عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

اخبار فرهنگي امروز

اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:29 ب.ظ

بيماري منجر به عدم اجراي «فرهنگ شريف» در جشنواره شد

خبرگزاري فارس: «فرهنگ شريف» نوازنده برجسته تار به دليل مشكل جسمي نتوانست در جشنواره موسيقي فجر به روي صحنه برود.

به گزارش خبرنگار موسيقي فارس،‌ در اولين روز از جشنواره موسيقي فجر و در بخش تكنوازي اساتيد كه در تالار وحدت برگزار شد، نام «فرهنگ شريف» نوازنده برجسته تار خيل عظيمي از مخاطبان را به سالن كشانده بود اما اين نوازنده كه چند روز قبل از جشنواره به دليل مشكل جسمي در بيمارستان بستري شده بود نتوانست به صحنه بيايد.
بنابراين گزارش، شب گذشته در زمان اجراي تكنوازي اساتيد، عباس سجادي به روي صحنه آمد و با پوزش از مخاطبان گفت: با توجه به بيماري استاد فرهنگ شريف و بستري بودنشان در بيمارستان ايشان قصد داشتند به خاطر احترام به مخاطبانش براي دقايقي كه شده به روي صحنه بيايند و اداي احترام نمايند اما پزشك ايشان مانع از انجام اين كار شد و ما متاسفانه امروز ميزبان اين هنرمند بزرگ كشور نخواهيم بود.
بعد از صحبت‌هاي سجادي فريد يداللهي نوازنده سازهاي كوبه‌اي به اجراي تكنوازي پرداخت كه البته در اين ميان بسياري از مردم كه به خاطر فرهنگ شريف به جشنواره آمده بودند اعتراضات خود را ابراز كردند و از مسئولين خواستار پس گرفتن هزينه بليت‌هاي خود شدند چرا كه مسئولين برگزاري جشنواره از روز قبل اطلاع داشتند كه اين هنرمند به دليل بيماري اجرايي نخواهد داشت و اعلام عمومي نكرده بودند با اين وجود شب گذشته اعتراضات جوابي نداشت چرا كه در بخش تكنوازي بليتها تنها براي يك اجرا فروخته نشده بود بلكه تماشاگران با يك بليت 3 اجرا را شاهد بودند.
به گزارش فارس،‌ در بخش تكنوازي اولين روز از جشنواره موسيقي فجر بعد از اجراي يداللهي جواد بطحايي نوازنده سنتور قطعاتي چون آيينه در مايه همايون، افسانه و پرواز را اجرا و در پايان مجيد ناظم‌پور نوازنده بربط به تكنوازي اين ساز پرداخت.
ناظم پور كه شيوه نويني را در اجراي بربط ارائه داد در كنسرت شب گذشته خود قطعاتي چون تمدن خراسان، تركمن ، تابلوهاي زندگي و مرغ سحر را نواخت البته اين نوازنده قبل از اجراي قطعه مرغ سحر گفت: اين قطعه به سبب جلوگيري پخش آن در دوران ديكتاتوري رضا خان جاودانه شد. من اين تصنيف را با شيوه جديدي و به نوعي غم آلود تنظيم و آن را به كساني كه در كشورهاي عربي جانشان را در راه آزادي كشورشان فدا نمودند تقديم مي‌كنم.
بخش تكنوازي اساتيد كه با استقبال خوبي روبرو شده بود شب گذشته با عودنوازي ناظم ‌پور به پايان رسيد.
انتهاي پيام/ف

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:30 ب.ظ

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد:
تلاش كتاب «اقتدا به محمد» معرفي چهره صحيح اسلام است

خبرگزاري فارس: نخستين ترجمه فارسي كتاب «اقتدا به محمد (ص)» در شب ميلاد حضرت ختمي مرتبت منتشر شد. «كارل ارنست» در كتاب خود، اسلام‌ستيزي آمريكايي‌ها را تعديل و تصويري واقعي و شفاف از اسلام ارائه كرده است.

به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، سرانجام پس از تأخيرهاي فراوان در انتشار نخستين ترجمه فارسي كتاب «اقتدا به محمد (ص)» اين كتاب همزمان با فرا رسيدن سالروز ولادت پيامبر اعظم (ص) با ترجمه قاسم كاكايي توسط انتشارات هرمس روانه بازار نشر شد.
حجت‌الاسلام كاكايي، استاد دانشگاه شيراز با اعلام اين خبر به فارس گفت: «كارل ارنست» استاد برجسته‌ مطالعات ديني در دانشگاه كاروليناي شمالي آمريكا و نويسنده كتاب «اقتدا به محمد (ص)»، در كتابش به اسلام‌ستيزي و اسلام‌هراسي اوج گرفته در آمريكا پس از 11 سپتامبر مي‌پردازد و به شدت از اين تفكر اشتباه انتقاد مي‌كند.
وي با تأكيد بر غيرمسلمان بودن «ارنست» افزود: پروفسور ارنست در مقدمه اين كتاب به مسلمان نبودن خود اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه مسلمان نبودن من، مانع از آن نمي‌شود كه حقايق را ناديده بگيرم و از بي‌مهري‌هايي كه نسبت به قرآن و اسلام مي‌شود، دفاع نكنم.
كاكايي در پايان با اشاره به اقبال فراوان مسلمانان مصر، تركيه،‌ مالزي و اندونزي به كتاب «اقتدا به محمد(ص)» خاطرنشان كرد: اين كتاب به دليل پرداختن به اسلام شيعي و انتقاد از تفكر وهابيت كرده است، مورد خشم وهابي‌ها قرار گرفته است.
به گزارش فارس، «كارل ارنست» نويسنده و استاد آمريكايي و شاگرد «آن‌ماري شيمل» (خالق كتاب «ابعاد عرفاني اسلام») است. وي به دليل علاقه بسيار به اسلام از يك سو و هجمه‌هايي كه به اين دين آسماني از سوي ديگر صورت گرفته است، با وجود اين‌كه مسلمان نيست درصدد معرفي اسلام برمي‌آيد.
ارنست علاقه بسياري به رسول‌الله (ص) دارد و پيامبر اعظم (ص) را محور اسلام مي‌داند. از همين رو كتاب «اقتدا به محمد (ص)» را پس از واقعه 11 سپتامبر و افزايش فشارها بر مسلمانان به رشته تحرير در مي‌آورد.
كتاب «اقتدا به محمد (ص)» شامل 6 فصل با عناوين «اسلام در چشم غربيان»، «نگرش به اسلام در قالب دين»، «منابع قدسي اسلام»،‌ «اخلاق و زندگي اين جهاني»، «اخلاق و زندگي اين جهاني»، «معنويت و عرفان عملي» و «ايجاد تصويري جديد از اسلام در قرن بيست و يكم» است.
انتهاي پيام/ك/3

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:30 ب.ظ

شهيد خرازي؛ علمدار طلاييه و سردار شلچه/
خلاقيت و اقتدار شهيد خرازي مديريت جنگ را تحت تأثير قرار داد

خبرگزاري فارس: رسول ياحي گفت: از لشكر 14 امام حسين (ع) در موقعيت‌هاي حساس استفاده مي‌شد و شهيد خرازي با خلاقيت ويژه‌اي كه داشت موفق مي‌شد از معابر و موانع دشمن عبور كند و با اقتداري كه در فرماندهي خود داشت معاونانش را هميشه با قدرت هدايت مي‌كرد.

رسول ياحي از رزمندگان دفاع مقدس، همرزم و همكلاسي سردار شهيد حسين خرازي فرمانده لشكر 14 امام حسين(عليه‌السلام)، بوده است، وي در گفت‌وگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»، در اين خصوص اظهارداشت: با شهيد خرازي از همان دوران ابتدايي همكلاسي و دوست بودم چرا كه در يك محله زندگي مي‌كرديم و با همديگر به مدرسه «مهريار» مي‌رفتيم و به خاطر فهم و درك بالايش از همان دوران كودكي متفاوت از بقيه دانش‌آموزان بود.

* شهيد خرازي در همه ابعاد زندگي خلاق و نمونه بود

وي با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي شهيد خرازي در كلاس‌هاي قرآن افزود: حسين خرازي در همه عرصه‌ها نمونه و خلاق بود و اين را هم در زمان سربازي‌اش ثابت كرده بود، وقتي قبل از انقلاب اسلامي از او به عنوان نيروي ظفار (عمان) در خارج از كشور استفاده كرده بودند با اكراه شركت كرده بود.

* مسووليت‌پذيري شهيد خرازي باعث شد تا معاون ارشد «گروه ضربت» انتخاب شود

اين رزمنده دفاع مقدس يادآور شد: با آغاز انقلاب اسلامي و شروع جنگ تحميلي، شهيد خرازي به كردستان اعزام شد و اسلحه‌خانه سپاه را تحويل گرفت و هم‌چنين در گروه ضربت كه سردار رحيم صفوي تشكيل داده بود؛ شهيد خرازي به عنوان معاون ارشد انتخاب شد.

* شهيد خرازي فرماندهي مقتدر بود

ياحي با اشاره به روحيات اخلاقي سردار شهيد خرازي تصريح كرد: از لشكر 14 امام حسين (عليه‌السلام) در موقعيت‌هاي حساس استفاده مي‌كردند و شهيد خرازي با خلاقيت ويژه‌اي كه داشت موفق مي‌شد از معابر و موانع دشمن عبور كرده و موفقيت‌هايي را با ساير رزمندگان بدست آورد و با اقتداري كه در فرماندهي خود داشت معاونانش را هميشه با قدرت هدايت مي‌كرد.
همكلاس سردار خرازي خاطرنشان كرد: بعد از اجراي عمليات زماني كه وقت بيشتري داشت به ساير امور رزمندگان مي‌پرداخت و مهرباني‌هاي زيادي به آنها مي‌كرد، به خصوص به سادات احترام زيادي مي‌گذاشت‌.

* فضاي معنوي حاكم بر جبهه باعث وحدت يكپارچه همه رزمندگان شد

ياحي با اشاره به نزديك شدن «هفته وحدت» و برگزاري اين‌گونه مراسم‌ها در جبهه جنگ گفت: در جنگ تحميلي بحث شيعه و سني و يا پير و و جوان نبود همه اقشار مختلف مردم در هر صنف و شغلي كه بودند در يك فضاي معنوي زندگي مي‌كردند و اين قدر اين معنويت و اتحاد براي دفاع از كشور بالا بود كه رزمندگان به اين‌گونه مسائل فكر نمي‌كردند.
انتهاي پيام/و/4

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:30 ب.ظ

ارشد تهماسبي پس از ده سال به اجراي برنامه مي‌پردازد
برگزاري كنسرت «تار و ترانه» در فرهنگسراي نياوران

خبرگزاري فارس: كنسرت «تار و ترانه» ارشد تهماسبي 19 و 20 اسفندماه در فرهنگساري نياوران برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سايت موسيقي هنري ايران، رضا كلانتري با بيان اينكه ارشد تهماسبي پس از ده سال به اجراي برنامه‌ مي‌پردازد افزود: ارشد تهماسبي در اين كنسرت در دستگاه شور و راست پنجگاه تار مي‌نوازد و سه تصنيف از ساخته‌هاي جديد خود را كه بر روي شعرهاي احد شاملو، مهدي اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج ساخته است، مي‌خواند.
اين كارشناس موسيقي در ادامه از همراهي گهرناز مسائلي نوازنده تمبك با ارشد تهماسبي در اين كنسرت خبر داد.
مدير وب سايت موسيقي هنري ايران گفت: كنسرت «تار و ترانه» ساعت 18.30 در تاريخ 19 و 20 اسفندماه و در فرهنگسراي نياوران برگزار خواهد شد.
كلانتري در پايان خاطرنشان كرد: علاقه‌مندان براي تهيه بليت به وب‌سايت موسيقي هنري ايران، به آدرس www.persianartmsic.com و يا به ديگر مراكز فروش دارينوش 22000400 و بتهوون 88313868 مراجعه كنند.
ارشد تهماسبي سال 1336 در شهر اليگودرز متولد شد. وي نوازنده تار و سه تار، آهنگساز، مولف و محقق است. او مقدمات موسيقي را نزدمحمدرضا لطفي فرا گرفت و سپس در كلاس‌هاي لطفي و هوشنگ ظريف شركت كرد.
وي با حسين عليزاده در زمينه همنوازي همكاري كرده و كنسرت‌هاي بسياري را اجرا كرده است. از مجموعه آثار تهماسبي مي‌توان به مجموعه آثار درويش‌خان، ركن‌الدين مختاري، عارف، موسي معروفي، اجراي آثار صبا، رنگ‌هاي قديم (صد رنگ رنگ) جواب آواز و كنسرت‌هايي در ايران و ديگر كشورها اشاره كرد. او همچنين آهنگساز سي‌دي‌هاي عشق‌مند، سايه‌هاي سبز،‌ دلادار، پنجه‌ي دشتي و ... است.
انتهاي پيام/و/3

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:31 ب.ظ

همزمان با ميلاد رسول اكرم(ص)؛
زنگ جشنواره بيست‌وششم موسيقي فجر به صدا درآمد

خبرگزاري فارس: بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر شب گذشته با اجراي گروه‌هاي موسيقي كار خود را آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار موسيقي فارس،‌ بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر شب گذشته طبق روال هميشه بدون افتتاحيه رسمي و همزمان در 5 استان كشور از جمله زنجان، بوشهر، شيراز ، گرگان و كرج برگزار شد.
در اولين روز از اين جشنواره كه با استقبال بهتري نسبت به سال‌هاي قبل برگزار شد تنها علي ترابي سرپرست دفتر موسيقي ارشاد، حسن رياحي دبير جشنواره و بابك رضايي مدير اجرايي جشنواره در سالن‌ها حضور داشتند و حتي در اجراي رسمي اركستر سمفونيك تهران مسئولان ارشد هنري كشور حضور نداشتند.
به گزارش فارس،‌ در اولين روز از جشنواره بيست و ششم موسيقي فجر و در بخش نقد و بررسي نعمت‌الله فاضلي و اسماعيل خليلي به سخنراني در خصوص فرايند رسانه‌اي شدن موسيقي پرداختند، در بخش اجراهاي صحنه‌اي در در تالار وحدت ساعت 18.30 ‌مجيد ناظم‌پور و جواد بطحايي و ساعت 21 اركستر سمفونيك تهران به رهبري شهرداد روحاني، ‌در سالن رودكي در ساعت18.30 گروه لاوينا به سرپرستي فرشاد فولادوند و آنسامبل جوان به رهبري ميلاد عالمي و در ساعت 21 كوارتت زهي تهران به رهبري شاهين فرهت،‌ در سالن فرهنگسراي نياوران در ساعت 18.30 گروه آواي مهرباني به سرپرستي سهيلا پورگرامي و در ساعت 21 گروه موسيقي تلفيقي وصال از هند، در سالن اصلي تئاتر شهر ساعت 20 گروه موسيقي خنيا به سرپرستي عليرضا وكيلي منش،‌ در تالار انديشه ساعت 18.30 اركستر پارس ناصر نظر، در سالن سوره حوزه هنري ساعت 19 گروه موسيقي دوسار به سرپرستي عليرضا گلشن و نوآوا به سرپرستي ناصر نكويي،‌ در ايوان شمس ساعت 20 گروه آوازي سونات به سرپرستي محسن بافنده و گروه كر آواز دختران به سرپرستي شهلا ميلاني،‌ در سالن ارسباران ساعت 19 گروه فغان به سرپرستي ميلاد علي‏پور و در برج ميلاد ساعت 21 گروه داركوب به سرپرستي همايون نصيري و خوانندگي حامد بهداد به اجراي برنامه پرداختند.
بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر تا 8 اسفند در تالارهاي شهر تهران برگزار است.
انتهاي پيام/و/2

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:31 ب.ظ

تيجاني نويسنده كتاب «ثم اهتديت» مطرح كرد كرد؛
ايرانيان مي‌خواهند پرچم اسلام برافراشته شود

خبرگزاري فارس: نويسنده كتاب «ثم اهتديت» گفت: ايرانيان مي‌خواهند پرچم اسلام برافراشته باشد نه شيعه و نه سني، بلكه اسلام. اين امر براي تمامي نخبگان سياسي روشن است و به‌خاطر همين است كه آمريكا و اسرائيل دشمن سرسخت خود را ايران مي‌دانند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دكتر محمد تيجاني سماوي را بسياري در ايران و جهان اسلام با كتاب «ثم اهتديت» مي‌شناسند؛ كتابي كه بسيار مورد علاقه و توجه خوانندگان از جمله رهبر انقلاب قرار گرفت. تيجاني خود دراين‌باره مي‌گويد: «ايشان (رهبر انقلاب) كتاب «ثم اهتديت» را ستايش نمودند و گفتند اين كتاب، كتاب تو نيست بلكه نسيمي از بركات اهل بيت (ع) است.»
به مناسبت هفته وحدت به سراغ اين نويسنده و پژوهشگر مسائل اسلامي رفتيم تا درباره موضوع وحدت و مسائل جهان اسلام به گفت‌وگو بپردازيم:

* ما در ميان مذاهب اسلامي، نكات مشترك زيادي داريم كه با توجه به آن‌ها مي‌توان به وحدت رسيد. براي شروع گفت‌وگو دراين‌باره توضيح دهيد.
ـ در حقيقت بخش‌هاي مشترك فراواني وجود دارد و اختلاف در تمام اصول دين و فروع دين بسيار اندك است، بلكه اختلاف تنها در يك اصل ديده مي‌شود، اصلي كه بسياري از علماي اهل تسنن نيز آن را ذكر كرده‌اند و آن اصل امامت است. شيعه، امامت را اصلي از اصول دين مي‌داند اما اهل تسنن آن را نه به عنوان اصلي از اصول دين بلكه آن را به عنوان يك اصل سياسي مي‌پذيرند. در حالي كه شيعيان، امام را منصوب از جانب خداوند مي‌دانند و آيات قرآن كريم را ناظر به همين مطلب مي‌دانند.
در بقيه‌ مسائل مانند ايمان به خدا، نبوت حضرت محمد صلي‌الله‌عليه‌وآله، قرآن كريم، قبله‌ مشترك، حج و ... اختلافي وجود ندارد. البته در مسائل فقهي، اختلافات مطرح است چنانكه درون مذاهب چهارگانه اهل سنت نيز اختلافات وجود دارد و همين اختلاف فقهي در فقه شيعيان نيز ديده مي‌شود. خلاصه آن‌كه مشتركات فراوان ما در اصول و فروع، درب‌هاي وحدت مسلمانان به شمار مي‌رود و قرآن كريم نيز در آيه شريفه «واعتصموا بحبل الله جميعاً و لا تفرقوا 1» بر وحدت اسلامي تأكيد دارد و اخوت اسلامي هم اين اقتضا را دارد كه مسلمانان زير بيرق دين بيايند.

* اما مي‌بينيم كه براي دست‌يابي مسلمانان به وحدت با وجود تمامي اين نكات مشترك موانعي وجود دارد. اين موانع را توضيح دهيد.
ـ يكي از موانع، جهان استكبار به‌ويژه آمريكاست و اين امر بر كسي پوشيده نيست. در گذشته توطئه و خيانت عليه مسلمانان در خفا و پشت پرده‌ها انجام مي‌شد اما هم‌اكنون هيچ پرده و نقابي وجود ندارد. در اين قضيه برخي از كشورها نيز به پيروي از آمريكا و در جهت دوستي و علاقه به آمريكايي‌ها، حقايق اسلام را دفن كرده و بسياري از مسلمانانِ كم‌خِرد، جاهل و ضعيف‌الإراده را به خدمت در آورده و با حمايت همه‌جانبه از اين افراد، آنان را به عنوان ابزاري براي جنگ با اسلام و مسلمين در مي‌آورند.

* علت اين فتنه‌انگيزي آمريكا و نظام سلطه در كشورهاي اسلامي را چيست؟
ـ آمريكا و دولت‌هاي غربي از گذشته‌هاي دور دريافته‌اند كه تنها مانع زياده‌خواهي و سلطه آن‌ها اسلام است و در همين راستا با ايران مخالفت مي‌كنند. زيرا مي‌بينيم كه ايران تنها كشور متصدي دفاع از حريم پيامبر(ص) در محكوميت كاريكاتورهاي اهانت‌آميز بود. در حالي كه برخي كشورها از خود واكنش نشان ندادند. بنابراين ايران اسلامي در خط مقدم دفاع از اسلام است. از سوي ديگر، آمريكا و اسرائيل به دنبال تكه‌تكه كردن مسلمانان هستند. گاهي به صراحت گفته‌ام كه اگر شما بر اين باوريد كه ايران فقط از شيعه حمايت مي‌كند، سخت در اشتباهيد؛ چراكه ايران از حماس هم -كه شيعه نيستند- حمايت مي‌كند.
ايرانيان مي‌خواهند پرچم اسلام برافراشته باشد نه شيعه و نه سني، بلكه اسلام. اين امر براي تمامي نخبگان سياسي روشن است و به‌خاطر همين است كه آمريكا و اسرائيل دشمن سرسخت خود را ايران مي‌دانند. آن‌ها به وضوح دريافته‌اند كه انقلاب اسلامي ايران، عامل حركت ديگر مسلمانان است. براي مثال امام خميني(ره) جمعه آخر ماه رمضان را با اين هدف كه مسئله فلسطين از ذهن مسلمانان پاك نشود و در جهت آزادي قدس تلاش نمايند، روز قدس ناميدند. اين موضوع ضربه‌اي سنگين براي اسرائيل و آمريكا به‌شمار مي‌رود.

* دنياي استكبار براي فتنه‌انگيزي از چه حربه‌هايي بهره مي‌بَرد؟
ـ اختلاف‌افكني يكي از نقشه‌هاي استكبار است. براي مثال در لبنان بعد از ناكامي در جنگ‌هاي نظامي با حزب‌الله، اين‌بار مي‌خواهند چهره‌ حزب‌الله را با ايجاد درگيري‌هاي مذهبي ميان شيعه و سني مخدوش نمايند و براي اين‌كه پيروان مذاهب مختلف در لبنان را به جان هم بيندازد، اين‌طور تبليغ مي‌كنند كه سعد حريري نماينده اهل سنت و سيدحسن نصرالله نماينده شيعيان است. در حالي كه اين‌گونه نيست و بسياري از اهل سنت و حتي مسيحيان لبنان، جزو هم‌پيمانان جريان مقاومت به‌شمار مي‌آيند. در حقيقت استكبار، با تمام توان به ايجاد فتنه در جامعه اسلامي همت مي‌ورزد. در انتخابات اخير در ايران هم ديديد كه نظام سلطه و به‌خصوص آمريكا، اسرائيل و انگليس فتنه‌اي بزرگ را به پا كردند كه اگر فضل الهي، درايت علما و در رأس آنان رهبر معظم انقلاب نبود، نعوذبالله اين انقلاب مورد تهديد واقع مي‌شد. هدف آن‌ها در ايجاد فتنه سرنگوني حكومت و نظام جمهوري اسلامي بود اما ناكام ماندند زيرا «و يمكرون و يمكرالله و الله خيرالماكرين2»
مي‌بنيد كه در تونس انقلاب مردمي برپا شده است. ما در تونس در خفقان بوديم، كتب شيعي ممنوع بود، كتاب‌هاي من قدغن بود و اين ممنوعيت از ناحيه وهابيت انجام مي‌گرفت؛ به‌طوري كه وزير كشور وقت تونس به صراحت به من گفت: «كتاب تو را ممنوع كرديم چراكه در آن به مذهب وهابيت تعرض شده و ما نمي‌خواهيم به‌خاطر تو روابطمان با عربستان تحت‌الشعاع قرار بگيرد.» به همين دليل در تونس بسياري با من دشمن بودند. اما هنگامي كه حزب‌الله لبنان بر اسرائيل پيروز شد، از من عذرخواهي كردند و بيان داشتند كه گويي قرآن، هم‌اكنون نازل شده است؛ زيرا قرآن مي‌فرمايد: «و لينصرنّ الله من ينصره3» آن‌ها مي‌گفتند خداوند به اين دليل حزب‌الله را ياري كرد كه اين گروه بر حق و حقيقت است. شصت سال اعراب و ساير مسلمانان نتوانستند رژيم صهيونيستي را شكست دهند، اما حزب‌الله با نيروي ايمان و بدون تانك و هواپيما بر رژيم صهيونيستي غالب آمد. حزب‌الله نه تنها بر صهيونيست‌ها بلكه بر آمريكا و نظام سلطه و حتي برخي كشورهاي عربي فائق شد.
برخي كشورهاي عربي كه ژنرال اسرائيلي آنان را رسوا كرد، از اين رژيم حمايت كردند. اين ژنرال اسرائيلي تصريح كرد كه ما به مدت شش روز نمي‌توانستيم به درون جبهه‌هاي حزب‌الله نفوذ كنيم اما يكي از كشورهاي عربي به ما گفت به جنگ ادامه دهيد و ما تمام هزينه‌هاي آن را مي‌پردازيم. اين رسوايي را ببينيد. اين جنگ باعث كشف حقايق شد، كشف كشورهايي كه آمريكا در فرهنگ خود، از آن‌ها به عنوان كشورهاي معتدل! ياد مي‌كند. زيرا آمريكا كشورها را به دو دسته تقسيم كرده است: 1) كشورهاي مقاومت‌كننده در برابر اسرائيل 2) كشورهاي معتدل. كشورهاي معتدل در نگاه آمريكا كشورهايي هستند كه موافق جنگ با اسرائيل نيستند و به برگشت فلسطينيان به ديار خود رضايت نمي‌دهند. اين دو جبهه در جهان وجود دارند كه نماينده‌ جبهه مقاومت، رهبر معظم انقلاب است.
سيدحسن نصر‌الله جمله بسيار زيبايي دارد. او مي‌گويد: «الحمدالله كه آمريكا ما را در ليست سياه خود قرار داده است و ما را تروريست مي‌خواند. اين براي ما شرافت و بزرگي است. اما اگر روزي شنيديد كه آمريكا ما را مدح و ستايش مي‌كند بايد در ما شك كنيد.» بنابراين طبيعي است كه آمريكايي‌ها به ايران و حزب‌الله اهانت كنند زيرا تنها مانع بر سر راه آنان و استخواني در گلوي آن‌هاست.
آن‌ها براي فتنه‌انگيزي و تسلط بر كشورهاي اسلامي از روش‌هاي اقتصادي نيز بهره مي‌گيرند و در همين راستا پس از انقلاب اسلامي، محاصره اقتصادي عليه ايران را به راه انداختند. به فشارهاي اقتصادي استكبار در كشورهاي ديگر بنگريد. در همين تونس و اردن اين‌گونه بوده است. استكبار مي‌خواهد كه مردم گرسنه بمانند و همچون حكومت مصر گردند كه هيچ حركتي در برابر آن‌ها نداشت. مصر از آمريكا اعانه دريافت مي‌كرد و نان‌خور آن‌ها بود.
آمريكايي‌ها از يك‌سو طوري برنامه‌ريزي مي‌كنند كه كشورهاي اسلامي عقب‌مانده و محتاج باشند و از سوي ديگر نان‌خور آنها شوند. در قضيه لبنان نيز آمريكا به دنبال ايجاد اين حالت ترس در مردم است. مثلاً در اذهان اين‌گونه القاء مي‌كرد كه اگر حريري از حكومت خارج شود شما را گرسنه نگه مي‌داريم و شما را مانند غزه محاصره مي‌كنيم و مي‌خواهند از اين طريق مردم را بترسانند. البته اين روش‌هاي شيطاني استكبار، إن‌شاءالله ناكام خواهد ماند و حقيقت حاكم مي‌گردد و وعده الهي محقق خواهد شد.

* نقش جمهوري اسلامي و رهبر انقلاب در تحقق وحدت اسلامي چگونه مي‌بينيد؟
ـ جمهوري اسلامي ايران و رهبر آن آيت‌الله خامنه‌اي همواره بر وحدت اسلامي تأكيد كرده‌اند. ايشان به عنوان رهبر امت اسلامي و مرجعي از مراجع ديني، مورد احترام بسياري از اهل سنت هستند. زيرا ايشان انسان معتدلي هستند و مسلمانان را به توحيد كلمه فرا مي‌خوانند و با حمايت‌هاي ايشان، سالانه كنفرانس وحدت در تهران برگزار مي‌شود. اين امر دليل محكم و نشانه خوبي است كه جمهوري اسلامي و رهبر آن، مسلمانان را به وحدت دعوت مي‌كند. اين دعوت راستين، براي از ميان برداشتن فتنه، آشوب و ايستادن در برابر مستكبران، مستعمران و دعوت‌كنندگان به تفرقه و جدايي است.
براي بررسي نقش آيت‌الله خامنه‌اي در جهان اسلام بايد به خاستگاه انديشه‌ ولايت فقيه توجه شود. اگر انديشه ولايت فقيه، به شكل صحيح و بدون خدشه و با مفهوم درست تبيين شود، تمامي شيعيان آن را مي‌پذيرند زيرا اين انديشه، شيعيان را به وحدت كلمه و مرجعيت واحده سوق مي‌دهد و بدين واسطه، ظرفيت‌هاي شيعيان به‌طور پراكنده به هدر نمي‌رود. ولايت واحده يك اصل اسلامي است و ولايت‌هاي متفرقه چيزي جز تشتت و تفرقه به ارمغان نمي‌آورد. رسول خدا(ص) و ائمه‌ معصومين عليهم‌السلام نيز ولايت واحده داشتند و امت اسلامي بايد زير بيرق يگانه‌اي درآيد كه نابودي مسلمانان از تفرقه و تشتت است. قرآن كريم مي‌فرمايد: «انّ هذه امتكم أمة واحدة و أنا ربكم فاعبدون4»، پس چرا ما تا اين حد تفرقه داشته باشيم؟
حتي به نظرم اگر ولايت فقيه را به خوبي تبيين كنيم، نه تنها شيعيان، بلكه از اهل تسنن نيز آن را مي‌پذيرند. جالب است بدانيد كه برخي از آن‌ها، امام و رهبر خود را آيت‌الله خامنه‌اي مي‌دانند و ايشان را مقتداي خود معرفي مي‌كنند. هنگامي كه علت اين امر را مي‌پرسي در جواب مي‌گويند كه كسي جز او در برابر اسرائيل نايستاده است؛ حال چه واسطه‌ نبرد، حزب‌الله باشد چه حماس. مي‌گويند كه سرطان و مرض ما تنها اسرائيل است و او در برابر اين رژيم غاصب ايستاده است. برخي مسلمانان با اين كه شيعه نيستند اما حق و حقيقت را مشاهده و اعتراف مي‌كنند كه عاشق و دوستدار آقاي خامنه‌اي هستند و خود را پيرو ايشان مي‌دانند، به‌گونه‌اي كه هرچه بگويد عمل مي‌كنند و ايشان را مدافع اسلام مي‌دانند.
ايرانيان مي‌خواهند پرچم اسلام برافراشته باشد نه شيعه و نه سني، بلكه اسلام. اين امر براي تمامي نخبگان سياسي روشن است و به‌خاطر همين است كه آمريكا و اسرائيل دشمن سرسخت خود را ايران مي‌دانند.

* براي اولين‌بار چگونه با رهبر معظم انقلاب آشنا شديد؟
ـ اولين‌بار در زمان رياست جمهوري ايشان و به واسطه‌ آقاي سيدهادي خامنه‌اي -برادر رهبر انقلاب- در پاريس و به مناسبت برگزاري كنفرانس حج آشنا شدم. پس از اين‌كه ايشان جانشين امام خميني(ره) شدند، آشنايي‌ام بيشتر شد. ايشان مرا به خانه خود دعوت كردند و در آن‌جا ملاقاتي با هم داشتيم. من جريان اين ملاقات را در كتاب «فسيروا في الارض» و در بخش «الرحلة الايرانية» آورده‌ام. ايشان در آن ديدار، كتاب «ثم اهتديت» را ستايش نمودند و گفتند اين كتاب، كتاب تو نيست بلكه نسيمي از بركات اهل بيت(ع) است. بعد از آن نيز چهار يا پنج بار با ايشان ملاقات داشتم.
البته ايشان در مواردي نيز از من حمايت كرده‌اند. براي مثال هنگامي كه وزير آموزش اردن به من اهانت كرد، رهبر معظم سخنان او را رد كرد و من خدا را ستايش مي‌كنم كه رهبري ايران از من دفاع كردند. من كسي نيستم كه بخواهم مسلمانان را از هم جدا كنم بلكه به دنبال وحدت اسلام هستم. من فقط مي‌خواهم به برادران اهل تسنن بگويم كه شما به برادران شيعه‌ نگاه نادرستي مي‌كنيد؛ پس چشمان خود را به حقيقت باز كنيد. به آن‌ها مي‌گويم كه من نيز مانند شما بودم و شما را سرزنش نمي‌كنم. چراكه شما به حقيقت آگاه نيستيد و اگر حقيقت را بشناسيد هم چون من از اهل بيت(ع) تبعيت مي‌كنيد.

پي‌نوشت:
1. سوره آل عمران، آيه 103
2. سوره انفال، آيه 30
3. سوره حج، آيه 40
4. سوره انبياء، آيه 92

انتهاي پيام/و/

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:31 ب.ظ

به همت پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي؛
ميزگردهاي مقدماتي همايش «ماهيت و مؤلفه‌هاي هويت غربي» برگزار مي‌شود

خبرگزاري فارس: دو ميزگرد از نشست‌هاي مقدماتي همايش «ماهيت و مؤلفه‌هاي هويت غربي» به همت گروه غرب‌شناسي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در اسفندماه سال جاري برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، نخستين ميزگرد با عنوان «غرب و ديگران» روز سه‌شنبه 3 اسفند 1389 از ساعت 14 تا 16 در محل دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، سالن حنانه برگزار خواهد شد.
در اين جلسه كه مديريت علمي آن برعهده فؤاد ايزدي است، ابراهيم متقي با مقاله «هنجارهاي متعارض غرب و جهان اسلام بعد از فروپاشي نظام دوقطبي»، اصغر افتخاري با مقاله «ارزيابي امنيتي غرب: رويكرد ايراني» و دكتر منوچهر محمدي با مقاله «انقلاب اسلامي ايران در انديشه نظريه‌پردازان غرب؛ غافلگيري و رويارويي» به ايراد سخنراني خواهند پرداخت.
دومين ميزگرد نيز با عنوان «هستي و چيستي غرب» روز يكشنبه 15 اسفند 1389 از ساعت 14 تا 16 در محل دانشكده مطالعات جهان، برگزار خواهد شد.
در اين ميزگرد علي بيگدلي با مقاله «مباني نظري تمدن غرب»، رضا داوري اردكاني با مقاله «غرب كجاست؟» و فرشاد شريعت با مقاله «ليبراليسم، سكولاريسم و غرب جديد» به سخنراني خواهد پرداخت و ميثم سفيدخوش مدير علمي نشست خواهد بود.
هيئت علمي گروه غرب‌شناسي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در راستاي گسترش و تعميق پژوهش و مطالعات غرب‌شناسي تصميم به برگزاري نخستين همايش غرب‌شناسي در آخرين هفته از ارديبهشت 1390 گرفته است. از اين رو ضمن دعوت از اساتيد و صاحبان انديشه كه در اين زمينه داراي تجربيات و تأليفاتي بوده‌اند، از بين مقالات دريافتي، مقالاتي براي ارائه در دو ميزگرد با موضوعات متناسب با محورهاي همايش انتخاب شدند. اين ميزگردها با هدف آشنايي جامعه علمي با محورهاي همايش موضوعات مربوط به غرب‌شناسي برگزار خواهد شد. محورهاي همايش غرب‌شناسي به شرح زير است:
1. مباني نظري غرب: هويت غرب، غرب و آزادي، غرب و عدالت، غرب و سكولاريسم، غرب و تكنولوژي، وسير تحول مباني نظري غرب.
2. غرب،‌ فرد و جامعه: غرب و خانواده، غرب و زن، غرب و حقوق بشر، غرب و آموزش، و غرب و مهاجرت.
3. غرب و ديگران: غرب و خاورميانه، غرب و اديان توحيدي، غرب و صهيونيسم، غرب و جهاني‌سازي، غرب و بحران اقتصاد جهاني، و كاهش نفوذ آمريكا در حوزه‏هاي مختلف.
انتهاي پيام/ك/1

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:31 ب.ظ

طلايه‌داران تقريب/
علامه شرف‏الدين؛ از مناظره با علماي الازهر تا اعلام فتواي جهاد براي مبارزه با استعمار

خبرگزاري فارس: علامه سيدعبدالحسين شرف‏الدين نسبت به مسايل سياسي ديگر كشورهاي اسلامي بي‌تفاوت نبود. او در لبنان به دنيا آمد، در مسجدالحرام اقامه جماعت كرد و در نجف اشرف آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار آئين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا»، در دوراني كه استعمار بر ايجاد اختلاف و تفرقه دامن مي‌زد، عالمي فرهيخته به نام «شرف‏الدين عاملي» براي ايجاد وحدت اسلامي تلاش بسياري را انجام داد، ايشان در عراق، لبنان، مصر، فلسطين و سوريه با تاكيد بر اصل وحدت به مبارزه با استعمار پرداخت و خواستار اين بود كه شيعه و سني در كنار يكديگر به عظمت از دست رفته خويش باز گردند.
علامه سيدعبدالحسين شرف‏الدين در سال 1290 قمري در كاظمين به دنيا آمد، پدرش سيد يوسف شرف‏الدين و مادرش بانو زهرا دختر آيت‏الله سيدهادي صدر بود، ايشان تا هشت سالگي در عراق ماند و همراه با خانواده به جبل عامل وطن اجدادي اش بازگشت.
تحصيلات مقدماتي را در جبل عامل گذراند و نزد پدر صرف و نحو ، منطق و سطوح فقه و اصول را فرا گرفت تا اينكه در هفده سالگي براي تحصيل در حوزه علميه نجف راهي عراق شد، در نزد استاداني چون شيخ حسين كربلايي، شيخ محمد طه نجف، آخوند ملامحمد كاظم خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي، سيداسماعيل صدر، شيخ‏الشريعه اصفهاني و سيدحسن صدر كسب فيض نمود.

* علامه عاملي درصدد روشن ساختن مباني اختلافي تشيع و تسنن برآمد

علامه عاملي بعد از پانزده سال تحصيل در حوزه علميه نجف و ساير شهرهاي عراق به درجه‏ي اجتهاد رسيد و در همان جا به نوشتن مباحث فقهي پرداخت تا اينكه در سن 32 سالگي به سوي جبل عامل رهسپار شد و در آنجا با استفاده از علومي كه اندوخته بود، در صدد روشن كردن ابعاد مختلف حكمت امامت و فلسفه‏ي سياسي و مباني اختلافي تشيع و تسنن برآمد.
چنان كه شيخ‏آقا بزرگ تهراني درباره‏ي او مي‏گويد: «شرف‏الدين، احاديثي كه از پيامبر و صحابه و اهل بيت روايت شده است همه را خواند، چه از مأخذ سني و چه شيعه، آن هم به صورتي دقيق و توأم با تحقيق؛ تا جايي كه مي‏توان گفت او همه‏ي احاديث را فرا گرفت. و از اين جا بود كه به نشان دادن مسائلي و روشن كردن حقايقي توفيق يافت، كه بسياري از عالمان نيز، تا پيش از آن كه قلم آزاد و منزه او آن‏ها را بپراكند، اطلاعي از آن مسائل و حقايق نداشتند.»

* تسلط شرف‌الدين عاملي به فصاحت و بلاغت

ايشان با پژوهش در تاريخ اسلام و با خواندن اسناد و نوشته هاي تاريخ اسلام، معتبر را از نامعتبر شناخت و حقايق را آشكار كرد ، در عرصه خطابه و شعر و نثر نيز حضوري توانا داشت و سخنان فصيح علامه شرف‏الدين عاملي تسلط وي را بر نكته هاي ادبي و ظرافت هاي بلاغي نشان مي داد.
علامه پس از بازگشت به لبنان عليه فئوداليسم و استعمار به مبارزه پرداخت، او كه در هنگام اشغال لبنان و سوريه به دست فرانسويان فتواي جهاد صادر كرد، به همين دليل محكوم به اعدام شد، به ناچار راهي مصر شد و در آنجا بود كه جمله تاريخي خود را بيان كرد: «فَرَّقَتْهُما السياسة، فَلْتَجْمَعْهُما السياسة»؛ «شيعه و سني را سياست و اهداف سياسي از هم جدا كرد و بايد سياست آن‏ها را با هم جمع كند».

* شيعه و سني را بايد سياست در كنار هم جمع كند

سخنان او را «رشيد رضا» نويسنده‏ مشهور مصري در مجله «المنار» چاپ كرد، سيد بار ديگر به لبنان بازگشت و به مبارزات خود ادامه مي داد، تا آن جا كه فرانسويان شخصي را مأمور كردند تا به خانه او برود و سيد را دستگير كند و مدارك و طومارهايي را كه او عليه استعمار فرانسه جمع كرده بود با خود بياورد؛ اما آن شخص ناكام بازگشت.
خانه علامه عاملي توسط عمال استعمار به آتش كشيده شد و كتابخانه شخصي او كه محتواي تأليفات گران‏بها و چاپ نشده‏ي او بود، طعمه‏ي حريق گشت
علامه عاملي در اواخر سال 1338 هجري وارد فلسطين شد، چرا كه به وطن خود نزديك باشد و در آنجا به حال لبناني هاي تبعيدي رسيدگي مي كرد، تا اينكه پسر دايي شرف‏الدين كه در نزد فرانسويان مود احترام بود، توانست وساطت حكم اعدام او لغو شود، همين امر سبب شد تا شرف‏الدين بتواند به وطن باز گردد.

* علامه عاملي نخستين عالم شيعه كه امامت جماعت مسجدالحرام را برعهده داشت

در سال 1340 هجري قمري راهي خانه خدا شد و پادشاه عربستان ملك حسين استقبال با شكوهي از او به عمل آورد،علامه عاملي در غباررويي خانه كعبه همراه ملك حسين شركت كرد و به خواست ملك حسين نماز جماعت را در مسجدالحرام اقامه نمود، اين اولين نماز جماعتي بود كه در مسجد الحرام به امامت يك عالم شيعي برگزار مي‏شد.

* برگزاري جشن ميلاد رسول اكرم(ص) توسط علامه عاملي در 12 ربيع الاول، به عنوان نقطه وحدت مسلمين

از اقدامات وحدت‌آفرين علامه مي توان به شركت ايشان در مراسم ولادت رسول اكرم صلي ‌الله عليه وآله در دوازدهم ربيع الاول اشاره كرد كه بعد از برگزاري جشن درمسجد و خانه خود، راهي مراسم اهل سنت مي‌شد.
علامه سيدعبدالحسين شرف‏الدين هيچ گاه نسبت به مسايل سياسي ديگر كشورهاي اسلامي بي تفاوت نبود، او همواره پيشگام جنبش‏هاي آزادي بخش و حركت‏هاي انقلابي در سرزمين‏هاي اسلامي بود، از جمله مي توان به مشوقين و تأييد گران جنبش عربي، مصر و ملي شدن كانال سوئز در سال 1956 ميلادي نام برد.

* آگاهي علامه عاملي از تحولات سياسي جهان اسلام

به طوري كه از جريانات ملي شدن صنعت نفت در ايران آگاهي كامل داشت و مردم لبنان را نيز در جريان اين حركت ملي قرار داده بود، تا آن جا كه به هنگام سفر آيت‏الله كاشاني به لبنان و ديدار با علامه شرف‏الدين مردم لبنان نيز از او استقبال شاياني كردند و آيت‏الله كاشاني از آگاهي مردم لبنان نسبت به مسائل ايران اظهار شگفتي كرد.
علامه براي مقابله با استعمار و بيان عظمت اسلام كتاب «الفصول المهمة» را در 1327 هجري قمري به رشته تحرير درآورد، اين كتاب يكي از نخستين كتاب‏هاي شرف‏الدين و در واقع منشور وحدت اسلامي است و به بيان مطالبي كه براي آگاه كردن مسلمانان اهل سنت و شيعه سودمند است مي‏پردازد، شرف‏الدين خود در سرآغاز كتاب مي‏گويد: «تنها و تنها با وحدت اسلامي است كه اقدامات عمراني هماهنگ مي‏گردد، وسائل ترقي فراهم مي‏شود، روح تمدن جلوه مي‏كند، فروغ آسايش در آفاق زندگي مي‏تابد و يوغ بردگي از گردن همه برداشته مي‏شود.»

* «الفصول المهمة» منشور وحدت اسلامي است

از آثار ارزشمند ديگر شرف‏الدين كتاب «المراجعات» است كه يادگار اولين سفر پر بار علامه شرف‏الدين به مصر است، ايشان دريافته بود كه بهترين نقطه‏ي حركت به سوي هدف، دانشگاه الازهر بزرگ‏ترين مركز علمي و ديني مسلمانان اهل سنت است، او به دانشگاه الازهر رفت و باب بحث و گفت‏وگو را با «شيخ‏سليم بشري» از عالمان و استادان بزرگ اهل تسنن آن دانشگاه گشود.

* علامه شرف‌الدين و شيخ‏سليم بشري در كتاب المراجعات مباني تقريب را بيان مي‌كنند

شيخ سليم، از دل و جان به شرف‏الدين علاقه‏مند شد و از دانش و معرفت و قدرت استدلالش آگاه گشت، شرف‏الدين نيز شيخ‏سليم را مردي عالم و با فضيلت يافت. آنان كه هر دو شيوه و اخلاق بحث علمي و مناظره را به خوبي مي‏دانستند، مباحثي را آغاز كردند كه در قالب 112 نامه در كتاب مراجعات آمده است.
نامه‏هاي شيخ‏سليم امضاي «س» داشت كه نماينده اسم سليم و همچنين «سني» بود و نامه‏هاي شرف‏الدين با امضاي «ش» نوشته مي‏شد كه هم به لقبش «شرف‏الدين» و هم مذهبش «شيعه» اشاره داشت.
يكي از پژوهشگران مصري دكتر حامد حنفي داوود از استادان دانشگاه عين شمس قاهره در مقدمه‏اي كه بر كتاب «المراجعات» نوشته مي‏گويد «اهميت كتاب «المراجعات» وقتي به خوبي روشن مي‏شود كه ما به زمان انتشار آن رجوع كنيم و به وقتي كه در دسترس سني و شيعه قرار گرفت تا آن را بخوانند. مؤلف اين كتاب را در اوايل قرن چهاردهم، در خلال دهه سوم و چهارم اين سده منتشر ساخت.

* علامه شرف‌الدين پس از 87 سال عمر با بركت در نجف‌اشرف آرام گرفت

در فترتي بحراني و خطرناك كه ايادي استعمار با سرنوشت مسلمين بازي مي‏كردند و براي رسيدن به مقاصد پست خويش هيچ وسيله‏اي بهتر از تفرقه افكني در ميان مسلمين و بهره‏گيري از اختلافات مذهبي، آنان مي‏كوشيدند تا بدين وسيله عظمت جهان عرب و اسلام را پايمال كنند و اين شكاف‌افكني در اوايل اين قرن به اوج خود رسيده بود».
سيدعبدالحسين شرف‏الدين بعد از گذراندن عمري تلاش در راه اتحاد مسلمين و مبارزه با استعمار و به جاي نهادن آثاري متعدد در شناخت مذهب شيعه و دعوت به وحدت مسلمين به سال 1377 هجري قمري در لبنان درگذشت و پيكرش در نجف اشرف در جوار جد بزرگوارش حضرت علي عليه‌السلام به خاك سپرده شد.
انتهاي پيام/ك/2

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:31 ب.ظ

صبح امروز در يزد؛
نوزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس كليد خورد

خبرگزاري فارس: مراسم افتتاحيه نوزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، صبح امروز در سالن همايش شهداي امدادگر جمعيت هلال احمر شهر يزد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار فارس از يزد، اين مراسم با حضور برگزيدگان جشنواره‌هاي استاني شعر دفاع مقدس سراسر كشور، شاعران پيشكسوت اين عرصه و مسئولان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس آغاز شده است.
در نخستين روز نوزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، محمدرضا فلاح‌زاده، استاندار يزد، سردار محمدتقي خادمي، معاون هماهنگ كننده بنياد حفظ آثار و حسن رسولي، معاون ادبيات و انتشارات بنياد سخنراني دارند و شاعران نيز به قرائت آثار خود خواهند پرداخت.
به گزارش فارس،‌ نوزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس تا پنجم اسفند 89 به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در شهر يزد ادامه دارد.
انتهاي پيام/و/1

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:31 ب.ظ

/نقد شفاهي مجموعه‌هاي روي آنتن/
آذين: «آسمان هميشه ابري نيست» نگاهي تك بعدي به مشكلات جوانان دارد

خبرگزاري فارس: يك منتقد گفت: گرچه توجه به محيط آموزشي، بررسي زندگي و معضلات دختران جوان و نوجوان از مسائل مهم اجتماعي است ولي نگاه سطحي و تك بعدي «آسمان هميشه ابري نيست» به آدم‌ها و سوژه‌هاي زندگي آن‌ها مانع از به وجود آمدن دست‌كم ارتباط احساسي با آن‌ها شده است.

«جبار آذين» منتقد و مدرس سينما در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در مورد مجموعه تلويزيوني «آسمان هميشه ابري نيست» ساخته سعيد عالم‌زاده، اظهار داشت: شبه ملودرام «آسمان هميشه ابري نيست» كار تازه «سعيد عالم‌زاده»، از مجموعه‌هاي زير متوسط در حال پخش تلويزيون است.
وي در ادامه تاكيد كرد: اين مجموعه كه با انتخاب فضاي درس، مدرسه و گزينش چند دانش‌آموز دختر عنوان شخصيت‌هاي اصلي مي‌خواهد نقدي به زندگي آدم‌ها زده و به مشكلات و مسائل شخصي، خانوادگي و اجتماعي اين عده هم بپردازد، در ضمن گوشه چشمي هم به امور آموزشي و تربيتي مدارس داشته باشد، با سر و شكل دادن به موضوع‌هايي كه به اندام داستان و فيلمنامه سطحي سريال زار مي‌زنند.
آذين تصريح كرد: در تعريف داستاني موضوع‌هاي پيش و پا افتاده خود ناتوان بوده و به علاوه ضمن درجا زدن در گفتن حرف‌هايش در روايت غير جذاب و غير عمقي مسائل زندگي چهار دختر اصلي مجموعه به اضافه ارائه تصاويري از آدم‌هايي كه فاقد شخصيت واقعي و دراماتيك هستند و سپردن ايفاي نقش آن‌ها به بازيگراني كه به لحاظ سن، رفتار، كردار و گفتار در قالب خود نمي‌گنجند، مهمترين ضعف‌هاي سريال «آسمان هميشه ابري نيست»، است.
اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: گر چه توجه به محيط آموزشي، بررسي زندگي و معضلات دختران جوان و نوجوان از مسائل مهم اجتماعي است ولي نگاه سطحي و تك بعدي مجموعه‌ساز به آدم‌ها و سوژه‌هاي زندگي آن‌ها مانع از به وجود آمدن دست‌كم ارتباط احساسي با آن‌ها شده است.
اين منتقد در ادامه به فارس، گفت: بازي‌هاي ضعيف بازيگران به اين عدم ارتباط افزوده است، بر اين نقايص بايد كارگرداني ضعيف «سعيد عالم‌زاده» را هم در هدايت بازيگران، قصه‌گويي، محيط و فضاسازي اضافه كرد.
آذين در ادامه خاطرنشان كرد: ضعف‌هاي فراوان مجموعه باعث شده تا كار اين كارگردان حداقل در رديف آثار حزن‌انگيز و اشك‌آور ضعيف سيما قرار گيرد.
آذين ادامه داد: اگر موضوع‌ها و آدم‌هاي سريال درست پرداخت مي‌شد و داراي ساختاري محكم در قالب درام و تصوير بود، بازيگران حتي مناسب همين كاراكترهاي بدون هويت و شناسنامه ولي به لحاظ سني و خصوصيات نزديك به آن‌ها انتخاب مي‌شدند و اگر «سعيد عالم‌زاده» از مشاوره‌هاي آموزشي، اجتماعي، روانشناسي، فيلمنامه‌نويسي، كارگرداني و در اين خصوص مجموعه‌سازي ياري مي‌گرفت شايد سريال «آسمان هميشه ابري نيست» كمي تا قسمتي قابل تحمل مي‌شد. ولي با شكل و شمايل فعلي اين مجموعه باعث تلف شدن وقت بيننده و آرامش اعصاب او مي‌شود.
«جبار آذين» در پايان اين گفت‌وگو خاطرنشان‌كرد: اگر اين مجموعه‌ساز محترم بخواهد به كارش ادامه دهد پس مطالعه، تحقيق، مشاوره، تكميل دوره آموزش فيلم و مجموعه‌سازي به كمك او خواهد آمد.
انتهاي پيام/ف

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:32 ب.ظ

گزارش فارس از نشست نقد و بررسي بين‌اللمي موسيقي فجر؛
فاضلي: موسيقي توسط رسانه راه خود را در جامعه پيدا كرده است

خبرگزاري فارس: استاد دانشگاه علامه گفت: با بررسي‌هاي صورت گرفته و با فرايند رسانه‌اي شدن موسيقي،‌ اين هنر راه خودش را در جامعه بواسطه اين اتفاق پيدا كرده است.

به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، در نشست نقد و بررسي بيست و ششمين جشنواره بين‌اللمي موسيقي فجر كه روز گذشته در سالن پژوهشكده فرهنگ و هنر برگزار شد، نعمت‌الله فاضلي استاد دانشگاه علامه با اشاره به تعريف تامسون از رسانه‌اي شدن گفت: فرآيندي كه طي آن توليد، توزيع و مصرف نمادها و معاني توسط رسانه‌ها صورت گيرد تعريف تامسون از رسانه‌اي شدن است. از نظر او مهمترين ويژگي دنياي امروز و فرهنگ معاصر، رسانه‌اي شدن است و هيچ عامل و ويژگي ديگري به اندازه رسانه‌اي شدن فرهنگ امروز را در بر نگرفته است.
وي افزود: رسانه‌اي شدن همه ابعاد زندگي انسان امروز را در بر مي‌گيرد مواردي چون فرهنگ قومي، تاريخي، اقتصاد، سياست، خانواده، زندگي روزمره، خوراك، پوشاك، زبان، ادبيات و .... در دنياي امروز رسانه‌اي شده است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: ما با يك پديده بزرگ با ابعاد بسيار گسترده روبرو هستيم. رسانه‌اي شدن به يك معنا عنواني است براي همه تحولات فرهنگي كه در قرن 20 و 21 سرنوشت جامعه و تاريخ را رقم زده است.در طي چند دهه گذشته در تمام رشته‌هاي علوم انساني و اجتماعي و در تمام حوزه هاي مربوط به انسان، تاريخ، جامعه و فرهنگ فرايند رسانه‌اي شدن صورت گرفته است.
فاضلي در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: بسياري از پديده‌هاي بزرگ ما رسانه‌اي شده‌اند اما ما تجربه اندكي از آنها داريم كه يكي از آنها موسيقي است.ما در زمينه فرآيند موسيقي در ايران به يك بينش تاريخي و تطبيقي نياز داريم و براساس آن موسيقي را در بستر تاريخ و تحولاتش قرار مي‌دهيم.
وي با تقسيم موسيقي به دوران‌هاي پيشا رسانه‌‌اي افزود: موسيقي قبل از رسانه‌اي شدن ويژگي‌هايي داشته و بعد از آن كه رسانه‌اي شد فرآيند متفاوتي به خود گرفت. دومين پيش شرط رسانه‌اي در خصوص كيفيت موسيقي ايران از نظر سبك و محتوا است. براي فهم رسانه‌اي شدن موسيقي در ايران داشتن يك نوع گفتمان موسيقي نياز است. در بحث رسانه‌اي يعني مطبوعات، منتقدان موسيقي، مولدان و مردم بايد خودآگاهي انتقادي و همه جانبه درباره مسئله حضور رسانه در موسيقي وجود داشته باشد.
فاضلي ادامه داد: زماني مي‌‌توان از فرآيند رسانه‌اي شدن در موسيقي صحبت كرد كه همه كساني كه با مقوله موسيقي در ارتباط هستند با هم به نوعي گفت‌وگوي عمومي درباره موسيقي رسيده باشند آنگاه مي‌توانيم از زبان اين عوامل تجربه واقعي رسانه‌اي شدن را بررسي كنيم.
اين استاد دانشگاه اظهار داشت: اگر ما اندكي با تامل به زندگي قرن 20 و 21 نگاه كنيم مي‌بينيم كه زندگي مهيج پويا و در واقع يكي از عرصه‌هاي پرتحول بوده كه اندوهي از تغييرات را پشت سر گذاشته‌اند. در كانون فرآيند رسانه‌اي شدن مجموعه وسيعي از عواملي كه قرار گرفته، هنرهاست و يكي از مهمترين آنها كه بيشترين ارتباط را با رسانه برقرار كرده موسيقي است.درواقع اين هنر راه خودش را در همه سطوح بواسطه رسانه باز كرده است.
فاضلي در ادامه بيان داشت: سياسي و تجاري شدن، مصرفي شدن، عامه پسند شدن موسيقي، عرفي شدن موسيقي، جواني و جهاني شدن جامعه و ... نمونه‌هايي از فرآيندهايي است كه در نتيجه رسانه‌اي شدن موسيقي بوجود آمده است.
وي افزود: هر لحظه از زندگي هر انساني با موسيقي گره خورده، موسيقي در گذشته همگاني و همه جايي نبوده و در فرهنگ بشر در موقعيت‌هاي معيني تعريف مي‌شده اما از دوران مدرن به بعد مجموعه اتفاقاتي رخ داد كه موسيقي را روزمره كرد كه به نظر من مهمترين چيزي كه موسيقي را روزمره و همگاني كرد، رسانه‌ها بودند.
فاضلي در خاتمه خاطر نشان كرد: در گذشته موسيقي در ايران و ساير كشورهاي جهان در چهارچوب ارتباطات شفاهي و چهره‌به‌چهره و رو برو اجرا مي‌شد. با تحول الگوي ارتباط انساني و بواسطه رسانه‌ها و واسطه‌هاي ديگر موسيقي هم از چهارچوب يك ارتباط چهره به چهره و شفاهي به يك ارتباط صميمي و رسانه‌اي تبديل شد.
انتهاي پيام/ف

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:32 ب.ظ

در تالار وحدت برگزار مي‌شود؛
«جلال ذوالفنون» و كنسرت موسيقي تلفيقي ايران و هند

خبرگزاري فارس: كنسرت موسيقي تلفيقي «آواي زمين» با نوازندگي جلال ذوالفنون و به سرپرستي وحيد آيريان در شب هاي 10 و 11 اسفند در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل بنياد رودكي، قرار است در اين كنسرت كه تلفيقي از موسيقي ايران و هند است، اشعاري از حافظ، مولانا، اقبال لاهوري، حسين منزوي و خيام نواخته شود كه اجراي قطعات آغاز، رحم نو، بيا بيا ساقي، جان جانان، ترسم كه اشك، مرده بدم زنده شدمگ و ... از آن جمله اشعار است.
در كنسرت ياد شده هنرمنداني چون «وحيد آيريان» به عنوان خواننده و نوازنده تنبور، «مجتبي كلانتري» به عنوان نوازنده دف و سه تار، «ژوبين كلهر» به عنوان نوازنده كمانچه، «راماداس دشپاند» به عنوان نوازنده تبلا، «ويوك ساموئل» به عنوان نوازنده اسلايد گيتار، «پاوان نيك» خواننده و نوازنده هارمونيوم و «مجتبي كلانتري» و «وحيد آيريان» به عنوان آهنگساز حضور خواهند داشت.
كنسرت موسيقي تلفيقي ايران و هند با عنوان «آواي زمين» با نوازندگي استاد جلال ذوالفنون در شبهاي 10 و 11 اسفند و از ساعت 21 در تالار وحدت اجرا مي‌شود.
انتهاي پيام/ف

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:32 ب.ظ

استقبال مديرعامل بنياد سينمايي فارابي از عوامل «جدايي نادر از سيمين»

خبرگزاري فارس: مدير عامل بنياد سينمايي فارابي با حضور در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) به استقبال اصغر فرهادي و عوامل فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» رفت.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، «سيد احمد ميرعلايي» به همراه «پژمان لشكري‌پور» معاون و «جعفر گودرزي» مشاور مدير عامل و مدير روابط عمومي فارابي در جريان اين ديدار حضور داشتند.
بنابراين گزارش، فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادي برنده خرس طلايي جشنواره برلين و دو خرس نقره‌اي براي مجموعه بازيگران اين فيلم شد.
ميرعلايي كه به عنوان يك سينماگر و نماينده معاونت سينمايي به استقبال فرهادي رفته بود، در جريان اين ديدار گفت: بسيار خوشحاليم كه فيلمي ارزشمند از سينماي ايران چنين افتخاري را رقم زده است اين فيلم تمام مختصات سينماي ايران را دارد كه مي‌تواند زمينه حضور سينماي كشور را در عرصه هاي جهاني رقم بزند.
فرهادي نيز ضمن تشكر از پيام ميرعلايي كه چندي قبل از طريق رسانه‌ها اعلام شد از وي و گروه همراه تشكر كرد.
در اين پيام ميرعلايي پيام تصريح كرده است: موفقيت‌هاي چشمگير فيلم نجيب و شريف «جدايي نادر از سيمين» بار ديگر اين اميد را در اهالي فرهنگ و سينما دوستان متعهد و مردمي اين سرزمين زنده كرد كه سينماي انساني و تاثير گرفته از فرهنگ و تمدن غني ايران زمين مي‌تواند نگاه‌هاي كنجكاو و داوري‌هاي منصف را به سوي خود جلب كند.
فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» پيشتر نيز در جشنواره بين المللي فيلم فجر به نمايش درآمد و 4 سيمرغ بلورين را به خود اختصاص داد.
انتهاي پيام/ف

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:32 ب.ظ

عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
تعيين تكليف لايحه خدمات‌رساني به ايثارگران منوط به نظر مقام معظم رهبري است

خبرگزاري فارس: عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: بنابر پيگيري‌هاي مجلس، قرار است حجت‌الاسلام هاشمي رفسنجاني در خصوص تعيين تكليف لايحه خدمات‌رساني به ايثارگران نظر مقام معظم رهبري را جويا شود؛ بلكه با عنايت معظم له گره اين لايحه باز شود.

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص وضعيت رسيدگي به لايحه جامع خدمات‌رساني به ايثارگران كه بيش از يك سال در مجمع تشخيص مصلحت نظام در انتظار تعيين تكليف است، اظهار داشت: مجلس در خصوص تصويب اين لايحه هيچ كوتاهي نكرد؛ اما دولت بار مالي آن را نپذيرفت.
وي افزود: شوراي نگهبان نيز به دليل بارمالي اين لايحه را رد كرد و با اصرار مجلس، براي تعيين تكليف به مجمع تشخيص مصلحت نظام سپرده شد.
نماينده مردم طرقبه و چناران در مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: مجمع تشخيص مصلحت نظام طبق قواعدي كه دارد، ‌معتقد است تا دولت بارمالي اين لايحه را نپذيرد، نمي‌تواند اقدامي انجام دهد.
دهقان تصريح كرد: بنابر پيگيري‌هايي كه رئيس مجلس شوراي اسلامي با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام داده و بر اساس نامه‌نگاري‌هاي صورت گرفته، قرار است حجت‌الاسلام هاشمي رفسنجاني در خصوص تعيين تكليف لايحه خدمات‌رساني به ايثارگران نظر مقام معظم رهبري را جويا شود؛ بلكه با عنايت معظم له گره اين لايحه باز شود.
وي با بيان اينكه لايحه خدمات‌رساني به ايثارگران بنا به نقل‌هاي مختلف بين 2 تا 8 ميليارد تومان بارمالي دارد، گفت: مجلس در خصوص تصويب لايحه خدمات‌رساني به ايثارگران تلاش خود را كرده است و گره اين طرح به دست دولت باز مي‌شود.
دهقان با بيان اينكه براي حل مشكل لايحه خدما‌ت‌رساني به ايثارگران انتظار مي‌رفت، دولت بيشترين همكاري را داشته باشد، خاطرنشان كرد: به هر حال اين لايحه، پيشنهاد دولت بود و اين اختيار را داشت كه به تدريج آن را اجرا كند؛ معتقدم اگر دولت بار مالي اين لايحه را مي‌پذيرفت، اصلاً گرهي پيش روي تصويب اين لايحه ايجاد نمي‌شد.
انتهاي پيام/

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

پاسخ به:اخبار فرهنگي امروز
سه شنبه 3 اسفند 1389  03:32 ب.ظ

حسن‌ رحيم‌پور ازغدي:
دايرة‌المعارفي از مشتركات فقهي و كلامي مسلمانان تدوين شود

خبرگزاري فارس: حسن‌ رحيم‌پور ازغدي در مراسم پاياني بيست‌وچهارمين كنفرانس وحدت اسلامي، تدوين دايرة‌المعارفي از مشتركات فقهي، كلامي و تفسيري مسلمانان را پيشنهاد كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، حسن‌ رحيم‌پور ازغدي شب گذشته در كنفرانس وحدت اسلامي با اشاره به تلاش‌هاي 150 ساله اخير براي وحدت مسلمانان گفت: هنگامي كه به روزنامه «عروةالوثقي» سيدجلال‌الدين اسدآبادي و محمد عبده نگاه بياندازيم؛ صحبت‌ها و مقالاتي مي‌بينيم كه گفته شده اما شنيده نشده است و بايد يك بار ديگر اين روزنامه را براي وحدت جهان اسلام مرور كرد.
وي با اشاره به حديثي از پيامبر اسلام (ص) گفت: پيامبر مي‌فرمايند: «دو صنف از امت من اگر فاسد باشند ملت فاسد مي‌شود و اگر صالح باشند ملت صالح مي‌شوند و آن دو صنف؛ حاكمان دولت‌ها و علماي دين هستند».
ازغدي با بيان اينكه محمد عبده و سيدجمال خواص را مخاطب قرار دادند و آنان سخنان ايشان را نشنيدند، گفت: اما امروز توده‌ها از خواص جلو افتاده‌اند و علما بايد امروز به برخي پرسش‌ها پاسخ دهند.
وي با بيان اينكه برخي مباحث مطروحه در اين كنفرانس به گونه‌اي است كه گويا دوره اول اين كنفرانس است، تاكيد كرد: ما بايد اكنون گام‌هاي عملي را برداريم نه اينكه هم‌چنان به توصيه كردن و موعظه كردن بپردازيم.
ازغدي افزود: امروز كه همه در صحنه‌اند و سؤال مي‌كنند كه علما كجا هستند بايد كاري كرد مگر نه انقلاب‌هاي منطقه به هدر مي‌رود.
اين استاد دانشگاه در ادامه با طرح سؤالي اظهار داشت: آيا در برخي برداشت‌هاي غلط در ايجاد اختلاف و عقب‌ماندگي و ذلت و ديكتاتورزدگي ملت‌ها، مردم مقصر بودند يا علما؟
وي با تاكيد بر قصور علما افزود: علما بيشتر نيازمند نصيحت هستند و ما نيازمند يك آسيب‌شناسي هستيم و بايد 150 تا 200 سال اخير را انتقادپذيرانه و برادرانه آسيب‌شناسي كنيم.
رحيم‌پور ازغدي رويكرد غلط در فلسفه سياسي، توجيه شرعي ديكتاتورها، تفاسير غلط كلامي و فقهي، نگاه غير قرآني به علم، توجيه عقب‌ماندگي، ترجمه‌زدگي، تقليد زندگي و تسليم شدن در برابر قدرت‌ها را از جمله اين آسيب‌ها دانست و تاكيد كرد: در مشكلات به وجود آمده در 150 سال گذشته حوزه‌هاي قم، نجف، الازهر و دانشگاه‌هاي مكه و مدينه و علماي آن مقصر بوده‌اند نه ملت‌ها.
وي با اشاره به تئوريزه شدن ديدگاه تكفير در ميان فقها تصريح كرد: چرا علما در برابر خطر ناميدن شيعه توسط حسني مبارك و عبدالله دوم سكوت كردند و دشمن اصلي امت اسلام يعني آمريكا و صهيونيسم را مورد هدف قرار ندادند.
رحيم‌پور ازغدي در ادامه به ارائه پيشنهاداتي پرداخت و گفت: تدوين دايرة‌المعارفي از مشتركات فقهي، كلامي و تفسيري، تعديل اختلافات مبالغه شده و تشكيل كرسي‌هاي دائمي گفت‌وگو توسط اين كنفرانس ضروري است.
وي هم‌چنين با تاكيد بر خاموش كردن شبكه‌هاي ماهواره‌اي و تعطيلي سايت‌هاي ضدشيعي و ضدسني، درباره حج نيز گفت: حج هر ساله كه حج آل‌سعود است بايد به حج ابراهيمي و حج محمدي تبديل شود چرا كه حج آل‌سعود، حج استكباري است و با برپايي حج ابراهيمي مي‌توان مشكلات جهان اسلام را رفع كرد.
انتهاي پيام/ك/6

amirpetrucci0261

amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/
دسترسی سریع به انجمن ها