عضویت العربیة English
امام علی علیه‌السلام: برترین جهاد آن است که انسان روز خود را آغاز کند در حالى که در اندیشه ستم کردن به احدى نباشد. من لا یحضر الفقیه، ح 5762

محمدرضا اصلاني: دانشگاه‌هاي ما هنوز رابطه‌ي مبهمي با سينماي مستند دارند

محمدرضا اصلاني: دانشگاه‌هاي ما هنوز رابطه‌ي مبهمي با سينماي مستند دارند
چهارشنبه 4 اسفند 1389  10:15 ب.ظ

اولين نشست تخصصي سينماي مستند روز گذشته ـ 3 اسفند ماه ـ با حضور جمعي از مستندسازان و پژوهشگران برگزار شد و در آن پيرامون زمينه فرهنگي و آئين مردم ايران، آسياي مركزي و خاورميانه از منظر سينماي مستند صحبت شد.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست، سينماگراني چون محمدرضا اصلاني، شهرام درخشان، اسماعيل بني‌ اردلان، محمد تهامي‌نژاد و شفيع آقامحمديان مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي سخن گفتند.

محمدرضا اصلاني در صحبتي كوتاه در ارتباط با سينماي مستند و نقش آن در تعاملات فرهنگي عنوان كرد: راستش كمي از سخنراني خسته شده‌ام، چراكه تابه‌حال هرچه گفتيم و شنيديم باد هوا بوده است.

وي يادآور شد:به ياد دارم اوايل دهه 70 وقتي بحث سينماي مستند به ميان مي‌آمد، حتي خود مديران سينمايي مي‌پرسيدند كه سينماي مستند به چه دردي مي‌خورد؟ در آن دوران من مطلبي به نام «مرگ مستند» نوشتم و در قالب آن به بحث درباره اين موضوع پرداختم، اما اكنون پس از گذشت دو دهه هنوز اين مباحث به هيچ نتيجه‌اي نرسيده و ما همچنان سرجاي اول‌مان هستيم.

اصلاني با تأكيد بر اينكه فيلم مستند هيچ نقشي در نظام توليد (چرخه دولتي يا آزاد) و سود خالص ملي ندارد، ادامه داد:‌ وقتي اين سينما هيچ نقشي ندارد و بحث‌ها هم به هيچ نتيجه‌اي نمي‌رسد كمي به بنده حق بدهيد كه خسته‌تر از آن باشم كه بخواهم دوباره اين مسايل را مطرح كنم.

اين مستندساز در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به گستره وسيع زبان فارسي در دنيا اشاره كرد و افزود: ما زباني با اين عظمت و گستردگي داريم، اما من متأسفم و نمي‌دانم چرا اين‌ زبان را در آثار خود مورد استفاده قرار نمي‌دهيم؟ فيلمسازان و نهادهاي مختلفي كه در اين زمينه فعال‌ هستند، هيچگاه به اين موضوع توجه نداشته‌اند. جالب آنكه ما فرهنگستاني به نام زبان داريم اما اين فرهنگستان تنها يك بناي چهل ستون، چهل پنجره است و حال اينگونه بي‌توجهي به اين بنيان ملي واقعا جاي تأسف دارد.

اصلاني در ادامه صحبت‌هاي خود اظهار كرد: اكنون فيلم‌هاي مستند ساخته مي‌شوند اما گويي براي هوا ساخته مي‌شوند. در اين شرايط چه تأثيري از اين فيلم‌ها انتظار مي‌رود؟ اكنون در اين زمينه تنها چند جشنواره كلي وجود دارد كه با توجه به اهداف مختلفي كه در آنها وجود دارد ديگر واقعا نمي‌دانيم نام آنها را جشنواره بگذاريم يا عذاب‌واره؟ متأسفانه اين بخش از سينما همواره دچار معضل كاركردي است و نهادهاي ديگر حتي بر ضد اين بخش سينما عمل مي‌كنند.

به عنوان مثال دانشگاه‌هاي ما پس از اين همه سال هنوز رابطه‌اي مبهم و پس‌زننده با سينماي مستند دارند و نه سفارشي براي اين سينما دارند و نه حتي كاركردهاي آن را طلب مي‌كنند. وقتي يك نهاد معتبر فرهنگي ما تا اين اندازه عقب‌افتاده است ديگر چه انتظاري از كاركردهاي سينماي مستند داريم؟

وي با بيان اينكه وضعيت سينماي مستند در بخش‌هاي ديگري از جمله صنعت و اقتصاد هم به همين شكل است، ادامه داد: به عنوان مثال در بخش صنعتي، سينماي مستند مي‌تواند تفكر جامعه را شكل دهد اما هيچ‌كس در اين زمينه سفارشي نمي‌دهد و همه مي‌خواهند كه گاه با ساخت برخي آثار خود را مطرح كنند.

اصلاني در پايان خاطرنشان كرد: سينماي مستند خدمت‌گذار هيچ‌كس نيست و تنها در اختيار و خدمت موضوع خود قرار دارد. اين سينما يك هنر ناب است كه مدت‌هاست از حادثه بودن آن كاسته شده و در اين سينما فيلم‌ها ساخته و به كنار گذاشته مي‌شوند كه اين موضوع اكنون به يكي از نگراني‌هاي بزرگ من در اين سينما تبديل شده است.

شهرام درخشان، مستندساز و محقق هم در اين سمينار به صحبت درباره نقش خليج‌فارس و درياي كاسپين به عنوان بستري تاريخي و اقتصادي پرداخت و عنوان كرد: هنر را مي‌توان ابزار گسترش و انتقال فرهنگ برشمرد و كشورهاي ديگر در اين زمينه اقدامات به‌سزايي انجام داده‌اند. پس اينكه چرا ما نمي‌توانيم از اين ابزار بهره مناسب بگيريم امري است كه جاي تأمل دارد.

وي ادامه داد: اين دغدغه بايد در ذهن و انديشه متوليان امر ايجاد شود، چراكه اكنون عمدتا به سينماي مستند به شكل سفارشي نگاه مي‌شود و در قالب موارد كساني در اين زمينه سفارش مي‌دهند كه اغلب هيچ آشنايي با جنبه‌هاي عملي و هنري ندارند و تنها در پي اعمال نظرات مديريتي هستند.

درخشان با بيان اينكه بسياري از مستندسازان طرح‌هاي متعددي براي پرداخت دارند و اين طرح‌ها كمتر مورد حمايت قرار مي‌گيرند، گفت: گاه براي عدم حمايت از اين طر‌ح‌ها دلايلي عقيدتي ـ سياسي مطرح مي‌شود. اكنون متأسفانه ابزار فرهنگ دست‌ افرادي افتاده كه كمترين اطلاعي از سينما يا حتي فرهنگ ندارند و بدين‌ترتيب نگاه‌هاي كوتاه مدت مديريتي و اين مسأله به آفت‌هايي براي سينماي مستند تبديل شده‌اند.

به گزارش ايسنا، در بخشي ديگر از اين نشست تخصصي، ميزگردي با حضور تهامي‌نژاد، بني اردلان و آقامحمديان برگزار شد و در آن اسماعيل بني اردلان (استاد دانشگاه) به تلاش‌هاي زنده‌ياد نادر افشار نادري در زمينه‌ سينماي مستند مردم‌ نگار اشاره كرد و گفت: خوشبختانه سينماي مستند در كشور ما همواره به نوعي با مضامين علمي همراه بوده و از اين بابت بسيار خوشنام است.

وي در عين‌حال عنوان كرد: متأسفانه به نظر مي‌رسد سينماي ما از سينماي مستند فاصله بسيار گرفته يا از اين سينما بهره نمي‌گيرد.

محمد تهامي‌نژاد هم در اين نشست گفت: سينماي مردم‌ نگار موظف است، درباره بخش‌هاي مختلف مردم به مطالعات موردي و پژوهش‌هاي دقيق بپردازد. لذا در فيلم‌هاي مستند بايد به شيوه‌اي درست با واقعيت جلوي دوربين برخورد شود درحالي‌كه در بسياري فيلم‌ها كمتر پيش مي‌آيد كه واقعيات از زبان و پنجره افرادي كه در آن وضع قرار دارند، بيان شود.

وي در عين حال گفت: گفته مي‌شود كه مستندساز در برابر برخي موارد اجتماع به گزينش مي‌پردازد اما واقعيت اين است كه در فيلم‌هاي مردم‌نگار ما هيچ گزينشي صورت نمي‌گيرد.

شفيع آقامحمديان (مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي) هم در اين نشست به صحبتي كوتاه پرداخته و با تأكيد بر لزوم بهره‌گيري از كارشناسان در زمينه فيلم‌هاي مستند، اظهار كرد: اگر در اين موارد از حضور كارشناسان استفاده نشود ديگر تشخيص سره از ناسره بسيار دشوار خواهد بود و در موارد متعدد واقعيات و خرافات به هم آميخته مي‌شود.

وي همچنين توجه به لايه دوم آثار را از ديگر مسايل مهم برشمرد و افزود: غربي‌ها اكنون توجه بسياري به اين لايه دارند و لازم است ما هم به اين موضوع توجه داشته باشيم.

به گزارش ايسنا،نشست تخصصي جشنواره کيش با سخنراني اکبرعالمي، نادرمحقق، ارد عطارپورو اردشيراروجي و نمايش فيلم فيروزه اسلامنشست تخصصي نقش سينماي مستند در معرفي مناطق آزاد، رابطه اقتصاد و فرهنگ در جهان امروز و ميزگرد تخصصي سينماي مستند و مناطق آزاد به همت جشنواره بين‌المللي فيلم كيش با همكاري انجمن مستندسازان سينماي ايران و خانه هنرمندان فردا پنجشنبه از ساعت 14 تا 18 در محل خانه هنرمندان برگزار مي‌شود.

روز گذشته مستند «زخم تازه» (مهدي نقويان) و بخش‌هايي از فيلم «درياي پارس» (منوچهر طياب) هم به نمايش گذاشته شد.

 

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

svh2005

svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران
دسترسی سریع به انجمن ها