عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. میزان الحکمه

در نشست «رسانه‌اي شدن موسيقي؛ فرايند‌ها و پيامدها» مطرح شد:

در نشست «رسانه‌اي شدن موسيقي؛ فرايند‌ها و پيامدها» مطرح شد:
سه شنبه 3 اسفند 1389  07:48 ب.ظ

نشست تخصصي «رسانه‌اي شدن موسيقي؛ فرايند‌ها و پيامدها» با حضور نعمت‌الله فاضلي و اسماعيل خليلي در پژوهشكده‌ي فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نعمت‌الله فاضلي در نخستين نشست از سلسله نشست‌هاي تخصصي موسيقي و رسانه كه روز گذشته ـ 2 اسفند ماه ـ برگزار شد،گفت: جان تامسون در كتاب‌هاي پژوهشي خود تعريف كاملي از رسانه‌اي‌شدن ارائه كرده است و آن را فرآيندي مي‌داند كه توليد، توزيع و مصرف نهادها و معاني در آن توسط رسانه‌ صورت مي‌گيرد.

او اضافه كرد: به اعتقاد تامسون مهم‌ترين ويژگي دنياي امروز و فرهنگ معاصر در رسانه‌اي شدن است و هيچ عامل و ويژگي ديگري به اين اندازه فرهنگ بشر را در برنگرفته است، لذا رسانه‌اي شدن تمام ابعاد زندگي انسان امروز را هم‌چون تاريخ، اقتصاد، سياست، خانواده و زندگي روزمره در بر مي‌گيرد لذا ما با پديده‌اي با ابعاد بسيار گسترده روبه‌رو هستيم.

فاضلي رسانه‌اي شدن را عنواني براي تمام تحولات فرهنگي طي قرون 20 و 21 معرفي كرد و افزود: اين پديده با سرنوشت انسان، جامعه و تاريخ گره خورده از اين رو طي چند دهه‌ي گذشته و در تمام رشته‌هاي علوم اجتماعي و حوزه‌هاي مربوط به انسان، مجموعه‌ي وسيعي از تحقيقات تجربي و نظري درباره رسانه‌اي شدن انجام شده است، اما اين مطالعات با وجود آنكه بسيار گسترده است هنوز نتوانسته بسياري از ابعاد اين فرآيند بزرگ را توضيح دهد و به ويژه در كشور‌هايي هم‌چون ايران، افغانستان، آمريكاي لاتين و ... اين تحقيقات دچار ضعف‌هاي بسيار است.

او سپس به ابعاد رسانه‌اي شدن موسيقي پرداخت و افزود: متاسفانه هنوز در مرحله‌اي نيستيم كه با استفاده از داده‌هاي مثبت درباره‌ي «رسانه‌اي شدن موسيقي» سخن بگوييم. در حالي كه عواملي هم‌چون «بينش تاريخي و تطبيقي»،«ورود عامل متغيري به نام رسانه»، «بررسي كيفيت موسيقي ايران به لحاظ سبك و محتوا» و «داشتن يك گفتمان عمومي درباره‌ي رسانه‌اي شدن موسيقي» از جمله عواملي است كه بايد آن را بررسي كرد.

اين پژوهشگر علوم انساني در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: بينش تاريخي و تطبيقي عنصري است كه ما مي‌توانيم موسيقي را در بستر تاريخ تحولات مورد بررسي قرار دهيم و دوران پيشارسانه‌اي را ترسيم كنيم و بگوييم كه موسيقي در آن دوره چه ويژگي داشته و بعد از رسانه‌اي‌شدن چه وضعيتي پيدا كرده است.

او تصريح كرد: ويژگي‌ مخاطبان، گروه‌هاي موسيقي، سبك‌ها، شركت‌هاي فعال توليد‌كننده‌ي موسيقي، شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني و كليه‌ي رسانه‌هايي كه در ارتباط با اين هنر فعاليت مي‌كنند، پيش‌زمينه‌هايي است كه براي پرداختن به رسانه‌اي شدن موسيقي بايد آنها را مورد ارزيابي قرار دهيم. در حالي كه متاسفانه هيچ‌كدام از اين شروط بررسي نشده است تا امروز بتوانيم به مفهوم‌سازي موسيقي بپردازيم.

او با برشمردن فرآيند‌هاي اصلي تاثير‌گذار بر پديده‌ي رسانه‌اي شدن موسيقي عنوان كرد: دنياي امروز با مجموعه‌اي از تحولات روبه‌روست. سرعت و شتاب تغيير و تحولات به اندازه‌اي است كه فرصت مشاهده‌ي آن را نداريم و قبل از آنكه بتوانيم يك متغيير را ارزيابي كنيم، متغير بعدي از راه مي‌رسد. امروز زندگي بسيار مهيج و پويايي در هنر و ادبيات قرن 20 و 21 شاهد هستيم.

فاضلي خاطرنشان كرد: موسيقي يكي از هنرهايي است كه بيشترين ارتباط را با جامعه برقرار مي‌كند و با توضيح مفهوم رسانه‌اي شدن موسيقي نه تنها رابطه ميان موسيقي و رسانه را توضيح مي‌دهيم، بلكه عواملي هم‌چون همگاني‌شدن فرهنگ، سياسي‌شدن موسيقي، عامه‌پسند‌شدن، تجاري‌شدن، بصري‌شدن و عوامل ديگري را مي‌توانيم در عرصه‌ي موسيقي تحليل كنيم، زيرا هر لحظه از زندگي انسان امروز با موسيقي گره خورده است.

او گفت: موسيقي در گذشته همگاني و همه‌جايي نبوده است، بلكه در موقعيت‌هاي معين هم‌چون مناسك و آيين‌ها تعريف مي‌شد و از اين‌رو هيچ‌گاه پديده‌اي نبود كه با تمام ابعاد زندگي انسان‌ها گره خورده باشد، در حالي كه از دوران مدرن به بعد اين اتفاق مي‌افتد و اين روزمره شدن موسيقي در زندگي امروز ما مشهود و ملموس است.

مدرس دانشگاه علامه طباطبايي در پايان سخنان خود عنوان كرد: مهم‌ترين چيزي كه موسيقي را در قرون فعلي روزمره كرده، رسانه‌ها و تكنولوژي‌هاي ارتباطي بودند در حالي كه در گذشته موسيقي در چارچوب ارتباطات شفاهي و چهره‌به‌چهره اجرا مي‌شد، اما با تحول الگوي انساني و با واسطه موسيقي به جايگاهي صنعتي و رسانه‌اي تبديل شد و زماني كه اين هماهنگي‌شدن در موسيقي روي مي‌دهند نه تنها حجم جمعيت مصر‌ف‌كننده افزايش مي‌يابد، بلكه موقعيت‌ها و زمان و مكان‌هايي كه كاربرد موسيقي در آن وجود دارد، تغيير مي‌كند.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست اسماعيل خليلي - عضو هيات علمي پژوهشكده مطالعات فرهنگي و معرفت‌شناسي با برشمردن ويژگي‌هاي موسيقي در قرون 20 و 21 گفت: امروز نوع مصرف استفاده از موسيقي و حتي نوع توزيع آن تغيير يافته است و آنچه را كه امروز شاهد آن هستيم در گذشته نمي‌بينيم. اتفاقات امروز موسيقي محصول اين نسل است و وقتي با پديده‌هايي تا اين اندازه متفاوت با تاريخ بشر مواجه مي‌شويم، بايد اين پرسش را مطرح كنيم كه آنها چه هستند.

او سپس موسيقي پيشامدرن را به سه دسته‌ي موسيقي فولك، مجلسي و مناسكي تقسيم كرد و افزود: اين سه نوع از آسياي ميانه يازده هزار سال پيش نمود پيدا مي‌كند و با شهرنشيني در شش هزار سال پيش مدارك مستند‌ش ديده مي‌شود تا نهايتا به اعصاري مي‌رسيم كه در تاريخ درباره‌ي موسيقي كاملا شرح داده شده است، اما با پيدايش شهرنشيني سازمان توليد و مصرف موسيقي وارد عصر جديدي مي‌شود كه بايد به دقت آن را مورد ارزيابي قرار داد.

 

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

svh2005

svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران
دسترسی سریع به انجمن ها