عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‌کند. کافى، ج2، ص157

عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني (ره)

عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني (ره)
چهارشنبه 4 اسفند 1389  12:21 ب.ظ

عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني (ره) در گفت‌وگو با فارس:
پرورش سياست‌گذاران با مباني فلسفي راهكار مقابله با تهاجم فرهنگي است

خبرگزاري فارس: مجتبي مصباح يزدي با بيان اينكه مباني فلسفه اسلامي سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان آينده را پرورش مي‌دهد، گفت: اگر ما اين مباني را دست كم بگيريم، در مقابل هجوم سيل‌آساي فرهنگي بيگانه خود را خلع سلاح كرده‌ايم.


حجت‌الاسلام والمسلمين مجتبي مصباح يزدي، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار آئين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص ضرورت پرداختن به فلسفه اسلامي اظهار داشت: فلسفه يك نوع جهان‌بيني به عالم وجود به وسيله روش عقلي است و به دليل ‌آنكه درباره كلي‌ترين بخش‌هاي عالم وجود بحث مي‌كند، مي‌تواند پايه تمامي مباحث نظري قرار گيرد.
وي تصريح كرد: تمام مباحث كلي در ارتباط با اصل آفرينش، بخش‌هاي مختلف جهان و انسان، مبتني بر ديدگاه‌ كلي ما نسبت به جهان است؛ لذا علوم مختلف نظري، كه در مباحث انسان شناسي از آن استفاده مي‌‌شود، همگي متأثر از نوع جهان‌بيني و فلسفه ما است.
اين استاد حوزه علميه اضافه كرد: طبيعتاً، فلسفه در زندگي عملي، فردي و اجتماعي انسان‌ها از جمله اخلاق، سياست، حقوق، اقتصاد، جامعه‌شناسي، تربيت، روان‌شناسي و شاخه‌هاي مختلفي كه در ارتباط با زندگي انسان است بسيار مؤثر بوده به طوري كه اهداف و آرمان‌هاي او را تعيين مي‌كند.
عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) بيان داشت: اگر علوم اسلامي را با معناي عام آن در نظر بگيريم كه روش عقلي در آن استفاده شود، فلسفه مي‌تواند مباني بسياري از علوم اسلامي را تشكيل دهد چرا كه علوم اسلامي، علومي نيست كه تنها از متون آيات و روايات استخراج شود بلكه علومي منطبق با اهداف، آرمان‌ها و چارچوب‌هايي است كه در دين اسلام ترسيم شده، اگرچه ممكن است اين مباني به وسيله عقل نيز كشف شود.

* برخي از فقها با آراي فلاسفه مخالفت مي‌كنند، نه با اصل فلسفه

وي در ادامه به بيان برخي از ادله مخالفان با فلسفه پرداخت و افزود: گاهي اوقات برخي از فقها آراي فلاسفه را منطبق با آراي ديني و آموزه‌هايي كه از متون ديني استنباط مي‌شد، نمي‌دانستند و در واقع با اصل روش فلسفي مخالفتي نداشتند.
مصباح در ادامه گفت: عده‌اي ديگر از مخالفان بر اين باور بودند كه پرداختن به فلسفه، انسان را از انجام كارهاي مهم‌تر باز مي‌دارد و يا اينكه فكر مي‌كردند پرداختن به متون ديني انسان را از فلسفه بي‌نياز خواهد كرد چراكه آنها معتقد بودند بيشتر افراد، توان فهم مسائل فلسفي را نداشته و در اثر ورود به حوزه فلسفه، سؤالات و شبهاتي براي آنها به وجود مي‌آيد كه قادر به حل آنها نخواهند بود لذا اين مسئله باعث انحراف افراد خواهد شد.
وي تصريح كرد: برخي از اين دغدغه‌ها في‌نفسه صحيح است زيرا خواندن فلسفه مانند هر علم ديگري پيش‌زمينه، مداومت و روش‌ خاص خود را مي‌طلبد و اين‌گونه نيست كه فردي از باب تفنن بخواهد به فلسفه روي آورد اما در طول زمان اين مخالفت‌ها تعديل شده و برخي از فلاسفه، اشتباهات فلاسفه پيشين را گوشزد و گفته‌اند روش، روشي فلسفي است اما با روش عقلي بايد تلاش كرد به حقيقت دست يافت؛ البته اين موضوع بدان معنا نيست كه هر كسي تلاشي كرده لزوماً به نتيجه درستي رسيده باشد.
وي خاطرنشان كرد: روشن‌بيني مقام معظم رهبري، جامع‌الاطراف بودن و احاطه ايشان نسبت به مسائل اجتماعي باعث شده تا عمده مشكلات فكري، عقيدتي و شبهاتي كه در جامعه ما مطرح شده و باعث انحراف فكري ـ عقيدتي جوانان مي‌شود همچنين مباني نادرست فلسفي كه در علوم انساني تأثير‌ گذاشته، برطرف شود.
عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اينكه مباني فلسفي مي‌تواند سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان آينده يك جامعه و كشور را پرورش دهد، اضافه كرد: اگر ما اين مباني را دست كم بگيريم؛ در واقع در مقابل هجوم سيل‌آساي فرهنگ بيگانه، خود را خلع سلاح كرده‌ايم كه اين كار معقولي نيست؛ بلكه ما بايد سعي كنيم با رعايت جوانب و شرايط لازم، سدهايي آهنين در مقابل اين هجوم بسازيم.

*مكاتب فلسفي اسلام تنها در نحوه تبيين مطالب با هم متفاوتند

وي اظهار داشت: مقابله با هر چيزي با ابزاري از صنف خود آن، ميسر خواهد بود به اين معنا كه براي مقابله با فكر نمي‌توان از سلاح استفاده كرد، بلكه بايد در مواجهه با شبهات عقلي با روش عقلي پاسخگو بود و بهترين راه دستيابي به جواب مناسب از طريق استناد به مباني محكم عقلي است كه در منابع ديني ما به خوبي به آن پرداخته شده و عملياتي كردن اين مهم در سطوح مختلف مستلزم كار مضاعفي است كه مقام معظم رهبري نيز بر آن تأكيد داشته‌اند.
اين مدرس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) حوزه‌هاي علميه را پاسداران اسلام خواند و افزود: طلاب حوزه‌هاي علميه بايد تلاش بسياري در اين زمينه انجام دهند تا جوانان، افكار و مباني نظري جامعه اسلامي بيمه شود.
مصباح در ادامه به تفاوت‌هاي مكاتب فلسفي اسلامي پرداخت و عنوان كرد: مكاتب فلسفي اسلامي در اصول اوليه و اهداف‌شان با هم تفاوتي نداشته بلكه اين تفاوت در نحوه تبيين و عمق مطالب است؛ برخلاف فلسفه‌هاي غربي كه رشته‌هاي آن اصولاً تفاوت‌ ماهوي با هم دارند.وي افزود: رشته‌هاي مختلف فلسفه اسلامي در بسياري از جهات، مشابهت‌هايي با هم دارند؛ اما نحوه تبيين، اصطلاحات كاربردي و مفاهيم اصيلي كه از آن استفاده مي‌شود، ممكن است با فلسفه مشرق متفاوت باشد و هنري كه مرحوم ملاصدرا در حكمت متعاليه به كار برده در واقع از تمامي اصطلاحات و تعابير استفاده كرده و به گونه‌اي آنها را با هم جمع كرده كه عمق بيشتري پيدا كرده است.

* بايد نتايج تحقيقات عميق فلسفه به صورت كاربردي در اختيار عموم مردم قرار گيرد

اين استاد حوزه تصريح كرد: فلسفه‌اي كه امروزه بيشتر در جامعه حاكم است، بر اساس حكمت متعاليه صدرايي است اما اين به آن معنا نيست كه فيلسوفان، تمامي سخنان ملاصدرا را پذيرفته‌اند بلكه در جزييات آن، اختلاف نظراتي نيز وجود دارد.
وي ادامه داد: مباني كلي حكمت متعاليه صدرايي در بين فلاسفه اشراق و پيروان ملاصدرا مشترك است كه اگر بتوان آنها را استخراج و به زبان ساده‌تري براي عموم مردم تبيين و توجيه كنيم به لحاظ فكري، عامه مردم متفكرتر تربيت مي‌شوند.
وي در خصوص تأثيرگذاري‌ مدل‌هاي فلسفي غرب و عدم تأثير مطلوب فلسفه اسلامي خاطرنشان كرد: اگر در زمينه پزشكي، بيشترين تحقيقات را انجام داده، قوي‌ترين كتب را نوشته و بيشترين متخصص را نيز تربيت كنيم اما اگر يك ميكروب وارد جامعه شود و مردم در برابر آن مصون نشوند، بيمار و گرفتار خواهند شد لذا در زمينه فلسفه اسلامي با نوشتن كتاب‌هاي آموزشي خوب در اين زمينه متفاوت بوده و مهم اين است كه نتايج تحقيقات در جامعه عملياتي شده و مردم به زبان خود آموزش‌هايي را ببينند.
عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) اظهار داشت: بايد نتايج مباحث نظري را در اختيار عموم مردم قرار داد تا از آنها استفاده شود اما متأسفانه در اين زمينه كم‌كاري‌هايي صورت گرفته‌ و نتايج تحقيقات فلسفي عميق، تنها در كتاب‌ها باقي ‌ماند و نتوانست ما را در مقابل هجوم فكري بيگانگان بيمه كند.
وي ادامه داد: زماني كه سيل انديشه‌هاي بيگانه به سوي ما سرازير مي‌شود، سلاح متناسبي در برابر آنها نداشته و واكسينه نشده‌ايم‌ تا بتوان با آنها مقاومت كرد.
مصباح يزدي در پايان گفت‌وگوي خود با فارس بيان داشت: طريقه ساخت اين واكسن‌ها در كتاب‌هاي ما موجود است اما بايد ساخته و به جامعه تزريق شود؛ اين كار بزرگي است كه از زمان شهيد مطهري شروع شده، خدمتي كه وي توانست در اين زمينه انجام دهد اين بود كه همواره سعي داشت تا فلسفه را به زبان ساده و متناسب با سطوح مختلف جامعه بويژه قشر دانشگاهي به فارسي بيان كند بنابراين بايد متناسب با سؤالات و شبهات روز، اين كار نيز ادامه پيدا كند.
 

bmasoudd

bmasoudd
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 621

دسترسی سریع به انجمن ها