عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

گوگل؛ ما چطور مي‌توانيم بهتر سايت شما را بگرديم

گوگل؛ ما چطور مي‌توانيم بهتر سايت شما را بگرديم
یک شنبه 19 تیر 1390  09:46 ق.ظ

گوگل؛ ما چطور مي‌توانيم بهتر سايت شما را بگرديم


به راهنماي مقدماتي بهينه‌سازي موتور جستجوي گوگل خوش آمديد. متن حاضر ابتدا براي کمک به اعضاي گروه‌هاي درون گوگل تنظيم شده بود، اما بعداً فکر کرديم اين متن مي‌تواند براي همه مسئولان شبکه که با موضوع بهينه‌سازي موتور جستجو آشنايي چنداني ندارند و مي‌خواهند تعامل سايت خود را با کاربران و موتور جستجو بهبود بخشند، مفيد باشد. گرچه اين راهنما دستورالعمل سحرآميزي در اختيار شما قرار نمي‌دهد که به کمک آن سايت خود را به طور خودکار به عنوان سايت شماره يک صفحه نتايج گوگل معرفي کنيد (از اين بابت متأسفيم!)، اما پيروي از شيوه‌هايي که در ادامه معرفي مي‌کنيم، باعث خواهد شد موتورهاي جستجو، محتويات سايت شما را راحت‌تر بيابند و نمايه‌سازي کنند. 

بيشتر مواقع، انجام تغييراتي کوچک در بخش‌هايي از سايت، موجب بهينه‌سازي  موتور جستجو مي‌شود. اگر اين تغييرات تک‌تک ديده شوند، ممکن است چندان قابل توجه به نظر نرسند، اما زماني که با بهينه‌سازي‌هاي ديگر ترکيب شوند، مي‌توانند اثر قابل توجهي بر تجربه کاربران از سايت شما و کارايي آن در نتايج جستجوي معمولي داشته باشند. به احتمال زياد، شما با بسياري از عنوان‌هاي اين راهنما آشناييد، چون اين عنوان‌ها، از اجزاي اصلي هر سايتي به شمار مي‌روند، اما مسئله اين جاست که احتمالاً از آن‌ها استفاده بهينه نمي‌کنيد.

بهينه‌سازي موتورهاي جستجو تنها بر نتايج جستجوي معمولي(Organic search) اثر مي‌گذارد، نه بر نتايج حمايتي(Sponsored) (مانند GoogleAdWords)


با آنکه در عنوان اين راهنما از عبارت «موتور جستجو» استفاده کرده‌ايم، اما بايد بگوييم بهتر است مبناي تصميمات بهينه‌سازي خود را در درجه اول، بر آنچه براي بازديدکنندگان سايت شما مهم است، استوار کنيد. آنان مصرف‌کنندگان اصلي محتواي سايت شما هستند و براي يافتن اين محتوا از موتورهاي جستجو استفاده مي‌کنند. تمرکز بيش از اندازه بر ترفندهاي خاص براي بالا بردن رتبه‌تان در نتايج معمولي موتورهاي جستجو، ممکن است نتايج دلخواهي به بار نياورد. بهينه‌سازي موتورهاي جستجو، يعني حداکثر تلاشتان را بکنيد که موتورهاي جستجو، سايت شما را ببينند.

از آنجا که فکر کرديم اجراي عملي اين توصيه‌ها مفيدتر است، براي اين راهنما، يک سايت فرضي در نظر گرفته‌ايم. اين سايت براي هر عنوان، اطلاعات کافي دارد تا موضوع مورد نظر را به خوبي نشان دهد. اطلاعات سايت فرضي ما، از اين قرار است:

•    نام سايت/ نام تجاري: «کارت‌هاي بيسبال1 براندون»
•    اسم دامنه: brandonsbaseballcards.com
•    موضوع محوري: فروش آنلاين کارت‌هاي فروش، راهنماي قيمت، مقاله و اخبار
•    اندازه: کوچک، تقريبا 250 صفحه

ممکن است سايت شما کوچک‌تر يا بزرگ‌تر از سايت فرضي ما و محتوايش به کلي با آن متفاوت باشد، اما عناوين بهينه‌سازي مورد نظر ما، به کار هر نوع سايتي با هر اندازه‌اي مي‌آيند. 

اميدواريم اين راهنما ايده‌هاي نويني براي بهتر ساختن سايت‌تان به شما بدهد. 

براي صفحه‌ها، عنوان‌هاي منحصر به فرد و دقيق بسازيد
برچسب عنوان(Title tag) هم به کاربران و هم به موتورهاي جستجو، اطلاع مي‌دهد که موضوع يک صفحه خاص چيست. برچسب <title> بايد درون برچسب<head>  متن HTML گنجانده شود. در بهترين حالت، بايد براي هر صفحه سايت، عنوان منحصر به فردي بسازيد. 

عنوان صفحه اصلي سايت کارت بيسبال، شامل نام تجاري و سه موضوع اصلي مندرج در سايت است.

 
اگر متن شما در صفحه نتايج جستجو ظاهر شود، معمولا محتويات برچسب عنوان در اولين سطر نتايج مي‌آيد کلماتي که در جستجوي کاربر مي‌آيند، در عنوان برجسته مي‌شوند. اين امر به کاربران کمک مي‌کند بدانند آيا صفحه مورد نظر به جستجويشان مرتبط هست يا خير. عنوان سايت شما مي‌تواند شامل اسم سايت/ کسب و کار باشد و اطلاعات مهم ديگري مانند محل کسب و کار، جنبه‌هاي اصلي آن يا پيشنهاداتش را نيز در بر بگيرد. 


 کاربر شروع به جستجو مي‌کند [کارت‌هاي بيسبال]



 سايت ما در فهرست نتيجه مي‌آيد و عنوان آن، در اولين سطر نتايج ديده مي‌شود (توجه داشته باشيد کلمات جستجو مورد استفاده کاربر، به صورت برجسته ديده مي‌شوند).



 اگر کاربر روي نتيجه کليک کند و صفحه را ببيند، عنوان صفحه در بالاي مرورگر قرار مي‌گيرد.

عنوان‌هاي صفحات داخلي‌تر سايت شما بايد موضوع محوري آن صفحه خاص را در خود داشته باشند، همچنين مي‌توان از نام سايت يا کسب و کار نيز در آن‌ها استفاده کرد.

 کاربر شروع به جستجو  مي‌کند [کارت‌هاي نادر بيسبال]
صفحه‌اي مرتبط و داخلي‌تر (عنوان آن نسبت به محتويات صفحه، منحصر به فرد است) در سايت ما، به عنوان نتيجه ظاهر مي‌شود.


 شيوه‌هاي مناسب براي به‌کارگيري برچسب‌هاي عنوان صفحه
محتواي صفحه را به طور دقيق توضيح دهيد. عنواني انتخاب کنيد که موضوع محتواي صفحه شما را به طور دقيق به کاربر منتقل کند.
از اين کارها اجتناب کنيد:
•    انتخاب عنواني که هيچ ارتباطي با محتواي صفحه ندارد.
•    استفاده از عنوان‌هاي پيش‌فرض يا مبهمي مانند «بي‌نام» يا «صفحه جديد1»

براي هر صفحه، يک برچسب عنوان منحصر به فرد ايجاد کنيد. در بهترين حالت، هر کدام از صفحه‌هاي شما بايد يک برچسب عنوان منحصر به فرد داشته باشند؛ اين کار به گوگل کمک مي‌کند بداند هر صفحه چه تفاوتي با ديگر صفحات سايت دارد.
از اين کار اجتناب کنيد:
•    استفاده از برچسب‌هاي عنوان مشابه براي همه صفحه‌هاي سايت يا گروه بزرگي از صفحه‌ها

از عنوان‌هاي کوتاه، اما توصيفي استفاده کنيد. عنوان‌ها مي‌توانند کوتاه، اما اطلاع‌رسان باشند. اگر عنواني بسيار طولاني باشد، گوگل تنها بخشي از آن را در نتيجه جستجو نشان خواهد داد.
از اين کارها اجتناب کنيد:
•    استفاده از عنوان‌هاي بسيار طولاني که به درد کاربر نمي‌خورند
•    پر کردن غيرضروري برچسب‌هاي عنوان با کلمات کليدي

از فرابرچسب توصيف
 (Description Meta Tag) استفاده کنيد. فرابرچسب توصيف، خلاصه‌اي از موضوع صفحه را به گوگل و ديگر موتورهاي جستجو ارائه مي‌کند. در حالي که عنوان يک صفحه ممکن است تنها چند کلمه يا يک عبارت باشد، فرابرچسب توصيف مي‌تواند يک يا دو جمله و حتي يک پاراگراف کوتاه باشد. در ابزارهاي مديران سايت گوگل، بخشي به نام تجزيه و تحليل محتوا وجود دارد که همه فرابرچسب‌هاي توصيف کوتاه و بلند، يا آن‌هايي را که به دفعات زياد تکرار شده‌اند، بر مي‌شمرد (همين اطلاعات براي برچسب‌هاي<title>  نيز نشان داده مي‌شوند). فرابرچسب توصيف نيز مانند برچسب <title>، در برچسب <head> متن HTML جاي مي‌گيرد.


 آغاز برچسب متاي توصيف براي صفحه اصلي سايت که شماي مختصري از امکانات سايت ارائه مي‌دهد.


فرابرچسب‌هاي توصيف مهم هستند، چرا که ممکن است گوگل از آن‌ها به عنوان بُرش‌هاي کوچکي از صفحه‌هاي شما، استفاده کند. توجه داشته باشيد که مي‌گوييم «ممکن است»، چون تنها در صورت همخواني بخش مرتبطي از متن صفحه شما با جستجوي کاربر، گوگل تصميم مي‌گيرد از آن استفاده کند. پس از آن، اگر سايت شما در پروژه دايرکتوري باز درج شده باشد (درباره چگونگي جلوگيري از نمايشِ داده‌هاي ODP توسط موتورهاي جستجو، بياموزيد)، ممکن است گوگل از توصيف سايت شما در اين دايرکتوري استفاده کند. افزودن فرابرچسب‌هاي توصيف به هر يک از صفحه‌ها، هميشه شيوه مناسبي است، چون ممکن است گوگل نتواند براي استفاده در بُرش‌ها، انتخاب مناسبي از متن داشته باشد. در وبلاگ مرکزي مديران سايت، متن  مفيدي درباره بهبود بخشيدن به بُرش‌ها با فرابرچسب‌هاي توصيف بهتر در دسترس است. 

در نتايج جستجو، بُرش‌ها زير عنوان صفحه و بالاي آدرس اينترنتي آن مي‌آيند.

 کاربر شروع به جستجو مي‌کند [کارت‌هاي بيسبال]



 صفحه اصلي سايت، به عنوان نتيجه و با فرابرچسب توصيف به عنوان بُرش، ظاهر مي‌شود.

اگر کلمات بُرش در جستجوي کاربر آمده باشند، برجسته مي‌شوند. اين، به کاربر اطلاع مي‌دهد که آيا محتواي صفحه با آنچه او به دنبال آن است، همخواني دارد يا خير. در زير، نمونه‌اي ديگر ديده مي‌شود که بُرشي از فرابرچسب توصيف را در صفحه‌اي داخلي‌تر (که در بهترين حالت برچسب متاي توصيف يگانه خود را دارد)، شامل يک مقاله نشان مي‌دهد.


کاربر شروع به جستجو مي‌کند [کارت‌هاي بيسبال نادر]



يکي از صفحه‌هاي داخلي‌تر ما، با فرابرچسب توصيف منحصر به فرد خود که به عنوان بُرش مورد استفاده قرار گرفته، به عنوان نتيجه ظاهر مي‌شود.

•   
 شيوه‌هاي مناسب براي به‌کارگيري فرابرچسب‌هاي توصيف

محتواي صفحه را به طور دقيق خلاصه کنيد. توصيفي بنويسيد که اگر فرابرچسب  توصيف شما به صورت بُرش در نتيجه جستجو ذکر شود، به خواننده اطلاعات بدهد و او را علاقه‌مند کند.
از کارهاي زير اجتناب کنيد:
•    نوشتن فرابرچسب توصيفي که ربطي به محتواي صفحه ندارد.
•    استفاده از توصيف‌هاي مشابه، مانند «اين يک صفحه سايت است» يا «صفحه‌اي درباره کارت‌هاي بيسبال»
•    انباشتن توصيف با کلمات کليدي
•    کپي کردن همه محتواي متن در برچسب متاي توصيف

براي هر صفحه، از توصيف‌هاي منحصر به فرد استفاده کنيد. داشتن فرابرچسب‌هاي توصيف متفاوت براي هر صفحه، به ويژه در جستجوهايي که کاربران ممکن است صفحه‌هاي متعددي از سايت شما را باز کنند، هم به کاربران و هم به گوگل کمک مي‌کند (به عنوان نمونه، در جستجوهايي که از سايت: اپراتور استفاده مي‌کنند). اگر سايت شما هزاران و يا حتي ميليون‌ها صفحه دارد، شايد تخصيص فرابرچسب توصيف به تک‌تک اين صفحات عملي نباشد؛ در چنين حالتي، مي‌توانيد به طور خودکار، فرابرچسب توصيفي مبتني بر محتويات هر صفحه ايجاد کنيد.
از اين کار اجتناب کنيد:
•    استفاده از برچسب عنوان مشابه براي همه صفحه‌هاي سايت يا گروه بزرگي از صفحه‌ها

ساختار آدرس‌هاي اينترنتي خود را بهتر کنيد. ايجاد دسته‌هاي توصيفي و نام فايل براي متن‌هاي سايت، نه تنها به شما کمک مي‌کند سايت خود را منظم‌تر نگه داريد، بلکه باعث مي‌شود موتورهاي جستجو، با احتمال بيشتري صفحات شما را بيابند. 

اين کار همچنين مي‌تواند آدرس‌هاي اينترنتي آسان‌تر و ‌«دوستانه»تري براي کاربراني که مي‌خواهند به محتويات سايت شما پيوند بدهند، فراهم کند. کاربران از آدرس‌هاي اينترنتي طولاني و رمزآلود که کلمات آشناي اندکي دارند، مي‌ترسند. 


يک آدرس اينترنتي به صفحه‌اي در سايت کارت بسيبال که کاربر را دچار مشکل مي‌سازد.

اين آدرس‌هاي اينترنتي، گيج‌کننده و غيردوستانه به نظر مي‌رسند. کاربران در به خاطر سپردن اين آدرس‌هاي اينترنتي يا برقراري پيوند به آن‌ها دچار مشکل مي‌شوند. افزون بر اين، شايد کاربران فکر کنند بخشي از اين آدرس اينترنتي، غيرضروري است، به ويژه اگر آدرس اينترنتي جزئيات غيرقابل شناسايي بسياري در خود داشته باشد. پس‌ ممکن است بخشي از آن را حذف کنند و به اين ترتيب، پيوند به سايت برقرار نشود. 

ممکن است برخي کاربران از آدرس اينترنتي صفحه به عنوان متن‌پيوند استفاده کنند و به آن پيوند بدهند. مطمئن باشيد اگر آدرس اينترنتي شما حاوي کلمات مرتبط باشد، بيش از پارامترهايي با اسامي عجيب و غريب، درباره صفحه شما به کاربران و موتورهاي جستجو اطلاعات مي‌دهد.

 پيش از دنبال کردن پيوند، کلمات پررنگ در بالا مي‌توانند کاربر يا موتور جستجو را از محتويات صفحه هدف آگاه سازند.

در آخر، به ياد داشته باشيد که آدرس اينترنتي هر متن به عنوان بخشي از نتيجه جستجو در گوگل و در پايين عنوان و بُرش آن، نشان داده خواهد شد. اگر کلمات آدرس اينترنتي در جستجوي کاربر بيايند، مانند عنوان و بُرش در نتيجه جستجو به صورت برجسته ظاهر مي‌شوند.

 کاربر شروع به جستجو  مي‌کند [کارت‌هاي بيسبال]

 صفحه اصلي سايت همراه با آدرس اينترنتي در زير عنوان و بُرش، به صورت نتيجه ظاهر مي‌شود. 

در زير، نمونه‌اي از آدرس اينترنتي در دامنه ما شامل يک صفحه حاوي مقاله‌اي درباره نادرترين کارت‌هاي بيسبال، نشان داده مي‌شود. در نظر يک کاربرِ در حال جستجو، اين کلمات خوشايندتر از يک شماره شناسايي، مانند 102125www.brandonsbaseballcards.com/article/ هستند.


 کاربر شروع به جستجو  مي‌کند [کارت‌هاي بيسبال]



 صفحه‌اي داخلي‌تر، با يک آدرس اينترنتي که نشان‌دهنده نوع محتواست، به عنوان نتيجه ظاهر مي‌شود.

گوگل در يافتن همه نوع آدرس اينترنتي، حتي وقتي اين آدرس‌ها بسيار پيچيده باشند، خوب عمل مي‌کند، اما اگر آدرس اينترنتي خود را تا حد ممکن ساده سازيد، کار را براي کاربر و موتورهاي جستجو آسان‌تر کرده‌ايد. برخي مديران سايت‌ها تلاش مي‌کنند با دوباره‌نويسي آدرس اينترنتي پوياي خود و تبديل آن به نوع ايستا، اين هدف را عملي کنند. گرچه گوگل با اين کار مشکلي ندارد، اما بايد يادآور شويم اين کار، فرايندي پيشرفته است و اگر به درستي انجام نشود، مي‌تواند مشکلاتي براي يافتن سايت شما ايجاد کند. براي بيشتر آموختن درباره ساختار يک آدرس اينترنتي خوب، مطالعه صفحه مرکز کمک به مديران سايت را در ايجاد آدرس‌هاي اينترنتي گوگل‌دوست توصيه مي‌کنيم. 


اقدامات ضروري براي ساختار آدرس اينترنتي 
در آدرس اينترنتي، از کلمات بهره بگيريد. آن دسته از آدرس‌هاي اينترنتي که  کلماتي دارند که به محتوا و ساختار سايت شما مربوطند، براي کاربراني که از سايت شما بازديد مي‌کنند، دوستانه‌ترند؛ کاربران آن‌ها را بهتر به خاطر مي‌سپارند و براي پيوند دادن بدان‌ها تمايل بيشتري نشان مي‌دهند.

از اين کارها اجتناب کنيد:
• استفاده از آدرس‌هاي اينترنتي طولاني با پارامترها و session IDهاي غيرضروري
• استفاده از نام‌هاي عمومي، مانند page1.html
• استفاده زياد از کلمات کليدي، مانند htm baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.

يک ساختار دايرکتوري ساده ايجاد کنيد. بايد از ساختار دايرکتوري‌اي استفاده کنيد که محتواي سايت شما را سازماندهي مي‌کند و به کاربران امکان مي‌دهد به راحتي بدانند در کجاي سايت شما هستند. ساختار دايرکتوري بايد بتواند نوع محتواي موجود  در آدرس اينترنتي شما را نشان دهد.



از اين کارها اجتناب کنيد:
•    ايجاد شاخه‌هاي تودرتو، مانند .../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html  
•    استفاده از نام‌هاي دايرکتوري که هيچ ارتباطي با محتواي آن‌ها ندارند

براي رسيدن به هر متن، يک نسخه آدرس اينترنتي تعريف کنيد. براي جلوگيري از آن که کاربري به يک نسخه از آدرس اينترنتي و کاربر ديگري به نسخه ديگري پيوند دهد (اين امر مي‌تواند باعث از دست رفتن اعتبار آن محتوا در ميان آدرس‌هاي اينترنتي شود)، در ساختار و پيوند داخلي بين صفحه‌هاي خود، بر ارجاع به يک آدرس اينترنتي تأکيد کنيد. اگر دريافتيد کاربران براي دسترسي به محتواي مشابه، از آدرس‌هاي اينترنتي متعدد استفاده مي‌کنند، ايجاد يک 301 redirect  از آدرس‌هاي اينترنتي غيرمرجح به آدرس اينترنتي اصلي، مي‌تواند راه حل مناسبي باشد. 

از کارهاي زير اجتناب کنيد:
•    اين که صفحه‌هايي از زيردامنه و دايرکتوري ريشه (مانند domain.com/page.htm  و sub.domain.com/page.htm) به يک محتوا ارجاع  بدهند.
•    مخلوط کردن انواع نسخه‌هايwww  و غيرِ www از آدرس‌هاي اينترنتي در ساختار پيونددهي داخلي 
•    استفاده از حروف بزرگ در آدرس اينترنتي (کاربران اغلب انتظار آدرس‌هاي اينترنتي با حروف کوچک را دارند و آن‌ها را راحت‌تر به خاطر مي‌سپرند).

 ناوبري سايت خود را آسان‌تر کنيد
 ناوبري(Navigation) يک سايت از آن جهت مهم است که به کاربران کمک مي‌کند بتوانند به سرعت، محتواي مورد نظرشان را بيابند. ناوبري همچنين به موتورهاي جستجو کمک  مي‌کند دريابند چه محتوايي از نظر مديران سايت مهم تلقي مي‌شود. گرچه نتايج جستجوي گوگل بر اساس تک‌صفحه ارائه مي‌شود، اما گوگل علاقه‌مند است بداند نقشي که يک صفحه در مجموعه بزرگ‌تري از سايت ايفا مي‌کند، چيست.

همه سايت‌ها يک صفحه اصلي يا «ريشه» دارند که معمولاً بيشترين تعداد نمايش را در سايت دارد و براي اغلب کاربران، مکان شروع ناوبري است. در صورتي که سايت شما از تعداد اندکي صفحه تشکيل نشده باشد، بايد به اين مسئله بينديشيد که بازديدکنندگان چگونه از يک صفحه عمومي (يا همان صفحه ريشه) به صفحه‌اي که محتواي خاص‌تري دارد، مي‌روند. آيا شما در مورد يک عنوان مشخص، به قدر کافي صفحه‌ داريد که ايجاد يک صفحه‌ ديگر براي توصيف آن‌ها را (به عنوان نمونه به شکل صفحه ريشه -> فهرست عنوان‌هاي مرتبط -> عنوان مشخص) توجيه کند؟ آيا صدها محصول مختلف داريد که بايد در صفحه‌هاي دسته‌ها و زيردسته‌هاي مختلف، گروه‌بندي شوند؟ 


ساختار دايرکتوري براي سايت کوچک ما درباره کارت‌هاي بيسبال
 
يک نقشه سايت، صفحه ساده‌اي است که ساختار سايت را نشان مي‌دهد و معمولاً شامل فهرست سلسله‌مراتبي صفحه‌هاي سايت است. اگر کاربران در يافتن صفحه مشخصي در سايت شما دچار مشکل شوند، ممکن است از اين صفحه بازديد کنند. اگرچه موتورهاي جستجو نيز از اين صفحه بازديد مي‌کنند تا پوشش خوبي از صفحات سايت شما به دست آورند، اما هدف اصلي طراحي آن، استفاده بازديدکنندگان انساني است.

يک فايل نقشه XML سايت (با حروف بزرگ) که شما مي‌توانيد از راه ابزارهاي مديران سايتي گوگل آن را به گوگل ارسال کنيد، يافتن صفحه‌هاي سايت شما را براي گوگل آسان‌تر مي‌کند. همچنين، استفاده از فايل نقشه سايت، راهي است که به گوگل بگوييد چه نوع آدرس اينترنتي را ترجيح مي‌دهيد (به عنوان نمونه، http://brandonsbaseballcards.com/ياhttp://www.brandonsbaseballcards.com؛ اطلاعات بيشتر را در دامنه مطلوب کدام است بيابيد). گوگل نسخه توليدکننده نقشه سايت را ايجاد کرده تا براي ايجاد فايل نقشه سايت، به شما کمک کند. براي آموختن نکات بيشتر درباره نقشه سايت‌ها، مرکز کمک مديران سايت، راهنماي مفيد براي فايل‌هاي نقشه سايت را فراهم کرده است. 

شيوه‌هاي مناسب ناوبري سايت

يک سلسله‌مراتب طبيعي ايجاد کنيد. تا جايي که ممکن است، حرکت از محتواي کلي به محتواي خاص‌تر را که کاربران به دنبال آنند، آسان کنيد. صفحه‌هاي ناوبري را زماني اضافه کنيد که بودنشان توجيهي داشته باشد. از صفحه‌هاي ناوبري در ساختار دروني لينک‌هايتان نيز استفاده کنيد.

از اين کارها اجتناب کنيد:

•    ايجاد شبکه پيچيده‌اي از پيوندهاي ناوبري، مانند پيوند دادن هر صفحه در سايت به صفحه‌هاي ديگر
•    تکه‌تکه کردن بيش از اندازه محتوا (که باعث شود براي دستيابي به محتواي داخلي، بارها کليک کنند)
•    براي ناوبري، بيشتر از متن استفاده کنيد. اين که ناوبري از صفحه‌اي به صفحه ديگر را بيشتر از راه پيوندهاي متني انجام دهيد، باعث مي‌شود فهم سايت شما براي موتورهاي جستجو آسان‌تر شود. بسياري از کاربران، اين کار را به رويکردهاي ديگر ـ به ويژه زماني که دستگاه آن‌ها با فلش يا جاو اسکريپت مشکل دارد ـ ترجيح مي‌دهند. 

از اين کار اجتناب کنيد:
•    استفاده از ناوبري‌هايي که بر منوهاي بازشدني، تصوير يا انيميشن مبتني هستند (نه همه موتورهاي جستجو، اما بسياري از آن‌ها مي‌توانند چنين پيوندهايي را در يک سايت بيابند؛ با اين حال، اگر کاربر بتواند از طريق پيوندهاي متني معمولي به همه صفحه‌هاي يک سايت دست يابد، قابليت دسترسي‌پذيري به سايت شما بيشتر خواهد شد. براي اطلاعات بيشتر، ر. ک. چگونه گوگل با فايل‌هاي غيرمتني برخورد مي‌کند).

•    از ناوبري «خُرده ناني» ( Breadcrumb navigation) استفاده کنيد. خُرده نان، رديفي از پيوندهاي داخلي در بالا يا پايين يک صفحه است که به بازديدکنندگان امکان مي‌دهد به سرعت به بخش قبلي يا صفحه ريشه باز گردند. اغلب خُرده نان‌ها عمومي‌ترين صفحه را در ابتدا و سمت چپ فهرستشان دارند و بخش‌هاي خاص‌تر، به ترتيب در سمت راست مي‌آيند.

 پيوندهاي خُرده ناني در يک صفحه مقاله داخلي‌تر در سايت ما
 
يک صفحه نقشه سايت  HTML در سايت خود قرار دهيد و از يک فايل نقشه سايتي   XMLبهره بگيريد. يک صفحه ساده نقشه سايت با پيوندهايي به همه صفحه‌ها يا مهم‌ترين آن‌ها (اگر صدها يا هزاران صفحه داريد)، کارايي سايت شما را افزايش مي‌دهد. 

از اين کارها اجتناب کنيد: 

•    صفحه نقشه سايت شما قديمي و داراي پيوندهاي منفصل شود.
•    ايجاد يک نقشه سايت HTML که تنها صفحه‌ها را فهرست کند، بدون آن که بدان‌ها نظمي ببخشد (به عنوان نمونه بر اساس موضوع).  

توجه داشته باشيد که اگر کاربري، بخشي از آدرس اينترنتي شما را پاک کند، چه اتفاقي مي‌افتد. ممکن است برخي کاربران به شيوه‌هاي عجيب در سايت شما حرکت کنند؛ شما بايد اين مسئله را پيش‌بيني کنيد. به عنوان نمونه، به جاي استفاده از پيوندهاي خُرده ناني در صفحه، ممکن است يک کاربر، بخشي از آدرس اينترنتي را به اميد دستيابي به محتوايي کلي‌تر، حذف کند. او ممکن است از پيوند http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2008/upcoming-baseball-card-shows.htm ديدن کند، در حالي که عبارت http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2008/  را در مکان آدرس تايپ مي‌کند، به اين اميد که با اين کار، اخبار سال 2008 را بيابد. آيا سايت شما در چنين شرايطي، آماده نشان دادن محتوا هست، يا اين که خطاي 404 («صفحه مورد نظر پيدا نشد») را به کاربر نشان خواهد داد؟ درباره بالا رفتن سطح يک دايرکتوري به http://www.brandonsbaseballcards.com/news/  چه؟

صفحه 404 سودمندي داشته باشيد. گاه کاربران، يا به خاطر دنبال کردن يک پيوند مشکل‌دار يا تايپ اشتباه يک آدرس اينترنتي، به صفحه‌اي مي‌روند که در سايت شما وجود ندارد. داشتن يک صفحه 404  شخصي که با مهرباني، کاربران را در سايت شما به يک صفحه فعال راهنمايي کند، تجربه خوبي براي آنان مي‌آفريند. صفحه 404 مورد نظر، احتمالاً مي‌تواند پيوندي به عقب، به صفحه ريشه داشته باشد؛ همچنين مي‌تواند پيوندهايي به محتواهاي مورد علاقه همگان ارائه دهد. شما مي‌توانيد ابزارک 404 گوگل را در صفحه 404 سايت خود قرار دهيد تا آن را به طور خودکار، با مطالب سودمند پُر کند. همچنين مي‌توانيد از ابزارهاي مديران سايتي گوگل براي يافتن منابع آدرس اينترنتي که باعث خطاهاي «پيدا نمي‌شود» مي‌شوند، بهره بگيريد.

از اين کارها اجتناب کنيد:

•    اين که صفحه‌هاي 404 شما در موتورهاي جستجو نمايه شوند (در مواردي که صفحاتي که وجود ندارند، درخواست مي‌شوند، اطمينان حاصل کنيد که سِروِر شبکه شما طوري تنظيم شده که رمز وضعيت 404 HTTP را دارد).
•    داشتن پيام مبهمي مانند «پيدا نشد»، «404»، يا اين که اصلاً صفحه 404 در کار نباشد.
•    استفاده از طرحي براي صفحه‌هاي 404 که با بقيه سايت سازگاري ندارد.

خدمات و محتواي با کيفيت ارائه دهيد

ايجاد محتواي سودمند، بيش از همه عواملي که در اين جا مورد بحث قرار مي‌گيرند، بر سايت شما اثر مي‌گذارد. کاربران محتواي خوب را تشخيص مي‌دهند و کاربران ديگر را به سوي آن راهنمايي مي‌کنند. اين کار مي‌تواند از طريق نوشتن مطلب در وبلاگ‌ها، رسانه‌هاي اجتماعي، پست الکترونيکي، انجمن‌هاي اينترنتي  يا راه‌هاي ديگر صورت گيرد. خبررساني معمولي يا دهان به دهان نيز نزد کاربران و گوگل براي سايت شما شهرت مي‌سازد، اما به هر حال اين امر بدون محتواي با کيفيت ميسر نيست.

يک وبلاگ‌نويس، بخشي از نوشته شما را مي‌يابد، به آن علاقه‌مند مي‌شود و سپس آن را در مطلبي در وبلاگش نقل مي‌کند.

محتوايي که خلق مي‌کنيد، مي‌تواند موضوع هر عنوان قابل تصوري باشد. ما در اين جا بهترين کارهاي ممکن را توصيه مي‌کنيم:

 شيوه‌هاي مناسب براي توليد محتوا

•    متن‌هاي خوانا بنويسيد. کاربران از موضوعي که خوب نوشته شده باشد و به سادگي بتوان آن را دنبال کرد، لذت مي‌برند.

از اين کارها اجتناب کنيد:

•    نوشتن متن‌هاي ضعيف با اشتباهات املايي و دستوري بسيار
•    جا دادن متن در تصوير براي محتواهاي متني (ممکن است کاربران بخواهند متن را کپي کنند و موتورهاي جستجو نتوانند آن‌ را بخوانند)

مطالبتان را پيرامون عنوان انتخابي خود، منظم نگاه داريد. سعي کنيد محتواها را طوري تنظيم کنيد که بازديدکنندگان بدانند موضوعات کجا شروع مي‌شوند و کجا به پايان مي‌رسند. شکستن محتوا به بخش‌هاي منطقي يا پاراگراف‌بندي آن، به کاربران کمک مي‌کند محتواي مورد نظر خود را سريع‌تر بيابند.

از اين کار اجتناب کنيد:

•    تلنبار کردن حجم بزرگي از متن در يک صفحه، بدون پاراگراف‌بندي، استفاده ار تيترهاي کوچک‌تر يا بخش کردن آن

از زبان مناسب استفاده کنيد. درباره کلماتي که ممکن است کاربران براي يافتن قسمتي از محتواي شما از آن‌ها استفاده کنند، فکر کنيد. کاربراني که چيز زيادي درباره موضوع نمي‌دانند، در مقايسه با کاربراني که درباره آن زياد مي‌دانند، از کلمات متفاوتي استفاده مي‌کنند. به عنوان نمونه، يک طرفدار پروپا قرص بيسبال ممکن است عبارت [nlcs] را جستجو کند که عبارت اختصاري «ليگ قهرماني ملي» است، در حالي که يک طرفدار تازه‌کار، جستجوي کلي‌تري مانند [baseball playoffs] خواهد داشت. پيش‌بيني اين تفاوت‌ها هنگام جستجو و در نظر گرفتن آن‌ها حين نوشتن محتوا (استفاده درست از عبارات کليدي)، نتايج مثبتي به بار مي‌آورد. Googl AdWords با ايجاد ابزار کلمات کليدي، براي يافتن کلمات کليدي متفاوت و دانستن حجم تقريبي جستجو براي هر يک از آن‌ها، به شما کمک مي‌کند. همچنين، ابزارهاي مديران سايت گوگل، بيشترين جستجوهاي جستجو شده‌اي را که سايت شما را به عنوان نتيجه نشان مي‌دهد و بيشترين کاربران را به طرف سايت شما هدايت مي‌کند، در اختيارتان قرار مي‌دهد. 

محتوايي منحصر به فرد و تازه ايجاد کنيد. محتواي تازه، نه تنها باعث مي‌شود کاربران کنوني دوباره از سايت شما ديدن کنند، بلکه کاربران جديدي برايتان به ارمغان مي‌آورد. 

از اين کارها اجتناب کنيد: 

•    تکرار مکررات (يا کپي کردن) محتواي کنوني که ارزش اضافه اندکي براي کاربران ايجاد مي‌کند.
•    داشتن نسخه‌هاي دوباره‌سازي شده يا تقريباً دوباره‌سازي شده از محتوا در سراسر سايت ( براي اطلاعات بيشتر، ر. ک. محتواي دوباره‌سازي شده)

محتوا و خدمات ويژه ارائه دهيد. خدمات تازه و سودمندي ارائه کنيد که سايت‌هاي ديگر آن‌ها را نداشته باشند. مي‌توانيد بخشي از يک تحقيق جديد را منتشر کنيد يا خبر هيجان‌انگيزي بدهيد. گاهي سايت‌هاي ديگر براي انجام اين کارها، فاقد منابع يا تخصص لازم هستند.

در درجه نخست، محتوا را براي کاربران ايجاد کنيد، نه براي موتورهاي جستجو. طراحي سايت پيرامون نيازهاي کاربران و اطمينان از دسترس‌پذير بودن سايت براي موتورهاي جستجو، پيامدهاي مثبتي خواهد داشت.
از اين کارها اجتناب کنيد:

•    وارد کردن تعداد بيشماري کلمات کليدي غيرضروري که براي موتورهاي جستجو سودمند هستند، اما به چشم کاربران آزاردهنده و بي‌معنا مي‌آيند.
•    داشتن موانعي مانند «تکرار املاي نادرست براي رسيدن به اين صفحه» که براي کاربران ارزشي ندارد.
•    پنهان کردن حيله‌گرانه متن از کاربران در عين نمايش آن به موتورهاي جستجو

متن‌پيوند(Anchor text) بهتري بنويسيد

متن‌پيوند، همان متن قابل کليک کردن است و همه کاربران آن را به عنوان نتيجه يک پيوند مي‌بينند. اين متن، در برچسب  <a href="..."></a> جاي مي‌گيرد.

 اين متن‌پيوند محتواي يکي از صفحه‌هاي مقالات ما را به دقت توضيح مي‌دهد.

اين متن درباره صفحه‌اي که به آن پيوند مي‌شويد، به کاربران و گوگل اطلاعاتي مي‌دهد. پيوندهاي صفحه شما ممکن است داخلي ـ اشاره به ديگر صفحه‌هاي سايت شما ـ يا خارجي باشند ـ که به محتواي ديگر سايت‌ها مرتبط مي‌شوند. در هر دوي اين موارد، هر چه متن‌پيوند شما بهتر باشد، فهم اين که صفحه‌اي که به آن پيوند مي‌دهيد، چيست، هم براي کاربران و هم براي گوگل آسان‌تر مي‌شود.
 


منبع: گوگل
گروه ترجمه‌ي همكاران سيستم

وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها