عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

هنر پذیرائی

هنر پذیرائی
چهارشنبه 4 اسفند 1389  10:12 ق.ظ

مواد لازم :

علاقه قدری

طرز تهیه :

پذیرائی از مهمانان هنر جالبی است مانند هنر تنظیم سن تاتر و کد بانوی خانه هنرمندیست که کارگردانی این سن را بعهده دارد. همانطور که کارگردان یک نمایش موظف است موضوع و بازیکنان و دکور آن نمایش را در نهایت دقت در نظر بگیرید و هماهنگ نماید، خانم خانه یا دعوت کننده مهمانی هم باید همان نقش را ایفا کند و همان هنر را بکار ببرد. نوع غذا ها، نظم و ترتیب و هماهنگی (منو) انتخاب آشامیدنی ها همان دقت و مواظبت و همان موشکافی و ظرافت را لازم دارد که دکور و تزیین میز و حسن استقبال و آمادگی برای پذیرائی و خدمت بمهمانان ، ارزش پذیرائی و مهمانداری باندازه ارزش هدیه ای است که از دوستی به دوستی تقدیم میگردد. مدعوین هر قدر یکدل و نزدیک باشند میزبانی نباید از انجام وظائف لازمی که موجب آسایش و راحت آنهاست درباره ایشان خودداری کند. هر چند پذیرائیها امروز رو بسادگی میرود ولی این دلیل نمیشود که در این باب قواعد اساسی و نکات و اطول لازم الرعایه مورد توجه قرار نگیرد. ادب و احترام به مهمانان هیچگاه مطلب بیفایده ای نیست ، هر چند نسبت بنزدیکترین آشنایان و دوستان باشد و در هر حال برای پذیرائی ها باید آمادگی قبلی داشت تا بتوان بیشتر وقت و هم خود را صرف مهمانها نمود. محیط پذیرائی از هزاران موضوع محسوس و نا محسوس تشکیل میشود و چون همه از لحاظ اهمیت بحقیقت در یک سطح و پایه اند نوعی همچشمی نهانی میانشان هست باصطلاح با هم مسابقه میدهند . بهمان اندازه که در نوع غذا و نوع سرویس و تزیین میز دقت کافی بکار برده میشود ، ذوق و سلیقه و تجانس و آسایش مهمانها و همچنین تناسب وسعت محل پذیرائی و تعداد مدعوین باید کاملا در نظر گرفته شود و اینجاست که هنر و ذوق و استعداد کدبانوی خانه یا میزبان باید دخالت کامل کند .
یعنی خود را بجای دیگران بگذارد و بچیزهائی که دیگران دوست دارند بیندیشد اعمال و اموری را که آسایش از دیگران سلب میکند پیش بینی کند و بالاخره مسئولیت خوشحالی و مسرور نمودن مدعوین را بعهده بگیرند. تنها بکار بردن اجناس لوکــس و گران قیمت و تهیه غذا های عالی و مطبوع و داشتن سالن و وسائل با شکوه کافی برای یک پذیرائی با ارزش نیست ، باید آسایش و سرگرمی و خوشی مهمانان نیز در نهایت دقت در نظر گرفته شود ، متاسفانه ذائقه مشخص اغلب مهمانان همیشه نا شناخته است ولی لااقل موقعیت مهمانان سن و شغل و ملیت آنها را میتوان شناخت و طرز پذیرائی و نوع غذا را با آنان تطبیق داد. در پذیرائی های با شکوه با برخ کشیدن اشیاء قیمتی که مورد لزوم نیستند و تهیه وسائل عجیب و غریب مدعووین را نباید معذوب کرد. در مهمانیهای تشریفاتی که در آن بهترین و ارزنده ترین ظرفهای نقره و کریستال و ظریفترین ظروف چینی و سفره های کمیاب بکار برده میشود وجود کارگران مسلط و وارد و پیشخدمتهای کار آزموده ظروری و حتمی است و ممکن است این اشخاص را فقط برای یک شب بخدمت گرفت و بالعکــس پذیرائی با سرویسهای بدل چینی ( هر چند دلفریب باشند ) دو نفر خوانسالار ( پیشخدمت مخصوص ) بافراک و دستکشهای سفید لازم ندارد و همچنین یک کدبانو هر چند مسلط و هنرمند باشد نمیتواند بدون خدمتکار آزموده و یا فقط با یک پیشخدمت میهمانی را اداره کند.
و نیز رعایت تناسب و وسعت اطاق پذیرائی و غذاخوری با تعداد مهمانها ضروری است یک مهمانی موفقیت پیدا نمیکند مگر اینکه مدعوین جای کافی برا نشستن و حرکت کردن و قرار دادن اشیاء مورد لزوم در اختیار داشته باشند . پذیرائی خوب ارزش این را دارد که تعداد مدعوین کمتر باشد و آسایش آنها بیشتر در نظر گرفته شود، هرچه جمعیت بیشتر باشد طبیعی است که همهمه و صدا و خنده بیشتر میشود و پذیرائی از انها مشکل تر می شود و با اشکال میتوان جریان هوا و میزان حرارت را تنظیم کرد. چه بسیار مهمانیها و دعتهای مجلل که بعلت آلودگی هوا و حرارت نا مناسب و در نتیجه بواسطه سلب آسایش مهمانها بهدر رفته است. باید دقت کرد ظروف و اشیائی که در مهمانیها بکار میرود با هم جور باشد و در پذیرائیهائی که از وسائل و ظروفهای عتیقه و گران قیمت استفاده میشود باید از بکار بردن اجناس و ظروف کم ارزش و معمولی خوداری شود . مثلا در یک مهمانی که مبلمان آن استیل است و سایر لوازم از ظروفی مانند کریستال و نقره های ارزنده تهیه شده است استفاده از یک یا چند ظرف بدل چینی و پلاستیک یا شیشه بسیار زننده است درست است که قواعد و اصول کلی را نمیتوان زیر پا گذاشت ولی اگر کــسی آنقدر ذوق و سلیقه داشته باشد که بتواند اشیاء و ظروف با ارزش دیرینه را با اشیاء ارزنده جدید جور و هماهنگ کند این ابتکار نباید از او گرفته شود، زیرا هنرمند، خوب میداند همانطور که تقارن و نزدیکی اشیاء موجد زیبائی است اختلافات و تباین آنها هم در صورتیکه با دقت و ظرافت همراه باشد ، موجب هماهنگی و قشنگی می گردد .
اگر زیبائی و تناسب طروف و سایر لوازم پذیرائی را در نظر نگیریم غذای تمام شده مثل این است که اصولا شروع نشده است . شاید در قدیم مرسوم بود که ظرف بزرگ و قشنگ با ارزشی را ( بدون استفاده ) فقط بخاطر شکوه و جلوه سفره وسط قرار میدادند ولی اکنون سفره را با شمعدانهای کوچک و قشنگ و گلدانهای بدون پایه و گلهای ساقه کوتاه زیبا میکنند و برای جلوه بیشتر بخشیدن میتوان اطراف سفره را نیز با چند ساقه از گل های شاداب و با طراوت زینت داد، بشرط اینکه سطح و اطراف میز از گل انباشته نشود و سفره تبدیل به ویترین گل فروشی نگردد . عطر و بوی گلها نیز باید در نظر گرفته شود که در نهایت ملایمت باشد و هطر غذا ها را از بین نبرد و هوای اطاق را سنگین نکند . نور و رنگ چراغها را هم باید مد نظر قرار داد، نوری که از بالا بمیز میتابد باید گرم و ملایم باشد تلالو و درخشندگی خیره کننده بهتر است مستقیما بمیز نتابد .
طرز چیدن میز و پذیرائی در ساعت مختلف فرق میکند و بستگی به موقعیت اشخاص و انواع غذا دارد و باین ترتیب طرز پذیرائی و چیدن میز صبحانه تا شام را تا حدی که ممکن است توضیح میدهیم . نکته قابل توجه این است که روی میز را در صورت استفاده از سفره در هر یک از ساعات مختلف پذیرائی بهتر است با پارچه نرمی مانند ماهوت و امثال آن پوشانید بطوریکه فقط سطح میز را بپوشاند و از اطراف آن آویخته نشود. این عمل از ایجاد صدای بهم خوردن ظروف و کارد و چنگال میکاهد و در صورتیکه از دستمالهای زیر بشقاب و شمن دو تابل ( دستمالهای مخصوص بلندی که از انواع زیر بشقابی و بدرازا وسط میز می افتد ) بجای سفره استفاده میکنیم باید چوب میز از نوع ارزنده و جالب باشد

hamed1368104

hamed1368104
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 3294
محل سکونت : بوشهر
دسترسی سریع به انجمن ها