عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

موسوي:‌ مطابق آمارهاي بين‌المللي تركيه موفق‌ترين كشور اروپايي است

موسوي:‌ مطابق آمارهاي بين‌المللي تركيه موفق‌ترين كشور اروپايي است
چهارشنبه 4 اسفند 1389  10:58 ق.ظ

89/12/04 - 10:01
شماره:8912031312
نشست «تركيه؛ بازيگرى جديد در منطقه» -1
موسوي:‌ مطابق آمارهاي بين‌المللي تركيه موفق‌ترين كشور اروپايي است

خبرگزاري فارس: سفير سابق ايران در هند و پاكستان با بيان اينكه دولت تركيه از نوامبر 2002 تاكنون رشد تورم دو رقمى را به هفت درصد رسانده، گفت: در اين مدت شاخص‌هاي اقتصادي اين كشور به شدت رشد كرده و طبق آمار بين‌المللي تركيه موفق‌ترين كشور اروپايي بوده است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس (توانا)، ميرمحمود موسوى سفير سابق ايران در هند و پاكستان طي سخناني با عنوان «تلاش‌هاي تركيه در راهي نو» در نشست «تركيه؛ بازيگرى جديد در منطقه» كه در مركز پژوهشي ديپلماسى ايرانى برگزار شد، با طرح اين پرسش كه وقتى از تركيه جديد صحبت مى‌كنيم، مرادمان از نو و جديد چيست و تغييرات ظاهرى تركيه از چه عمقى برخوردار است؟ اظهار داشت: يكى از اصلى‌ترين موضوعات اين است كه آنچه امروز در تركيه مى‌گذرد، گرچه جريانى جديد است اما نمى‌توان گفت كه اين جريان به همين نحو باقى مي‌ماند.


وى افزود: تا يك ماه پيش تركيه‌اى داشتيم كه در فضاي ديگري تنفس مى‌كرد اما در يك ماه اخير در فضاي جديدي نفس مي‌كشد چرا كه تركيه متأثر از تحولات منطقه است، همانطور كه وضعيت داخلى كشورمان نيز متأثر از وضعيت خاورميانه، شرق آسيا و ... است.


وي اضافه كرد: با نگاه به شرايط سياسى تركيه بايد توجه كرد كه چه گرايش‌هاي زنده و فعالي را مشاهده مي‌كنيم البته بايد بگويم كه نبايد لباس دوخته‌اى را بر تن اين گرايش‌ها كنيم.


موسوي افزود: چنانكه يكي از آفت‌هاي امروز كشور اين است كه وقتى مي‌گوييم، ليبراليسم فورا همان لباسي كه اوايل انقلاب بر تن نهضت آزادى شد، مي‌خواهيم بر تن همه كرده و بگوييم كه ليبراليسم اين است و يا وقتي مي‌گوييم اسلام باز همان شناخت خود از اسلام را بر تن حزب عدالت و توسعه مي‌كنيم؛ در داخل ايران تعداد زيادي تفسير از اسلام و اسلام‌گرايي داريم كه بايد ديد با كدام تفسير، الگو و لباس مي‌خواهيم به سراغ حزب عدالت و توسعه برويم و بگوييم كه اين اسلام‌گرا است.


وي تصريح كرد: در اوايل انقلاب ملي‌گرايي بسيار زشت و خفيف بود ولي مي‌بينيم كه دولت حاضر چقدر دلش مي‌خواهد، به سراغ ملي‌گرايي برود.


سفير سابق ايران در هند و پاكستان با اشاره به ويژگى‌هاى جريان ملى گرايى در تركيه افزود: در تركيه با يك جريان قوى ملى گرايى مواجهيم كه متكى بر سوابق تاريخى است.


موسوي ادامه داد: جريان دوم در تركيه جريانى غربگراست كه مشخصات خودش را دارد و آن را نمى‌توان با غربگرايى در ايران شبيه دانست گرچه نقاط مشتركي نيز با هم دارند؛ غربگرايى در تركيه متفاوت از موج غربى سازى در ايران در زمان پهلوى بود و شدت بيشترى داشت چنانچه اسلام‌ستيزى در تركيه در دوره آتاتورك بسيار بيشتر از ايران بود و در تغيير خط، تاريخ و ... خودش را نشان داد. اين جريان غربگرا همچنان براى رسيدن به ارزش‌هاى خود تلاش مى‌كند.


وى جريان سوم را پان تركيسم دانست و تصريح كرد: پان تركيسم توجه خاصي به زبان، قوميت و سابقه تركى دارد و معتقد است كه تمام ترك‌هاى دنيا از يك ريشه‌اند و بايد متحد شوند، اين جريان در نگاهى بلندپروازانه ترك‌ها را در قالب يك امپراتورى مي‌بيند. اين تفكر كه خاستگاه خود را پان تركيسم قرار مى‌دهد، يك جرياني است كه داراى ادبيات، رسانه‌ها و نهادهاى اجتماعى خاصي است.


سفير سابق ايران در هند و پاكستان گرايش چهارم را اسلام گرايى دانست و گفت: گرايش اسلام‌گرايى در داخل خود زيرمجموعه‌هاى متنوعى دارد كه پس از هجمه عظيم آتاتورك، فشارها و محدوديت‌هاى سختى را متحمل شد ولى به حيات خود ادامه داد و در دهه 50 و سپس دهه‌هاى 70 و 90 سير نزولى و صعودى را از سر گذراند و سرانجام در انتهاى قرن 20 خود را به عنوان جريانى جديد معرفى كرد. اين جريان كاملا نهادينه شده است كه در خارج از تركيه مانند آلمان نيز به حيات خود ادامه مى‌دهد.


موسوى تأكيد كرد: در ميان اين جريان اسلامي يك پديده نوعثماني‌گري وجود دارد البته تصور نمى‌كنم جز عده‌اى متوهم، كسى چنان تصوري داشته باشد كه بشود امپراتورى عثمانى را تكرار كرد، ما در ادبيات داخل تمدني ايران نيز كسانى را داريم كه خواب امپراتورى كهن ايران مانند داريوش را مى‌بينند.


وي افزود: اگر به جنس كلماتي كه برخي‌ها در خصوص كوروش و داريوش مطرح مي‌كنند، دقت كنيم مشخص است كه اينها برخواسته از يكسري تحقيرهاي تاريخي است.


سفير پيشين ايران در پاكستان و هند به اوج گيرى حزب عدالت و توسعه در جامعه تركيه اشاره كرد و افزود: نخست بايد ديد كه اين حزب چگونه وارد صحنه شد؟ ما در دهه‌هاى 70، 80 و 90 حزبى به اين نام نداريم در آن زمان احزاب مختلفى با اسامى گوناگون تشكيل و منحل مى‌شود كه با امواج سهمگين ضد اسلامى روبرو مى‌شود.


موسوي ادامه داد: آقاى اردوغان در سمت شهردار استانبول بسيار موفق بود و اين عملكرد مطلوب در اوج گيرى او تاثير فراوانى داشت. دومين علت موفقيت اردوغان، پاك بودن اوست. مجموعه وى به عنوان مجموعه‌اى پاك و سالم وارد صحنه شد و مخالفين او به هيچ وجه نتوانستند او را زير سوال ببرند.


وي سومين نكته‌اى كه سبب ظهور حزب عدالت و توسعه شد، ضعف گروه‌هاي مقابل دانست و خاطرنشان كرد: در آن دوران، سوءمديريت‌، فساد و دخالت‌هاى ارتش در كار سياست، لطمه‌هاى شديدى به جامعه وارد كرد و تورم را افزايش داد به طوريكه سفره‌هاى مردم كوچك شد و وضع اقتصادى به شدت رو به وخامت رفت.


سفير سابق ايران در هند و پاكستان به دوران پس از روى كار آمدن حزب عدالت و توسعه اشاره كرد و گفت: زماني‌ كه اين حزب به قدرت رسيد، اعلام كرد به سكولاريسم در تركيه مقيد است و ارتش را نيز تحريك نكرد اما به تدريج محدوديت و كاستن از دخالت آن را آغاز كرد و راه خودش را پيش گرفت.


موسوي ادامه داد: اين دولت از نوامبر 2002 تاكنون رشد تورم دو رقمى تركيه را به هفت درصد رساند، درآمدها و صادرات به شدت بالا رفت و اشتغال و ساير شاخص‌هاي اقتصادي رشد كرد و طبق آمار بين‌المللي تركيه موفق‌ترين كشور اروپايي بوده است.


وى تصريح كرد: در حوزه‌هاى اجتماعى، فرهنگى و دينى، با وجود غلبه جمعيتى مسلمان‌ها در تركيه و با اينكه اين حزب متوجه گرايش‌هاي لائيك و تهديدهاي ارتش است باز هم حركت حزب عدالت و توسعه به سمت آزادى‌هاي اسلامي برقرار است.


سفير سابق ايران در هند و پاكستان در پايان گفت: اين حزب در سياست‌هاى داخلي تركيه دست به اقدامات بسيار خوبي مانند كاهش نفوذ ارتش زد كه توانست به شكل قانون اين نفوذ را كاهش دهد همچنين به مسائل كردها توجه دارد به طوريكه حزب عدالت و توسعه فقط طى دوماه گذشته توانسته محبوبيت خود را از 41 به 49.6 درصد برساند البته بايد ديد كه زمان برگزارى انتخابات است و چه روندى طى مى‌شود.

 
 
mehdi0014

mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 229640
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز
دسترسی سریع به انجمن ها