عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر کس حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار اوست. بحارالأنوار، ج43، ص261

روش پرورش مهارتهای تفکر در قرآن3

روش پرورش مهارتهای تفکر در قرآن3
سه شنبه 3 اسفند 1389  08:56 ب.ظ

-19 یاد خدا
توجه به خدا باعث قرار گرفتن در سطح هوشیاری و خود آگاهی است .
1. (حشر. 19) از کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند در نتیجه خدا آنها را دچار خود فراموشی کرد.

2. (طه.14 ) نماز را بر پا کن تا من در یادت باشم .
3-20 توجه به هدف
1. ( انبیا . 16) آسمان و زمین را برای بازیچه نیافریدیم

2. ( فصلت. 51 ) به زودى نشانه‏هاى خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان مى‏دهیم تا براى آنان آشکار گردد که او حق است؛ آیا کافى نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است؟!
3-21 ایجاد انگیزه تکاپوی علمی
قرآن با طرح انواع موضوعات علمی افق هایی از علوم را پیش روی انسان میگشاید.

1.(سوره مومنون16- 13 ) سپس او را به صورت نطفه‏اى در جایگاهى استوار قرار دادیم...
2.(اسرا. 12) و شب و روز را دو نشانه قرار دادیم، ..3-22 پرهیز از تکیه بر ظن و گمان

(یونس. 36) و بیشتر آنها، جز از گمان (و پندارهاى بى‏اساس)، پیروى نمى‏کنند؛ (در حالى که) گمان، هرگز انسان را از حقّ بى‏نیاز نمى‏سازد (و به حق نمى‏رساند)! به یقین، خداوند از آنچه انجام مى‏دهند، آگاه است!
3-23 در آمدن از فردیت و توجه به دیگران

1.(آل عمران. 103) و همگى به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‏]، چنگ زنید ، و پراکنده نشوید! تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتى ذلک بانهم قوم لا یعقلون( 14. حشر) آنها را متحد می پنداری در حالی که دل هایشان پراکنده است به این دلیل که آنها قومی هستند که تعقل نمی کنند 2.(بلد .17) سپس از جمله کسانى باشد که ایمان آورده و یکدیگر را به شکیبایى و رحمت توصیه مى‏کنند!
3-24 پرهیز از حسابگری شخصی و سوگیری در تفکر

1.( 18 زمر ) همان کسانى که سخنان را مى‏شنوند و از نیکوترین آنها پیروى مى‏کنند; آنان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.2.(مدثر . 18و19) او (براى مبارزه با قرآن) اندیشه کرد و مطلب را آماده ساخت !1. مرگ بر او باد! چگونه (براى مبارزه با حق) مطلب را آماده کرد!
3-25 طرح مستقیم سوال:

1. (حدید. 16) «آیا وقت آن نرسیده است که ایمان آورندگان دل هایشان برای ذکر خدا به خشوع درآید.»2.(علق.14) آیا آدمی نمی داند که خدا می بیند؟
3-26 زیر سوال بردن نوع نگاه به موضوع و نتیجه گیری های غلط
عبارت "کلا" کلام ویژه ای است که در چندین جای قران دیده می شود. شاید به این معنی که اصلا صورت مسئله این طور نیست، این زاویه نگاه درست نیست . زاویه دید را عوض کن و با تغییر پیش فرض ها طور دیگری داده ها را انتخاب و تنظیم کن تا به نتیجه ای متفاوت برسی: (15 – 23 فجر) اما آدمی را چون پروردگارش بیازماید و او را گرامی داشته نعمتش دهد گوید خدایم مرا گرامی داشت. و اما چون او را بیازماید و روزیش را تنگ سازد پس گوید : پروردگارم مرا خوار کرد. کَلا: چنین نیست بلکه شما یتیمان را گرامی نمیدارید و یکدیگر را بر اطعام بی نوایان ترغیب نمی کنید و میراث ضعیفان را یکجا می خورید و مال را بسیار دوست میدارید.

3-27 اختصاصی کردن خطاب

1.(عنکبوت.35) و از آن شهر [ویران شده‏] براى مردمى که مى‏اندیشند نشانه روشنى باقى گذاشتیم.2.(هود.114) در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار؛ چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) از بین مى‏برند؛ این تذکّرى است براى کسانى که اهل تذکّرند! 3-28 مشکلات زندگی
1. (بلد . 4) ما انسان را در رنج آفریدیم (و زندگى او پر از رنجهاست)!

2. (عنکبوت.2) آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟!
3-29 سلامت قلب

قلب انسان محل نزول قرآن است:
(شعرا . 193و194) روح الامین آن را نازل کرده است. بر قلب (پاک) تو، تا از انذارکنندگان باشى!
هر عاملی که قلب را بینا و شنوا کند ، سلامت بخشد ، اطمینان بدهد و .. قلب را فعال کرده و عاملی برای تقویت توجه و تفکر خواهد بود.

(ق . 37) در این تذکّرى است براى آن کس که قلب دارد، یا گوش فرادهد در حالى که حاضر باشد!

مسلما در اصطلاح قرآن، قلب آن عضو گوشتی بدن نیست هر چند که جهت نشان دادن نقش حیاتی آن و تقریب به ذهن می توان تشابهی به آن در نظر داشت:
قلب، آن حالت استعداد درک و شهود حقایق متعالی جدای از تصورات ذهنی است. قلب کانون تلاقی نور عقل و نور وحی است ، جایگاه رشد فکر و تحول درونی، محیط کسب علم و توشه تقوی،( راغب اصفهانى، المفردات، واژه قلب، ص 272) و خانه ایمان است. [20]


3-30 تقوی

یکی از شیوه های تقویت نیروی تفکر، تقوی است. تقوی در لغت به معنای این است که خود را از شیء مخوف در وقایه و حفظ قرار دهیم و این حقیقت تقوی است که زمینه رشد تفکراست.

(انفال.29) « ای ایمان آورده ها، اگر تقوی پیشه کنید [خدا] برای شما،[ نیروی] فرقان قرار می دهد.

3-31 عربی بودن قرآن

(زخرف . 3) ما آن را قرآنى فصیح و عربى قرار دادیم ، شاید شما درک کنید (و بیندیشید)!

صرف نظر از عربی بودن قرآن نمی توان در حد عالی از آن بهرمند شد چرا که ادبیات عرب بسیار گسترده و دقیق است و امکان بررسی هر حرف و جایگاه و اعراب هر کلمه را فراهم می کند .و لذا اگر اعراب یک کلمه عوض شود معانی دیگری بر آن مترتب خواهد بود. هر کلمه ، هر آیه و نوع چینش ادبی آن بر حسب ضرورت قرار داده شده و حساب و دلیل دارد

3-32 قرار داشتن مفاهیم قرآن در سطوح مختلف تفکر

هر آیه قرآن دارای معانی متعدد و بطن ها و لایه های ساده و عمیق است . چنانکه برای مردم عادی قابل فهم است : هذا بیان للناس. این (کتاب) حجت و بیانى است براى عموم مردم (آل عمران .۳۸) وقابل استفاده خاص تر و عمیق تر برای انسان های با تقوی و پاکیزه است : هدی للمتقین ( بقره. آیه 2) هدایتی برای متقین است ، لایمسه الا المطهرون(واقعه . 79) جز پاک شدگان بر آن دست نمیابند.

3-33 مشکلات زندگی

1. (بلد . 4) ما انسان را در رنج آفریدیم (و زندگى او پر از رنجهاست)!

2. (عنکبوت . 2) آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟!


3-34 تاثیر مادر شایسته

1.حضرت نوح فرزند جوانش را از همراه شدن با خلافکاران اهل عذاب بر حذر میدارد و نتیجه نمی گیرد. همسر نوح از زنان شایسته نبود .و همسر بد کردار می تواند موجبات تباهی فرزند را پدید آورد.(هود.42و43)2.(فرقان . 74) و کسانى که مى‏گویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنى چشم ما قرارده، و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان!»

عالم محضر خداست درمحضر خدا گناه نکنید حضرت امام (ره)

hasantaleb

hasantaleb
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 58933
محل سکونت : اصفهان
دسترسی سریع به انجمن ها