عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. میزان الحکمه

محدوده ايستگاه مترو در اصفهان فرونشست

محدوده ايستگاه مترو در اصفهان فرونشست
سه شنبه 3 اسفند 1389  05:37 ب.ظ

محدوده ايستگاه مترو در خيابان چهارباغ بالا و در نزديكي رمپ سي و سه پل اصفهان شامگاه دوشنبه فرونشست ولي خسارتي به همراه نداشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مقارن ساعت 18 دوشنبه بخشي از محدوده ايستگاه مترو در نزديكي پل تاريخي سي و سه پل اصفهان فرونشست.

براساس اين گزارش، با وقوع اين حادثه عوامل آتش نشاني و پليس راهنمايي و رانندگي براي جلوگيري از بروز حوادث احتمالي در اين محل حضور يافتند.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا ضمن تاييد اين حادثه ،‌ گفت: فرونشست خيابان در بالاي ايستگاه تونل مترو واقع در خيابان چهارباغ بالا بوقوع پيوسته است.

'عبدالجواد زعفراني' افزود: اين فرونشست به عرض 60 سانتي متر و عمق دو متر بوده است.

وي با اشاره به علت اين حادثه گفت: كارشناسان فني مترو احتمال بروز اين حادثه را تركيدگي لوله آب فضاي سبز در محدوده اين محل عنوان كرده اند.
وي با بيان اينكه هيچ حادثه اي براي تونل مترو در اين منطقه رخ نداده است، تصريح كرد: عمليات ترميم بالاي محدوده ايستگاه مترو تا ساعتي ديگر به پايان خواهد رسيد.

در همين حال يك منبع مطلع كه خواست نامش در خبر ذكر نشود به ايرنا گفت: دستگاه حفار تونل متروي اصفهان كه از شهريور سال گذشته تاكنون بدليل انحراف پيش آمده در حفر تونل شرقي مترو در اين مكان متوقف و منجر به زنگ زدن تيغه هاي آن شده بود، از روز يكشنبه با حضور كارشناسان آلماني فعال و از محدوده سي و سه پل دور و وارد خيابان چهارباغ بالا شده است.

وي در ادامه افزود: برخي از كارشناسان فني دليل اوليه ريزش اين محدوده را ناشي از فعال شدن اين دستگاه و نشست خاك عنوان كرده اند.
وي به ميزان نشست اين محدوده اشاره كرد و اظهارداشت: طول اين نشست حدود دو متر،‌ عرض يك متر وعمق يك مترو نيم بوده است.

وي توضيح داد: محل اين نشست با رمپ احداث شده جديد پل تاريخي سي و سه پل حدود 15 متر و از خود پل حدود 70 متر فاصله داشته است.

وي همچنين تصريح كرد: به دستور مديران ارشد استان هم اكنون مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان، كارشناسان فني اين سازمان و همچنين مديران و كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان اصفهان براي نظارت هرچه بيشتر در اين محل حضور دارند.

اين منبع مطلع يادآور شد: گزارش رسمي اين حادثه و اطلاعات بيشتر ظرف روزهاي آينده در اختيار رسانه هاي گروهي قرار خواهد گرفت.

اين حادثه درحالي در اين منطقه بوقوع پيوست كه يك سايت خبري روز دوشنبه نهم شهريور سال 88 گزارش داد: 'دستگاه حفار تونل متروي اصفهان يا TBM با انحراف از مسير اصلي خود درتونل شرقي خط 'شمال-جنوب'متروي اصفهان، به احتمال زياد با پي رمپ جنوبي سي و سه پل برخورد كرده است.'

در ادامه اين خبرآمده بود: تونل شرقي خط 'شمال- جنوب'پروژه متروي اصفهان ، پس از گذشتن از زير زاينده رود با انحراف از DTA يا مسير خود، دركنار سي و سه پل درحدود 30 رينگ(طولي برابر با 40 متر) به اشتباه حفاري كرده است.

پس از انتشار اين خبر رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا آن را تكذيب كرد و اظهارداشت: تونل تحتاني بستر زاينده رود از فاصله 150 متري و از عمق 20 متري پل مذكور عبور كرده و هيچگونه برخوردي ميان دستگاه حفار تونل با پي هاي اين پل صورت نگرفته است.

'عباس حاج رسوليها' افزود:‌ اين تونل حدود 35 متري از مسير جنوب به شمال و به سمت شرق تغيير كرده است.

مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان هم در همان زمان به ايرنا گفت: عمليات اجرايي عبور تونل مترو از زير رودخانه زاينده رود با رعايت فواصل طراحي شده توسط مهندسين مشاور با موفقيت انجام شده و درهيچ نقطه اي از مسير، فاصله آن با سي و سه پل كمتر از ميزان تعيين شده نبوده است.

'عبدالجواد زعفراني' همچنين دهم مردادماه سال جاري به ايرنا گفته بود:چهار كارشناس آلماني مي كوشند تا انحراف دستگاه حفاري موسوم به 'تي بي ام' تونل شرقي مترو اصفهان در نزديكي سي و سه پل را به مسير اصلي خود بازگردانند.

وي گفت:ازبين هشت گزينه اعلام شده توسط شركت پيمانكار، در مرحله اول دو گزينه را براي اجرا انتخاب كرديم و درمرحله نهايي مقرر شد اين تونل از محل انحراف با '‌قوس مطمئنه ' به مسير خود ادامه دهد.

وي تصريح كرد:با اين تصميم، محل ايستگاه مترو از نزديك سي و سه پل به فاصله 216متري آن منتقل شد كه درنهايت انحناي بوجود آمده در حفاري تونل شرقي مترو جبران مي شود.

وي گفت: ساخت قطار شهري اصفهان تا دهم مردادماه 89 در مجموع حدود 504 ميليارد تومان هزينه شده است.

'سيد مرتضي سقاييان نژاد' شهردار اصفهان هم در يك نشست مطبوعاتي ضمن تاييد انحراف دستگاه تي بي ام در تونل مترو، از عمدي بودن آن خبر داده بود.

براساس اين گزارش، از زمان وقوع اين حادثه تا چند ماه بعد از آن عمليات حفر تونل مترو اصفهان در اين محدوده متوقف بود و در نهايت معاون امورعمراني استاندار اصفهان هشتم خردادماه 89 به ايرنا گفت: اشكال بوجود آمده با جابه جايي ايستگاه اين مكان حل شد.

'سيدجمال الدين صمصام شريعت' اظهارداشت: پس از بررسي دقيق و كارشناسي گزينه هاي مختلف براي بازگشايي و رفع مشكل بوجود آمده، مقرر شد ادامه خط مترو با اصلاح انحراف ايجاد شده همراه با جابه جايي ايستگاه سي و سه پل به سمت جنوب تداوم پيدا كند.

معاون امور عمراني استانداري اصفهان همچنين به بازديد كارشناسان يونسكو از تونل هاي مترو در محدوده آثار تاريخي نيز اشاره كرده و گفت: بازرسان يونسكو ايجاد نشدن مشكل براي آثار تاريخي اين شهر را مورد تاييد قرار داده اند.

معاون سياسي و امنيتي استانداري اصفهان، 28 تيرماه امسال در گفت وگو با ايرنا اظهارداشت: ازبدو شروع عمليات احداث قطارشهري اصفهان تا اين زمان، دولت 365 ميليارد تومان ازسهم خود را پرداخت كرده است.

'محمد مهدي اسماعيلي' افزود:اين درحالي است كه شهرداري اصفهان با پرداخت 133 ميليارد تومان، هنوز 232 ميليارد تومان ديگر بايد بپردازد تا سهم مساوي با دولت در پروژه مترو اين شهر داشته باشد.

'عليرضا ذاكر اصفهاني' استاندار اصفهان هم به ايرنا گفت كه دولت در سال جاري 99 ميلياردتومان به مترو اصفهان اختصاص داده است.

عمليات حفر تونل اصلي مترو اصفهان درمسير شمال - جنوب به طول 2/20 كيلومتر از محل ترمينال'كاوه' درشمال تا ترمينال 'صفه' در جنوبي ترين نقطه شهر اصفهان از سال 75 آغاز شده و تاكنون به بهره برداري نرسيده است.


mostafa_101

mostafa_101
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 960
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها