عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

آثار فتنه هاي آخرالزمان در نهج البلاغه

آثار فتنه هاي آخرالزمان در نهج البلاغه
دوشنبه 20 تیر 1390  01:21 ق.ظ

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
لزوم آمادگي براي مقابله با فتنه ها
بحث ما پيرامون موضوع فتنه بود. در جلسه اخير اين سؤال را مطرح كرديم كه با تصديق به اين كه در آخرالزمان فتنه هائي واقع خواهد شد. تكليف ما در قبال آن ها چه خواهد بود؟ اگر كسي تصور كند كه چون اين ها قضاي الهي است، حتماً واقع خواهند شد و ما وظيفه اي نداريم، مثل دانش آموزي است كه فكر كند شب امتحان تكليفي ندارد. پيداست كه نتيجه چنين امتحاني چه خواهد شد. هر كسي شب امتحان بيشتر از زمانهاي ديگر احساس مسئوليت مي كند، و سعي مي كند از وقت خود بهتر استفاده كند تا در امتحان موفق شود و به هدفش نائل شود. اگر كسي بداند دزد وارد خانه اش شده يا دشمن به پشت دروازه هاي شهرش رسيده و بگويد: «دشمن آمده و ديگر چاره اي نيست، بايد تسليم شويم»! مسلماً سخن بسيار جاهلانه اي بر زبان رانده است. اگر كسي بخواهد با اين توجيهات، تنبلي خود را توجيه كند، نه عقل و نه شرع چنين چيزي را نمي پسندد؛ به عكس، آنچه از روايات ائمه اطهار- عليهم السلام- فهميده مي شود و همچنين تا حدودي عقل آن را درك مي كند، اين است كه نه تنها ما در مقابل فتنه ها بي تكليف نيستيم، بلكه تكليفي مضاعف داريم.
آثار فتنه هاي آخرالزمان در نهج البلاغه
فتنه خواه ناخواه آثار و تبعاتي دارد و در روايات هم به آن ها اشاره شده است. اگر كسي تاكنون آثار و تبعات يك فتنه سخت را نديده بود، در حوادث اخير به طور واضح چنين آثاري را مشاهده كرديم. اگر مروري بر خطبه هاي نهج البلاغه داشته باشيم، اهميت وظيفه انسان در قبال فتنه ها براي ما روشن مي شود. اميرالمؤمنين در خطبه معروفي مي فرمايند:
«... لتبلبلن بلبله و لتغربلن غربله و لتساطن سوط القدر....»1: شما حتماً دچار آشفتگي خواهيد شد و شما را غربال مي كنند و سره از ناسره جدا خواهد شد. مثل حبوباتي خواهيد شد كه داخل ديگ مي ريزند و آن را حرارت مي دهند. اين حبوبات و محتويات ديگ، دائماً زير و رو مي شود. بسياري از افرادي كه داراي پست هاي بالائي هستند و موقعيت هاي مطلوبي دارند و مردم به آنها احترام مي گذارند، در فتنه سرنگون مي شوند. در مقابل، كساني هستند كه مورد توجه نيستند، ولي در فتنه بالا مي آيند. اين كه نهايتاً چه خواهد شد، بستگي به قدرت مقاومت انسان دارد و اين كه بفهمد در جريان فتنه چه بايد انجام دهد و چگونه دين خود را حفظ كند. حضرت در تعبير ديگري مي فرمايد: «... ايها الناس سياتي عليكم زمان يكفاء فيه الاسلام كما يكفاء الاناء بما فيه...»2: فتنه هائي پيش خواهد آمد كه اسلام مانند ظرفي خواهد شد كه محتوياتي دارد و آن را وارونه مي كنند و همه محتويات آن مي ريزد؛ به طوري كه از اسلام جز يك ظرف خالي چيزي باقي نمي ماند. در عبارت ديگري مي فرمايند: «... و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوباً»3: روزگاري خواهد آمد كه اسلام را مثل پوستيني كه وارونه پوشيده شود، وارونه مي پوشند. آنچه را كه زير است به رو مي آورند و آنچه را در رو قرار دارد، به زير مي برند. اين ها نمونه هائي از آثار فتنه است كه اميرالمؤمنين ذكر مي فرمايند و بعد مي فرمايند: «... فلا تكونوا أنصاب الفتن و أعلام البدع...»4: مبادا خود شما تابلوي فتنه و عامل بدعت گذاري شويد.
وقتي انسان بفهمد چنين جرياناتي در پيش است، آيا بايد برود و آسوده بخوابد، يا اينكه بايد بيشتر حواسش را جمع كند؟
وظايف ما در فتنه ها
ما در مقابل فتنه ها حداقل سه نوع وظيفه داريم كه هر كدام ممكن است اصناف متعددي داشته باشد.
در دام فتنه نيفتادن
اولين وظيفه مربوط به خود ماست؛ يعني وقتي فتنه اي در جامعه واقع مي شود بايد بدانيم كه ما نسبت به خودمان چه وظيفه اي داريم. اين وظيفه به دو دسته تقسيم مي شود:
1-دين خود و مصالح خود را از گزند دزدان حفظ كنيم. نگذاريم فتنه گران عقايد، دستاوردهاي انقلاب و ارزش هايمان را نابود كنند.
2-مراقب باشيم مركب سواري براي فتنه گران نشويم؛ چرا كه در فتنه فقط اين مسئله مطرح نيست كه انسان مصلحتي را تامين كند يا مصلحتي از دست او برود. يكي ازمشكلات فتنه اين است كه گاهي از انسان ناخواسته سوءاستفاده مي كنند. روايت مشهوري از اميرالمؤمنين نقل شده كه مقام معظم رهبري هم در ديدار خبرگان مطرح فرمودند- كه مي فرمايند: «كن في الفتنه كابن اللبون لاظهر فيركب و لاضرع فيحلب»5: در زمان فتنه مثل شتر دو ساله باش كه نه در حدي است كه سوار آن شوند و نه پستاني براي شير دوشيدن دارد. برخي از اين سخن سوءاستفاده مي كنند و مي گويند: «در فتنه نبايد در كاري دخالت كرد؛ بلكه بايد به كناري رفت و بي طرف بود»! اين برداشت، برداشت اشتباهي است. اين روايت مي گويد: مواظب باش سواري ندهي. مراقب باش از تو سوءاستفاده نشود. موضع گيري صحيح داشته باش. اين امر در فتنه زياد اتفاق مي افتد كه كساني بدون اين كه فكر و طرحي براي اين كار داشته باشند، ناخواسته ابزار ديگران مي شوند و ديگران از رفتار، گفتار، نشست و برخاست و حتي از سكوت آن ها سوءاستفاده مي كنند. اگر انسان آن جايي كه بايد سخني بگويد، سكوت كند، يك نحوه سواري دادن به فتنه جويان است. ممكن است كسي مال و ثروتي داشته باشد و فتنه جويان از آن استفاده كنند، و يا آبرو و موقعيت اجتماعي داشته باشد و از آن بهره ببرند؛ در اين صورت مصداق «له ضرع فيحلب» خواهد شد. پستان شيردهي مي شود كه از شير آن استفاده مي كنند، هر چند ممكن است خودش هم چنين چيزي را نخواهد.
نجات در دام افتادگان
وظيفه ديگر در قبال كساني است كه در معرض فتنه اند يا آتش فتنه دامن شان را گرفته است؛ چون در فتنه لااقل سه عنصر وجود دارد.
1-فتنه انگيز؛ 2-كساني كه از فتنه خسارت مي بينند و فتنه دامن آن ها را مي گيرد و منافع و مصالحي را از دست مي دهند؛ 3-فردي كه نه فتنه گر است و نه در دام افتاده. در اينجا ما خودمان را شخص ثالثي فرض كرديم كه نه فتنه گر است و نه فريب خورده. وظيفه ما در قبال فريب خوردگان يا كساني كه در معرض فريب و طعمه شدن قرار دارند، اين است كه از آن ها دستگيري كنيم. اگر آتش فتنه دامن شان را گرفته، وظيفه ما سنگين تر است و اگر در معرض فتنه هستند، نگذاريم به دام بيفتند.
1-نهج البلاغه، خطبه .16
2-همان، خطبه .103
3-همان، خطبه .108
4-همان، خطبه .151
5-همان، حكمت 1.

پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

ahmadfeiz

ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها