عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

نقش علما و روحانيت در دينداري مردم

نقش علما و روحانيت در دينداري مردم
دوشنبه 20 تیر 1390  02:10 ق.ظ

وجود مبارك رسول گرامي(ص) را خود آن حضرت يا كسي كه به منزله نفس آن حضرت است بايد معرفي كند و آن علي بن ابيطالب است. وجود مبارك اميرالمؤمنين دروصف رسول گرامي مي فرمايد: «المجتبي م ن خلائ ق ه، المعتام ل شرح حقائ ق ه(1). يعني در بين مخلوق ها ذات اقدس اله وجود مبارك پيامبر اعظم (ص) را بر چين كرد، او جبايه خداست، مجتباي خداست، برگزيده خداست. انبياء را در بين توده مردم برگزيد كه ان الله اصطفي آدم(2) و وجود مبارك حضرت را از بين انبياء و اولياء انتخاب كرده است.
اما براي چه انتخاب كرد؟ المعتام لشرح حقائقه. «اعتيام» همان اختيار است، «معتام» يعني مختار. ذات اقدس اله وجود مبارك حضرت را انتخاب كرد، براي اينكه حقائق الهي را براي مردم شرح كند. حقائق الهي بخشي به عقائد برمي گردد، بخشي به اخلاق برمي گردد، بخشي به فقه و بخشي به حقوق برمي گردد. آنچه كه به نام حقائق است، ذات مقدس رسول گرامي براي مردم شرح داد.
ناتواني توده مردم از دسترسي به عمق سخنان رسول اكرم(ص)
ولي هيچ كس نمي تواند عمق سخنان رسول گرامي را ادراك بكند! اين بيان نوراني را مرحوم كليني (رض) در همين اصول كافي از وجود مبارك امام صادق(ع) نقل كرد كه فرمود: وجود مبارك رسول گرامي در تمام مدت عمر با احدي به اندازه فكر خودش سخن نگفت. ما كلّم رسول اللّه الع باد بكنه عقل ه قطّ(3)، به مقدار كنه عقل خودش با احدي حرف نزد!! چون احدي نمي تواند كنه سخنان رسول گرامي را بفهمد!
قبل از مرحوم صدرالمتألهين شايد عده اي بودند كه اين حديث را شرح كردند، ولي در اين 4 قرن و اندي اول كسي كه اين حديث را درست شرح كرد مرحوم صدرالمتألهين بود، بعدها مرحوم مجلسي(رض) و اينها همين راه را ادامه دادند؛ كه منظور وجود مبارك امام صادق كه فرمود با احدي به اندازه كنه عقل خودش حرف نزد، غير اهل بيت اند، چون خود اهل بيت به منزله نفس پيامبرند. با آنها به اندازه كنه عقل خود سخن گفت، و آنها هم به اندازه كنه عقل رسول گرامي فهميدند. اما ديگران اينچنين نبودند: ما كلّم رسول اللّه (صلّ اللّه عليه و آل ه و سلّم) الع باد؛ اين جمع، محلي به الف- لام است، يعني با احدي به اندازه فكر خودش سخن نگفت. چون كسي كه به اندازه فكر او بفهمد، نبود! اينكه در روايت هاي ديگر فرمود: ما، همه انبياء مأمور شديم كه به اندازه عقول مردم سخن بگوئيم: انّا معاش ر الانبياء نكلّم النّاس علي قدر عقول هم(4) از همين وادي است. وجود مبارك حضرت امير فرمود: ذات اقدس اله رسول گرامي را انتخاب كرد تا حقائق الهي را براي مردم شرح بكند.
روحانيت و علما، عامل دينداري توده مردم و حفظ شرف
و استقلال كشور
الان در اين كشور 07 ميليوني، حداكثر خيلي ما خوش بين باشيم، 1 ميليون نفر. دينشان را با استدلال و با مراجعه به قرآن و روايات اهل بيت دارند؛ 96 ميليون دينشان را از اين لباس [لباس روحانيت] دارند. اين كار كمي نيست! مردم دينشان را از منبر و سخنراني و علماء و وعاظ و مدرسان دارند؛ اين كم كاري نيست! اينكه آدم 07 ميليون ديندار تربيت كند، اين كار كمي نيست! بخشي از اينها را علما، اساتيد، مراجع و وعاظ قبلي حفظ كردند؛ بقيه اش را ماها به عهده داريم. اين كم شرف است؟! كشورهاي ديگر هم همين طور است؛ اين كار كمي نيست!
اين مردم، مسلمانند؛ اگر انقلاب كردند، همين مردم به بركت اسلام انقلاب كردند؛ و گرنه در جنگ جهاني اول ايران تسليم شد، در جنگ جهاني دوم ايران تسليم شد، در كودتاي ننگين 82 مرداد، ايران تسليم شد! هر وقت سخن از اسلام و دين و روحانيت و مراجع و علماء بود، اين كشور پيروز شد. در جريان دفاع مقدس 8 سال، آن خاكريز مقدم، آن خط اول، آن خط شكن ها؛ همه آنها شعارشان يا حسين، يا حسين بود نه مرز پر گهر!! شما در شب هاي عمليات حضور داشتيد يا نداشتيد؟ سخن از مرز پرگهر نبود، سخن از يا حسين يا حسين بود و اين هم به بركت علماء است.
بنابراين كار كمي نيست كه شما آقايان داريد! چه شرفي بالاتر از اين؟ چه خدمتي بالاتر از اين؟! آدم اين عمامه را ببوسد، اين عبا را ببوسد؛ اين را از دست پيغمبر مي گيرد، اين را از دست امام صادق مي گيرد! بالاخره اين مردم دينشان را از كي دارند؟ اين مردم، مردم با شرف مملكتند! اين شرف را به وسيله دين داشتند وگرنه شما تاريخ جنگ جهاني اول را مي خوانيد، تاريخ جنگ جهاني دوم را مي خوانيد، كودتاي ننگين 82 مرداد را مي بينيد. هر وقت روحانيت قيام كرد و دين مردم به صحنه آمد، اين كشور محفوظ بود. هر وقت روحانيت نبود و دين نبود؛ يا 71 شهر، 71 شهر تسليم كرديم، يا نفت را به آمريكا و انگليس داديم و گاز را به شوروي سابق داديم و تسليم شديم و ژاندارم منطقه شديم! بنابراين شرف اين كشور به ابي عبدالله است، به دين مردم است؛ و اكثر اين مردم، يعني اكثريت قريب به اتفاق، دينشان را از علماء دارند. بنابراين قدر اين لباس را بدانيد؛ افتخار ماست، شرف ماست، و حيثيت ماست؛ اين را بايد داشته باشيم.
شئون متفاوت انبياء و علماء در «تعليم عمومي»
و «تربيت خصوصي»
وجود مبارك پيامبر(ص) و همچنين رئيس مذهب ما وجود مبارك امام صادق(ع) اينها دو تعليم دارند تعليم عمومي و تعليم خصوصي، همه انبياء اينطورند، وجود مبارك رسول گرامي هم همين طور است. علماي ما هم دو تعليم دارند؛ غالب اين مراجع ما يك ديدار عمومي دارند كه براي مردم سخنراني مي كنند، موعظه مي كنند، اين جاي «تبليغ» است. يك جاي «تعليم» دارند كه كار دوم شان است؛ يك جاي «تحقيق» دارند كه كار سوم شان است. اين علماي ما 3 مرحله كار مي كنند؛ در كار تبليغ، با توده مردم سخنراني دارند، در حسينه ها و مراكز فكري و فرهنگي و مساجد و اينها. در جلسات عمومي جا براي تحقيق نيست، جا براي تعليم نيست؛ جا براي تبليغ است. گاهي ممكن است در اثناي سخنراني يك مطلب تعليمي يا تحقيقي ذكر بشود. ولي محور اصلي مجالس عمومي همان (تبليغ) است. وقتي شاگردانشان به محضر ايشان مي روند، اينها ديگر صبغه تبليغي ندارند، كار تعليمي دارند، دارند درس مي گويند. وقتي خودشان در كتابخانه شان شخصاً نشسته اند؛ آنجا ديگر دارند كتاب مي نويسند، جاي تحقيق است كه فوق تعليم است.
ذات اقدس اله به همه انبياء، مخصوصاً به وجود مبارك خاتم(ع) فرمود: شما كتاب داريد، نبوت داريد، حكمت داريد؛ همه اينها را من به شما دادم. شما يك تعليم عمومي داريد كه يعلّ مهم الك تاب و الح كمه(5) است كه با تبليغ آميخته است، يك درس هم داريد؛ آن درس ديگر مال توده مردم نيست! در سوره مباركه آل عمران فرمود: ما كان ل بشر ان يؤت يه اللّه الك تاب و الحكم و النّبوّه ثمّ يقول ل لنّاس كونوا ع باداً ل ي م ن دون الله و لك ن كونوا ربّانييّن بما كنتم تعلّ مون الك تاب و بما كنتم تدرسون(6). فرمود: هيچ پيامبري از طرف ذات اقدس اله نيامده و خداي سبحان به او كتاب و حكمت و نبوت و اين معارف را نداد كه (معاذالله) آن پيامبر مردم را به خودش دعوت كند! مردم را به «الله» دعوت مي كند؛ و لذا اين دعوت، دعوت مردم است به (الله) كه دعوت عمومي است.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) پس از مراسم عمامه گذاري جمعي از طلاب به مناسبت سالروز ميلاد حضرت رسول اكرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) - قم؛ اسفند 1378

پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

ahmadfeiz

ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها