با هرگونه سخن و حرکتی که با سیاست ابرقدرت‌ها و کاخ‌نشینان کوچکترین تضاد و مغایرتی داشته باشد، شدید‌ترین برخوردها صورت می‌گیرد.

*  می‌توانید نمونه‌هایی برای مقایسه وضعیت آزادی در ایران با سایر کشورها به‌ویژه کشورهای غربی که مدعی آزادی هستند، بیان کنید؟
- روحانی: امروز در کشورهای پیشرفته و غربی مانند آمریکا فردی جرأت نمی‌کند علیه صهیونیسم سخنی بگوید و یا حتی در مورد هولوکاست تحقیق کند، کسی نمی‌تواند انقلاب ایران را ستایش کند؛ اگر یکی از غربی‌ها و دانشمندان آمریکایی و اروپایی به این نتیجه رسید که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مترقیانه است، اجازه ندارند که این موضوع را سر کلاس درس بازگو کند و یا در مقاله‌ای بنویسد.

در آن کشورها اجازه نمی‌دهند، از یک چهره‌ای که سردمداران آنها با او مخالفند، حرفی زده شود و تعریف و ستایشی صورت گیرد اما در ایران می‌بینیم برخی از افراد منحرف، بیگانه‌‌زده و یا مغرض در سر کلاس درس و یا مقاله خود به صراحت از رضاخان تعریف می‌کنند و او را مایه نجات و حافظ منافع و استقلال ایران می‌نامند.

رضاخانی که ایران را به خاک سیاه نشاند، بزرگترین خیانت را به کشور کرد و تمام نقشه‌ها و نیرنگ‌های استعمارگران به دست او در ایران پیاده شد. اما آیا فردی در آلمان، فرانسه و یا انگلستان می‌تواند بگوید مثلا هیتلر خدمتی به کشورش کرد. دهن آن فرد را پر از سرب می‌کنند.

** آزادی‌ امروز ایران در دنیا بی‌نظیر است

بنابراین آزادی‌ امروز ایران در دنیا بی‌نظیر است البته برخی‌ها آزادی را به معنای فساد، فحشا، بی‌بندوباری و مسایل خلاف اخلاق انسانی می‌دانند که مسلما اسلام با آن مخالف است چرا‌که اسلام آمده تا انسان‌ها را رشد دهد و به تکامل برساند نه اینکه آنها را به سمت فساد و مسایل بی‌ارزش بکشاند بنابراین آزادی امروز ما با آزادی ابتدای انقلاب تفاوت نکرده و این آزادی نه آسیب دیده و نه سلب شده است.

*  در مورد ویژگی‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران توضیح می‌دادید.
- روحانی: بله؛ مسئله و خواست سوم مردم در انقلاب جمهوری اسلامی بود. امروز جمهوریت اسلام کاملا حفظ شده و مردم در سرنوشت کشور دخالت می‌کنند، نمونه بارز آن انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود که بیش از40 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و این حضور مردم پس از گذشت 32 سال از انقلاب در دنیا بی‌نظیر است.

** امروز دست‌های مرموزی به نام یاران امام به‌دنبال احیای اسلام لیبرالیستی در ایران است

مسئله دیگری که در انقلاب اسلامی از آرمان‌های برجسته شمرده می‌شد، مسئله اسلام راستین و شناخت اسلام ناب بود. انقلاب، اسلام یک بعدی، انحرافی و یا التقاطی را محکوم می‌کرد و امروز می‌بینیم که دست‌های مرموزی به کار افتاده و کسانی به نام یاران و طرفداران امام سعی می‌کنند که اسلام لیبرالیستی را در ایران احیا کنند که مسلما مردم با این عناصر و چهره‌ها برخورد کرده و دست رد به سینه آنها می‌زنند و یا می‌بینیم در کنار مسئولان مملکتی افرادی پیدا می‌شوند که دم از مکتب ایرانی می‌زنند که این هم یک نوع انحراف از مسیر اسلام اصیل و راستین است و باز می‌بینیم که مردم این افراد را نیز طرد می‌کنند.

یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ما رشد و آگاهی ملت بود؛ حال سؤال اینجاست که آیا این رشد و آگاهی آسیب دیده و مردم عقب رفته‌اند و یا آن آگاهی لازم را ندارند؟ ما می‌بینیم با گذشت 32 سال از انقلاب هر روز مردم ما بیش از گذشته در صحنه هستند و آگاهی دارند و می‌توانند برنامه‌های خود را دنبال کنند، بنابراین هیچ مسئله‌ای دیده نمی‌شود که بتوان گفت انقلاب اسلامی عقب رفته و یا از مسیر خود منحرف شده‌ است.

** انقلاب اسلامی هر روز راسخ‌تر و پایدار‌تر از گذشته به راه خود ادامه می‌دهد

البته باید متذکر شد که در این 32 سال افرادی سعی می‌کردند این انقلاب را از مسیر خود منحرف کنند؛ عناصری مانند انجمن حجتیه، لیبرال دموکرات‌ها و افرادی که سر در آخور غرب و شرق داشتند، مانند مارکسیست‌ها، منافقین و یا التقاطی‌ها، بسیار تلاش می‌کردند تا انقلاب منحرف شود و حتی امروز بیش از گذشته تلاش می‌کنند خود را مطرح کرده تا بتوانند کاری از پیش ببرند و انقلاب اسلامی را منحرف کنند که نمونه بارز آن را در جریان انتخابات گذشته و فتنه سال 88 دیدیم.
در سال گذشته عناصر فتنه‌گر، عوامل وابسته به بیگانه و عناصر فریب خورده و ساده‌لوح دست به دست هم دادند تا انقلاب را به چالش بکشانند ولی هوشیاری و آگاهی مردم این اجازه و رخصت را به آنها نداد البته نقش رهبری در خنثی کردن این توطئه بسیار عظیم و برجسته بود، بنابراین با تمام این جریانات نه تنها انقلاب اسلامی از مسیر خود منحرف نشده بلکه هر روز راسخ‌تر و پایدار‌تر از گذشته به راه خود ادامه می‌دهد.

*انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر ‌چه شرایط و وضعیتی ‌دارد؟
- روحانی: مسئله‌ای که اکنون وجود دارد، این است که در چند سال اخیر توطئه‌های دشمنان برای به بیراه کشاندن انقلاب اسلامی بسیار زیرکانه‌تر و ماهرانه‌تر از گذشته شده است یعنی زمانی دشمنان انقلاب با شیوه‌های کهنه همه استعمارگران به جنگ انقلاب آمدند؛ جنگ تحمیلی، ترور‌های داخلی، تحریم اقتصادی، حمله نظامی، به صحنه آوردن مزدوران قلم به دست و قلم به مزدی که بگویند دوره اندیشه امام به پایان رسیده و این اندیشه باید به موزه سپرده شود، لذا دشمنان تمام این‌ها را تجربه کردند و دیدند که این نقشه‌ها و نیرنگ‌ها راه به جایی نبرد، اما اکنون می‌بینیم که نقشه استعمارگران و عوامل آنها به سویی رفته که به نام خط امام و یاران امام، می‌خواهند انقلاب را زیر سوال ببرند و ‌خط امام را در هم شکنند البته با نام مذهب به جنگ مذهب ‌رفتن همواره در طول تاریخ وجود داشته است اما اکنون این مسئله به شدت دنبال می‌شود که به نام خط امام و یار امام به انقلاب آسیب برسانند.

*  مانند فتنه سال گذشته.
- روحانی: بله؛ نمونه بارز این موضوع در فتنه 88 به وجود آمد؛ در این جریانات برخی افرادی که دیرزمانی از یاران امام و مسئولان رده بالای نظام بودند، سعی کردند با نام امام انقلاب را به چالش بکشانند اما هوشیاری مردم به آنها این اجازه را نداد، همچنین اکنون افرادی در میان دولتمردان و در پست‌های کلیدی حضور دارند که به نام امام مسئله مکتب ایرانی و جمهوری ایرانی را مطرح می‌کنند و همه اینها نشان می‌دهد که دشمن با شیوه خاصی نقشه‌های خود را دنبال می‌کند و قطعا هوشیاری ملت ایران اجازه کامیابی این توطئه‌ها را به آنها نمی‌دهد چنانکه دیدیم کسانی که با شعار آزادی انتخابات سعی کردند انقلاب را از مسیر خود منحرف و اندیشه لیبرالیستی را در ایران حاکم کنند، افرادی که می‌گفتند شعار "مرگ بر آمریکا " سر ندهید و پرچم آمریکا را به آتش نکشید و آنهایی که دم از مکتب ایرانی و دوستی با اسرائیل می‌زدند، امروز شکست خورده و در بین مردم منفور شده‌اند و این مایه امید است چراکه ملت ایران به برکت روشن‌گری‌های حضرت امام تاکنون اجازه نداده‌اند که این توطئه‌ها راه به جایی ببرد.

اما باید هوشیار بود که دشمن هر روز با مطالعه دقیق و شیوه و شگردهای جدید به صحنه می‌آید و باید با آگاهی از این شیوه‌ها و شگردها افزایش یابد. باید نگذاریم دشمن، انقلاب را از مسیر خود منحرف کند و به چالش بکشاند.
 

سر سپرده ام پيشاپيش به نيروئي حاکم بر سرنوشتم و در پر کاهي نيز مي آويزم,پس مرا چيزي نيست تا به حفظ آن بکوشم,مرا انديشه اي نيست پس مي توانم ببينم,پس مي توانم خود را به ياد آرم,جدا و در سبکبالي پيشي مي گيرم از عقاب , تا رسم به رهايي

FABAHADOR

FABAHADOR
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 106
محل سکونت : خراسان رضوي

پاسخ به:مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه همانند امام(ره) است
سه شنبه 3 اسفند 1389  10:54 ق.ظ

* زمانیکه امام خمینی (ره) انقلاب کردند، چه معیارهای را مدنظر داشتند و چه میزان از این معیارها امروز مدنظر مقام معظم رهبری است؟
- روحانی: در خصوص آرمان‌ها و اهداف حضرت امام (ره) باید گفت علاوه بر استقلال، آزادی، آگاهی دادن به ملت، شناساندن اسلام ناب محمدی به آنها و اتحاد اسلامی، یکی از اهداف امام خمینی(ره) صدور انقلاب بود؛ امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شدت تاکید داشتند که انقلاب ما باید صادر شود.

در آن زمان بسیاری تصور می‌کردند که منظور از صدور انقلاب لشکر‌کشی به کشورها و فتح آنهاست ولی امام آن را صدور انقلاب نمی‌دانستند و اطمینان داشتند با زور، فشار، سرنیزه و اشغال کشورها هیچ‌گاه انقلاب صادر نمی‌شود چراکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری و فرهنگی است و باید فرهنگ و فکر صادر شود و اینها نیز با سرنیزه صادر نمی‌شوند.

به یاد دارم که همان زمان عناصری از همین لیبرال‌ها و گروهک‌های سیاسی مانند نهضت آزادی و جبهه ملی می‌گفتند که نمی‌خواهیم انقلاب اسلامی را صادر کنیم ولی امام تاکید داشتند که انقلاب باید صادر شود؛ ایشان می‌دانستند وقتی انقلاب صادر شود، ملت‌ها به پا می‌خیزند و کشورهای مختلف راه اسلام و انقلاب را می‌شناسند و دنبال می‌کنند و در نتیجه این استعمارگران و استکبار جهانی هستند که به چالش کشیده و دستشان از سرنوشت ملت‌ها کوتاه می‌شود. و دیدیم وقتی انقلاب ما صادر شد، در لبنان چه تحولی عظیمی پدید آمد و چگونه نیروهای حزب‌الله توانستند با دست خالی ارتش تا دندان مسلح رژیم صهیونیستی را در جنگ 33 روزه زمین‌گیر کنند.

حزب‌الله لبنان توپ، تانک، هواپیما و ضد دفاعی نداشت و فقط با موشک می‌جنگید که عربستان، مصر و رژیم‌های وابسته به آمریکا نیز موشک را دارند ولی اینگونه در مقابل رژیم صهیونیستی ذلیل، اسیر و بدبخت هستند اما آنچه سبب شد حزب‌الله لبنان استوار و سربلند بایستد و در جنگ 33 روزه رو سفید شود، همان سلاح ایمان، اتحاد، پایداری و مقاومتش بود که از انقلاب ایران الهام گرفته بود. مردم مظلوم و ستمدیدة غزه نیز با دست خالی و با سلاح ایمان توانسته‌اند ارتش خون‌آشام رژیم صهیونیستی را زمین‌گیرکنند.

انقلاب اسلامی به سایر کشورها نیز صادر شد که نمونه آن حمله جانانه و خداپسندانه خالد اسلامبولی به یک مزدور وابسته به آمریکا و صهیونیسم به نام انور سادات بود اما پس از آن همه قدرت‌ها نیروهای خود را متمرکز کردند تا اجازه ندهند انقلاب اسلامی در مصر پا بگیرد؛ توطئه‌ها پشت سر هم به اجرا در آمد و به مدت 30 سال ملت مسلمان و مظلوم مصر را به زنجیر کشیدند و خفقان ایجاد کردند اما عاقبت دیدیم که این توطئه‌ها در هم شکسته شد و امروز انقلاب اسلامی ایران در سراسر کشورهای مسلمان به خصوص خاورمیانه عربی کاملا موج ایجاد کرده و زمینه را برای پیروزی ملت‌ها و در هم شکستن قدرت استعماری فراهم کرده است.

از دیگر مسائلی که امام به شدت به آن توجه داشتند، خدمت به مردم بود؛ امام خمینی بر روی خدمت به ملت بسیار تاکید داشتند و مسئولان ایران را به تلاش در این راه فرا می‌خواندند که بحمدالله خدمات ارزنده‌ای در طول این 32 سال به ملت ایران انجام شده که در طول 300 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

از دیگر خواسته‌های امام و انقلاب اسلامی شکوفا کردن استعداد مردم ایران بود چرا‌که قبل از انقلاب یکی از توطئه‌های دشمنان این بود که ملت ایران را به پوچی بکشانند و اینگونه به آنها بقبولانند که کاری از شما ساخته نیست ولی امام این همت را در ملت ایران ایجاد کرد و می‌بینیم ابتکارات و پیشرفت‌هایی که پس از انقلاب در ایران ایجاد شده دنیا را به شگفتی واداشته است.
ملت ایران در زمینه پزشکی، صنایع دفاعی، تکنولوژی و عمران و آبادی دست به اقداماتی زده که در دنیا بی‌سابقه است و این از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که امام به آن اهتمام ویژه‌ای داشتند و بحمد‌الله به آن جامه عمل پوشانده شد.

** مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه همانند امام هستند

امروز نیز مقام معظم رهبری با تمام وجود به آنچه که امام اعتقاد داشتند،‌ معتقدند و آن را دنبال می‌کنند و مانند دیده‌بانی همیشه بیدار اوضاع ایران انقلاب و جهان را زیرنظر دارند و هرگز اجازه نخواهند داد که مسیر انقلاب به انحراف کشیده شود و دشمن با توطئه‌های خود بتواند به انقلاب ضربه بزند و آن را به چالش بکشاند. مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه همانند امام هستند و همان ویژگی‌های ایشان را دارند؛ هوشیاری، قداست، عدالت‌‌خواهی، معنویت و گذشت ایشان از مسائل، بسیار عظیم و برجسته است.

** مقام معظم رهبری از جفایی که در حق ایشان می‌شود، به خاطر خدا گذشت می‌کنند

مقام معظم رهبری به علت همان معنویت و معرفتشان به خدا نسبت به جفایی که در حق ایشان می‌شود، کوچکترین عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و گذشت می‌کنند و فقط برایشان مهم است که به اسلام، انقلاب و کشور ضربه‌ای وارد نشود اما نسبت به جفا و اهانتی که به ایشان می‌شود، کاملا صرف‌نظر و اغماض می‌کنند.
 

سر سپرده ام پيشاپيش به نيروئي حاکم بر سرنوشتم و در پر کاهي نيز مي آويزم,پس مرا چيزي نيست تا به حفظ آن بکوشم,مرا انديشه اي نيست پس مي توانم ببينم,پس مي توانم خود را به ياد آرم,جدا و در سبکبالي پيشي مي گيرم از عقاب , تا رسم به رهايي

FABAHADOR

FABAHADOR
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 106
محل سکونت : خراسان رضوي

پاسخ به:مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه همانند امام(ره) است
سه شنبه 3 اسفند 1389  10:56 ق.ظ

** بزرگترین موهبت خدا پس از امام وجود مقام معظم رهبری است
** مقام معظم رهبری تمام ویژگی‌های حضرت امام را دارند

زندگی مقام معظم رهبری کاملا زندگی اسلامی و همراه با ساده زیستی ایشان برای امروز و آینده انقلاب و سرنوشت ملت واقعا نعمتی بزرگ هستند که خداوند به این کشور ارزانی داشته و می‌توان گفت پس از امام بزرگترین موهبتی که خداوند بر ما ارزانی داشته وجود مقام معظم رهبری است که تمام ویژگی‌های حضرت امام را در بردارند و در جهت پاسداری از آرمان‌های ایشان بسیار کوشا هستند.

*  بررسی تاریخ معاصر نشان از این دارد که انقلاب طی 32 سال گذشته با ریزش‌هایی بویژه در خواص مواجه بوده است، به نظر شما این ریزش‌ها چه عوامل و دلایلی دارد؟
- روحانی: در مطالعه تاریخ می‌بینیم که در صدر اسلام نیز ریزش خواص وجود داشته است که یکی از عوامل این ریزش‌ها عدم اعتقاد به اسلام و انقلاب است، یعنی فرد یا به اسلام اعتقاد ندارد و یا اگر به اسلام معتقد است، این اعتقاد با اسلام ناب محمدی تفاوت دارد همچنین ممکن است فرد به انقلاب اعتقاد نداشته باشد و یا اعتقادش به انقلاب به اندازه اعتقاد امام و ملت ایران نباشد؛ به عنوان مثال منافقین و سازمان مجاهدین خلق فقط از اسلام به عنوان یک ابزار استفاده می‌کردند و به آن اعتقاد قلبی نداشتند.

آنها فقط اسلام را به زبان می‌آوردند تا مردم باور کنند که این افراد مسلمانند اما اندیشه‌هایشان کاملا لیبرالیستی و برگرفته از مکاتب غرب و شرق بود؛ آنها نه تنها به روحانیت اعتقاد نداشتند بلکه به اصل ولایت فقیه نیز معتقد نبودند بنابراین مشخص بود که روزی رویاروی انقلاب قرار می‌گیرند.

** بنی‌صدر ‌یک فرد کاملا غرب‌زده و وابسته به اندیشه‌های غربی بود

بنی‌صدر نیز یک فرد کاملا غرب‌زده و وابسته به اندیشه‌های غربی بود که نه تنها امام و روحانیت را قبول نداشت بلکه به اسلام ناب محمدی نیز معتقد نبود، در همان زمان نیز که در پاریس به اصطلاح مقاله اسلامی می‌نوشت، همسر و دخترانش بی‌حجاب بودند که نشان می‌داد بنی‌صدر به حجاب اسلامی معتقد نبود و بی‌حجابی را کاملا عادی می‌دانست لذا مشخص است کسی که اینگونه فکر می‌کند، نمی‌تواند در چارچوب انقلاب اسلامی حرکت کند و در جایی با انقلاب اصطکاک پیدا می‌کند بنابراین یکی از عواملی که سبب می‌شود عناصر ریزش کنند، عدم اعتقاد واقعی به انقلاب، اسلام، روحانیت و اصل ولایت فقیه است که نمونه بارز آن را در بنی‌صدر، قطب‌زاده و شریعتمداری دیدیم.

** آیت‌الله شریعتمداری نه امام را قبول داشت و نه به حکومت اسلامی معتقد بود

شریعتمداری نیز از افرادی بود که نه امام را قبول داشت و نه به حکومت اسلامی معتقد بود و تا آخر نیز کلمه حکومت اسلامی را به زبان نیاورد و در صحبت‌هایش دم از حکومت مردم بر مردم می‌زد که یک اندیشه لیبرالیستی غربی بود که به زبان او انداخته بودند.

عامل دومی که سبب ریزش خواص می‌شود، ایجاد تضاد بین منافع شخصی افراد با منافع انقلاب است. افرادی که قدرت‌طلب، شهرت‌طلب و به دنبال کسب مقام و منصب هستند. اگر در نظام جمهوری اسلامی به مقامی که می‌خواهند، برسند، طبیعی است که در خدمت انقلاب هستند و خود را انقلابی می‌دانند ولی به محض اینکه احساس کنند در انقلاب مقام دلخواهشان را ندارند و از این نمد کلاهی نصیبشان نمی‌شود، با انقلاب اسلامی تعارض پیدا می‌کنند.

** برخی از فتنه‌گران فتنه 88 از شهوت مقام کور شده بودند

در دوران انقلاب افرادی را داشتیم که به اصطلاح از یاران امام و مرد شماره 2 انقلاب شمرده می‌شدند، اما از روزی که احساس کردند در انقلاب مسئولیت دلخواهشان را ندارند و یا به دنبال رسیدن به مقام، شهرت و قدرت بیشتری بودند، با انقلاب طرف شده و تلاششان این بود که به مقام و منصب بیشتری دست یابند. به عنوان مثال در جریان فتنه 88، دسته‌ای از کسانی که رویاروی ملت، مقام معظم رهبری و انقلاب ایستادند و آن فاجعه ننگین را به وجود آوردند، افرادی بودند که از شهوت مقام کور شده بودند و به هیچ چیز جز رسیدن به قدرت فکر نمی‌کردند که خود، ضربه خوردند و پایگاه و آبروی خود را در میان مردم از دست دادند.

دسته سوم که دچار ریزش می‌شوند، ساده‌لوحانی هستند که از اندیشه‌های دشمن تاثیر می‌گیرند و دشمن می‌تواند روی آنها کار کرده و از مسیر انقلاب دورشان کند، مانند منتظری، شیخ علی تهرانی و افرادی از این دست که بر اثر ساده‌اندیشی‌هایشان منافقین و لیبرال‌ها توانستند آنها را از مسیر انقلاب منحرف کنند.

** انجمن حجتیه مزدور دشمن است؛ سروش نفوذی بود

دسته چهارم کسانی هستند که به طور کلی با انقلاب اسلامی و روحانیت دشمنند، اینها عناصر مزدوری هستند که دشمن از آنها به عنوان نفوذی برای آسیب رساندن به انقلاب اسلامی و به چالش کشاندن آن استفاده می‌کنند که نمونه بارز آن انجمن حجتیه است، اینها از ابتدا به امام، انقلاب و اسلام راستین اعتقاد نداشتند و یک سری ارتباطات مرموز با بیگانگان داشتند، یا مثلا حاج فرج دباغ که به سروش معروف است، وی جزو عوامل نفوذی‌ بود که کاملا توسط دشمن هدایت و وارد این جرگه شده‌ بود تا دشمن بتواند از وجود وی برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب بهره ببرد.
این موارد از عواملی هستند که سبب ریزش برخی خواص در طی این 32 سال شده و در آینده باز هم در می‌شود.

*به نظر شما دلیل اینکه ریزش‌ها در سال گذشته به اوج خود رسید، چه بود؟
- روحانی: وقتی مسئله انتخابات پیش می‌آید، خواست درونی افراد و آن چیزی که در ضمیر آنها است، بیشتر بروز می‌کند. آنهایی که به دنبال گرفتن سهم هستند و می‌خواهند در قدرت سهیم باشند، در اینگونه موارد بیشتر دست و پا می‌زنند و ماهیت خود را بروز می‌دهند؛ عناصر منافق، دشمنان انقلاب و اسلام که در فرصت‌های مختلف سعی می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، در جریان فتنه سال گذشته بازیگر صحنه شدند و فکر کردند فرصت خوبی است که انقلاب را به چالش بکشانند.

** طراحان عرصه بین‌المللی از 20 سال قبل روی فتنه 88 فکر کرده بودند

اما مسئله این است که دشمنان و طراحان عرصه بین‌المللی از حدود 20 سال پیش بر روی این قضایا فکر و برای به چالش کشاندن انقلاب اسلامی زمینه‌سازی کرده بودند، آنها همه گروهک‌ها و سازمان‌های ضدانقلاب از جمله تجزیه‌طلب‌ها،‌ سلطنت‌طلب‌ها، همجنس‌بازها، بهائی‌ها و منافقان را متحد و یکپارچه به صحنه آورده بودند که قطعا در چنین مواردی سعی شده بود از ساده‌لوحی، بی‌ارادگی و قدرت‌طلبی برخی‌ها سوءاستفاده کنند و اندیشه لیبرالیستی را در بین آنها رسوخ دهند.

** برخی از فتنه‌گران به شدت تحت تأثیر اندیشه‌های لیبرالیستی قرار گرفته بودند

برخی از کسانی که در صحنه انتخابات این فضاحت‌ها را به بار آوردند و خود را رسوا کردند، به شدت تحت تاثیر اندیشه‌های لیبرالیستی قرار گرفته بودند و حرفشان این بود که شعار "مرگ بر آمریکا " ما را در دنیا منزوی کرده و دم زدن از فلسطین یک نوع انتحار سیاسی است و دیگر نباید با آتش زدن پرچم آمریکا برای خود دشمن‌تراشی کنیم. این اندیشه‌های لیبرالیستی بود که این افراد را کاملا مرعوب کرده و تحت تاثیر قرار داده بود لذا این جریانات ماهیت افراد را نشان داد و آنها را رسوا کرد.
 

سر سپرده ام پيشاپيش به نيروئي حاکم بر سرنوشتم و در پر کاهي نيز مي آويزم,پس مرا چيزي نيست تا به حفظ آن بکوشم,مرا انديشه اي نيست پس مي توانم ببينم,پس مي توانم خود را به ياد آرم,جدا و در سبکبالي پيشي مي گيرم از عقاب , تا رسم به رهايي

FABAHADOR

FABAHADOR
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 106
محل سکونت : خراسان رضوي

پاسخ به:مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه همانند امام(ره) است
سه شنبه 3 اسفند 1389  10:57 ق.ظ

رویش‌های انقلاب اسلامی ‌طی این 32 سال چه بوده است؟
- روحانی: بزرگترین رویش انقلاب اسلامی، علاوه بر استقلال و آزادی کشور، هوشیاری، آگاهی و رشد ملت که مسایل بسیار عظیمی هستند، شکوفا شدن استعداد اندیشمندان و دانشمندان کشور است؛ اقدامات این دانشمندان سبب شد که کشور به خودکفایی برسد و از هرگونه وابستگی نجات یابد، ما اکنون در هیچ زمینه‌ای نیازی به بیگانه نداریم و اگر امروز دور تا دور ایران را دیوار آهنی بکشند، ملت ایران می‌تواند به برکت این همت بالا و این شکوفایی استعدا‌د‌ها کارهایی را انجام دهد که در بسیاری از نقاط دنیا بی‌نظیر است و این رویش بسیار عظیمی است که در نسل تحصیل‌کرده و دانشمند کشور می‌بینیم.

رویش دیگری که در طی این 32 سال در کشور به وجود آمده گرایش نسل جوان ما به اسلام و انقلاب اسلامی است که نمونه بارز این رویش را می‌توان در مراسم مذهبی و اعتکاف دید. وقتی مراسم اعتکاف فرا می‌رسد، می‌توان دید که نسل جوان در مساجد و محافل مذهبی با چه معنویت و شوقی شرکت می‌کنند و این رویشی بسیار عظیم در انقلاب اسلامی ما است.

رویش سومی که امام نیز همواره به دنبال آن بوده‌اند، اعتلای نقش زنان و دختران در کشور بود که اکنون بسیار برجسته و افتخار‌آفرین است؛ ترقی و پیشرفتی که دختران و زنان مسلمان ایران در طول این 30 سال گذشته داشته‌اند واقعا باور‌نکردنی است. در دوران قبل از انقلاب زنان را ضعیفه می‌خواندند و همه فکر می‌کردند که زندگی زنان فقط باید در آشپزخانه بگذرد؛ دشمن نیز از این مسئله سوء‌استفاده می‌کرد و تلاش داشت تا زندگی زنان به آرایشگاه‌ها و مراکز نامناسب بکشاند. در آن زمان تصور نمی‌شد که زن می‌تواند در جامعه نقشی داشته باشد و در پیشبرد اهداف اسلامی اقدامی انجام دهد، فرزندان صالح و شایسته تربیت کند و رسالت مقدس مادری را به بهترین نحو پیش ببرد و این امام بود که این ویژگی‌ها را می‌دانست و به زنان این فرصت و رخصت را داد تا در صحنه حاضر شوند و امروز می‌بینیم که زنان ما در هر عرصه‌ای که وارد شوند، افتخار‌آفرینند و بهترین پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها را دارند که این نیز از رویش‌های عظیم انقلاب و مایه افتخار این کشور است چراکه آینده کشور را بیشتر درخشان می‌سازد.

از دیگر رویش‌های انقلاب صدور آن به کشورهای مختلف از جمله لبنان، عراق، مصر، اردن،‌ تونس و یمن است که سبب بیداری اسلامی در این کشورها شده است و امیدواریم به زودی نیز شاهد تاثیرگذاری انقلاب و بیداری اسلامی در عربستان و دیگر کشورها باشیم البته در برخی کشورها خفقان به قدری شدید است که اجازه نمی‌دهند مردم آزادانه به صحنه بیایند وگرنه شاهد بروز این مسئله نیز در چنین کشورهایی بودیم اما در برخی کشورهای دیگر نیز مردم موفق شدند زنجیر اختناق را بشکنند و به صحنه بیایند که این مسئله نیز رویش بسیار عظیم انقلاب است.

من این جمله تاریخی امام را که فرمودند "امیدوارم به زودی پرچم اسلام در بام جهان به اهتزاز درآید "، فراموش نمی‌کنم و امیدوارم به زودی این اتفاق رخ دهد و ان‌شاءالله انقلاب ما بتواند این افتخار را برای ملت‌های اسلامی بیافریند و دست استکبار جهانی از سرنوشت همه ملت‌ها قطع شود و ملت‌های مسلمان نه تنها کشور و ملت خود را از چنگ استبداد نجات دهند بلکه بشریت را از چنگال جهانخواران و زورمداران نجات بخشند.

** تحولات ‌مصر و تونس می‌تواند رویشی از انقلاب اسلامی‌ باشد

بنابراین تحولات منطقه به ویژه در مصر و تونس می‌تواند رویشی از انقلاب اسلامی ایران باشد چراکه می‌بینیم امروز همان شعارهای مردم ایران در زمان انقلاب به ویژه شعار "الله‌اکبر " در مصر و تونس سر داده می‌شود و یا مردم این کشورها مانند ملت ایران در دوران انقلاب به سربازان و نظامیان خود گل می‌دهند و یا شاهدیم که همان نماز‌هایی که مردم در خیابان‌های ایران می‌خواندند آنها نیز همان را تکرار می‌کنند لذا مشخص است که مردم مصر و تونس از ایران و انقلاب اسلامی الگو گرفته‌اند و ان‌شاء‌الله امیدوارم رهبری حکیم و متعهد و اسلام‌شناس در راس برنامه‌هایشان قرار بگیرند که در آن صورت حتما پیروزند.

* برخی می‌گویند امام راحل پیش از انقلاب و در مسیر مبارزه با رژیم شاه، همراهی مجاهدین خلق(منافقین) و ملی‌گرایان را قبول داشتند، نظر شما در این زمینه چیست؟
- روحانی: به جرأت می‌توان گفت، امام خمینی(ره) هرگز با کسانی که در مسیر اسلام نبودند به خاطر مبارزه با شاه هدف مشترکی را دنبال نکردند، ایشان زمانی که برخی از گروه‌ها جلوه دادند که سر در راه اسلام دارند، آنها را پذیرفتند.

** امام خمینی هیچ‌گاه به گروهک منافقین اعتماد نداشتند‌

امام بر روی مسئله اسلام بسیار تأکید داشتند و کسانی را می‌پذیرفتند که واقعا اسلامی باشند، امام خمینی(ره) نه قبل از انقلاب و نه بعد از آن هرگز نسبت به گروهک منافقین اعتماد نداشتند و آنها را نپذیرفتند؛ به این دلیل که آنها از اسلام به عنوان یک ابزار استفاده می‌کردند و به آن اعتقاد قلبی نداشتند. نهضت آزادی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی که خود را پیرو ولایت فقیه وانمود کردند و در اعلامیه‌ای با تمسک به آیة شریفة "اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولی‌الامر منکم " پیروی خود را از امام و روحانیت رسما اعلام کردند، توانستند به امام نزدیک شوند و در صف همراهان امام قرار بگیرند.

لیکن پس از پیروی انقلاب اسلامی، آن گاه که در عمل نشان دادند راهشان از ملت جداست و رسوبات غربی و فرهنگ لیبرالیستی در آن‌ها ریشه دارد، امام آنان را طرد کرد و در آن نامه تاریخی خطر آنان را گوشزد کرد و اعلام داشت که آنان تا ایران را به آمریکا تسلیم نکنند، آرام نمی‌گیرند.

** وجه تمایز انقلاب ایران و انقلاب‌های دیگر اتکا به مذهب ‌است

* ‌به نظر شما وجه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های جهان در چیست؟
- روحانی: وجه تمایز انقلاب ایران و انقلاب‌های دیگر اتکا به مذهب در انقلاب ایران است؛ انقلاب‌های دیگر بدون استثنا بدون مذهب بودند و یا اینکه مذهب را در حد اینکه یک مسئله فردی است و در زندگی اجتماعی نباید آن را دخالت داد، قبول داشتند؛ اما انقلاب ایران یک انقلاب کاملا اسلامی و مذهبی بود.

نکته دوم اینکه وقتی انقلاب‌های جهان را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم این انقلاب‌ها، انقلاب‌های حزبی و گروهی بودند و همه اقشار جامعه در آن نقشی نداشتند؛ مانند انقلاب شوروی که حزب کمونیسم قدرت در دست گرفت و مردم را سرکوب کرد و همچنین انقلاب چین که یک انقلاب حزبی بود. انقلاب فرانسه نیز یک انقلاب نخبگان و روشنفکران بود. اما در انقلاب اسلامی ایران همه اقشار جامعه از جمله فقیر، غنی، روستایی، شهری، تحصیلکرده، ‌کسبه و ‌کارگر در آن حضور داشتند.

تفاوت سوم انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان این بود که انقلاب اسلامی یک انقلاب مادی نبود و مردمی که انقلاب کردند، دنبال آب نان، ‌مسکن، کار و شغل نبودند. آنها به دنبال اعلای کلمه الله بودند و می‌خواستند اسلام در دنیا حاکم شود.
این تفاوت‌ها سبب شد تا جنس انقلاب اسلامی ایران با دیگر با انقلاب‌های جهان تفاوت داشته باشد.

** فتنه بنی‌صدر می‌توانست برای نظام کمرشکن باشد

* امام راحل در زمان خود با چه فتنه‌هایی مواجه بودند و چطور مقابله کردند؟ فتنه‌های که در زمان امام خمینی(ره) رخ داد، چه تفاوت‌هایی با فتنه 88 داشت؟
- روحانی: فتنه‌ها در زمان امام خمینی(ره) و اکنون تفاوتی نکرده؛ چرا‌که آن زمان نیز دشمن توانست برخی چهره‌های نظام را از ما بگیرد و شخصیت‌هایی مانند منتظری و شیخ علی تهرانی را به چالش بکشد و مقابل نظام بیاورد که ضربه سنگینی برای نظام بود.
حتی فتنه بنی صدر از آنجا که مردم 11میلیون رأی به او داده بودند و او را به عنوان یک چهره شاخص می‌شناختند، می‌توانست برای نظام کمر‌شکن باشد.

اما آنچه ‌توانست این مسائل را جبران کند، حضور ملت بود که یکپارچه پشت امام ایستاده بودند و گرنه جریاناتی مانند بنی‌صدر، به خاک و خون کشیده شدن 72 تن از مسئولان رده اول کشور در حزب جمهوری اسلامی و جریان منتظری هر کدام بسیار سنگین بود.

** همه جهان‌خوارن در فتنه 88 پشت ‌‌‌قدرت‌طلب‌ها و فریب‌خورده‌ها ایستاده ‌بودند

البته تنها تفاوتی که بین فتنه 88 با فتنه‌های دوران امام خمینی می‌توان دید، این بود که در فتنه 88 دشمن بسیار عمیق‌تر کار کرده بود؛ در سطح جهانی همه جهان‌خوارن پشت سر این قدرت‌طلب‌ها و فریب‌خورده‌ها ایستاده بودند و در داخل نیز دشمن همه گروهک‌‌ها را بسیج کرده بود تا یک اتحاد نامقدس درون مرزی و برون مرزی به وجود آمد.

*  نقش علما، روحانیون و مراجع تقلید را در همراهی با امام خمینی(ره) در زمان انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- روحانی: مسلما کسانی که توانستند، پیش از انقلاب پیام امام خمینی(ره) را در سراسر کشور به ملت برساند، همین علما بودند.
درآن زمان که نه رادیو، تلویزیون، ماهواره، دستگاه‌های فرستنده و حتی تلفن همراه وجود داشت، امام از گوشه نجف یا قم اعلامیه صادر می‌کردند و این علما و روحانیون بودند که در سنگر مساجد و منابر پیام امام را به سراسر کشور منعکس می‌کردند و به مردم آگاهی می‌بخشیدند.

** علمای ‌‌سراسر ایران پشت سر رهبری ایستاده‌اند

روشنگری‌های امام از طریق علما و روحانیون بود که سراسری و جهانی شد و توانست انقلاب اسلامی را به وجود آورد. علما همواره در صحنه وجود داشتند و پا به پای ملت حرکت کردند، اکنون نیز علمای ما در سراسر ایران پشت سر رهبری ایستاده‌اند و آرمان‌های مقدس امام و رهبری را پوشش می‌دهند و به بار می‌نشانند؛ البته ممکن است که در گوشه و کنار عناصری نیز باشند که به هر دلیلی با انقلاب بیگانه باشند که بود و نبود اینها نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.
ادامه دارد..

 

سر سپرده ام پيشاپيش به نيروئي حاکم بر سرنوشتم و در پر کاهي نيز مي آويزم,پس مرا چيزي نيست تا به حفظ آن بکوشم,مرا انديشه اي نيست پس مي توانم ببينم,پس مي توانم خود را به ياد آرم,جدا و در سبکبالي پيشي مي گيرم از عقاب , تا رسم به رهايي

FABAHADOR

FABAHADOR
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 106
محل سکونت : خراسان رضوي
دسترسی سریع به انجمن ها