عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‌کند. کافى، ج2، ص157

فلسفه‏ى حكومت عدل جهانى يكى

فلسفه‏ى حكومت عدل جهانى يكى
چهارشنبه 4 اسفند 1389  04:49 ب.ظ




فلسفه‏ى حكومت عدل جهانى يكى از سؤال‏هايى كه ممكن است در باره‏ى مهدويت در ذهن‏ها پديد آيد، اين است كه «فلسفه‏ى حكومت عدل جهانى چيست؟ چرا بايد در آخر الزمان، حكومتى توحيدى و عالمى بر پا شود؟ آيا صرفا جنبه‏ى تعبدى دارد و از جمله امورى است كه قرآن و سنت‏به آن خبر داده و تعبدا بايد به آن اعتقاد پيدا كرد - و لذا در بعضى از كتب، اين قيام جهانى، از علائم قيامت‏شمرده شده است - و يا اين كه از غير راه تعبد نيز مى‏توان آن را اثبات كرد و به آن ايمان آورد؟» .
به نظر مى‏آيد كه از غير راه تعبد نيز مى‏توان ضرورت تحقق اين حكومت و قيام را در آخر الزمان، به اثبات رساند و براى آن، زير بناى عقلى يا عقلايى فرض كرد.

ما، در اين مقاله، اين موضوع را از دو منظر، بررسى خواهيم كرد:

1- ضرورت حكومت عدل جهانى از ديد انديشه و خرد.


2- لزوم حكومتى عادل در آخر الزمان.


يكم - ضرورت حكومت عدل جهانى

ضرورت حكومت عدل جهانى را از چند راه مى‏توان اثبات كرد:


الف) راه فطرى;


ب) راه عقلى;


ج) راه تاريخى.


الف) راه فطرى

ايمان به حتميت ظهور منجى عالم در فكر عموم انسان‏ها وجود دارد. منشا اين فكر، يك رشته اصول قوى و متين است كه از سرشت و فطرت اصيل انسانى سرچشمه گرفته است; زيرا، بشر، فطرتا، طالب رسيدن به كمال در تمام مجالات مربوط به خود است و او مى‏داند كه اين كمال، تنها، در سايه‏ى حكومت عدل توحيدى الهى تحقق مى‏يابد.


معناى فطرت

دانشمندان، معتقدند كه انسان، از نوعى كشش و ميل همراه با آگاهى كه عقلى و كلى است و از غريزه آگاهانه‏تر است، مثل حس حقيقت جويى، حس و گرايش به زيبايى، حس پرستش، حس كمال جويى، برخوردار است كه آن را فطرت مى‏گويند.


در اثبات آن، همين بس كه آن را در خود مى‏بينيم.


خداوند متعال مى‏فرمايد: «انما انت مذكر لست عليهم بمصيطر» ; (1) همانا، تو، تذكر دهنده‏اى و تو مسلط و توانا بر آنان نيستى.


نيز در جايى ديگر مى‏فرمايد: «قد انزل الله اليكم ذكرا» (2) ; هر آينه، خداوند، براى شما، قرآن را فرستاد.


نيز مى‏فرمايد: «انما يتذكر اولوا الالباب‏» (3) ; منحصرا، خردمندان عالم، متذكر مى‏شوند.


از اين آيات و آيات ديگر، استفاده مى‏شود كه انسان، معلوماتى فطرى دارد كه قرآن، در واقع، تذكرى بر آن‏ها است.


ويژگى‏هاى امور فطرى

1- انسان، به آن‏ها درك روشن و معرفتى ويژه دارد.


2- ثابت و پايدار و جاودانه‏اند; زيرا، لوازم ذات يك چيز، مانند ذاتيات آن، انفكاك ناپذيرند.


3- همگانى و فراگيرند، كليت و عموميت دارند.


4- با درك و معرفت فكرى و عقلى همراه‏اند.


5- از قداست و تعالى اخلاقى بر خوردارند و دليل آن نيز، فكرى و عقلانى بودن آن‏ها است.


راه شناخت فطريات

براى اقامه‏ى برهان بر اثبات يك مطلوب، از دو شيوه مى‏توان بهره گرفت:


1- شيوه‏ى مستقيم; در اين شيوه، مقدماتى ذكر مى‏شود و مطلوب، مستقيما، از آن‏ها به دست مى‏آيد.


2- شيوه‏ى غير مستقيم; در اين شيوه، نقيض مطلوب، ابطال مى‏گردد تا درستى مطلوب ثابت گردد.


شيوه‏هاى مستقيم

1/1- درون كاوى و مطالعه‏ى حالات روانى; زيرا، گرايش‏هاى فطرى، از نهاد روح و جان انسان سرچشمه گرفته و از پديده‏هاى روانى او است.


2/1- رجوع به آراى روان شناسان كه به فعاليت‏هاى روانى و رفتارهايى كه نمودار آن‏ها است، مى‏پردازد.

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

mohamadaminsh

mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان
دسترسی سریع به انجمن ها