عضویت العربیة English
امام صادق علیه‌السلام: صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‌کند. کافى، ج2، ص157

جومونگ را با چه قيمتي خريديد؟

جومونگ را با چه قيمتي خريديد؟
پنج شنبه 5 اسفند 1389  11:00 ق.ظ



مجيد حسيني زاد مدير تامين برنامه شبكه سوم سيما
مخاطب ايراني دنبال قصه سرراست است
مجموعه تلويزيوني جومونگ از شبكه سوم سيما پخش مي شود ، براي پي بردن به چند و چون خريد و پخش مجموعه هايي نظير جومونگ با دكتر مجيد حسيني زاد مدير تامين برنامه اين شبكه قرار گفت و گو گذاشتيم و قصد داشتيم پيرامون نحوه و چرايي خريد اين مجموعه ها و قيمت خريد اساسا چگونگي چينش مجموعه هاي خارجي در كنداكتور پخش صحبت كنيم. به ويژه كه شنيده بوديم بر خلافات شايعه ها ، قيمت اين مجموعه ها اصلا ارزان تر از توليدات شبكه هاي معروفي چون بي بي سي نيست و تقريبا ساعتي 700 تا 800 دلار خريداري مي شوند. اما ايشان در همان سوال اول اين ماجراها را از وظايف اداره كل برنامه هاي خارجي صدا و سيما دانسته و اظهار بي اطلاعي كردند . به هر حال آنچه مي خوانيد ، صحبت هاي مدير تامين برنامه شبكه سوم درباره چرايي انتخاب مجموعه هاي كره اي.
طي بيست سال اخير هر از چند گاهي موجي از نمايش  فيلم هاي مربوط به يك كشور يا فرهنگ ديگر نظير سريال هاي ژاپني ، فيلم هاي انگليسي و حالا هم كه موج كره اي را شاهد هستيم كه به جومونگ رسيده است، به عنوان مدير تامين برنامه شبكه سوم ، درباره نحوه انتخاب فيلم ها و مجموعه هاي خارجي بگوييد؟
تمام برنامه هاي خارجي را اداره كل برنامه هاي خارجي صدا وسيما مي خرد. تامين برنامه هاي شبكه نيازها و درخواست هايشان را ارائه مي دهند، يعني انتخاب با شبكه هاست اما خريد با اداره كل برنامه هاي خارجي است.
سريال هاي كره اي از اين طريق وارد شبكه هاي شش گانه ما شد؟
به هر حال خريد و نمايش اين فيلم ها از سياست هاي سازمان صدا و سيما است. سازمان صدا و سيمايك سازمان فرهنگي است و بالطبع از فرهنگ جهاني هم دور نيست و به همين دليل براي چيدن برنامه هاي خود تركيبي عمل مي كند. در همين رويكرد به فرهنگ غيرايراني نيز فقط از يك كشور و يك فرهنگ فيلم به نمايش نمي گذارد بلكه تركيبي از فرهنگ ها را در كنار هم نشان مي دهد. البته اين تركيب كمي به سليقه مدير تامين برنامه و شبكه هم بستگي دارد. مثلا در يك دوره گرايش به نمايش هاي فيلم هاي ژاپني بسيار زياد بود، مدتي پخش سريال هاي آلماني زياد شد و زمان ديگر مجموعه هاي انگليسي. اما از زماني كه تعداد شبكه هاي تلويزيوني افزايش يافت ، برنامه ريزي براي نمايش تركيبي از مجموعه هاي خارجي سخت تر شد. يعني وقتي دو شبكه داشتيم ، مي گفتيم شبكه يك آلماني پخش كند و شبكه دو كره اي . اما الان ممكن است دو شبكه آثار كره را نمايش دهند و يك شبكه آثار آمريكايي . براي همين به نظر مي آيد حجم سريال هاي كره اي بيشتر شده است.
در دوره اي تب سريال ژاپني جامعه را گرفت ، تبي كه از سال هاي دور از خانه آغاز شد و اين تب حالا با سريال هاي كره اي آن قدر بالا رفته كه جاي آثار ايراني را هم مي گيرد.
در مورد مقايسه اين سريال ها با سريال هاي ايراني و اين كه دارند جاي آثار ايراني را مي گيرند ، با شما هم عقيده نيستيم. اما درباره جذابيت قبول دارم ، آثار شرقي براي ما جذابيت زيادي دارند. شايد براي اين است كه در مقايسه با سريال هاي اروپايي ، به فرهنگ ما بسيار نزديك هستند. مخاطب ما هم مخاطب خاصي است كه اين مجموعه ها مي توانند جوابگوي نيازش باشد. مخاطب ايراني به دنبال داستان هاي سرراست و بدون تكلف است.تلويزيون هم يك رسانه عام است و بيننده عام ، چه در سينما و چه در تلويزيون ، روايت و داستان را دوست دارد ، به خصوص كه اين روايت برايش بسيار آشنا باشد ، فيلم هاي ساختارشكن هم مخاطب خودشان را دارند. اما مهم ترين ويژگي مخاطب ايراني ، اهل خانواده بودنش است و اين كه از محيط پاك خوشش مي آيد و طرفدار خشونت بيش از حد هم نيست. سريال هاي شرقي عمدتا داراي چنين خصوصيت هايي هستند. سال هاي دور از خانه را به ياد بياوريد، داستان دختري زحمت كش بود كه همه كار مي كرد تا به خانواده اش كمك كند. ممكن است نوعي رويا پردازي در اين روايت باشد اما به هر حال مخاطب عام با اين داستان ها ارتباط برقرار مي كند و خودش را در جايگاه او مي گذارد. اين گرايش به دليل قصه گويي مجموعه بود . به سريال LOST كه تبش به شدت همه را گرفته ، نگاه كنيد، مجموعه اي قصه گو است و قصه اي سر راست دارد. مردم هم به همين دليل دوست دارند آن را دنبال كنند هر جا كه كمي گير مي كنيد و بايد به لايه هاي زيرين داستان برويد، فيلم خودش ماجرا را برايتان روشن مي كند.
لاست مثال خوبي است. در واقع نحوه انتخاب مجموعه هاي غربي هم در جذب تماشاگر مهم است. در اين سال ها تنها سريال هاي كانادايي ، خانوادگي بود. در حالي كه سريال هاي انگليسي و بيشتر آلماني اغلب جنايي و پليسي هستند و بر عكس آن ها سريال كره و ژاپني ، خانوادگي و داستان گو.
رويكرد ما براي نمايش آثار غربي ، تجربه مسولين و سياست هاي سازمان صدا و سيما و استقبال مردم است. تفاوت نهاد خانواده در غرب با شرق باعث شده مردم ما كمتر سريال هاي خانوادگي غرب را بپسندند. در كشورهاي شرقي بنياد خانواده بسيار مستحكم است و هيچ بچه اي به راحتي خانواده را ترك نمي كند. همين تفاوت هاي ضوابط خانوادگي است كه باعث شده به جاي نمايش مجموعه هاي خانوادگي كه خيلي هم مورد توجه قرار نخواهد گرفت، به سمتي خريد داستان هاي جنايي و پليسي برويم كه تماشاگر را به دنبال خود مي كشاند و با معماهايي كه مطرح مي كند، باعث جذب آن ها مي شود. اكثر سريال هاي خانوادگي اروپايي و آمريكايي مخاطب شرقي را جذب نمي كند.
اما همان مخاطب عامي كه از او ياد كرديد ، با لاست ارتباط برقرار كرده است؟
لاست سريال خانوادگي نيست. موضوعي كه من به آن اشاره كردم ، درباره داستان هاي خانوادگي بود نه حادثه اي. اين مجموعه حادثه اي است كه مشكلات عمومي بشر در آن به نمايش گذاشته شده است . اين سريال جزو آثاري است كه به دليل ساختارش به آن توجه مي شود. اما مطمئن باشيد، سريال هاي خانوادگي خارجي نمي گيرد.
بعد از سريال جومونگ كه همان تبي كه گفتيم به نوع كره اي تغيير شكل داد، آمار افزايش سفر ايراني ها به كره و خريد محصولات اين كشور خبر مي دهد.
از وقتي جومونگ در ايران مورد استقبال قرار گرفت ، ميزان علاقه مندي كاربران كره اي به سايت هاي ايراني هم هفت درصد اضافه شده است. چون شنيده اند جومونگ كه بخشي از تاريخشان است ، مورد توجه قرار گرفته ، بنابراين كنجكاو شده اند و مي خواهند با فرهنگ ايراني آشنا شوند. اين ماجرا البته منحصر به كره اي ها نيست. به نظرم نكته اي كه در اين ميان مغفول مانده ، اين است كه كره اي ها خيلي خوب تاريخ شان را ارائه مي دهند، كاري كه ما نمي كنيم.

nikaeen

nikaeen

nikaeen
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1389 
تعداد پست ها : 225
محل سکونت : اصفهان
دسترسی سریع به انجمن ها