عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

زمان بازي كودك را محدود نكنيد

زمان بازي كودك را محدود نكنيد
دوشنبه 20 تیر 1390  01:33 ق.ظ

مقداري انرژي اضافي در كودكان وجود دارد كه اين انرژي از طريق بازي بايد مصرف شود، چرا كه كودكان ازطريق «بازي» نوعي تمرين را انجام مي دهند، درنتيجه مي توانند مهارت هاي لازم را براي رفع نيازهاي زندگي به دست آورند، بنابراين بازي در واقع نوعي فعاليت براي پاكسازي حالات دروني است.
آزادي در انتخاب نوع بازي، بازي كردن با آسودگي كامل، دخالت نكردن بزرگ ترها براي تغيير مسير بازي با همبازي شدن با كودكان، سبب مي شود كه آنها از بازي هاي انفرادي و گروهي به طور واقعي لذت ببرند و همه اينها از شرايط اصلي بازي هاي آزاد است.
«مادربزرگ ها» درمورد بازي بچه هاي كوچك به مادران هميشه سفارش مي كنند كه «بگذاريد آن قدر بازي كند تا سير شود» كه اين گفته بي شك حاصل تجربه اي عميق است، چرا كه كودكي كه در هريك از مراحل رشد به اندازه نيازش آزادانه بازي كند، بهتر و استوارتر اين مراحل را پشت سرمي گذارد و انساني متعادل تر و مفيدتر مي شود.
الگوي بازي كودكان در سالهاي اوليه كودكي نشانه تغيير رشدي آنهاست. كودك خردسال بيشتر به بازي هاي انفرادي نياز دارد كه مجددا با بازي موازي دنبال مي شود. يعني 2كودك در كنار هم و نه با يكديگر به بازي مي پردازند. آنها ممكن است از يك وسيله نيز استفاده كنند، اما مستقل از يكديگر و بدون ارتباط زياد با هم به كار و بازي بپردازند.
كودكان سه تا چهارساله بيشتر به بازي ارتباطي مي پردازند؛ يعني آنها با كودكان ديگر نيز بازي مي كنند و مي توانند وسايل خود را تا اندازه اي معين به ديگران بدهند و يا با آنها شريك شوند، اما در عين حال نمي توانند علايق فردي خود را فداي گروه كنند و به اصطلاح تابع گروه شوند. از چهار تا شش سالگي است كه كودكان بيشتر به بازي اشتراكي روي مي آورند و در موقعيت هاي گروهي كه هدفي مشترك را دنبال مي كنند، به بازي گروهي مي پردازند.
به طور كلي عوامل موثر در بازي كودكان شامل سن، جنس، هوش و محيط است. درجريان رشد كودكان، سه نوع بازي مشاهده مي شود، بازي هاي تمريني، بازي هاي نمادي و بازي هاي باقاعده.
كودك در هر سني به بازي هاي خاصي مي پردازد و بعد از مدتي بعضي از آنها را رها مي كند؛ براي مثال بچه هايي كه به مهد مي روند از بازي با مكعب هاي چوبي دست مي كشند، چرا كه اشيايي از قبيل رنگ گل رس، مداد رنگي و... فعاليت هاي جالب تر و متنوع تري هستند كه به كودك عرضه مي شود و او تمايل دارد براي بازي به آنها بپردازد.
وقتي كودكي نمي تواند اسباب بازي ها و عروسك هاي خود را جان داركند، اين بازي ها نيز جذابيت خود را از دست مي دهد و او كم كم به سوي بازي هايي مانند فوتبال، بسكتبال، شطرنج و بازي هاي فكري پيچيده مي رود كه نيازهاي فكري، جسمي، رواني و اجتماعي او را بهتر برآورده مي كند.
مقدار انرژي اضافي دركودكان وجود دارد كه اين انرژي ازطريق بازي بايد مصرف شود. چرا كه كودكان ازطريق بازي، نوعي تمرين را انجام مي دهند، درنتيجه مي توانند مهارت هاي لازم را براي رفع نيازهاي زندگي به دست آورند، پس بازي نوعي فعاليت براي پاكسازي حالات دروني است.
عامل اصلي بازي، لذتي است كه در حال بازي كردن در فرد ايجاد مي شود و اين تفاوت اصلي با كار است، چرا كه كار نوعي فعاليت براي رسيدن به هدف است. شخص اين فعاليت را نه تنها به خاطر آن كه از آن لذت مي برد، بلكه بدليل آنكه خواهان نتيجه نهايي آن است به انجام مي رساند.
براي تميز و تشخيص بازي از كار، پنج معيار به عنوان شاخصه هاي بازي معرفي شده است اين معيارها شامل اين است كه بازي داراي هدف در خود است، بازي اختياري است نه اجباري، بازي دلپذير و خوشايند است، بازي تركيب و سازماني ندارد و نهايتا بازي از قيد كشاكش و پرخاش آزاد است. براي مثال نقاشي را مي توان به عنوان فعاليتي دلپذير و لذت بخش دربازي درنظر گرفت كه منظور كسب لذت از آن است.
كودكان به فكر برنده شدن و رقابت با ديگران نيستند و هدفشان تفريح و لذت بردن از بازي است، اما به تدريج كه كودكان بزرگتر مي شوند و موضوع رقابت و برنده شدن بيش از بازي برايشان لذت آفرين مي شود.
اهميت بازي و اثر عميق روحي و معنوي و آموزش نهفته در آن، به طور جدي مورد توجه كارشناسان و پژوهشگران است و آنها به اين نتيجه رسيده اند كه بازي كردن براي پذيرش مطالب گوناگون، ايجاد آمادگي جسمي و رواني موثر است و عمل يادگيري را سريع و آسان مي سازد؛ بازي در واقع نيروهاي ذهني و جسمي فرد را براي كسب موفقيت به كار مي اندازد.
بازي هايي كه بزرگترها ترتيب مي دهند، مدت محدودي كودكان را سرگرم نگه مي دارد، اما بازي هايي كه كودكان خودشان آنها را ترتيب مي دهند؛ مي تواند ساعت ها و شايد همه روز آنها را مشغول كند. كودكان «عروسك بازي»، «خانه سازي» با گل و شاخ و برگ بازي هايي كه در مدرسه ترتيب داده مي شود و غيره را به دلخواه شروع مي كنند و ساعت ها با آن سرگرم مي شوند.

پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

ahmadfeiz

ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها