عضویت العربیة English
امام جواد علیه‌السلام: عزّت مؤمن در بى نیازى او از مردم است. بحارالأنوار، ج 75، ص 109

(گفتگو با بازيگران مجموعه طنز«مسافران»)

(گفتگو با بازيگران مجموعه طنز«مسافران»)
پنج شنبه 5 اسفند 1389  12:21 ب.ظ


آنچه در زير مي خوانيد صحبت کوتاهي است که با سه بازيگر حاضر در اين روز داشتم. رامبد جوان هم آخرين نفري است که مي توانم در فاصله آماده کردن صحنه بعدي که قرار است گرفته شود، پيدا کنم و چند سؤال کوتاه از او بپرسم.
حميد لولايي
*چطور به جنس بازي فانتزي رسيديد؟
اين نقش با بقيه نقش هايي که تا امروز داشتم متفاوت بود. چون وجه منفي بيشتري در نقش وجود دارد که در نقش هاي ديگري که داشتم کمتر کار کرده بودم. و به همين دليل آن را قبول کردم. از نظر جنس بازي مي توانم بگويم بيشتر رئال است . يعني بيشتر جدي است که در موقعيت هايي خاص قرار مي گيرد.
*اين کار با ديگر کارهاي روتين تلويزيون چقدر تفاوت دارد؟
اين کار در مقايسه با کارهاي روتين گذشته ،وقت بيشتري بر روي هر قسمت مي گذارد .گاهي ضبط يک قسمت يک روز تا يک روز ونيم زمان مي برد.تفاوت ديگر اين کار اين است که برخلاف کارهاي روتين ديگر، سوئيچ نمي شود و به همين دليل زمان بيشتري گذاشته مي شود و چون تعداد بازيگران در سکانس هاي مختلف بيشتر است ،وسواس بيشتري هم درآن به کار مي رود.
*آيا بيشتر بودن تعداد بازيگران در هر سکانس باعث نمي شود کاراکتري کمتر ديده شود؟
خير. نويسنده قصه اي مي نويسد که ما همه براساس آن کار مي کنيم وهيچ بازيگري خودش نقشي را کمتر يا بيشتر نمي کند. مثلاًدر قسمت قبل من بازي نداشتم و محوريت کار با ستاره وناهيد بود. آنچه نوشته مي شود همان کار مي شود وبراي اينکه بخواهم بيشتر حضور داشته باشم ويا محوريت داشته باشم توجيهي وجود ندارد. مهم آن است که کار خوب باشد. من که ديگر احتياجي به شهرت ندارم، بلکه آنچه اهميت دارد اين است که کار براي مردم جذابيت داشته باشد و مردم آن را دوست داشته باشند.
*آيا از بداهه هم در کار استفاده مي کنيد يا کاملاً متکي به متن هستيد؟
دراين کار از بداهه کمتر استفاده مي کنيم. چون متن قوي تر و پخته تر است .اگر بخواهم در مورد خودم مثال بزنم مي توانم بگويم در چارچوبي که دران قرار ميگيرم، حدود 20 درصد بداهه داشته ام. اما همان طور که گفتم تنها در چارچوب کار بوده است وخارج از کار و آنچه که کارگردان مي خواهد و يا نويسنده متن نوشته است ، نمي روم. سعي کردم بيشتر در بازي و يا گفتار از آن استفاده کنم.
سحر دولتشاهي
*شما بازيگر نقش يک سرهنگ فضايي در قالب انساني هستيد. چطور به جنس بازي فانتزي رسيديد؟
از وقتي وارد کار شديم تا الان کار روز به روز به پختگي رسيده است. اول اطلاعات خام بود ودر حقيقت: دقيق نبود چون  اين شخصيت ، ما به ازاي بيروني نداشت رسيدن به آن زمان بيشتري برد. سعي کردم دراين نقش و بازي خودم نظامي بودن که کاراکتر اين سرهنگ است را به کار ببرم.
*آيا بداهه هم داشتيد يا متکي بر متن بوديد؟
بيشتر متکي به متن بوديم. اگر هم پيشنهادي داشتيم مطرح مي کرديم اما خيلي کم از بداهه استفاده کرديم.
*چقدر اين کار با کارهاي روتين ديگر تلويزيون تفاوت دارد؟
در کار روتين ديگري بازي نکردم.پيش  از اين هم فقط در يک سريال بازي کرده ام. بنابراين نمي توانم دراين باره نظري بدهم. اما به نظرم در کار روتين شتابزدگي وجود دارد که باعث مي شود بعضي چيزها از دست برود.
* با توجه به روتين بودن کار، آيا فرصت تمرين هم داشته ايد؟
بله تمرين مي کنيم. اما متن همزمان با کار مي رسد وبه همين دليل تنها کليت کار را مي دانيم و براساس آن تمرين مي کنيم. اين اولين بار بود که اينگونه کار مي کردم و تا به اين سيستم وبه نداشتن کامل متن عادت کنم سخت بود اما الان چون بخش هايي از کاراکتر را پيدا کرده ام راحت تر کار مي کنم.
*شما بازيگر تئاتر هستيد. چقدر تئاتر به شما کمک کرد؟
ارتباطي که با تئاتر دارم هنوز باتصويرپيدا نکرده ام. در تئاتر پيش از اجرا تمرين و سرفرصت کار را اجرايي مي کنيم. به هرحال هريک مختصات خودش را دانرد. به زودي هم قرار است با گروه تئاتر بازي - که عضو آن هستم- آخرين کارمان يعني «متابوليک» را در مسکو اجرا کنيم. در مورد همين کار يعني «مسافران» هم بايد بگويم به همراه شقايق دهقان نويسندگي يک قسمت از متن را انجام داديم که قرار است پخش شود.
مريم شيرازي
*چقدر از بداهه در کار استفاده کرديد و چقدر بر متن متکي بوديد ؟
از بداهه چندان استفاده نکرديم و ترجيح ميد هيم بيشتر به متن پايبند باشيم. اگر پيشنهادي هم داشته باشيم با کارگردان مطرح و هماهنگ مي کنيم.
*باتوجه به روتين بودن کار، فرصت تمرين داشتيد؟
شرايط کار طوري نيست که بتوانيم زياد تمرين کنيم.اما پيش از کار حتماً روخواني و تمرين داريم. چون آقاي جوان خودشان اجازه نمي دهند بدون تمرين جلوي دوربين برويم.
*باتوجه به آنکه متن را به طو رکامل در اختيار نداريد، براي پيدا کردن کاراکتر با مشکلي روبه رو نيستيد؟
به هرحال از نويسنده در مورد کليت داستان سؤال مي کنيم. اگر هم کل متن در اختيار ما نيست در مورد آنکه قبل و بعد از آن چه مي گذرد صبحت مي کنيم. بر روي آن فکر مي کنيم وبه نتيجه مي رسيم.
*ويژگي کار روتين چيست و چقدر اين کار با ديگر کارهاي روتين تلويزيون متفاوت است؟
اين  اولين بار است که در يک کار روتين بازي مي کنم و به همين دليل نمي دانم چه تفاوتي دارد. اما ويژگي خاص آن اين است که بازيگر بايد توانايي آن راداشته باشد که در کوتاه ترين زمان ممکن مطلوب ترين نتيجه را بگيرد. دراين کارها بايد سريع کارکرد و با آنکه به بازيگر کمي فشار وارد مي شود اما فرصت خوبي براي محک زدن خودتان پيش مي آيد.
رامبد جوان
*کارگرداني در بازيگري شما و يا بازيگري در کارگرداني شما تأثير منفي نمي گذارد؟
تأثير منفي آن انرژي زيادي است که انجام همزمان اين دو کار مي گيرد. در پايان روزي که هر دو کار را انجام مي دهم خيلي خسته مي شوم. به هرحال بازيگري و کارگرداني دو نوع تمرکز متفاوت مي خواهد و در واقع دو مکانيسم مختلف است که ارتباطي با يکديگر ندارند.
*چطور به اين تيم بازيگر براي ايفاي نقش هاي مختلف رسيديد؟
بازيگراني که در اين کار انتخاب شدند دو گروه بودند: بازيگراني که از قبل در ژانر کمدي مي شناختيم وديگر بازيگراني که مردم آنها را پيش از آن در کمدي نمي شناختند اما بازيگران بسيار قابلي بودند مثل مريم شيرازي، حسن معجوني و سحر دولتشاهي. اين بازيگران چهره هاي کاملاً حرفه اي هستند که توانايي بسيار بالايي دارند وبا قابليت هاي خود دراين کار توانستند بازي هاي جديدي در جنس بازي کمدي ثبت کنند؛ چيزي که پيش از اين نبوده و محصول توانايي ها و قابليت هاي خودشان ، آنچه که در متن آمده و کارگرداني کار است.
*چقدر بر پايه متن پيش مي رفتيد و چقدر از بداهه کمک مي گرفتيد؟
99درصد بر پايه متن کار مي کنيم. يعني اصرار من براين است که براساس متن کار کنيم. چون معتقدم وقتي گروه پيمان قاسم خاني متن مي نويسد نيازي به دست بردن درآن نيست. متن به اندازه اي دقيق و درست وبراي اجرا عالي تنظيم شده است که نياز به تغيير ندارد.اگر هم پيشنهادي داشته باشم از قبل با پيمان قاسم خاني مطرح مي کنم تا در متن ثبت شود وبعد بدون تغيير ، آن را کار مي کنيم.
*تجربه کار روتين چطور بود؟
تجربه جالبي بود اما فکر نمي کنم آن را تکرار کنم. چون کار سختي است و استرس نزديک شدن آن به زمان پخش بسيار زياد است و سرعت زياد کار کيفيت آن را تحت تأثير قرار مي دهد. در کارهاي ديگر ، زماني که روزي 3،5 يا 7 دقيقه مي گيريم بسيار راحت تر است، اما دراين کار تا روزي 20 دقيقه هم گرفتيم و براي اين کار بايد از بعضي موارد بگذريم.
*چقدر اين کار با ديگر کارهاي روتين تلويزيون متفاوت است؟
«مسافران » شبيه هيچ کار کمدي و روتين ديگري نيست.از نظر دکوپاژ، ميزانسن، نور و ... خيلي تفاوت دارد. براي مثال خيلي کم پيش مي آيد که همه بازيگران نشسته باشند و گفتگو کنند. دراين کار تغيير فضا و لوکيشن داريم و بازيگران در ميزانسن خود حرکت مي کنند و تغيير نور و زاويه وجود دارد. از طرف ديگر دراين کار سوئيچ نمي کنيم که خيلي با اهميت است . با دو دوربين کار را مي گيريم و همه پلان ها ضبط و در مونتاژ بهترين تصاوير انتخاب مي شوند.

nikaeen

nikaeen

nikaeen
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1389 
تعداد پست ها : 225
محل سکونت : اصفهان
دسترسی سریع به انجمن ها